Endurance training

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Endurance training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-04 17:02

Hoe trainen jullie je paard voor een endurance wedstrijd? Dit vroeg ik me al een tijdje af, dus vandaar de vraag. Ik hoop hier wat reacties op te kunnen krijgen!


horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 17:33

je kunt ook interval trainingen doen,daar krijgen ze goede conditie van.
dus eerst 10 minuten draven dan weer stappen dan wwer draven.

Icelandics
They grow when you get on

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 19:49

ow iris sorry ben een beetje dom bezig Bloos!
ik had een topic gevondne op bokt waarin bokkers hun schema's lieten zien.http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=53647 asjeblieft heb hem ook naar heleen gestuurd,mischien heb je er wat aan mischienook niet

Icelandics
They grow when you get on

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-04 21:56

Bedankt Lineke! Ik ben geen ster in zoeken... Bloos

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 22:01

deze had ik al voor de endurance in me favorieten staan Gaaaap

Icelandics
They grow when you get on

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 08:08

Hoi, ik las dat je afgekeurd was? Was het een conditieprobleem of - niet onwaarschijnlijk met een IJsje bij plotselinge hitte - had je moeite de lichaamstemperatuur te beheersen? Hoe heb je gekoelt? IJsjes vereisen nog wel eens wat extra moeite om dat onder controle te houden en zo'n plotselinge hitte na een paar weken druilorenweer kan je ook flink nekken... Zit je op de endurance-mail lijst? Tonkie daar rijd met IJslanders en weer er ook ontzettend veel vanaf, misschien kan je je training- en wedstrijdplan eens met haar doorspreken?

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-04 12:57

Ik denk zelf van niet. Ik rij regelmatig langere afstanden met veel draf, en dat is allemaal geen probleem voor hem. Hij is al bezig met de wintervacht, en het was gewoon echt heet... Hij heeft best veel bespiering en een goede conditie, voor zover ik weet. Ik vroeg me voor ik ging endurancen al af hoe mensen trainden, aangezien ik gewoon veel bosrit met veel / lange stukken draf en een (stuk) hoger tempo dan zijn normale, slome tempo, en ik ga ook weleens dressuren / springen in de bak. Ik heb verder geen vast trainingsschema, ook nu het sneller donker wordt is het lastig inplannen. Vooral in combinatie met hitte - sneller donker. Scheve mond

Tja, zelfs met die hitte, is het toch sneu. Maar ik reed wel boven zijn eigen tempo; ik wil de volgende keer helemaal alleen starten en dan tussen dit tempo van nu en zijn langzame tempo in gaan zitten, dus wat ik normaal ook rijd als ik op bosrit ga (alleen, ik heb eigenlijk niet echt iemand om vaak mee te rijden hier). Op den duur moet hij natuurlijk wel sneller en ruimer leren draven, maar een klasse 1 wedstrijd zou met iets normalere omstandigheden volgens mij geen serieus probleem moeten zijn (klasse 1 als in, minder dan 30 km, niet tegen de 40 natuurlijk).... Maar goed, voor ik weer commentaar krijg dat hij niet goed getraind is en eerst harder moet leren draven, houd ik m'n klep wel over hoe ik over hem en zijn endurance-kunnen denk... Scheve mond Maar ik denk echt niet dat ik hem overschat. Toch zou het fijn zijn als hij het de volgende keer met twee vingers in z'n neus kan lopen natuurlijk. Een beter / vast trainingsschema is nooit weg.

Ik ben geen lid van de DER... Dus ik denk niet dat ik op een mailing lijst kan... Kan ik niet met haar e-mailen ofzo, als zij een e-mail adres heeft? Het zou wel fijn zijn om te kunnen mailen met iemand die er wat vanaf weet.

Oh ja, hoe doen jullie het trouwens in de winter? Ik zit enkele dagen tot half 5 op school Frusty en dan is het dus al donker als ik thuis kom. Ik wilde zelf een bijrijdster voor die dagen zoeken die wel vroeg vrij is, maar eigenlijk vertrouw ik nog niet veel mensen die een aantal dagen kunnen komen zo goed dat ze serieus met hem aan het werk kunnen, in het bos enzovoorts, het is toch een drukke weg en ook al is hij heel mak, ik zie dan allemaal rampscenario's. Bloos Hoe kan ik dit in de winter rijden het beste oplossen? Scheve mond Tevens komt bevroren grond met sneeuw aan de ijzers / hoeven vast te zitten, dus ik kan zowiezo niet elke winterdag rijden hierdoor. Verdrietig Weet iemand hier misschien een oplossing voor, en wat doen jullie in de winter qua rijden en conditie behouden?


