Hevig + Verzet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Luominen

Berichten: 913
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: België

Hevig + Verzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-04 22:58

Hey,

Er zullen wel al een paar topis over geweest zijn:

Ik ga morgen een paardje uittesten voor iemand die die pony op proef heeft staan. Lesgevers (instructeurs) hebben er al opgereden en raden haar af het paardje te kopen.

Het probleem: (ik heb er nog niet opgereden maar zal zeggen wat ik zou doen morgen)

(Dit zie ik vanaf de kant)
-Constant verzet, dus hoofd omhoog. Langere teugel geen effect.
-In galop niet te houden.
-Héél erg pittig (dus f*kt haar eigen erg op.) (Bokken, steigeren, etc.)
-Trekken aan de teugels ‹‹ hoofd naar beneden.

Wat ik zou doen:

-Martingaal aan + zachtjes knijpen in de teugels afwisselend samen met lichte druk van de kuiten.
-In galop niet te houden, dus, halve ophouding (zachte kneepjes) zodat ze terugkomt naar de hand, maar de benen errond houden zodat ze niet stilvalt.
-Als ze bokt, of steigert, pak ik haar gewoon aan. Ze is gewoon van vroeger haar zin te doen, dus een keer goed aanpakken kan volgens mij geen kwaad.
-Goed naar voren drijven met de kuiten als ze trekt, en het contact zeker niet verliezen.

Ik zal morgen wel zeggen hoe het is gegaan. Ze zei dat het beste was dat ik afzonderlijk rij, maar ik rijd liever in een les om tips en informatie te krijgen, ik zie wel. Ik wil graag tips van de bokkers!

"Overcome all difficulties."


Dabo

Berichten: 11125
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 23:06

Het lijkt mij een moeilijk paard, en ik wens je veel sterkte morgen!
Ben benieuwd hoe het afloopt.
Ik denk trouwens dat jouw oplossingen niet verkeerd zijn Haha!
Ik zou in de galop volte's rijden, als ik hem niet zou kunnen houden, of tenminste proberen. Of hem in de hoek zetten.
Succes!

[I Narbella, mijn dressuurdraver (eindstand) L2+7] <3 <klik>
[www.dabo-design.nl] <klik> Voor al je Biothane (bitloos) hoofdstellen, halsters, teugels..
Maar ook voor hondenlijnen, halsbanden, tuigjes enzzz!

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 13:13

Hai!

Het zou natuurlijk niet alleen gedrag kunnen zijn, maar ook fysieke pijn. Is dit al eens bekeken door een deskundige?

Gedrag wordt heel vaak gevormd door andere oorzaken, het paard heeft eerst heel klein aangegeven dat het ongemak heeft, wij mensen hebben die signalen gemist, en het paard gaat steeds grotere signalen afgeven (die uiteindelijk gevaarlijk kunnen zijn).

Zelfs al zou de pijn weg zijn, dan kan het gedrag wel blijven.

Groetjes,

Monya

Annetjuh

Berichten: 1065
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 13:20

En....hoe is het gegaan?

Wie helpt mij aan een verzorgpaard? Haha! Graag 1tje in de buurt van Groningen Lachen
(Profiel bijgewerkt!)

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 14:56

Een paard kan nog zo mooi en goed zijn, wanneer het temperament niet klopt of het paard is niet goed in zijn hoofd. Dan is het niks waard! Als ik haar was zou ik de problemen lekker voor de eigenaar laten en verder zoeken naar een geschikter paardje!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 15:37

Klinkt als een behoorlijk verreden paard. Check zeker dat medische aspekt even goed, pijn speelt vast wel ergens een rol hier.
Wil je het echt goed krijgen, zal je bij 0 moeten beginnen: Aan de longe, zadelmak maken. Zo lang alles goed gaat, kan je vrij snel door de stappen heen gaan, maar ik denk dat je vrij vlot op de problemen gaat stuiten en die moet je dan eerst zien op te lossen voor je verder gaat.
Als je het er voor over hebt en denkt aan te kunnen: Doen. Wil je een beetje binnenkort leuk kunnen rijden (wedstrijdjes wellicht) of heb je niet veel ervaring met paarden beleren: Laten Staan en verder zoeken!!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 19:44

ZaimFahd schreef:

Wat ik zou doen:


-Martingaal aan + zachtjes knijpen in de teugels afwisselend samen met lichte druk van de kuiten.
-In galop niet te houden, dus, halve ophouding (zachte kneepjes) zodat ze terugkomt naar de hand, maar de benen errond houden zodat ze niet stilvalt.
-Als ze bokt, of steigert, pak ik haar gewoon aan. Ze is gewoon van vroeger haar zin te doen, dus een keer goed aanpakken kan volgens mij geen kwaad.
-Goed naar voren drijven met de kuiten als ze trekt, en het contact zeker niet verliezen.


Ik weet niet wat voor je niveau je rijdt of wat je ervaring is, maar ik denk dat je dit erg makkelijk ziet. Dit heb ik wel eens eerder gezien bij ons paard; iedereen zag het probleem en 'zou dat beestje wel een lesje leren'. Vervolg= absolutly niks!

Theoretisch (of hoe spel je dat Tong uitsteken ) gezien, moet dit wel kloppen, maar nu moet je het nog uitvoeren. Ik zeg nu niet dat je het niet kunt, maar je nog wel maar 14 jaar. Hiermee bedoel ik niks, maar extreem veel ervaring (en dan heb ik over jaren, wat ik zelf ook niet heb) heb je waarschijnlijk niet.

Ik ben verder met QQQQ wel eens, bij 0 beginnen, maar ik weet niet hoe oud of hoe lang dit paard dit eigenlijk doet..Ik vind namelijk dat een paard wat is al jaaaaren doet, is er een grote kans dat het niet meer beter komt,zoals als bij ons paardje.
Maar dit paardje is dus voor iemand anders, als jij meer ervaring dan hem of haar hebt, zou ik dan ook meteen kijken hoe die twee dan klikken, en ze met elkaar overweg kunnen, want als jij dat paard wel fatsoenlijk aan het lopen krijgt, en zij/hij niet, heb je er natuurlijk nix aan

"You make me sick, but I love what we're doing here"
Egypt Central
"You Make Me Sick"

<3Verloofd <3

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 22:02

Er zal wel een reden zijn waarom dit paard zo doet? Ik zou als ik jou was vooral rustig rijden, blijf ontspannen en ga niet overdreven aan het paard rukken en plukken. Beetje tegen het paard praten etc.

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 22:05

Ik ga met Skitter mee- je hebt de boeken wel gelezen, maar vergeet niet dat paardrijden heel iets anders is dan theorie kennen!! En een verreden paard moet door iemand met veel gevoel en ervaring opnieuw worden afgericht- dat doe je niet even alleen omdat je je hulpen volgens het boekje geeft.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Luominen

Berichten: 913
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-04 22:33

Hoi,

Dit is niet mijn paard, en zal nooit mijn paard worden. Ik heb een jong paardje Lachen

Ze was er niet, dus ik kon niet rijden. Volgens mij is het paardje echt 'gebroken' geweest bij het inrijden en zadelmak maken. Ze mocht altijd alles doen en ik heb hun ook afgeraden van haar te kopen.

(Ik rij overgens 7 jaar, sommige mensen gaan direct af op de leeftijd (ik bedoel dit tegen niemand). Dikke nekken of stoer doen ga ik nu niet doen, maar ik 'voel' ze wel redelijk aan (nu niet als een Zz-ruiter ofzoiets *LOL*.

Ik gaf hetgeen wat ik zou doen als basis, ik zou het natuurlijk nog veranderen als ik op het paardje reed, maar ik heb nu dus niet de mogelijkheid gehad om haar 'aan te voelen' en haar manier van 'doen' dus eigenlijk kan ik nu niet veel zeggen.

"Overcome all difficulties."

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:31

waarom heeft dat meisje die pony op proef als ze hem niet zelf aankan?? Waarom ga jij er dan op?? dat verzet krijg je er toch niet in 1x uit! best zinloos, als ook de lesgevers het haar afraden. Dat meisje zal er toch zelf op moeten, en rijden. Kan ze dit niet, pony niet kopen

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 14:35

ZaimFahd schreef:
Ik ga morgen een paardje uittesten voor iemand die die pony op proef heeft staan.:/b]
!



Al zij hem nog op proef hebben en het is zo te horen niet echt een fijn, leuk lief aardig lekker om te rijden-pony!
Waarom niet lekker terug brengen naar verkoper en lekker zoeken naar een andere pony??
Er zijn er genoeg die wel normaal zijn hoor!

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 16:04

Ja want zelf oplossen gaat niet zo 1-2-3..echt niet..

"You make me sick, but I love what we're doing here"
Egypt Central
"You Make Me Sick"

<3Verloofd <3

pevoco

Berichten: 190
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 16:33

Pas op met die martingaal, een paard dat zo heftig is kan in paniek raken als hij door iets word "tegengehouden". Ook ik denk dat je hem beter om kunt ruilen. Wel belangrijk om hem door de dierenarts te laten nakijken want als hij pijn heeft dan krijgt hij voor niets op zijn kop. Sterkte!


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 20:22

zozozo al 7 jaar Haha! Haha! Haha! Haha!

Ik zou eerst alle medische dingen uitsluiten en dan hem een poos laten rijden door iemand die kan rijden.

Dit is typisch gedrag voor een paard met flink pijn aan de rug

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 21:05

ik sluit me bij pevoco aan..als hij tegengehouden wordt kan hij omhoogkomen en meer van dat soort grollen..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 18:31

Je zal waarschijnlijk eens lekker rustig aan de longeerlijn moeten kijken wat ze doet .. en dan denk ik inderdaad ook dat je bij 0 (de basis) kan beginnen, nadat de eventuele medische oorzaken zijn uitgesloten. Is de pony al gekeurd bijvoorbeeld?

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Luominen

Berichten: 913
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-04 20:07

Hey,

Ik ben vandaag op het paardje gestapt (zonder martingaal) gewoon los, en alleen.

Eigenlijk was de oplossing erg simpel. Het paardje is pittig, maar gehoorzaam. Ze is héél licht in de hand, en haar hulpen zijn eigenlijk volgens het boekje. Ze houdt halt op je zit, je vangt haar op met je zit, je stuurt ermee door naar de richting te kijken en je lichaam te draaien, kortom, een zalig paardje om op te rijden.

De lesgevers hadden het afgeraden omdat zij met een zware hand rijden, hier was ik nooit opgekomen omdat ik nooit dacht dat zij het deden, nu blijkt het dus wel.

De achterhand van het paardje was er goed bij (volgens mijn gevoel), en het gevoel van zo'n pittig maar toch gehoorzaam paard onder je te hebben was hemels. Gewoon maar denken en het gebeurde. OK dan!

"Overcome all difficulties."

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 23:59

En toch is dat allemaal niet van belang!

Dat meisje heeft een pony nodig waar ze veel plezier van heeft, die ze totaal kan vertrouwen Lovers , en waar ze direct mee weg kan rijden!

Dus..... deze ponie, hoe goed of hoe slecht dan ook, is (op dit moment) totaal niet geschikt voor haar!

Buitenkans voor de paardenliefhebber, ons droomhuis nu te koop ivm emigratie 2011

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 07:54

Idd, het kan een erg goeie pony zijn, maar als hij echt ' gebruiksaanwijzingen' heeft zou die waarschijnlijk niet goed zijn voor een jong meisje...maar dit is natuurlijk alleen een tip. Iedereen moet het zelf weten natuurlijk Knipoog
Maar als het zo klikt tussen jullie waarom koop jij hem niet??

"You make me sick, but I love what we're doing here"
Egypt Central
"You Make Me Sick"

<3Verloofd <3

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 08:36

een kwestie van een "niet klikkende combinatie"!!

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 11:13

voila, een andere ruiter blijkt er in dit geval mee te kunnen wegrijden, helaas is dat niet 'de toekomstige ruiter/eigenaar'.

als je wil heb je vandaag nog een pony op de hof staan, maar of dat ook dé geschikte pony voor jou is???? Zeg dat ze haar tijd moet nemen bij de zoektocht naar een een geschikte pony. en mss kan ze ergens anders gaan lessen waar ze met zachte hand rijden.

Cil_
Berichten: 807
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 11:32

Ligt het zadel wel correct op dit paard? Is het gebit door een paardentandarts gecontroleerd?

Luominen

Berichten: 913
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 14:55

Hoi,

Het meisje is 18 jaar. Inderdaad heb ik ook vermeld aan haar dat zij dan ook aanzich zelf moet werken doormiddel van goede instructie en dat het niet vanzelf kan gaan.

Aan haar ligt de keuze, ik beslis niet voor haar. Ze wou doodgewoon weten wat mijn mening was, en die heb ik gegeven.

"Overcome all difficulties."

Luominen

Berichten: 913
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 14:55

Mag trouwens een slotje op Lachen Thx voor de tips & commentaar.

"Overcome all difficulties."


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 12 bezoekers