[AR] Mennen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
keetie
Berichten: 11
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: sint maartensdijk

[AR] Mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-04 19:22

Hallo ik heb een vraagje. Ik wil later gaan mennen en evt. rijden na verloop van tijd.
Maar nu kan ik niet kiezen tussen de volgende twee rassen namelijk: De Tinker en De Shire.
Ik vind Tinkers mooi vanwege hun kleuren en Shires vanwege hun groottte.
Zijn er verschillen tussen deze rassen behalve grootte en kleur?
Kun je voor Shires makkelijk menwagens vinden?
Ik wil later met mijn familie rondritten gaan maken. Kan een Tinker en een Shire ong. 800 kg in totaal trekken?
Mennen jullie ook met je TInker/Shire en wat voor menwagen hebben je dan? En waar heb je die gehaald?
Ik weet dat het veel vragen zijn. Maar alvast bedankt voor de reactie.
Groetjes Keetie.


droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 22:01

Ik weet niet hoe het verschil qua temperament tussen die 2 zit. ik denk zelf dat een shire iets koelbloediger is dan bijv. een tinker. maar bij alle rassen zitten rustige en temperamentvolle.
qua gewicht kan de shire natuurlijk meer trekken. maar zowiezo kan een paard op een geasfalteerde weg 3x z'n eigen gewicht trekken. dus met een beetje tinker zou dat toch wel 1400-1500 kg. worden.
denk wel dat het iets moeilijk er wordt om voor een shire een geschikte kar te vinden. ligt natuurlijk ook weer aan de schofthoogte. zo'n lamoen zal denk ik wel grondig verbouwd moeten worden voor zo'n maat paard. misschien zou je dan nog beter een kar op maat kunnen laten maken. verder lijkt me het nadeel van een shire dat je niet zo heel makkelijk een stal zal vinden. het blijven natuurlijk kolossen van beesten die je niet even in een stal van 3x3 zet. en dan nog te denken aan de kosten van bijv. extra grote maat ijzers en de hoeveelheid die ze eten.

Hoe beter ik de mens leer kennen,
hoe meer ik m'n hond waardeer!

Lydia2
Berichten: 105
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 22:13

Er worden ook special voor Shires wagens gemaakt, je kan dit volgens mij wel navragen bij shire fokkers.

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:42

Ik zou voor de tinker gaan.. en dan een wat zwaardere en groter, en een niet te doorgefokte.. een Shire is namelijk een prachtig paard, en is lekker groot enzo, en ze zien er ook sterk uit, dat zijn ze ook wel , maar ze hebben 9 van de 10 x nauwelijks temperament en uithoudingsvermogen, en dat is echt 1 van de slechte kenmerken van het ras...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 18:01

Als je begint, koop dan geen paard met een super speciale stamboom. Want daar heb je gewoon helemaal niets aan, tenzij je ieder jaar een veulen wilt fokken en daarmee naar de keuring wil gaan.
Misschien is een kruising een leuke optie. Als ik jou was zou ik gewoon rondzoeken naar een grof gebouwd paard, maar niet persee een ras, want de tinkers en shire's zijn nog best aan de prijs.

keetie
Berichten: 11
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: sint maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-04 11:45

droebel schreef:
verder lijkt me het nadeel van een shire dat je niet zo heel makkelijk een stal zal vinden. het blijven natuurlijk kolossen van beesten die je niet even in een stal van 3x3 zet. en dan nog te denken aan de kosten van bijv. extra grote maat ijzers en de hoeveelheid die ze eten.


Hoi Droebel. Als ik een Shire of Tinker zou nemen zou ik ze altijd op het land laten staan met een schuilplaats. En aan hoefijzers zou ik ook niet beginnen als het niet nodig is. Er bestaan altijd nog hoefschoenen. En het zijn beide sobere dieren dus ze eten niet veel.

