Naar de Drunense Duinen geweest

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Naar de Drunense Duinen geweest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 09:19

Vrijdag is het er dan eindelijk van gekomen, mijn schoonmoeder en ik zouden al heel lang een keertje samen ergens anders buiten gaan rijden met onze paardjes. Eindelijk, na veel aandringen, zijn we dan vrijdag gegaan. Ik was 's morgensvroeg al op stal, heb de pony's gevoerd en Duvel, want we gingen eerder weg dan dat de paarden gevoerd zouden zijn (of althans, dan zou Duvel het niet op hebben hij eet altijd erg op zijn gemak).
We hadden een trailer geleend van iemand op stal, want we hebben zelf alleen een anderhalf-paardstrailer en we hadden nu natuurlijk een tweepaards nodig. Hooinetten gevuld en er vast ingehangen, zadels en hoofdstellen erin (handig, een trailer met zadelkamer ) stro op de bodem en ondertussen waren Jip en Duvel klaar met eten, dus kon ik hen vast poetsen en de transportbeschermers omdoen.
Toen kwam Atie en is de trailer aangekoppeld en de paarden geladen en we gingen op weg!
Het was anderhalf uur rijden, toen waren we in Loon op Zand, op de parkeerplaats bij restaurant Bosch en Duin, pal aan de rand van het bos.
Paarden uitladen ging ook soepel, het zadelen was mn bij Duvel iets lastiger, hij kan in een vreemde omgeving maar moeilijk stilstaan Maar goed, we hadden ze naast elkaar vastgeknoopt aan de trailer en Jip bleef staan alsof hij dat al jaren deed, ipv vandaag voor 't eerst (hoewel hij met de picknickritten ook gewoon rustig staat, maar dan heeftie anderhalf uur gelopen, ipv anderhalf uur op de trailer gestaan). Doordat Jip zo rustig bleef, werd Duvel ook wel wat kalmer en zadel en beenbescherming kreeg ik toch gewoon netjes op hun plek.
Eindelijk op weg, eerst een stukje door het bos om op de zandverstuivingen te komen. Ik was met Jip al eens op vakantie geweest in dit gebied, en met mijn ouders ben ik er als kind geloof ik 3 of 4 keer geweest, dus ik wist wel hoe mooi het was, maar Atie keek haar ogen uit! Duvel vond het allemaal erg spannend, hij kwam iets bezweet uit de trailer en dat is tijdens de rit alleen maar erger geworden, hij liep maar te marcheren, terwijl hij wel erg braaf was, niet bokkerig ofzo, en ik kon hem ook gewoon vrije teugel geven. We hebben heel leuk bergjes opgegalopeerd en in een mooi recht lang ruiterpad door het bos hebben we even een sprintje getrokken (wat Duvel en ik ruimschoots wonnen, totdat er een grote brede plas over het pad lag, toen ging ik maar vast in de ankers, want Duvel kennende zou hij anders zelf wel stoppen (en zou ik in de plas liggen), toen galopeerde Atie en Jip ons weer voorbij).
Het was echt superheerlijk, en wat nog het mooiste was: geen daas meer te bekennen! We hebben bijna 2 uur heerlijk gereden, toen waren we weer bij de trailer terug. Daar hebben we ze afgezadeld en toen zijn we lopend nog even terug naar de zandverstuiving gelopen. Hier hebben Jip en Duvel heerlijk liggen rollen, Duvel wel 4 keer en Jip 2 keer. Daarna hebben we ze in de stands bij het restaurant gezet, waar Atie even wat broodjes ging halen, terwijl ik op de paarden bleef letten. En dat was maar goed ook, want ineens stond Duvel los, Jip had zijn knoop eruitgetrokken met zijn tanden Haha!
De terugreis ging ook weer erg voorspoedig, behalve dan dat Duvel links van de klep af kon lopen bij het laden en dan doet die l*l het ook. Maar nadat we de trailer iets verplaatst hadden, dat hij links weer opgesloten was, liep hij zo naar binnen en konden we naar huis.
Thuis aangekomen bleek dat ze op de trailer weer best erg hadden gezweten (lekker, in combinatie met al dat zand van het rollen) dus heb ik ze een voor een maar even lekker onder de slang gezet en goed gewassen.
Het was echt een heerlijke rit, dit is zeker voor herhaling vatbaar! Ook Atie vond het hardstikke leuk en wil nu ook wel vaker hierheen gaan.
We hebben ook foto's gemaakt, maar die moet ik nog krijgen, als ik ze heb, zet ik ze er ook wel op.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 09:41

