Wie heeft ervaring met opereren tegen luchtzuigen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Hilde_
Berichten: 10746
Geregistreerd: 24-05-04

Wie heeft ervaring met opereren tegen luchtzuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-04 20:58

We hebben een merrie, en die zuigt lucht. We hadden gehoord dat ze daar geopereerd aan kan worden. Het is nogal duur, en daarom zou ik graag willen weten of jullie ervaring daarmee hebben. En of het echt helpt.


Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 21:21

Ik heb eerlijk gezegd nog niet van deze operatie gehoord. Volgens mij heeft luchtzuigen een psychische oorzaak en geen medische. Maar ik denk dat je het beste bij je DA (of meerdere) kan informeren hierover.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Hilde_
Berichten: 10746
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-04 21:23

Wij eerst ook niet, maar we hadden dat van iemand gehoord, en toen geinformeerd, en ja het bestaat. Sommige diernartsen raden het af, anderen niet, daarom jullie mening..

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 21:35

Het mag enkel en alleen wanneer je paard lichamelijke hinder/last ondervind van het luchtzuigen (als hij bijvoorbeeld heel vaak koliek krijgt van het luchtzuigen maar de meningen zijn daar over verdeeld, volgens sommigen zou het geen oorzaak kunnen zijn van veelvuldige kolieken volgens anderen weer wel, enfin.)

Nu ja, dergelijke ingrepen worden naar mijn weten enkel uitgevoerd als er kan worden aangetoond dat het de oorzaak is van andere lichamelijk problemen.

Correct me if I'm wrong.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 22:20

1. het is illegaal in Nederland. Staat op de lijst van verboden operaties.
2. er staat in Duitsland hier vlak over de grens een merrie die geopereerd is (ziet er niet meer uit dat arme dier) en de merrie luchtzuigt nog steeds.

Deze operatie is niet voor niets verboden. Het is heel erg risicovol en valt wat mij betreft onder het hoofdstukje "dierenbeulerij". Boos!

Luchtzuigen is geen reden je paard te opereren. Ze krijgen er geen koliek van e.d. Lees de sticky op medisch.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 12:06

Dat dacht ik dus ook Anya.. ik wist niet dat ze het in duitsland wel deden maar er stond me inderdaad iets bij dat het in nederland niet kan.. Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is wat er dan bij deze operatie gebeurd. Luchtzuigen is toch meer iets psychisch?

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 12:47

Er is in een ouder topic ook sprake geweest van iemand die (tegen beter weten in ) haar paard heeft laten opereren

Helaas weet ik niet hoe het daarna is verlopen....

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 14:38

Ik las door zoeken op google dat ze een extra gaatje ergens maken zodat ze de lucht niet meer vast kunnen houden in de sklokdarm ofzo.. maar vraag me er het fijne niet van want ik heb echt geen idee..

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Hilde_
Berichten: 10746
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-04 16:35

We zeggen ook niet dat we haar gaan opereren, maar ik d8 misschien weten jullie er meer van. Maar een paar dierenklinieken hier doen het wel.. En dat zijn hele goed klinieken. Dus ik denk niet dat ze verboden dingen doen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 16:38



Hilde_
Berichten: 10746
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-04 17:29

Als ie derbij staat zal t wel zo zijn. Maar wel vaag dan dat het hier niet bekend is dat het verboden is.

Nava
Berichten: 6
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: drentse hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 20:18

En Anya heeft groot gelijk,mijn paard is nu ook een happy luchtzuiger dankzij maagcompositum van de groene os superwerking heeft dat spul.
Anya hierbij nog bedankt voor de tip namens mij EN mijn paardje

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 20:26

Aijaijaij....zet dat paardje gewoon in de wei met andere paarden!Een stuk diervriendelijker, eerlijker en goedkoper!

Al zou het luchtzuigen stoppen, dan zou het paardje wel iets anders verzinnen om endorfine aan te maken...weven ofzo.
Het heeft een oorzaak, gewoon die oorzaak weghalen.