De rest ook bedankt voor de reacties.
Groetjes Keetie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:17

ik denk dat je vooral moet kijken naar de kosten die je er voor uit wilt geven.. denk maar zo dat voor een shire alles 2x zo duur is...

je zecht zelf "sobere dieren" die eten niet veel.. denk dat je dan verkeerd denkt bij een shire deze eten gerust een pak hooi per dag op en hebben dit ook echt nodig.

daarbij worden shires niet ouder als 20 (meestal) en tinkers kunnen makkelijk 30 worden

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 22:26

En we gooien weer lekker met vooroordelen Scheve mond

Een Shire wordt net zo oud als een ander paard gemiddeld, in Engeland lopen er nog Shires dagelijks voor de wagen die 25 jaar oud zijn. Bij het Land van Ooit loopt er nog dagelijks een hengst mee in de shows van 22 jaar.

Mijn Clydesdale heeft een stal van 3 x 3 m. en heeft daar meer dan genoeg aan, hij staat n.l. overdag op het land.

Een Shire eet inderdaad een baaltje hooi per dag, maar daarentegen hoef je er geen 6 kilo brok in te gooien, mijn paard krijgt nog geen kilo per dag.

Temperament en uithoudingsvermogen, die was helemaal leuk Haha! Een Shire is qua karakter zeer braaf over het algemeen, maar er zit pit zat in, het zijn zeker geen dociele suffe paarden, maar ze gaan wat minder gauw aan de kook als een warmbloed, lijkt me alleen maar praktisch als je wilt mennen en een rustig paard zoekt.

Uithoudingsvermogen komt niet vanzelf, daar zul je voor moeten trainen. Laat je je paard drie weken in het land staan dan moet je niet verwachten dat je 4 uur in volle draf door het bos heen kunt, maar als je gewoon dagelijks traint kun je heerlijke lange, vlotte (men)ritten maken met je Shire.

Hoefsmid is niet zo gemakkelijk te vinden en zal over het algemeen iets duurder zijn als met een 'gewoon' paard, hoefschoenen zullen ook wat duurder zijn. Een wagen is wel te vinden, is alleen even zoeken, ook in Nederland worden wagens voor Shires geïmporteert of speciaal in Polen gemaakt. Hoofdstel en tuig is ook gewoon in Nederland te koop.

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 22:35

En als een Shire een beetje wil stappen is een Tinker allang in draf.

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 22:57

En stappen kunnen ze de hele dag volhouden, daar zijn ze n.l. ooit eens speciaal voor gefokt Haha!

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu


mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 19:33

Craignethan schreef:
En we gooien weer lekker met vooroordelen Scheve mond
Temperament en uithoudingsvermogen, die was helemaal leuk Haha! Een Shire is qua karakter zeer braaf over het algemeen, maar er zit pit zat in, het zijn zeker geen dociele suffe paarden, maar ze gaan wat minder gauw aan de kook als een warmbloed, lijkt me alleen maar praktisch als je wilt mennen en een rustig paard zoekt.

Uithoudingsvermogen komt niet vanzelf, daar zul je voor moeten trainen. Laat je je paard drie weken in het land staan dan moet je niet verwachten dat je 4 uur in volle draf door het bos heen kunt, maar als je gewoon dagelijks traint kun je heerlijke lange, vlotte (men)ritten maken met je Shire.


Dat was niet bedoeld als vooroordeel, maar dat hebben dus alle shires die ik ken. ik weet wel dat er ook tussen zitten uit een goede bloedlijn, waarbij dat dus stukken beter is.. Maar voor zover ik weet, is dat bij de meeste wel het geval.. en dat ze minder snel aan de kook zijn dan een warmbloed dat is wel 1 van de goede eigenschappen, (daarom ben ik ook zo gek op trekpaarden Haha!) Maar wat ik dus van veel mensen hoor, en wat ik bij de shires die ik ken ook zie, is dat ze snel moe zijn, zeg maar. en dat ze over het algemeen en gemiddeld geen goed uithoudings vermogen hebben...

en dat je moet trainen voor uithoudingsvermogen en conditie dat weet elk paardenmens wel neem ik aan.. Haha!

