opscheren zijkant staart

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

opscheren zijkant staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-02 22:07

zo nu en dan scheer ik de zijkant van de staart van pepeijn. dit deed eerst altijd een vroegere instructrice, maar nu ben ik op mezelf aangewezen. ik heb een tondeuze, maar hebben jullie tips over hoe ik precies te werk moet gaan? ik ben nou niet echt een kapper... Frusty

Groetjes, Manuel.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 22:43

tips nee....
ik vind het zelf eigenlijk onzin
bij mijn paard hebben ze het ook gedaan nu laat ik haar staart ( dus ook de zijkanten ) groeien en hierdoor krijgt ze een veel mooiere volle staart.
dus waarom wegscheren
ok geef toe aan mijn reactie heb je niets dus lees er maar overheen

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-02 08:42

hm nee daar heb ik inderdaad niets aan. Verward

zijn er andere mensen die wel iets nuttigs voor me hebben?

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 09:07

Ik scheer ook de zijkant. Ongeveer een handbreedte lang, en het enige waar je voor moet zorgen is dat je goed aan de zijkant blijft en niet te veel op de bovenkant van de staart knipt. Anders is het geen porem Haha!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 09:47

Ik scheer van allebei mijn pony's ook de zijkant van de staart, dit is veel makkelijker met intuigen (rij aangespannen) dan alsje zo'n grote bos staart door de staartriem moet trekken.

iid Wat Billy zegt; aan de bovenkant wel haar laten zitten.

Het belangrijkste is dat jepaard stil staat Haha! zo dacht Ies eens te verstappen en weg bovenkant, en da's idd geen gezicht!

Ik trek de staartwortel omhoog en naar de zijkant en haal dan voorzichtig de tondeuse erlangs. Ik hou een driehoekje aan daar waar de staart de kont raakt.

Veel succes!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 11:40

ik knip de zijkanten eraf, niet met een tondeuse want daar wordt ie gek van! ik vind knippen ook eigenlijk handiger, want dan hoef je niet uit te kijken dat je ineens uitschiet en een heel stuk staart weg is. en bij mij gaat knippen ook preciezer!!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 16:29

Ik knip et ook altijd, gaat lekker snel en geen gezeik met paarden die een beetje gevaarlijk worden door de tondeuze.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 22:06

Ik doe t wel met de tondeuze, vind mn paard geen probleem.
De staart iets omhoog en opzij tillen en dan ongeveer een handlengte lang. Let er op dat je alleen de zijkant wegscheert en niet de bovenkant, is nl geen gezicht! Lachen Het kan als je dat makkelijker lijkt ook met een schaar.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 23:01

ik gebruik dan altijd het scheerapperaat van familie die het voor koeien en kalveren gebruikt.
als er nog veel haar is, eerst met het haar mee (probeer het maar eens met een bos haar en dan in tegengestelde richting) en dan de rest tegen de richting in.
gewoon boven aan beginnen naar onderen.
bovenop laat je natuurlijk zoals het is, probeer aan beide kanten het aardig gelijk te krijgen en netjes in vloeiende lijn over laten lopen.

mijn paardje is ook een zenuwpees, vind het scheren absoluut ook niet leuk, maar toch scheer ik de staart (en 3e oor, de rest van de lichaam is gewoon op het juiste moment met dekens ingepakt zodat scheren daar niet hoeft), is gewoon netter afgewerkt dan als met een schaar vind ik.

tussendoor bijwerken doe ik wel met de schaar en de haartjes dat bovenaan de kont zit ook.

Citaat:
ik vind het zelf eigenlijk onzin
bij mijn paard hebben ze het ook gedaan nu laat ik haar staart ( dus ook de zijkanten ) groeien en hierdoor krijgt ze een veel mooiere volle staart.
dus waarom wegscheren


waarom onzin?
soms is het nodig voor de netheid of vindt de ruiter/eigenaar het mooier/makkelijker etc etc.
en soms is het gewoon fijner voor het paardje.

die van mij heeft ook wel een mooie volle dikke staart, met of zonder die zijkanten van haar staart.
heb altijd de zijkanten gewoon netjes bijgehouden met een schaar tot vorig jaar de staart er niet meer uitzag doordat ze haar staart (wortel) schuurde, toen heb ik rigoreus het scheerapperaat erbij gepakt en de zijkanten en de bovenkant eraf geschoren.
ja, ook de bovenkant, daar was het het ergst, en het zag er stukken mooier uit toen het eraf was.
opzich niet mooi, maar beter dan dat afgeschuurde.
dat was er weer aardig bij aangegroeid, maar ik heb laatst weer een wedstrijd gehad, alles moests dus weer tot in de puntjes getoiletteerd worden, dus ook de zijkanten van de staart gingen er weer aan.
bovenkant is nog aardig mooi, maar als die ook weer totaal afgeschuurd gaat worden, dan gaat dat er ook weer af.
je kunt dan ook beter de staart behandelen met shampoo oid.
de haartjes jeuken niet meer en het ziet er tenminste nog een beetje toonbaar uit.

dit was trouwens het laatste redmiddel, had al allerlei shampoo's en zalfjes en dergelijke geprobeerd en het voer veranderen, maar de staart werd maar lelijker en lelijker.
dit jaar ben ik al een tijdje bezig met een of ander goedje erop te smeren van de Da (beetje aggressief spul, ben er dus niet zo voorstander van, maarja, je moet toch wat proberen) en hoop dat dit werkt, iig dat het schuren stopt, de haren bovenop zijn nu voor de helft weggeschuurd, hoop dat het niet verder gaat.
het heeft niks met exceem oid te maken, het gaat alleen om de staart, niet om de manen, allergietje??? voor eiwitten bijv.

soms is scheren dus gewoon nodig.

dan kan ik ook wel zeggen, waarom worden de manen altijd getrokken?
het paard heeft er toch ook geen last van als ze lang groeien.
dit is dus ook omdat de ruiter dat wil en iedereen heeft verschillende meningen over wat mooi is.

en bij mij heeft het dus ook nog een andere achtergrond, zoals er wel meer hebben.