Foto`s foto`s foto`s Tong uitsteken

Leuk joh zo`n daggie Haha!

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 09:46

...Het klinkt echt heerlijk!!! ...ben blij dat je hier mee komt!...wij zijn met de gehele stal van plan om ook naar de dr.duinen te gaan en een beetje extra info in dan nooit verkeert!...dus als ik mag vragen...je hoeft niet perse door de 'duinen'?...want wij zijn namelijk bang dat de paardenbenen dat niet aankunnen om door het zand te gaan...we hebben namelijk wel eens een nieuwe bak gekregen met alleen zand..nouwww, de een na de ander liep mank..omdat het gewoon veel te zwaar was Huilen

Snowgirl38

Berichten: 1136
Geregistreerd: 21-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 09:53

Zo Marije dat klinkt inderdaad geweldig,weet je waar je ook lekker kan rijden niet zover hiervandaan? Dat is Burgh-Haamstede alleen zijn er daar geen zandverstuivingen

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 17:20

Dimitri"]
...Het klinkt echt heerlijk!!! ...ben blij dat je hier mee komt!...wij zijn met de gehele stal van plan om ook naar de dr.duinen te gaan en een beetje extra info in dan nooit verkeert!...dus als ik mag vragen...je hoeft niet perse door de 'duinen'?...want wij zijn namelijk bang dat de paardenbenen dat niet aankunnen om door het zand te gaan...we hebben namelijk wel eens een nieuwe bak gekregen met alleen zand..nouwww, de een na de ander liep mank..omdat het gewoon veel te zwaar was Huilen
[/quote]
Wij zijn wel door en over de duinen gegaan, zeker als je de zware stukken rustig stapt kan dat prima hoor. Op de stukken waar hei groeit, zijn wat paden en die zijn al een stuk minder zwaar en eromheen loopt een heel stuk bos, waar de paden ook niet zo zwaar zijn als de 'duinen'.
Wij hebben op de zandverstuivingen wel ook gedraafd en een grote heuvel zijn we opgegalopeerd, echt leuk was dat! Onze paarden hebben hier verder niks aan overgehouden, behalve dat ze wat moe waren.
Jip heeft zaterdag maar 1 uurtje (50 min) in de les gelopen en zondag een klein half uurtje met een heel licht guppie erop die haar 'groentjesproef' voor het haflingerweekend in Ermelo ging oefenen. Duvel heeft zaterdag alleen maar los gelopen, hij had echt geen fut, dus ik heb hem even laten draven, totdat hij zijn gangen ging verruimen en de lichte stijfheid eruit gelopen was, verder heeft hij lekker staan grazen en niks gedaan. En gister heb ik Duvel gelongeerd, toen was hij super, lekker los in zijn lijf en ruim in zijn bewegingen. En vandaag les, dat ging ook prima met hem.

Als je dus niet alleen maar flink wil jagen als je buitenrijdt, zijn de zandverstuivingen goed te doen hoor! Ik zou ze zeker niet overslaan, ze zijn juist zo mooi...
Wel heeft Jip ook pijpkousen omgehad (die draagt hij normaal eigenlijk nooit, nu maar wel voor de zekerheid) en Duvel zijn benen had ik helemaal ingepakt (rondom pijpkousen en voor springschoenen) want die is af en toe nogal lomp en tikt zichzelf dan makkelijk aan.