Rosalie

Berichten: 447
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 20:47

*knikt*


And that's the way the cookie crumbles.

keetie
Berichten: 11
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: sint maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-04 21:45

Hoi, hartelijk dank voor jullie reaties.
Ik heb goed nagedacht en heb besloten om voor een Shire te gaan.
Omdat ik een Shire voor de kar toch mooier vind dan een Tinker en je ziet de laatste tijd ineens overal Tinkers lijkt het. Een Shire zie je minder vaak.
En als ik moet kiezen tussen kleur of grootte zou ik toch kiezen voor grootte. Aangezien ik ook 1.80 ben.
Het duurt nog wel jaren voor het zover is: want ik ben nu aan het sparen voor mijn autorijbewijs en dan kan ik altijd nog zien of ik er het zelfde over denk.
Groetjes Keetie.

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 22:22

Owkeej.. Het zijn en blijven natuurlijke paarden waarvan elk paardenmensenhart harder van gaat kloppen..
Maar ik raad je nog steeds aan er eentje te nemen uit een goede bloed lijn, anders moet je bij google is gaan zoeken naar de Robin Hood Stables Dat is een grote Shire-fokkerij/stoeterij in Nederland, en er zit er geloof ik ook nog 1 in Engeland. Ik ben er heel lang geleden wel is geweest.. Maar iig die hebben altijd wel mooie en goede Shires te koop..

En als je voor een Shire gaat kijken, let dan ook een beetje op of ze geen hanentred hebben.. Knipoog En neej, ook dit is geen vooroordeel, Shires zijn er nou eenmaal iets gevoeliger voor dan andere rassen..

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 11:42

Ben toch zeer benieuwd waar die informatie vandaan komt, ik heb in elk geval nog nooit van een Shire met hanetred gehoord Verward Shires zijn koehakkig, dat is een raseigenschap welke ze moeten hebben, maar hanetred, nee sorry, nog nooit gezien bij een Shire.

In Nederland zijn meerdere importeurs/fokkerijen en in Engeland al helemaal Haha!

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 14:52

Ik ken 3 Shires waarvan er 2 hanentred hebben.. Aan 1 van die eigenaren heb ik is gevraagd of dat dat toeval is, of dat dat bij Shires wat vaker voorkomt dan bij andere paarden.. En zij vertelde me dat Shires daar nou eenmaal iets gevoeliger voor zijn, als er een zenuwtje beschadigd word bij het casteren bijvoorbeeld..

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 15:52

Ik ken wel 60 Shires en heb er nog nooit van gehoord, maar ja, wie ben ik .... Knipoog

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 14:27

hanetred heb ik ooit een keer gezien bij een shire. Vergeet niet dat deze paarden van naturen meer knieactie hebben, en ook meer actie in de achterbenen, dat is nog geen hanentred. Wel heb ik vaker kramperigheid gezien bij shires. Het gaat dan puur om het voeten opgeven. Bij de achterbenen willen ze wel eens even trekken dan. Ook dit heb ik 1 keer in ernstige vorm gezien. Maar een echte hanentred zie ik meer bij warmbloeden.
Eten doen ze idd wel, maar zoals craigethan al zegt, je hoeft er geen 6 kilo brok in te kiepen per dag. Zelf verkoop ik ook shires, dus ik ben ook nog al eens in engeland te vinden. Dan bekijk je een kudde shires tegelijk. Als er afwijkingen zijn bij shires is dat de plek om ze te ontdekken. Zo veel bij elkaar, als je dat vaker ziet, zie je vanzelf een patroon ontstaan van gebreken. Als je mij zou vragen waar je op moet letten als je (waar dan ook) een shire koopt: kijk naar de rug, zitten er goed spieren op, is ie niet te diep of is het een karperrug. Bij oudere paarden mag de rug natuurlijk wat dieper zijn, dat spreekt voor zich. Kijk naar de benen er zal heus mok op zitten, maar dat mag niet bij paarden onder de 3 jaar. Wat voor mok is het zitten er al bulten, of zijn het gewoon kleine wondjes. De bulten wijzen op erge gevoeligheid voor mok. Die paarden hebben al langere tijd erge mok gehad, en de bulten zijn littekenweefsel, wat niet weg gaat.
Kijk naar de sprong, zit er vocht in, of zijn ze mooi droog. Kijk naar de hoeven, zijn ze goed verzorgd of zitten er scheuren in tot in het leven. Elke shire heeft wel een scheurtje in de hoef, maar het mag niet te erg zijn. Overbeet en onderbeet kom ik ook wel eens tegen. En tot slot nog zomerecxeem. Dat is vervelend. Soms is het niet te zien, en shires hebben er niet vaker last van dan gewone paarden, maar stel dat ie het heeft, gaat ie wel met 1000kg tegen je hek aan schuren..... krak.
als je dit zo bekijkt is het een klein deel van wat er standaard bij kwpners wordt bekeken. Het ras is ook goed gezond, en deze opsoimming hierboven zijn de meest voorkomende afwijkingen, maar komen zeker niet vaak voor. Dat is nog een heel verschil.

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 20:57

Ik vind het juist mooi, dat ze wat meer knieactie hebben.. zeker met die lange sokken erbij.. Maar die Shire's die ik dus ken hebben overduidelijk hanentred, het is een zenuwbeschadeging, en kan alleen maar erger worden, naarmate ze ouder worden. En als een paard met zn voorbenen goed loopt, en zn achterbenen idioot hoog optrekt en vervolgens ongecontroleerd weer hard op de grond laat ploffen, en als zn achterbenen een beetje slingeren zeg maar.. Kweet ff niet hoe ik het moet beschrijven. Duidt op hanentred, omdat ze dus eigenlijk niet veel controle meer hebben over hun achterbenen en waar ze die neer zetten, en hoe hoog ze die optrekken...

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 10:43

wat ik wel vaker heb gezien, en waar je het mee zou KUNNEN verwarren is ataxie. Meerdere shires die ik heb gezien hadden dit. Maar allemaal omdat ze een ongeluk op de wei of tijdens het laden hadden gehad. Dat wordt ook erger naar mate ze ouder worden, en dan hebben ze niet alleen een hogere tred achter, maar ook minder controle. Als je deze paarden op de volte laat draven slingeren ze alle kanten uit, en lopen uit de volte, door de achterhand naar buiten te draaien, en dan stil gaan staan. Deze paarden zijn ook moeilijk te laden door de angst die ze hebben om de klep op te komen met zo weinig controle op de achter benen. Ook vertonen ze problemen als je ze kleine 8jes laat lopen in stap, de benen zwaaien dan alle kanten uit. en worden vooral niet goed onder de massa gezet.
In de hele erge gevallen zie je een verschil in bespiering aan de linker of rechter kant. Dan lijken de paarden scheef te zijn. Is dit wat je bedoeld? dit kan ook gebeuren bij de castratie in engeland. Daar zijn ze vaak niet zo zuinig op de dieren, en laten nog al eens zo neer vallen op een harde grond, met kans dus op een verschuiving van de wervels, en dan het je al snel ataxie.

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 14:51

van ataxie heb ik nog nooit gehoord, maar ik denk dat dat dan net zoiets is..? Maar ik blijf erbij dat het volgens mij toch hanentred is.

En ik dacht dat ze juist in engeland zo zuinig op dieren waren. Maar dat is ook lekker aardig.. Bloos! Je paard ff neer laten donderen op een harde vloer.. Bloos!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers