merk voer,juist voor quarters!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

merk voer,juist voor quarters!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-04 11:20

Hier alweer een voertopic,want via de zoekfunctie zie ik door de bomen het bos niet meer! Verward

een paar vraagjes:
- wie kent het merk "Marstal"(schrijf ik het zo goed?) en heeft hier ervaring mee?
-Welk merk voer jij en welke heb je nog meer geprobeert en wat waren de resultaten?
-Wie heeft betere resultaten met bix en wie juist weer met meusli?

Ik heb het dus alleen over meusli/bix,krachtvoer,dus niet over het hooi,kuil,stro wat een paard natuurlijk ook nog erbij moet!
Graag specifieke ervaringen met quarters!



Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 11:23

Bij ons op stal geen ervaring met Marstall.

We hebben voorheen bix gevoerd van Kaspar Faunafood (nu Hippostar) later Pavo Explosive en zijn weer terug bij Hippostar.

Je suis Charlie.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 11:27

Is Marstall dat voer wat in grove brokken komt, dus geen nette geperste bixvorm, maar net alsof ze van een grote hoop afgehakt zijn ??
Er zit ook veel duidelijk herkenbare haver in.
Als dat zo is heb ik het een tijdje gevoerd.

Ze aten het graag, maar het nadeel vond ik dat mede door die 'hompen'vorm er veel 'stuif' onderin de zak zat.
Ook heb ik eens een zak gehad die haast helemaal fijn was, weinig hompvorm meer te herkennem. Vandaar dat ik er mee gestopt ben.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 11:40

Ik begon ooit met Havens. Moest ik veel van voeren en Dot deed het er 'moeilijk' op. Wilde op een gegeven moment iets waarmee ik Dot beter op gewicht kon krijgen (was door omstandigheden erg mager geworden) en ging naar Equisanum (de endurance) die was erg goed voor dat moment. Later werd de endurance wat te veel voor haar omdat de ergste groei er uit ging en ben ik dus naar de Arab gegaan.
Sinds een week ben ik over gestapt op Marstall E in combinatie met granenmix. Ik kan Dot n.l. nog steeds moeilijk op gewicht houden en zit op het randje van heet worden als ik meer voer. Door de hoeveelheid suikers te verlagen (Equisanum bevat vrij veel melasse) hoop ik dat ik wel iets meer kan voeren en in Marstall zit nagenoeg geen melasse. Daarnaast wil ik ook zo puur mogelijk voeren (brok komt er bij mij al jaren niet meer in... te veel 'balaststoffen').
Liefst wil ik een granenvoer met vitaminekorrel, maar heb de juiste nog niet gevonden (degene die me wel wat leek bevat n.l. de antioxidanten BHA en BHT en dat wil ik absoluut niet in m'n voer).

Ik heb wel bij alle merken ook Hartog Lucerne gevoerd en een kopje soya olie per dag. Ben nog op zoek naar lucernehaksel zonder melasse, maar voor zover ik nu weet is dat niet te krijgen. Als het er wel is hoor ik dat graag.

Hoe de Marstall bevalt kan ik dus nog niet zeggen, maar ik heb deze dus genomen omdat ik hoop Dot hiermee iets beter op gewicht te krijgen. De E bevat geen haver en heeft dubbele hoeveelheden vitaminen zodat je het kunt mengen met iets anders of als boost kunt gebruiken na een slecht periode ofzo.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 12:18

He, altijd weer leuk...een voer topic Tong uitsteken
Ik ben sinds kort overgestapt op Hippostar.
Digger reageert echt heel erg op voer. Van gewone brokken wordt hij sloom en lusteloos.

Ik voerde Equisanum en was daar erg tevreden over. Het jammere is dat het aardig aan de prijs is, moeilijk verkrijgbaar en, wil je het thuis laten bezorgen, je heel veel moet afnemen. Omdat het geconserveerd wordt met vitamines is het minder lang houdbaar en dat redde ik niet.

Volgens onze voedingsdeskundige (dank aan Bluezarka Knipoog ) is Hippostar een heel goed alternatief. En Digger doet het er ook super op!
Hij is vrolijk en actief.
Hippostar kruidenmuesli bevat ook geen BHA's en BHT's.
Daarnaast kan ik het gewoon bij de Welkoop halen en hoef ik dus geen enorme voorraden aan te leggen.
Persoonlijk vond ik Marstall niet zo fijn en de paarden waren er ook niet gek op.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

MissPippin

Berichten: 2324
Geregistreerd: 21-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 12:35

bij ons op stal voeren we ook marstall. standaard voeren wij e-zonder haver. de merries met veules en drachtige merries krijgen merrie-voer. veulens veulen-voer. het bevalt ons erg goed.

Endurance klasse 2, 3 startgerechtigd.

Redneck

Berichten: 1183
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Castenray

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 12:50

Bij ons op stal wordt Havens basis-sportbrok gevoerd. Zelf geven we na het rijden nog zemelen met Havens kruiden-muesli (heeeel weinig eiwit). Bevalt tot nu toe goed.

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 13:00

Francis schreef:

Ik heb wel bij alle merken ook Hartog Lucerne gevoerd en een kopje soya olie per dag. Ben nog op zoek naar lucernehaksel zonder melasse, maar voor zover ik nu weet is dat niet te krijgen. Als het er wel is hoor ik dat graag.



Ik heb een tijdje Lucerne zonder melasse gevoerd, maar ik weet het merk niet meer Boos! . Ik nam het toen altijd mee van mijn werk bij een privestal in België.
Ik ga nu die mensen mailen, of dat zij nog weten welk merk dat was.
(ik weet niet wanneer ik antwoord krijg, maar je hoort het z.s.m.)

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 13:20

Ik voer gewoon pavo brokken en diverse granenmengsel, niks speciaals voor quarters of zo, ook gewoon kuil en hooi. Ze doet het er goed op, geen dikke benen of andere narigheden gelukkig. Tis net een vuilnisbak....

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 13:56

Ik voer Marstall (e zonder haver) en luzerne en het bevalt me erg goed.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

saxtrail
Berichten: 103
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 14:11

ik vindt het tot nu het beste voer E marstall.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38675
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 14:47

Wij voeren Marstall, E zonder haver voor de jaarling en 4 jarige, Merrie voor onze zogende merrie en Veulen voor het veulen. Onze paarden eten het graag, glimmen als zonnetjes!! Ze krijgen er wel Hartog Luzerne bij.

Wij hebben jaren Pavo gevoerd, dit altijd heel tevreden, toch overgestapt op Marstall, ik hoef minder te voeren en het wordt netjes thuis bezorgd. Het ziet er prachtig uit en ruikt erg lekker, is totaal niet stoffig.

Ben je een Bokker of een Jokker....


Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 16:06

Ik voer tarwe zemelen met Ursonne kruiden van Dr. Schaette. Voor paarden die daar wat schraal op blijven heb ik Concept brok van Hartog (erg goed spul!)
Belangrijk vind ik kwalitatief goed ruw voer. Als je heel goed hooi hebt ben je al een heel eind. En vooral niet te zuinig met het hooi, een halve baal per paard per dag is heel normaal. Dan hebben ze niet zo gek veel krachtvoer nodig. Ik ben persoonlijk niet zo'n voorstander van kuil, sommige paarden doen het daar niet zo goed op.
Bij mij gaat het super zo met Zoe en Classy.

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 16:12

Bonnigje schreef:
Ik voer tarwe zemelen met Ursonne kruiden van Dr. Schaette.

Ikke wil meer weten....... Tong uitsteken Haha!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

piggeljay

Berichten: 1997
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: op de plek waar paarden nog naar je zwaaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 16:53

Wij voeren marstall al vanaf het moment dat het op de markt kwam.
wij voeren standaard E zonder haver aan alle paarden die niets byzonders nodig hebben, voor 1 hengst voeren wij concours, en een ander hengst krijgt champion, de drachtige merries krijgen 3 maanden voor het krijgen van hun veulen merrie voer en de veulens heb ik op het veulen voer. voor een paard die in de winter wat last heeft van zijn lucht wegen heb ik nog synfonie.
ik moet zeggen dat ik tot nu toe nog geen beter voer heb kunnen vinden dat zo laag in het eiwit zit als dit voer.
we hadden anders veel last van eiwit bulten maar dat is nu over. we kwamen vorig jaar met onze dekhengst op het K.I. station en de eigenaar vroeg of we een andere hengst hadden ze hadden deze hengst nog nooit zo zien glimmen en mooi in zijn spieren staan.
veel van onze trainings klanten zijn inmiddels ook over gestapt op marstall en ook van hun hoor ik geen wanklanken, oke het is duurder dan een ander merk voer, maar je gebruikt hier ook minder van ik voer mijn paarden ( DekHengsten incl.) niet meer dan max 2 a 2.5 kg per dag soms voer ik als ze een zware wedstrijd hebben 3 kg per dag maar dan eten ze het vaak niet eens helemaal op.
ook kennissen van ons die trainer zijn in belgie en duitsland zijn over gestapt op dit voer omdat ze na een week bij ons op stal gestaan hebbende veranderingen in hun paard zagen in hun conditie.
ik persoonlijk vind het geweldig voer, en zal ook niet snel meer op iets anders overstappen

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 16:56

vera schreef:
Ikke wil meer weten....... Tong uitsteken Haha!


zemelen zijn de basis, je moet iets hebben om het goedje doorheen te doen.
Dit is Ursonne:

Afbeelding

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 17:03

Dank je!
Wat is de reden dat je hiervoor gekozen hebt??
Wat zijn de kosten en verkrijgbaarheid hiervan?

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

martina

Berichten: 110
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Pfalzdorf/Goch (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 17:39

Ik voer half basisbrok en half "Equi Western" van Equisan.
bij de showpaarden komt nog extra zonenbloenolie bij.
Waarom Equi western ?