Hilde_
Berichten: 10746
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-04 20:31

Ze staat overdag de hele dag bijna in de wei, maar toch verveelt ze zich dan op stal, ook al staat ze zo lang buiten. Ik denk dat we t ook niet gaan doen, ware we ook nie van plan, maar gewoon jullie mening enzo

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:20

Rubels zuigt lucht, zijn vader (Rafurstinels) zuigt lucht..... en dat zijn maar enkelingen

Doen ze niets aan. Het is zelfs niet af te leren. Sommige paarden doen het zo erg, dat ze zelfs uit de lucht kunnen happen (in de wei) Ze hebben het of ze hebben het niet. Als je er niet tegen kunt moet je niet aan zo'n paard beginnen Knipoog

mawa

Berichten: 272
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:44

Mijn paardje staat sinds drie maand dag en nacht op de wei. Verveling is er niet bij, hij heeft ook buiten de weide genoeg beweging met ons. Hij heeft het paaltje waar de drinkbak aan vast zit verkozen. Ach ja, 't is gewoon een junkie Haha!

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 23:20

Blossomm schreef:
Aijaijaij....zet dat paardje gewoon in de wei met andere paarden!Een stuk diervriendelijker, eerlijker en goedkoper!

Al zou het luchtzuigen stoppen, dan zou het paardje wel iets anders verzinnen om endorfine aan te maken...weven ofzo.
Het heeft een oorzaak, gewoon die oorzaak weghalen.


De oorzaak weghalen helpt niet luchtzuigen leer je niet meer af. Jammer maar helaas. Misschien dat ze het onder bepaalde omstandigheden minder doen maar het gaat nooit over.

En het lijkt mij dat je die operatie ook beter kan vergeten nu je deze info hebt.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 23:23

even offtoppic : Wat ik overigens wel vaag vind is dat brandmerken ook op die lijst staat en dat gebeurt toch nog wel bij bepaalde rassen??? Evenals de operatie tegen cornage ik ken een paard dat daar recent aan is geopereerd.. Hoe kan dat dan ??

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 23:25

In Nederland is brandmerken verboden. In Duitsland niet.
In Nederland mag een cornage operatie als aangetoond wordt dat het dier levensbedreigend last van de kwaal heeft.

Kennelijk zijn er klinieken die het niet zo nauw nemen met de definitie "levensbedreigend last".

ingvdh

Berichten: 6368
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 13:04

Mijn vorige paard heeft hier een operatie voor gehad (voordat ik hem kocht) en het heeft bij hem niet geholpen. Hij ging vrolijk door, gelukkig was hij niet een hele erge luchtzuiger, de drinkbak was laag geplaatst in zijn box en de voerbak werd na het eten er uit gehaald zodat hij zijn kin nergens op vast kon zetten en dat hielp goed. In de wei deed hij het zowieso niet.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 14:40

Ik kwam dit stukje ergens tegen op google en vraag me af of die maagcompositum wel zo goed is voor je paard?!

Citaat:
Mijn paard heeft sinds 7 maanden last van luchtzuigen rond voedertijd. Hij is 7 jaar. Ik wil wel meewerken, want hij heeft volgens mij flink last van zijn maag.
Pronutrin werkt in zoverre dat het luchtzuigen fors afgenomen was. Ben daarna Groene Os maagcompositum gaan gebruiken en het is bij wijze van spreken erger dan ooit.

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 15:22

napoleon schreef:
Ik kwam dit stukje ergens tegen op google en vraag me af of die maagcompositum wel zo goed is voor je paard?!


Dat vraag ik me dus ook af. ik heb m'n paard ook op pronutrin staan en toen is het ook fors af genomen. hij zoog bijna niet meer. maar aangezien dat pronutrin verschrikkelijk duur is (met normale dosering doe ik 12 dagen a 74 euro) dacht ik dit even te proberen. niet geschoten altijd mis zullen we maar zeggen. het kwam inderdaad 3x zo erg terug. dus hij staat nu weer op de pronutrin. Boos!

Hoe beter ik de mens leer kennen,
hoe meer ik m'n hond waardeer!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 15:47

Maagcompositum werkt bij Lanna goed tot nu toe. Maar dat is dan kennelijk voor ieder paard verschillend.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 bezoekers