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 15:22

De endurance-lijst (niet te verwarren met het ef.nl forum) is niet alleen voor leden, je kan je gewoon aanmelden via Yahoo.
http://sports.groups.yahoo.com/group/endurance_NL/

Ik zou me geen zorgen maken over je training, van wat je zo her en der vertelt heb moet dat echt goed zitten. Het verbaast me niet zo hoor, dat je paardje er moeite mee had zaterdag. Het is wekenlang koud en regenachtig geweest, het lichaam gaat zich daar tegen wapenen, en dan word het van de 1 op de andere dag ineens weer 27 graden. IJslanders zijn niet de enige paarden die erg last hebben van weersomslagen maar wel 1 van de extreemste, met die vroege wintervacht en de bouw waardoor ze de hitte niet makkelijk kwijtraken. Tonkie scheert ze gedeeltelijk volgens mij, en dat doen de Fjordenruiters ook als ze nu nog wedstrijden willen rijden.

Rowan gaat noodgedwongen op winterstop, ik heb gewoon niet de mogelijkeheid om hem meer als 1 a 2 keer per week te rijden in de winter, en met slecht weer of bevroren grond zijn dat ook heus geen trainingen. Ik laat hem lekker beertje worden en pak hem dan zo half maart weer op, scheer hem gedeeltelijk (hals&borst) en dan gaan we weer rustig aan de slag.

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 15:47

iris, jij traint toch vaak als het koel is. het is ook goed om af en toe met wat warmer weer te rijden als het wat warmer is,zo is het niet zo'n giga omslag,staat ook in het topic wat ik je gegeven had.

Icelandics
They grow when you get on

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-04 17:04

Okee... Ik rij met mijn beertje alsnog, dat heb ik afgelopen winter iig wel gedaan... Ik heb zelfs een winter en een zomer singel... Tja, omdat ik hoor dat je vaak zo'n lange training nodig hebt voor endurance e.d., leek het mij dat de meeste endurance ruiters in de winter doorreden. Moet je niet anders weer helemaal opnieuw beginnen in het voorjaar? Of blijft die conditie nog gedeeltelijk hangen?

Ja, met warm weer rijden is ook wel eens goed, ook dat ga ik doen (alhoewel ik niet gok dat het weer het dit jaar nog toelaat, het zou me niks verbazen als het over een paar dagen slecht / koud weer wordt en daar dan niet meer mee ophoudt... Knipoog). Dat had ik zelf ook al bedacht. Ik heb het wel een keer gewaagd, om te springen met dit soort weer, maar daar hadden we ook beide snel genoeg van, pff... Ik ben geen ster in vroeg opstaan, of vroeg gaan slapen, haha, dus dat probleem had ik ook weleens in de zomervakantie. Bloos

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 18:39

Het is mijn ervaring dat je paard elk jaar minder werk kost om op pijl te krijgen, hij heeft het 'in de benen' zeg maar. Hoeft niet voor ieder paard te gelden natuurlijk.
Dit jaar ben ik begonnen bij Ommen. Was dat April of begin Mei? Vroeger in het jaar kwam niet uit en hij was nu al lang op conditie. Ik zet hem ook niet compleet stil, maar hij staat wel op een laag pitje 'swinters. Volgens mij doen heel veel enduranceruiters (gedeeltelijke) winterstop...

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-04 20:31

Tja, ik heb zelf niet zoveel keus. Misschien kan de vriendin van m'n broer hem af en toe bijrijden en poep ruimen enzovoorts, op de dagen dat ik ECHT van licht tot donker weg ben naar school...

