Hengstig spuiten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Hengstig spuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-02 22:04

Hoe staan jullie tegenover een merrie hengstig spuiten?
Mijn merrie word namelijk volgende maand gedekt, en het moet perse volgende maand al om bepaalde redenen.
Alleen laat ze niet zien als ze hengstig is...
Kan ik beter hengstig spuiten of raden jullie dit af? Zo ja waarom, en heeft iemand hier ervaring mee?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 22:25

Is ze niet hengstig of laat ze het alleen niet zien?
Als ze het niet laat zien kun je nog proberen een schouwhengstje in de stal er naast te zetten.

Ik heb zelf m´n merrie nooit hengstig laten spuiten omdat dit nog nooit nodig is geweest.
Als het nodig was zou ik het wel doen, ik zie er niet veel kwaad in als er verder geen medische bezwaren zijn.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-02 22:29

Ik heb dus geen idee, ze laat in ieder geval helemaal niks merken...
Inderdaad een schouwhengstje is een idee.. maar zodra ze dan hengstig is moet ze gelijk naar de hengst, die dus aan de andere kant van Nederland staat hahahaha dus hengstig spuiten klinkt heel handig, alleen ik hoorde over allemaal nadelen enzo, dus vandaar dat ik even hier vroeg naar eventuele ervaringen

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 22:35

Isa is vorig jaar ook 1x hengstig gespoten en werd daarna keurig hengstig en vervolgens drachtig. Geen problemen gehad. De hormonen kosten alleen wel geld (ca. 20 euro), dus 't scheelt een paar euro's als je merrie vanzelf hengstig wordt Haha! .

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 00:36

Hengstig spuiten KLINKT heel erg leuk, maar het blijft een onnatuurlijke gang van zaken. Ik begrijp uit het verhaal dat het om een natuurlijke dekking gaat uiteindelijk. (Merrie moet naar de hengst gebracht). Wat is dan het probleem ?
Een beetje hengstenhouder heeft veel hengstige merries gezien, en weet dat het tonen van de hengstigheid bij bijna elke merrie verschilt.

De mening van de betreffende hengstenhouder vragen is dus mijn eerste ingeving. (Kan daar gestald worden gedurende een paar weken ?)

Wat ook kan is dat een merrie ECHT niet hengstig wordt om bepaalde redenen. (anders dus dan gewoon niet tonen).
Alleen in zo'n geval zou wat mij betreft hengstig spuiten een optie zijn.

Bertus.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-02 09:17

Ja daarom vroeg ik het dus ook, omdat ik er ook veel nadelen aan blijken te zitten?
Mijn merrie word inderdaad natuurlijk gedekt, helaas heb ik alleen de mogelijkheid haar maar een week bij de hengst te brengen. Vandaar dus dat de hengstenhouden adviseerd te wachten totdat ze hengstig is. Maar ja dat laat ze dus niet zien!! Verward Wachten is ook nog geen optie om bepaalde redenen, dus het word of deze maand (einde dan he, begin Mei) of helemaal niet.. Ik ga nu denk ik gewoon de gok nemen en er naartoe. Mocht ze dan spontaan hengstig worden is het gelijk goed, mocht het niet zo zijn dan laten we haar of langer staan (als het dan kan) of we spuiten haar hengstig, maar ik weet dus nog niet of ik dat wel wil...

Verder heeft ze al meerde veulens gehad in het verleden, alleen niet bij mij. Dus ik weet dat ze drachtig kan worden, en dat het waarschijnlijk niet zo'n probleem word. Koudbloeden laten het wel vaker niet merken heb ik begrepen..

merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 11:26

Je kunt ook gewoon de DA vragen om haar te scannen. de DA kan dan wel vertellen of ze binnenkort hengstig zal zijn of of ze net hengstig is geweest. wij hebben dat ook gedaan met een van onze merries. Het is ook nog redelijk vroeg voor een merrie om goed hengstig te worden. Mei is gewoon echt het dekseizoen. Ik zou dus als ik jou was gewoon de DA vragen om haar ff te scannen. kost wel wat maar dat weet je toch mer. vooral aangezien je maar je merrie een week daar neer kan zetten.

http://www.depaardenverzorger.nl
Voor al uw Paardenverzorgingsartikelen!
NU! Gratis kado bij elke bestelling! Geldt to 23 December 2019


naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 16:22

hoi,

nou esme, je mag pieter dus als schouwhengstje lenen en je weet hoe ik tegen over hengstigheid sta...

grtz. afke

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 19:30

hoi!

Wij hebben Carmen ook hengstig laten spuiten vorige keer omdat ze 2 x is terug gekomen, absoluut niet laat zien dat ze hengstig is en de hengst weg slaat... Dat deed ze nu nog wel, maar is wel drachtig!

Ik zie er geen kwaad in

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 19:32

ik heb mijn merrie al verschillende keren hengstig laten spuiten en ga het dit jaar zeker ook doen als ze niet hengstig wil worden.
ik vind het een goede hulp voor merrie's die dus niet hengstig worden, maar het blijven hormonen natuurlijk.
ze gaan er erg van zweten etc.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne77, Britta31, maralyn, Ubermetrics en 109 bezoekers