[quote="Snowgirl38 schreef:
Zo Marije dat klinkt inderdaad geweldig,weet je waar je ook lekker kan rijden niet zover hiervandaan? Dat is Burgh-Haamstede alleen zijn er daar geen zandverstuivingen

Zandverstuivingen zijn niet echt een must hoor! Maar ik wilde gewoon ergens leuk rijden, zonder door het verkeer te moeten enzo. En in Loon op Zand en omgeving ben ik als kind zovaak geweest en met paard ook al eens een week, dus daar weet ik redelijk de weg. Vandaar dat de keuze hierop was gevallen.
Zijn er duidelijke routes aangegeven in de duinen van Burgh Haamstede, of zijn er kaarten van de ruiterpaden te koop?

Ik ben vandaag weer vergeten om te vragen of ze de foto's op een cd'tje wou zetten, maar ik hoop dat ik ze morgen dan wel heb, ze komen echt hoor!

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 07:48

..dank je wel voor je antwoord!...super!....vanavond gaan we met heel de groep bij elkaar zitten en prikken we een datum...en dan zal je zeker horen hoe we het hebben gehad...

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 07:56

Klinkt als een mooie rit Marije
Ik rijd al jaren in de Drunense Duinen (voordeel van Brabant Haha!) en het is er idd prachtig. De duinen zijn echt prima te doen, voor ons is een mooi galopje over de 'prairies' wel standaard als we daar zijn *LOL*

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 08:54

Tja, zo rijd ik al jaren op het strand, Lielle, dat is het voordeel van een kustprovincie.
Ergens anders rijden is dan juist extra mooi.
Ik ben wel eens op vakantie geweest bij de Mokerhei en iedereen op die manege verklaarde mij voor gek dat ik graag eens in de bossen en over de hei wilde rijden, omdat ik toch het strand dichtbij heb? Maar ja, voor mij is het strand 'gewoon' voor hen is het bos 'gewoon' en veranderingen houden het leuk!
En gelukkig zijn de Drunense Duinen errug mooi, denk niet dat dat echt gaat vervelen als je daar woont, je kunt zoveel kanten op!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:04

Nou Marije, dat klinkt als een erg fijne dag!!! OK dan!

Maareh, zo dicht in de buurt en niet even komen aanwaaien, dat kan echt niet hoor Bloos! Knipoog !

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 10:22

imker schreef:
Maareh, zo dicht in de buurt en niet even komen aanwaaien, dat kan echt niet hoor Bloos! Knipoog !


Volgende keer misschien, want we moesten nu op tijd terug zijn, omdat mijn schoonmoeder om 16.00 u les moest geven. We waren ook net op tijd terug, om 15.45.
Maar ik kom echt wel een keertje aanwaaien hoor!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 18:37

Marije_jiplover schreef:
Tja, zo rijd ik al jaren op het strand, Lielle, dat is het voordeel van een kustprovincie.
Ergens anders rijden is dan juist extra mooi.
Ik ben wel eens op vakantie geweest bij de Mokerhei en iedereen op die manege verklaarde mij voor gek dat ik graag eens in de bossen en over de hei wilde rijden, omdat ik toch het strand dichtbij heb? Maar ja, voor mij is het strand 'gewoon' voor hen is het bos 'gewoon' en veranderingen houden het leuk!
En gelukkig zijn de Drunense Duinen errug mooi, denk niet dat dat echt gaat vervelen als je daar woont, je kunt zoveel kanten op!

zo heeft iedereen zijn mooie stukken *LOL* Ik bedoelde het trouwens aardig hoor, niet om jullie rit neer te halen, maar juist als instemming.

jedine
Berichten: 459
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 22:43

Heerlijk in de drunense duinen he, wat ben ik toch een bofkont dat mn vzpaard aan de rand van de bossen staat!!! En bij bos en duin is echt een grote zandvlakte, heerlijk gewoon!!!