sabelbenig: nadeel of juist niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

irisiris
Berichten: 75
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: ngein

sabelbenig: nadeel of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-04 19:32

In principe heeft een paard met een afwijkende beenstand een "handicap" in meer of mindere mate, toch? (ivm met verkeerde belasting vd spieren enzo). Nou vroeg ik me af of dat bij een sabelbenig paard ook zo is. Ik meen dat er in dat geval sprake is van een "krom" achterbeen waarbij de pijp niet loodrecht naar beneden loopt naar iets schuin onder het paard, heb ik dat goed?
Mijn conclusie: deze paarden kunne de achterhand er beter onder brengen. Ik bednk ook maar wat, maar ik vroeg me dus af of dat klopt of dat ik er helemaal naast zit. Iemand anders meer verstand van dit verschijnsel? (en heeft er iemand misschien een voorbeeld foto )



(en ja, ik heb de zoekfunctie al geprobeerd... Schijnheilig )

*bokkende schimmelrijder #76!*
Ik heb lekker geen profiel!! Schijnheilig


ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 19:39

Ik heb geen voorbeeldfoto, maar als het een voordeel was dan hadden ze er wel op gefokt

PartTwo

Berichten: 1349
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 20:14

klinkt logisch

Pendrag

Berichten: 558
Geregistreerd: 21-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 21:18

Met een sabelbeen lijkt het achterbeen er misschien beter onder te komen maar dat is dan alleen het been. En daar gaat het niet om. Je wilt een ver ondertredend achterbeen omdat je paard dan juist zijn rug goed gebruikt. Ook een sabelbeen geeft een andere belasting dan een recht been met de juiste hoekingen. Dus ook sneller afwijkende slijtage.

Het leven is te kort, echt veel te kort om alle grenzen van je kunnen te bereiken
Maar op je eigen scorebord mag af en toe best een overwinning prijken

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 21:46

ik sluit me volledig bij pendrag aan,zo'n been is alleen geen nadeel als het paard hem goed gebruikt

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

irisiris
Berichten: 75
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: ngein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-04 22:28

Pendrag schreef:
Met een sabelbeen lijkt het achterbeen er misschien beter onder te komen maar dat is dan alleen het been.



check! begrijp ik gelijk waarom mijn "logische" hedachtengang toch ook weer niet zo logisch was!! Ok, duidelijk, optisch bedrog dus. Dank u.

*bokkende schimmelrijder #76!*
Ik heb lekker geen profiel!! Schijnheilig

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 00:35

ik rij een merrie die sabbelbenig is. het lijkt idd of ze goed ondertreed, maar ondertussen. Als je erop zit kan je wel goed verschil voelen of ze echt ondertreed of niet. ze is 13 en heeft verder geen slijtage,

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 13:53

ik ga ook met pendrag mee

en dan ook, je hebt sabelbenigheid in lichte mate, maar ook in erge mate, dan kun je wel vroegtijdig slijtage verwachten
op deurne liep een paard
die was echt zo krom als een hoepel
uitverkoop op de rommelmarkt zullen we maar zeggen, van top tot teen lelijk en er klopte niets van dat dier!
die scoorde ontzettend hoog op sabelbenig, had daardoor ook een vreemde bolle rug, er komt bij zulke benen dan ook veel druk op de rug te staan met rijden
kijk ik bedoel, dan is het dus wel een handicap
maar als ik moet kiezen tussen een beetje een recht achterbeen of een beetje een sabelbeen, dan kies ik voor de laatste !

zomon

Berichten: 453
Geregistreerd: 11-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 14:37

Voor mij is het niet een probleem dat mijn paard iets sabelbenig is. Voor de reining wil ik graag iets sabelbenig hebben omdat het met de sliding alleen maar voordeel opleverd.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 bezoekers