Lichtrijden....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Angel22

Berichten: 175
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: Ik wil bij raimond zijn....

Lichtrijden....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 11:36

Ik heb een hele stomme vraag voor mijn idee maar op welk been moet je lichtrijden in draf?

Ik weet het echt niet meer....

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 11:37

Wanneer in een rijbaan lichtgereden wordt, moet de ruiter uit het zadel komen op het ogenblik dat het binnenvoorbeen van het paard naar achteren gaat. Of alsnog het buitenvoorbeen van het paard naar voren gaat. Dit noemen we lichtrijden op het goede been.

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 11:40

trouwens verbeter me maar als ik het fout heb is ook zo l*llig voor angel22 Lachen

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 11:47

Idd. Wanneer het buitenvoorbeen naar voren gaat moet je staan, wanneer het buitenvoorbeen naar achter gaat moet je zitten.

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 13:12

LOL!!!!!!!!!!!!

Het klopt als een bussss! In Nederland!!!!!!!!!!!!

In Schotland rijdt men licht op het binnenbeen!

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 13:45

yolande schreef:
LOL!!!!!!!!!!!!

Het klopt als een bussss! In Nederland!!!!!!!!!!!!

In Schotland rijdt men licht op het binnenbeen!



Als het binnenbeen naar voren gaat??

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 17:03

yolande schreef:
LOL!!!!!!!!!!!!

Het klopt als een bussss! In Nederland!!!!!!!!!!!!

In Schotland rijdt men licht op het binnenbeen!



is dit echt zo?? Verward


lichtrijden als het buitenbeen naar voren gaat of het binnenbeen naar achteren Knipoog

Annetjuh

Berichten: 1065
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 18:53

Dat lijkt me niet waar hoor...waarom zouden ze in Schotland zo rijden? Verward Er is een reden voor om precies op dat been licht te rijden...

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 19:19

Als het buitenvoorbeen naar voren gaat, meot ej gaan staan, zoniet gaan zitten Knipoog

Angel22

Berichten: 175
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: Ik wil bij raimond zijn....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 19:49

tnx voor de antwoorden!!!

Ik was het echt kwijt gewoon... met buitenrijden denk ik daar niet aan, maar op de manege staat het zo stom als je verteld hebt dat je wel al 8 jaar ervaring hebt maar vervolgens de helft niet meer weet. Ok das wel al 10 jaar terug maar toch.....

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 20:57

in Italiƫ rijden ze ook licht op het binnenbeen, net zoals in Schotland

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 21:36

Als je buiten rijdt op een recht bospad moet je ondertussen wel van been verwisselen.. dan houdt je je paard recht... Lachen

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 21:48

ja om de 20 passen van been wisselen , ik word helemaal gek van het tellen altijd Ziek

Angel22

Berichten: 175
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: Ik wil bij raimond zijn....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 06:27

Als we buiten rijden draven we alleen maar korte stukjes en draaf ik dus ook op de verschillende benen... Daar let ik wel op... Alleen in de bak moet je natuurlijk wel op het goede been zitten.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 21:44

smurf schreef:
ja om de 20 passen van been wisselen , ik word helemaal gek van het tellen altijd Ziek


Haha! Dat doe je toch niet echt he???

Als je 5min op dezelfde hand rijdt wissel je toch ook niet van been???

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 21:48

Annetjuh schreef:
Dat lijkt me niet waar hoor...waarom zouden ze in Schotland zo rijden? Verward Er is een reden voor om precies op dat been licht te rijden...


Precies! Als je op het binnenbeen lichtrijd dan stoor je de beweging van je paard. Probeer het maar eens uit op een volte! Net op het moment dat ie land op het binnenbeen geef je dan nog eens extra gewicht mee door te gaan staan. Niet erg logisch..

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 14:56

Ik kan er niets aan doen maar het is echt zo! In Schotland en zoals ik nu hoor ook in Engeland en Italie rijdt men licht op het binnenvoorbeen. Dit houdt in dat als het binnenvoorbeen naar voren gaat je omhoog gaat.

Het lichtrijden op het binnenbeen vond ik in het begin heel moeilijk omdat het niet natuurlijk aanvoelde!

Na een paar weken (en een hoop gemopper van de trainer daar) werd het steeds makkelijker! Het was trouwens niet een gewone manege maar een trainingsstal waar ze mensen opleiden tot internationaal instructeur. Een soortement Deurne dus met een internationaal tintje!

Eenmaal terug in nederland reed ik weer gewoon licht op het buitenbeen.

Het lichtrijden op het buitenbeen is trouwens een afspraak om er voor te zorgen dat er voldoende wordt gewisselt tussen de linker en de rechterdiagonaal zodat het paard aan 2 kanten gelijk wordt belast!

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 16:28

yolande schreef:


Het lichtrijden op het buitenbeen is trouwens een afspraak om er voor te zorgen dat er voldoende wordt gewisselt tussen de linker en de rechterdiagonaal zodat het paard aan 2 kanten gelijk wordt belast!


Verward
Daar snap ik niet zo veel van geloof ik. Je rijdt toch juist licht op het buiten voorbeen (als die naar voor is,staan) om niet op het binnenbeen te zitten als ie land, die zou je dan onhandig belasten in wendingen en voltes waar door je het ritme kunt verstoren.

En het paard aan 2 kanten belasten gebeurd toch ook als je regelmatig van hand veranderd???
Ik neem aan dat ze in schotland niet alleen op 1 hand rijden?

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 17:01

Vreemd dat het is andere landen anders is, lichtrijden op het buitenbeen is niet iets wat er zomaar is, je kan het niet vegelijken met rechts houden op de weg ofzo... Als ik buiten rij wissel ik om de zoveel minuten van been, als ik er aan denk meestal Knipoog

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 23:33

Nistria schreef:
:D Dat doe je toch niet echt he???

Als je 5min op dezelfde hand rijdt wissel je toch ook niet van been???


Denk dat je niet 5 minuten (in principe een hele proef lang) op dezelfde hand rijdt.

Als ik buitenrijd let ik er trouwens niet zo nauw op. Ga echt niet de passen tellen

Lichtrijden op het goede been is om het paard niet in de weg te zitten in de bewegingen die hij maakt. Zo geef je de schouder meer vrijheid. Misschien dat de schotten daarom niet zo hoog presteren op de Olympische Dressuur Bloos! Knipoog

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 00:19

Het schijnt (heb het ook maar van horen zeggen Tong uitsteken) dat als je licht rijdt op het verkeerde been (dus als het buitenbeen naar achteren gaat) en je valt, je meer kans hebt om onder je paardte komen ofzo iets.

Nou, ikzelf vond het nogal gek, maar eigenlijk, als je tegen de beweging van je paard in gaat en je valt er af tegen de kant van de bakrand, kan het wel zijn Tong uitsteken (weer lekker ver gezocht haha).

Hmmm, ik vind het ook wel raar dat het in het ene land zo is en in het andere weer anders, wat doen ze dan op de Olympische Spelen?!?

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 00:21

Sylleke schreef:
Het schijnt (heb het ook maar van horen zeggen Tong uitsteken) dat als je licht rijdt op het verkeerde been (dus als het buitenbeen naar achteren gaat) en je valt, je meer kans hebt om onder je paardte komen ofzo iets.

Nou, ikzelf vond het nogal gek, maar eigenlijk, als je tegen de beweging van je paard in gaat en je valt er af tegen de kant van de bakrand, kan het wel zijn Tong uitsteken (weer lekker ver gezocht haha).

Hmmm, ik vind het ook wel raar dat het in het ene land zo is en in het andere weer anders, wat doen ze dan op de Olympische Spelen?!?


Hahaha, ik denk dat dat de grootste onzin is, als je eraf valt ben je meestal al uit balans en ben je echt niet meer aan het lichtrijden

Op de OS doen ze doorzitten Knipoog

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 11:33

Je rijdt op het buitenvoorbeen licht omdat je dan zit als dat been (en tegelijk het binnenachterbeen) de afzet maakt. Als je zit geef je een drijvende hulp en dus helpt lichtrijden op het buitenvoorbeen om het binnenachterbeen te activeren. Als een jong paard het moeilijk vindt om in de goede galop aan te springen rijd ik weleens licht op het verkeerde been, omdat je dan juist het buitenachterbeen extra activeert, en dat is het been dat het eerst gebruikt wordt bij het aangalopperen.

Kimmy1
Berichten: 25
Geregistreerd: 13-09-04
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 09:19

Op de buitenbeen dus dat is de kant ande omheiding ga je rechtom dam rechterbeen en linksom op de linkerbeen

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 16:15

Ik rijd nu sinds een tijdje een haflinger en daar voel je het gewoon bij als ik op het verkeerde been zit das logies natuurlijk maare omdat ze dat in shotland anders doen Knipoog!