Ik heb Roskur nu een jaar, maar heb tot dit voorjaar eigenlijk weinig de kans gehad om echt met hem aan de slag te gaan. Toen ging het ook uit met mijn (nu) ex, en eigenlijk is dat mooi geweest, ik ben toen veel vaker gaan rijden (paarden staan aan huis dus ik reed wel elke dag, maar bijv in de weekenden niet vaak en ook vaak minder lang) en ik heb toen ook op hem leren tolten, dat deed hij nml niet voor mij. Bloos Toen kon ik makkelijker trainen, aangezien tolt hem veeel meer moeite kost dan draf (hij is geen natuurtolter) kreeg hij daar lekker veel conditie van. Ik vind hem zelf best bespierd, en zelf rij ik ook regelmatig ritten van het formaat van nu. Ik moet wel meer gaan trainen als het weer warmer wordt, dus ook op hete dagen midden op de dag gaan rijden, want daar waren we beide dus totaal niet op berekend aangezien ik het bijna nooit doe thuis...

krummel

Berichten: 1150
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 20:32

ik rij geen endurance maar wat heel goed is voor een conditie training is veel overgangen van stap naar draf en weer terug en bou de training langzaam op anders kan je het kapot rijden


          :¨·.·¨:
          `·.
          Crumble

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-04 20:42

Jup, interval-training... Daar heb ik inderdaad ook van gehoord, ook daar wil ik graag wat meer mee gaan doen!

krummel

Berichten: 1150
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 20:44

okay je kan hem ook zwaar aan het werk zetten en veel over gangen laten rijden en dat je dan in de ochtend gaat trainen en dan aan het einde van de middag nog een keertje


          :¨·.·¨:
          `·.
          Crumble

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-04 20:52

Tja, ik zit met school (heb best een **** rooster dit jaar...) dus helaas zal ik alleen in de weekenden tijd hebben om 's morgens te rijden, ik zit alle 's morgens en helaas ook 2 - 3 (een is 'maar' voor 12 weken gelukkig) middagen op school. Scheve mond Dus ik zal blij zijn met elk moment dat ik kan rijden op die dagen. Knipoog Ik hoop ook goed reflectiespul te gaan kopen, misschien dat ik dan iig even langs de weg kan stappen / in de berm van een drukke weg, om er toch even op te hebben gezeten. Lachen Tja...

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 21:31

Ga het nou niet overdoen he... Ik train in principe echt niet vaker als om de dag. Lekker werken en weer een dag rust om te herstellen. Als je dagelijks traint krijgt het lichaam juist niet genoeg kans om te herstellen en te 'over-herstellen' - en dat laatste is nou juist waar die conditie-groei vandaan komt!

Overigens denk ik niet dat in de hitte trainen dit had voorkomen - het is gewoon een tijd koud en miezerig geweest, paardje denkt "Oh, winter!" en begint zich aan te passen, en bam, opeens is het weer 12 graden warmer. Heel zonde maar daar valt maar heel weinig aan te doen. Bij sommige paarden helpt het om er (bwvs) 100 liter water overheen te gooien en bij anderen zelfs dat nog niet.

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-04 21:45

*pakt alvast jerrycans voor 100 liter water in voor de volgende wedstrijd* Tong uitsteken

Tja. Ik denk dat rustig aan rijden met warmer weer wel iets zal helpen, hij is gewend om met dit weer lekker de hele dag in de wei te staan. Lachen Ik rij / heb deze zomer wel zo'n beetje elke dag gereden, uitzonderingen daargelaten. De 10 dagen dat ik weg was is hij 4 keer bereden en daarna barstte hij letterlijk van de energie. Dressuren kon ik de eerste daagjes niet, dan ging hij elke keer keihard tolten. Nagelbijten / Gniffelen Dat bewijst toch wel van enige conditie... Knipoog

Tja, wat is "trainen"? Ik heb de zomer wel zo'n beetje elke dag gereden dus, nu kan ik zowiezo niet elke dag super intensief rijden ivm dat ik laat vrij ben en dan weer met het eten zit, plus het uur speling nadat de paarden voer hebben gehad... ECHT trainen kan ik het niet noemen, het ligt er net aan wat we gaan doen en hoe het uitpakt, hoe moe we worden. Als ik meer tijd heb, is het vaak ook minder trainen omdat ik dan sneller rustig aan doe. Tja, ik weet niet welke dagen ik als wel en niet trainen kan beschouwen. Maar geloof me, je wilt Roskur's verontwaardigde gezicht niet zien als ik tegen zonsondergang niet op 'm heb gereden Knipoog, en longeren vind ie prut.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:29

trainen: is voor elk paard en elke ruiter anders. Om conditie op te bouwen is 2-3x per week redelijk intensief trainen (bijvoorbeeld trainingsritje op tempo, maar ook dressuurmatig rijden / longeren!) genoeg om de conditie te verbeteren. In de tussenliggende dagen vooral dressuurmatig (rustig) rijden, een beetje de spieren rekken en strekken.
Je kunt echter ook TE veel trainen, dan kan het lichaam zich niet meer herstellen van de training. Overdrijf het dus niet!

