Cornage is geopereerd, nu weer gezond?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LisaB

Berichten: 1146
Geregistreerd: 30-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 14:34

Nee was reactie op bokker sb300786 ;)

Paard wat ik ken is pas geopereerd aan cornage.
Paard had nergens last van, maar de veearts zei dat het paard in het hogere werk anders
waarschijnlijk lucht tekort zou komen.
Nu kan het paard straks gewoon weer aan het werk, zonder dat hij ergens last van heeft.

Wat wel belangrijk is om uit te zoeken is of het paard niet hoest. Sommige paarden gaan namelijk na een
cornage-operatie hoesten. Verder lijkt het mij geen enkel probleem om dit paard te kopen


Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Cornage is geopereerd, nu weer gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 14:40

Cornage operaties zijn verboden in Nederland, het komt voor in hetzelfde wetsartikel als couperen van staarten (en oren bij honden). Cornage in lichtere graad is een cosmetisch defect waar vooral de ruiter last van heeft. Een cornage-operatie wordt gezien als nodeloos riskant en daarnaast ook voor het paard na afloop belastend aangezien het paard niet meer kan hinniken.

Een paard dat geopereerd is aan cornage mag ook inderdaad niet meer verhandeld worden en ook niet meer op wedstrijd uitgebracht.

Hoe deze regels zijn in Belgie weet ik niet.

marjoke

Berichten: 3559
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: OUD-TURNHOUT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-09 15:00

Hmm.. Nu heb ik echt wel informatie uit twee verschillende richtingen. Ik heb net twee dierenklinieken gebeld uit Nederland. Hen heb ik dezelfde vraag gesteld en ze wisten me te vertellen dat het verboden is indien het enkel gaat over het geluid. Als de cornage ook de luchtwegen bellemert en het paard dus last heeft met ademen, dan zou het zeker wel mogen. beide klinieken hebben echter nog nooit gehoord dat zo'n paard niet meer verkocht zou mogen worden of uitgebracht op wedstrijden. Ze raadden me zeker niet af om het paard te kopen, maar zeiden wel dat ik het bij de keuring moest laten nakijken door mijn dierenarts wat ik wel van plan ben..

Ik ga nog twee Belgische dierenklinieken bellen en als die hetzelfde zeggen, zie ik eerlijk gezegd niet zo'n groot probleem meer..
Of misschien dat ik toch best ook mijn wedstrijdvereniging even de vraag stel?

Edit: De Belgische dierenkliniek heeft juist terug gebeld en die zei ook dat er geen problemen zijn. Is dat paard geopereerd, is het weer gelukkig en kan het perfect weer gebruikt worden voor wedstrijden. Het is inderdaad een Nederlands reglement, en in België is het niet van toepassing.
Nu ja, twee Nederlandse klinieken wisten van niets, dus volgens mij is dat reglement wel met een korreltje zout te nemen. Het is enkel verboden als het gaat om geluid dat enkel voor de ruiter storend is. :)

Bovendien kan je aan de buitenkant niet zien dat zo'n paard geopereerd is. Dus hoe gaan ze dat dan controleren op wedstrijden?

Schilderij van je eigen paard of huisdier? http://www.marjolebbe.be

LisaB

Berichten: 1146
Geregistreerd: 30-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:08

Het paard wat ik ken kan, vreemd genoeg (dat vinden wij ook), nog wel hinneken. Wel zacht, maar dat deed hij altijd al.

Nou ik denk dat je dan toch wel betrouwbare informatie hebt. En idd, hoe willen
ze dit controleren...

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:10

marjoke schreef:
Bovendien kan je aan de buitenkant niet zien dat zo'n paard geopereerd is. Dus hoe gaan ze dat dan controleren op wedstrijden?


Aantekening in het paspoort?

Een mening is net als een kont.... Iedereen heeft er een.... De één wat duidelijker aanwezig dan de ander, maar toch....

Musiess

Berichten: 1574
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:12

mijn paard heeft Cornage , een lichte vorm
en ik kreeg tehoren ( want ik heb hm zo gekocht ) van de DA bi de keuring dat hij gewoon mee kan doen met alles !
ik cross( SGW) , dressuur rijd ik ook , en gewoon springen.
hij liep voor de kar /paarden tram, hij liep shows

vanaf 3jarige leeftijd heeft hij dit al
hij is nu bijna 8 en nooit last gehad, ts idd wel een k*T geluid soms
Met dressuur heb ik ook nergens last van.


Hier word niet naar gevraagt met wedtrijden * ja hele grote en zware * Maar geen aantekingen in het paspoort

x

- Ik heb wel eens Nederlands gehebt maar dat hebt niet gehielpt[color=#FF40BF][b]
- Tevens Orun gediplomeerd.

marjoke

Berichten: 3559
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: OUD-TURNHOUT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-09 15:13

Staat dit echt op het paspoort? Staat het niet enkel op het keuringsrapport?
Toch niet elke operatie wordt in het paspoort geschreven?

Schilderij van je eigen paard of huisdier? http://www.marjolebbe.be

meredith
Berichten: 1451
Geregistreerd: 10-02-07

Re: Cornage is geopereerd, nu weer gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:28

ook toevallig, ons paard wordt binnen een uur op bodegrave geopereerd aan cornage.Wat hierboven wordt gezegd is mij dus ook onbekend

Mando

Berichten: 15686
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Cornage is geopereerd, nu weer gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:39

Ik heb ook zo'n cornage pony... niveau II-III.
Als je hem op conditie heb hoor je hem bijna niet maar zodra er wat verval in de conditie komt dan hoor je hem wel.

Alleen bij niveau IV kan er als er belemmering is geopereerd worden.
Hoe dat met een aantekening gaan durf ik niet te zeggen. Misschien weten ze in Utrecht of Bedegraven dit wel. maar jij bent van Belgie dus daar zullen weer andere regels gelden dan hier in Nederland of je moet gaan verhuizen naar Nederland toe.

Als hij al geopereerd is dan moet er geen belemmering meer zijn in het werk.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

am_vanes

Berichten: 692
Geregistreerd: 12-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:35

meredith schreef:
ook toevallig, ons paard wordt binnen een uur op bodegrave geopereerd aan cornage.Wat hierboven wordt gezegd is mij dus ook onbekend


hoe is het nu met je paard?

Ik heb er ook een met cornage en zit ook te denken aan een operatie? deden ze moeilijk bij Bodegraven? Ik wil ook graag de dressuur in en hoop hoog te komen met mijn jonge dier.

The hardest part of the battle, is accepting it is over.... Pardoes voor altijd in ons hart... R.I.P
But his love is like the wind,
I can't see it, but I can feel it.


TurboTinker

Berichten: 14900
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:38

Ik ken een paard, die ook geopereerd is aan cornage.
Hij kan hinniken, maar dan komt er geen hinnik uit, maar hoor je hem een soort hijgen ipv hiniken.
Paard loopt overigens in het Z dressuur en heeft nergens last van!

Knavia
Berichten: 1338
Geregistreerd: 03-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:49

sb300786 schreef:
Paarden met cornage hebben überhaupt nergens last van!


Dat is absoluut niet waar. Paarden met ernstige cornage, 'kadaverstand', kunnen echt eerder buiten adem raken. Ook tijdens lichte inspanning als in een uurtje dressuur op basiniveau. Voor die paarden is een operatie de enige oplossing om ze bruikbaar te houden.

Denk bovendien dat het Nederlandse ingrepenbesluit niet van toepassing is voor de Belgische TS ;)

Paarden die op de klassieke manier geopereerd zijn aan cornage (teugeltje), die hebben een verhoogde kans om chronische bronchitis klachten te ontwikkelen. Ze kunnen hun stemspleet niet meer volledig sluiten tijdens het eten/slikken. Daardoor is er kans dat er voedsel en/of stofdeeltjes in de luchtpijp terechtkomen en daardoor hoesten opwekken. Echter, in de praktijk worden er zoveel paarden geopereerd en die woorden echt niet allemaal hoesters.
De duurdere paarden (voor de hogere dressuur) worden bijna allemaal gekeurd voor aankoop, dus je kan dan altijd verzoeken om ook een scopie uit te voeren. Kan je gelijk kijken of de operatie ook echt is geslaagd, en een beeld krijgen van evt. irritatie van de luchtpijp.

En wie gelooft dat niet........

Caroltje
Berichten: 323
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 01:01

Citaat:
Paarden die op de klassieke manier geopereerd zijn aan cornage (teugeltje), die hebben een verhoogde kans om chronische bronchitis klachten te ontwikkelen. Ze kunnen hun stemspleet niet meer volledig sluiten tijdens het eten/slikken. Daardoor is er kans dat er voedsel en/of stofdeeltjes in de luchtpijp terechtkomen en daardoor hoesten opwekken. Echter, in de praktijk worden er zoveel paarden geopereerd en die woorden echt niet allemaal hoesters.
De duurdere paarden (voor de hogere dressuur) worden bijna allemaal gekeurd voor aankoop, dus je kan dan altijd verzoeken om ook een scopie uit te voeren. Kan je gelijk kijken of de operatie ook echt is geslaagd, en een beeld krijgen van evt. irritatie van de luchtpijp.


Dit klopt, ik heb zelf ook een paard gekocht die geopereerd was aan cornage. Helaas heb ik hem niet tijdens de keurin laten scopen. Maar pas later. Helaas was bij hem tijdens de operatie de stemband te strak weggezet, zodat dit langzaam afstorf en verdween. Hierdoor kon er te veel rotzooi in zijn luchtpijp terecht komen, helaas heb ik hem hierdoor ook in moeten laten slapen. Ik heb hem helaas ook maar 3,5 jaar in mijn bezit gehad. Dit gebeurt niet altijd natuurlijk, had de DA ook niet verwacht, maar is wel iets om in je achterhoofd te houden.
Ps. die van mij kon wel hinniken, alleen wel veel zachter, maar soms kunnen ze dat niet.

meredith
Berichten: 1451
Geregistreerd: 10-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:18

ons paard is vlgs bodegrave er goed uit gekomen, ze schijnen het met een touwtje opgebonden te hebben.Ook klopt het dat er misschien een na operatie komt omdat het niet goed kan zitten en in het gunstige geval om het touwtje later te verwijderen.
Ons paard heeft het trouwens gekregen door een ontsteking op de luchtwegen, van het voorjaar was ze voor de prok gekeurd en was alles nog goed op een lichte keelontstking na vlgs de arts, enkel ze waren dus vergeten om een opname te maken van de scoop.Het paard ging steeds meer ademnood krijgen met de zware oefening en hebben toen een nw scoop laten maken en ja hoor cornage. We balen als een stekker,maar wat doe je eraan. Het is de bedoeling dat dit paard erg hoog in de sport gaat lopen( vlgs de DA is het een wereld paard) en verkopen doen we ze toch niet , maar het blijft eeuwig zonde. De merrie is 6 jr.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Cornage is geopereerd, nu weer gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:34

Paarden die geopereerd zijn aan cornage mogen toch wel gewoon uitgebracht worden? :) Ik ken er 1 die gewoon wordt uitgebracht en daar is nooit wat van gezegd. De operatie was trouwens ook echt nodig, voor het paard werd het hinderlijk tijdens inspanning.

Dier heeft nooit meer ergens last van gehad en kan nog steeds "hinniken". Het is wel wat schor, maar verder niks raars aan

21-11-2023 [EJL-ITP] Gibbie, mijn allerliefste Gibbie, een decennium aan liefde

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie

Gibalia <3
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

marjoke

Berichten: 3559
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: OUD-TURNHOUT

Re: Cornage is geopereerd, nu weer gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-09 20:37

Wel ja. Ik ga dit paard zeker laten scopen voor ik hem koop. En dan zien we wel weer. Is het trouwens vanzelfsprekend dat als een paard wordt afgekeurd de kosten voor de verkoperen zijn? Ik heb nu al twee paarden laten keuren om te kopen, maar beiden waren ze afgekeurd. Ben nu al ruim 500 euro kwijt aan enkel keuringskosten en heb nog niet eens een paard... Ik zie het niet zitten dit nog vaak te doen...

Schilderij van je eigen paard of huisdier? http://www.marjolebbe.be

LisaB

Berichten: 1146
Geregistreerd: 30-05-06

Re: Cornage is geopereerd, nu weer gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:42

Je kunt met de verkoper afspreken dat als het paard goedgekeurd word de kosten voor jou zijn en bij afgekeurd de kosten voor hen.

Bramasole
Berichten: 3815
Geregistreerd: 30-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:45

Vraag me af hoe het zit m.b.t. het wedstrijd rijden in relatie tot de cornage operatie. Hier uit lees ik dat het niet mag (op een paar na) maar hoe wordt dit controleerbaar?

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Cornage is geopereerd, nu weer gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:47

Goliath heeft toch ook nog GP gelopen na zijn operatie?

Een mening is net als een kont.... Iedereen heeft er een.... De één wat duidelijker aanwezig dan de ander, maar toch....

Perlina

Berichten: 1123
Geregistreerd: 08-05-05

Re: Cornage is geopereerd, nu weer gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:05

Als je het paard koopt, is het misschien verstandig om een verklaring van de dierenarts te krijgen dat er voor de cornage operatie een medische noodzaak was.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Astrid_Brann, MarjanB en 94 bezoekers