Zonder sperriem starten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monica

Berichten: 3253
Geregistreerd: 05-10-01
Woonplaats: Jirnsum

Zonder sperriem starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-02 22:11

Hallo!
Gisteren is mijn sperriem afgeknapt( Frusty Schijnheilig *LOL* ) maar mag je zonder sperriem starten? Ik heb nl. wel eens gehoord dat je niet mag starten zonder sperriem. Beetje raar maar ja misschien is het zo daarom deze vraag!!
Groetjes monica Kusje

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 22:52

Als jij een gecombineerde neusriem hebt met een lusje voor de sperriem, dan hoort daar idd een sperriem te zitten. Dus gauw ff een sperriempje kopen, die kosten je de kop niet!

Monica

Berichten: 3253
Geregistreerd: 05-10-01
Woonplaats: Jirnsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-02 22:54

nou das juist het probleem.
het hele lusje is er af! nu lijkt he net of het alleen een hoge neusriem is! je kan het ook wel zien op de foto's die staan op itp!
en er kn denk ik een lusje aan hemaakt worden want daar is die neusriem denk ik te dik voor Lips are sealed Scheve mond

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 22:55

hoi,

je mag dan gewoon startten hoor, geen enkel probleem!

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 23:19

zolang t lusje eraf is mag je gewoon starten. zit het lusje er wel aan kan je of een sperriem kopen of het lusje eraf snijden.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 20:35

Als je erbij nadenkt, is het toch grote onzin. Als je dus het lusje er af haalt, mag je wel zonder sperriempje starten. Zit het lusje eraan, dan moet je met sperriempje starten. Hoezo weer één of ander regeltje wat nergens op slaat, de werking blijft toch precies hetzelfde.
Tja, zullen sommigen zeggen, staat toch netter... Frusty .

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 20:56

Tos heeft het ook weer voormekaar!
nou hangt bij mij het lusje er nog maar half aan!
Moet ik er dan wel of niet een riempje doorhalen? Of even het hele lusje er af trekken? Verward

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 22:26

ik zou er (als jury) nooit over zeuren als iemand met een hoge neusriem- doordat het sperriempje is weggelaten bij een gecombineerde neusriem) zou starten, ik weet wel dat het in de Z dressuur verboden is om met een stang- en trenshoofdstel te rijden en dan een gecombineerde neusriem te gebruiken met weglating van een sperriempje, als je met stang- em trenshoofdstel rijd hoort daar een hoge neusriem( dus zonder lusje) bij Knipoog

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 20:41

Nou rhijnauwen, dat vind ik nou ook veel redelijker. Ik rij altijd zonder sperriempje, dus ook op wedstrijden. En ik heb een mooi wedstrijdhoofdstel en daar ga ik echt niet zomaar het lusje vanaf halen. Maar ik heb dus een keer een 5 voor de verzorging gehad met de opmerking erachter dat het sperriempje ontbrak. Een 5! Terwijl het paard er verder picobello uitzag! Vandaar dat ik er nu even op reageerde.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 21:56

laat de jury dan maar eens aanwijzen waar het staat in het reglementenboekje! Haha! want ik heb het NIET kunnen vinden dat het sperriempje er aan MOET zitten! Schijnheilig een 5 geven??? ik zou het liever even melden aan de ruiter..volgende keer een sperriempje ! net als een plastron! helaas ook verplicht Boos! maar ontbreekt ook nog regelmatig!opgepast dus voor de jruyleden die dan een 5 voor verzorging gaan geven!

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 12:33

verwijderd
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 01-04-02 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 12:38

rhijnauwen schreef:
laat de jury dan maar eens aanwijzen waar het staat in het reglementenboekje! Haha! want ik heb het NIET kunnen vinden dat het sperriempje er aan MOET zitten! Schijnheilig een 5 geven??? ik zou het liever even melden aan de ruiter..volgende keer een sperriempje ! net als een plastron! helaas ook verplicht Boos! maar ontbreekt ook nog regelmatig!opgepast dus voor de jruyleden die dan een 5 voor verzorging gaan geven!


Artikel 121, lid 3??
Een zgn. gecombineerde neusriem (de gecombineerde neusriem bestaat uit een rechte neusriem, welke aan de voorzijde is voorzien van een lus, waardoor een tweede riem - de zgn. sperriem - wordt geleid welke onder de trens langs wordt bevestigd)

En over het geen plastron dragen: mensen komen zelfs nog goed weg als ze een 5 krijgen. Formeel zou je mensen hierom uit kunnen sluiten (art. 120, lid 8)

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 20:48

[quote="FitzroyArtikel 121, lid 3??
Een zgn. gecombineerde neusriem (de gecombineerde neusriem bestaat uit een rechte neusriem, welke aan de voorzijde is voorzien van een lus, waardoor een tweede riem - de zgn. sperriem - wordt geleid welke onder de trens langs wordt bevestigd)
er staat dan toch nergens dat hij eraan MOET zitten?? Verward Ik heb dit artikel inderdaad ook gelezen maar vind niet dat er duidelijk staat dat het sperriempje er aan moet zitten (toch??) Verward

En over het geen plastron dragen: mensen komen zelfs nog goed weg als ze een 5 krijgen. Formeel zou je mensen hierom uit kunnen sluiten (art. 120, lid 8)[/quote]
ik heb dat ook gehoord, maar bij ons zei de cursusleider dat je dan wel erg ver gaat om iemand uit te sluiten wegens het ontbreken van een plastron! Lips are sealed ik hou het liever bij een opmerking op het protocol of een mondelinge 'waarschuwing'

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 08:44

Dit vind ik wel interessant, laten jullie het nog weten als jullie eruit gekomen zijn. Kan ik eventueel de jury erop aanspreken als ik weer een laag cijfer krijg terwijl het dan misschien toch niet verplicht is.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 11:09

ik ben eruit! Schijnheilig ik heb vanmorgen de KNHS gebeld en gevraagd waar het in het reglement staat dat het sperriempje verplicht is. Het staat er niet woordelijk in , maar volgens het overzicht van toegestane neusriemen kun je zien dat het sperriempje eraan moet zitten. De neusriem is bedoeld om zo te gebruiken en zelf aangepaste wijzigingen Verward zijn niet toegstaan aldus de KNHS. of te wel; bij een gecombineerde neusriem MOET er een sperriempje aan/bij zitten en anders moet je een hoge neusriem gebruiken of het lusje eraf halen. Boos! vreemd...............!!maar zo schijnen de regels te zijn! enne oja, je mag een combinatie uitsluiten als het sperriempje ontbreekt (of plastron...) Clown

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 11:20

Dit vind ik dus echt idioot...

Ik heb altijd een donkerbruin, bijna zwart, hoofdstel gewild. En ik heb er eindelijk een gevonden. Ja, met gecombineerde neusriem, maar ik rijd nooit met sperriem (beter voor z'n ademhaling, en zolang hij zijn tong niet over het bit legt ben ik niet van plan iets te veranderen). Moet ik nu een andere neusriem kopen, in een niet bijpassende kleur? Of moet ik nu mijn hoofdstel slopen? No thanx! Het is dan toch enorme lariekoek om iemand daarom UIT TE SLUITEN? Kijk, een plastron kan ik me voorstellen, dat hoort erbij, net als een zadel en een hoofdstel, maar zo'n kromme regel over een neusriem?! Beeeeetje kinderachtig m.i. Ik zal wel eens vragen bij de ruitersportzaak of ze een hoge neusriem bij mijn hoofdstel kunnen leveren, ivm wedstrijden... Of te wel: hoe geef ik mijn geld uit aan iets nutteloos... Frusty

Ben ik ff blij dat ik (nog) niet start!

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 11:24

Daar was ik al bang voor. En Laui, ik ben het helemaal met je eens. Echt weer één of ander regeltje wat bedacht is en nooit meer naar gekeken wordt. Heel vreemd!
Maar goed, ik blijf gewoon zonder sperriempje starten, dan sluiten ze me maar uit...het welzijn van mijn paard staat voorop!

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 12:08

Ik ben met dressuur wedstrijden vrijwel nooit gestart met sperriempje (ik vind het mooier zonder), nog nooit wat over gehoord. Ook de plastron heb ik vaak weggelaten als het koud is en dan deed ik gewoon een kolletje onder mijn blouse, ook nooit iets over gehoord.

Rare jongens hoor, van de KNHS.