Spezialmuesli voor Quarter/paints.
Hoog in vet (8 % ) en laag in eiwit (9 % ). goede Vitamin en mineraal zamenstelling.
En de paarden vinden het erg lekker.
Als ik een paard een beetje wil laten ankomen kan ik gerust wat meer van voeren, om dat het eiwit zo lag is.
Mij paarden zien en voelen zich er super uit/mee.
Is wel iets duurder dan ander muesli........
Lachen

[edit SM: de %% teruggetoverd Haha! )

Uriah

Berichten: 1677
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: beilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 19:01

ik voer masters horsebrox basis en masters granenmix,op het moment staat ze 24/7 in het land werkt 1 uur per dag en krijgt 1.2 basis brok en 1/4 granen mix ,plus zeewier en lijnzaadolie ,en wortels veellll wortels!

Kinkie je was mn alles R.I.P lieve clown [IM] Dag lief vriendje van me.

Azhari
Berichten: 899
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: in de buurt van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 19:06

Onze paarden krijgen equiral structuurmix en stud. Ze doen het hier super goed op en Als onze merrie blijft eten is ze goed op gewicht te houden. Wel krijgt zij vooral de muesli.
Ik heb van mensen met friezen gehoord dat die van de structuurmix natte mok kregen. Maar wij hebben hier nog nooit last van gehad en zelfs mijn paardje komt sinds we dit weer voeren netjes met droge benen van stal.
We hebben ook een tijdje pavo gevoerd en zelfs subli maar op beide deed mijn pony het niet zo goed. We hadden toen onze QH's nog niet dus daar kan ik het niet mee vergelijken.

onderschriftloos

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 00:09

martina schreef:
Ik voer half basisbrok en half "Equi Western" van Equisan. Hoog in vet (8 % ) en laag in eiwit (9 % ).


ik voer simpel de hypostar horsekwik. en ik moet zeggen die is lager in eiwit dan deze equisan. horsekwik heeft nl maar 7% in eiwitten .
daarnaast krijgen de zogende merries merriebrok (die is wel veel hoger in eiwit (14 % zo uit mijn hoofd) en de veulens krijgen veulenbrok van pavo. waarom, die omdat die nog iets van melk erin heeft zitten.
mocht er 1 zijn die wat schraal word voer ik maismeel en het vroegere UTD bij (dat heet tegenwoordig anders maar ik kom even niet op de naam )

ik heb wel ooit eens alle foldertjes van marstall doorgespit maar kon nou niet echt zeggen dat is veel beter samengesteld dan mijn eigen. en heel eerlijk ik vind het erg duur.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 08:53

vera schreef:
Dank je!
Wat is de reden dat je hiervoor gekozen hebt??
Wat zijn de kosten en verkrijgbaarheid hiervan?


Toen mijn fries een aantal jaren geleden beleerd werdt voor de kar kwam hij bij een trainer terecht die tevens voedingsadviseur is. Onze fries had altijd huid problemen en hij heeft ons toen aan dit voer geholpen. Ik wil niet anders meer.
Als je het wilt weten dan kan ik je wel de url van de website van die adviseur sturen via pb.

Duur is het niet. Het is goedkoper dan de meeste brokken.
Een zak is op zich rete duur: 72,50 euro.
Maar met 1 paard doe je daar ongeveer een jaar mee!

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

Lenie

Berichten: 414
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 09:56

Ik voer mijn quarter Equisanum Arab, bevalt me al jaren ! Ik ga het om de beurt met mijn vriendin zelf halen bij een leverancier in Hall. Het voer is ondertussen langer houdbaar gemaakt, ca. 5 a 6 maanden dus je kan meer meenemen als je wilt maar ik ga liever wat vaker voer halen zodat ik altijd vers voer mee krijg.
Ik heb tussendoor wel Marstall E zonder haver geprobeerd maar dat vond ze niet lekker en ze werd ook wat te sloom. Ik doe ook 1x per dag een scheut zonnebloem olie door de meusli.

Rust zacht mijn lieve Tessa, altijd in mijn hart !
* Smartomatic Docz Com *

martina

Berichten: 110
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Pfalzdorf/Goch (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 10:11

[quote="rina"]ik voer simpel de hypostar horsekwik. en ik moet zeggen die is lager in eiwit dan deze equisan. horsekwik heeft nl maar 7% in eiwitten .

Natuurlijk zijn daar meer verschillende muesli met laage eiwit, maar deze heeft daarnaast ook de hoogste vet gehalte die ik kont finden.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 12:04

horsekwik is geen musli maar gewone brok. en idd als je meer vetgehalte nodig bent is het schipperen, vandaar dat als ik extra wil geven ik dan de UTD pak. wat de musli's aangaat dan moet ik weer eens met m'n kop in de papieren ( die weet ik niet uit m'n hoofd)

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers