medisch vraagje: knobbeltje op pols

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

medisch vraagje: knobbeltje op pols

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 18:21

klein vraagje:
Ik heb al even een knobbeltje om de binnenkant van mijn linkerpols. Het is ongeveer zo groot als een dazensteek en het voelt heel hard aan. Zo heb ik er geen last van, alleen als ik er op druk doet hij pijn. Het zit ook zo een beetje 'in' mijn huid(beetje moeilijk om uit te leggen),maar als ik mijn hand naar me toe buig zie ik hem niet meer, als ik mijn hand de andere kant op strek is hij zichtbaar.
Iemand een idee? ps Ik ga zal in de loop van de week eens binnenspringen bij de arts als het niet wegtrekt, maar dan weet ik in de tussentijd misschien wat ik ongeveer kan verwachten Lachen

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 18:25

Ik heb op precies dezelfde plek ook zo'n bultje, maar dat zie je alleen als ik me hand er naar toe buig zeg maar. En het zit los. Kan het op en neer schieten (dit klinkt te krom Haha! )
Kan jij dat ook?
Ik heb het al jaren, en eigenlijk nooit mee naar de huisarts geweest.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 18:26

nee bij mij ziet ie vast en bij mij word ie onzichtbaar als ik mijn hand buig Haha!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 18:28

Komt me bekend voor, alleen zat het bij mij aan de bovenkant van mijn pols en het was wel een stukje groter dan een dazensteek. Zie [AM] vage bult op mijn hand

Ernstig is het niet, wel lastig en je kunt er wat aan laten doen. Maar goed, ik weet niet of die dingen ook aan de binnenkant van polsen zitten en weet dus ook niet of het om hetzelfde gaat. Toch ff een dokter naar laten kijken als je er last van blijft houden. Knipoog

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 19:02

k heb n keer zo;n bult gehad in mn arm... eerst d8 iedereen dat t n tumor was, maar t bleek alleen n ontstoken ader te zijn.... Clown hoelang heb je dat bultje al? al t dr pas is kan t best n onstoken ader zijn,en anders zou k ff naar de doktor gaan Knipoog voorkomen is beter dan genezen

Daisy

Berichten: 2616
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 19:06

Een vriendin van mij heeft ook zoiets gehad...
Ook aan de binnenkant van haar pols.
Dit was bij haar extra kraakbeen wat verkeerd gegroeid was.
Bij haar hebben ze het er uit gehaald

Edit: De dokter zei er we bij dat zoiets maar heel weinig voor kwam

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 20:10

Karin schreef:
Komt me bekend voor, alleen zat het bij mij aan de bovenkant van mijn pols en het was wel een stukje groter dan een dazensteek. Zie [AM] vage bult op mijn hand


bedankt Haha! . Ik ben niet zeker als het dat is, ik heb op google even gezocht naar foto's van een ganglion, wat ik heb lijkt er wel op het eerste zicht op, alleen is dat van mij kleiner en minder opvallend.

Als het het toch is, laat ik hem misschien gewoon zitten. Hij stoort mij niet en ik heb een hékel aan naalden Haha!

Citaat:
hoelang heb je dat bultje al? al t dr pas is kan t best n onstoken ader zijn,en anders zou k ff naar de doktor gaan

dat weet ik niet Verward . Volgens mij al een heel tijdje. Ik meende dat ik een hele tijd terug al eens dat bultje had gezien, maar ik heb er niet zoveel aandacht aan besteet, hij viel mij gewoon weer op deze week Clown

peter92
Berichten: 12
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 21:56

Vaak is het een ganglion aan de pols.
Komt zowel voor aan de rugzijde als de binnenkant.
Ganglion is een holte gevuld met een geelachtige glijstof.
ganglion ontstaat vanuit het gewrichtkapsel of peesschede.
behandeling.
Een ganglion kan aangeprikt worden en dan worden leeggezogen dan wordt er een corticosteroidpreparaat of een ander preparaat ingespoten .
Dit is dus om de holte te laten verkleven.
Het is echter niet succes verzekerd dat het ganglion dan niet meer terugkomt.
dan bestaat er de mogelijkheid het onder plaatselijke verdoving te laten verwijderen op de poliklinische operatiekamer.
Geloof me als je er geen last van hebt in je bewegingsvrijheid van je pols lekker laten zitten.
Ik ken mensen die het al een aantal keren hebben laten weghalen en telkens kwam het terug .
Het werd er allemaal niet echt beter op.
Was zelfs iemand die ik dan ken die het operatief liet weghalen blijkt tijdens het weghalen het ganglion open te zijn gegaan .
Stond de chirurg ook even raar te kijken kon hij het ganglion niet meer vinden.
Dus operatie niet geslaagd kwam net zo hard weer terug.
Ik hoop dat je er wat aan hebt toevalig weet ik hier een klein beetje wat van af dan.

groetjes.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:28

Ik had een ganglion aan de zijkant van mijn voet. Ik kon geen schoenen meer aan. Die ganglion is er jaren geleden er uit gevist en gelukkig niet meer terug gekomen.
Ik heb op allebei mijn armen en benen ganglionen. 1 boven op mijn hand durven ze er niet uit te halen. Deze zit precies op een rot plek tussen een pees en mijn middenhandsbeentje. Ik heb er geen last van, tenzij ik mijn hand stoot, dan ga ik door de grond van de pijn. Ik kan dan een paar dagen niet veel doen met die hand.

Heb je geen last, lekker laten zitten.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:42

Ik heb ook een ganglion, deze zit aan de bovenkant van m;n pols, ik hem hem al twee keer laten wegzuigen (de tweede keer deed zo'n zeer dat het maar goed was dat ik al lag, ik zag nl flink sterretjes) maar hij is weer elke keer terug gekomen, ik heb er regelmatig last van, dan trekt de pijn door heel m'n hand, maar ik zie het niet zo zitten om weer terug te gaan en hem weg te laten spuiten, die van mij is trouwens niet duidelijk zichtbaar.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:46

Idd, ik had dus ook zo'n problematisch ganglion, tot twee keer toe. De eerste keer laten leegzuigen in het ziekenhuis (zo gebeurd) en de tweede keer ging het vanzelf weg door een repeterende beweging (muurtje schilderen). Dat laatste is dus ook nog een optie als je het niet zo op naalden hebt. Knipoog

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:14

Als t een ganglion is, en je hebt er geen last van, zou ik m gewoon laten zitten.
Ik heb t ook, heb er soms erg veel last van, zeker in t begin. Ik heb t nu al een jaar of 5 denk ik. In het begin 2 keer laten weg snijden. Na een week was t al weer terug. En het enige wat ik nu heb is een bult met een lelijk litteken er overheen. Gewoon laten zitten dus.
Als je er last van krijgt, kan je af en toe (niet teveel dat is niet goed) een stretch bandje om de bult heen dragen, zo'n hansaplast sport band. Goed strak doen, dat vermindert de pijn.

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:55

Ik had/heb ook een ganglion op de bovenkant van mijn pols (beide polsen) jaren geleden heb ik er 1 weg laten halen en daar heb ik een lelijk litteken aan over gehouden. Daarna jaren geen last meer gehad en nu heb ik er bij zo nu en dan last van.
Het is niet gezecht dat als je het weg laat halen het niet meer terug komt. Zolang je er geen last van hebt... lekker laten zitten... Bij mij heb ik er meer last van als ik hem over belast.
Samantha 23 dat doe ik ook een hansaplast band eromheen als ik er heel erg last van heb...

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:00

Mijn vriend had ook een ganglion (wat een woord Verward ) op z'n pols aan de buitenkant. 't is geloof ik een vorm van een ontsteking... Omdat ie stukadoor is had hij er wel erg veel last van.

Hij had net een afspraak laten maken om het weg te laten snijden toen ie een week later uit zichzelf is weg gegaan Lachen

Hij had de chirurg gebeld, en die zij dat dat normaal was en als ie weer terug komt dat ie maar moet bellen of langskomen.

M'n vriend was allang al blij dat ie niet onder het mes hoefde Haha!

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:29

Ik heb een ganglion op mijn enkel gehad. Hij zat er al een hele poos, werd heellangzaam iets groter en op de dag dat ik ermee naar mijn huisarts ging, wasie ineens bijna weg.
Maar goed, volgens mijn huisarts was het ook een ganglion, als ik er geen last van had, dan deden ze er niks aan. Twee dagen later wasie helemaal weg en ik heb hem eigenlijk nooit meer terug gezien.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:42

Ik heb iets dergelijks aan de buitenkant gehad toen ik nog kasiere was. Bleek overbelasting te zijn./ Toen ik op een andere kassa kwam, waar ik andersom zat en dus met mijn andere hand scande, was ie in een week weg

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 16:40

ok bedankt allemaal Lachen
Ik heb mij in de vakantie even overbelast met overmatig zwemmen, misschien dat het daarvan komt..
Ik zal eens binnenspringen bij de dokter, dan ben ik zeker Haha!

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 18:58

doe dat Haha! voorkomen is beter dan genezen Tong uitsteken
dalijk moeten ze je pols amputeren Tong uitsteken geintje, srry Clown

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 21:08

ben dus geweest Haha!
En ik weet nog niks Haha!

nee toch wel, hij heeft het bekeken en de kans is groot dat het een cyste is. Maar hij vind het wel vreemd dat het zo hard is, precies bot. Daarom moet ik een afspraak maken bij de orthodingus en die zal dan wel zeggen wat ik er het beste mee kan doen.

Klinkt toch al iets beter dan sommige pessimisten denken, zoals mn zus: wormen Rolleyes . Ze had op tv een programma gezien over mensen die ook bulten hadden en daar kropen wormen uit, nu denkt ze dat ik dat ook heb Haha!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 21:56

Wahaha, wormen? Nee da's onzin, dat tref je alleen aan in landen als Afrika enzo. Haha!

Maar je moet dus naar de orthopeed? Ik denk dat het wel meevalt, helemaal omdat je er eigenlijk ook weinig last van hebt.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 21:59

Amethyst schreef:
Wahaha, wormen? Nee da's onzin, dat tref je alleen aan in landen als Afrika enzo. Haha!

Maar je moet dus naar de orthopeed? Ik denk dat het wel meevalt, helemaal omdat je er eigenlijk ook weinig last van hebt.

tja, mijn zus begon verhalen te vertellen over mensen over de hele wereldbol(ook in het rijke westen), die iets verkeerd hadden gegeten en bulten kregen waar wormen uitkwamen, of meterslange lintwormen, en zo bulten op het hoofd enzo, maar ik ben ièts minder pessimistisch Haha! .

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 22:15

xKatleentjex schreef:
tja, mijn zus begon verhalen te vertellen over mensen over de hele wereldbol(ook in het rijke westen), die iets verkeerd hadden gegeten en bulten kregen waar wormen uitkwamen, of meterslange lintwormen, en zo bulten op het hoofd enzo, maar ik ben ièts minder pessimistisch Haha! .

En dat meende ze serieus? Bloos! Haha!
Ik acht veel dingen mogelijk, maar dit NIET... Haha!

Hoe oud is je zus? Clown

Fioon
Berichten: 177
Geregistreerd: 27-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 09:38

Ik heb jaren geleden een ganglion boven op m'n hand (net voorbij mijn pols) chirurgisch laten verwijderen omdat ie drukte op een zenuw. Nu zie ik dat ie terug is, maar iets naast de oude plek en ik heb er nu geen last van, dus laat ik 'm zitten.