Wat de winter betreft...een rustperiode voor je paard is heerlijk. Het kan immers niet het hele jaar door in topvorm zijn.
Rust wil zeggen geen trainingsritten meer van 20 km, maar wel het paard soepel houden (dressuur).

En tot slot: zie afgelopen zaterdag als een goed leermoment. Zo te horen weet je zelf al wat er fout is gegaan, die fout maak je niet weer! Lachen
Je kent je eigen paard het beste, zeker naarmate je meer ervaring krijgt in de endurance zul je merken dat je je paard steeds beter aan kunt voelen.

Kop op en tot een volgende endurancewedstrijd!

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 12:41

Je hoeft echt niet volledig overnieuw te beginnen hoor, als je een paar maanden rustig aan hebt gedaan. Dan zou je paarden nooit een rustperiode kunnen geven en die hebben ze juist zo nodig als ze in de sport presteren. Conditie neemt echt niet zo snel af. Kort door de bocht genomen zijn vooral de spieren en pezen die dan weer wat extra training kunnen gebruiken (en dat moet je dan met beleid opbouwen) maar helemaal bij nul beginnen hoeft niet. Een paard houdt zijn vorm langer vast dan een mens. Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 05:46

Tjootje trainen we alsvolgt:
In de zomer lekker veel buitenritten en beetje op tempo trainen (interval en lange stukken 1 tempo).
In de winter is er toch een winterstop bij de DEr dus heeft het niet veel nut om door te trainen en leggen we meer de hand aan de dressuur.
In febr / mrt pakken we weer langzaam op en gaan de eerste inschrijvingen de deur uit.

Maak je nou niet te druk over dat tempo, dat komt vanzelf wel zoals ik in een ander topic al schreef. Tjo loopt met de wedstrijd een km/h harder maar die loopt al 2 seizoenen natuurlijk. Gewoon rustig opbouwen, je merkt vanzelf wel waneer je wat meer gas moet geven.

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-04 10:05

En anders blijf ik gewoon klasse 1 lopen met hem. Nagelbijten / Gniffelen Het maakt me allemaal niet zoveel uit, ik ben al dik tevreden als ik een paar keer een klasse 1 wedstrijd uit kan rijden. Lachen (en ik heb er alle vertrouwen in dat we dat best kunnen, als het weer meezit. gezien andere buitenritten die ik met Roskur alleen en met bijv. Heleen en Lyngvi eerder al heb gereden) Tenslotte rij ik buitenritten ook voor de lol, en endurance is dan meer iets dat erbij komt, voor de gezellig en tja, eigenlijk net zoals ze beschrijven op de DER index pagina, recreatief rijden met toch een soort van wedstrijdelement. Haha! Het is ook veel minder gestress en gedoe, ik vind dressuurwedstrijden bijvoorbeeld (de ene onderlinge die ik heb gereden tot nu toe Bloos) veeel spannender en stressiger, bij bijvoorbeeld ook springen, en endurance kan ik me gewoon rustig laten gaan en voel ik eigenlijk juist ontspanning. Lachen

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 10:31

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet de intensie heb om in de hogere klassen te komen. Klasse 1 leuk uitrijden vind ik al heel wat voor ons. Natuurlijk is het leuk als je verder komt maar met klase 1 ben ik (zeker voorlopig) al super blij! Ik doe het meer idd in de trant van een recreatieve wedstrijdrit! (maarja je weet maar nooit Knipoog )

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 10:35

Klasse I is voor mij ook lang zat hoor Knipoog Miro houdt het wel vol maar ik.... Scheve mond Haha..wie weet als Miro goed blijft en zijn pees heel dan misschien over 2 jaar eens een klasse 2...eerst maar weer eens klasse I goed uitrijden..

**Look where all this talking got us baby!!**

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 10:37

Binnen klasse 1 kun je ook steeds je grenzen wat meer verleggen hoor! Lachen

Beginnen met wedstrijden van 26-27 km en dan steeds iets verder totdat je ritten van zo'n 38 km rijdt. Binnen die klasse 1 kun je ook de snelheid wat opvoeren naarmate je wat meer ervaring hebt. Op een gegeven moment merk je ook wel wanneer je je 'klaar genoeg' voelt voor een klasse 2 en daar zet je dan ook laag in. Een rit van 50-52 km bij 10-11 km/u hoeft dan ook geen probleem te zijn. Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers