[LO]pessoatuig, hoe te gebruiken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyVal

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Sneek

[LO]pessoatuig, hoe te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 12:36

Ik heb sinds vorig jaar een pessoatuig maar ben er nog niet echt goed mee bezig geweest.
Vorige week heb ik haar er even mee laten lopen maar vond haar na een paar rondjes draven kreupel lijken.
Hoe kan ik het tuig goed gebruiken en hoe weet ik dat ze niet kreupel loopt maar gewoon moet wennen aan het gebruik?
heeft er misschien iemand een schema om te gebruiken.
Hoelang moet je zoiets gebruiken en hoevaak?

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 12:56

Je moet voor de eerst keer alles lekker lang en laag houden, en dan ook MAXIMAAL kwatiertje, liefst 10 min. gebruiken, omdat met een pessoa gebruikt een paard heel veel spieren, dus moet je dat erg langzaam opbouwen. Maar het helpt wel! OK dan!

LaTroelala

Berichten: 181
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: wervershoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 13:04

Ik heb eventueel wel een gebruiksaanwijzing die ik op kan sturen..

LadyVal

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 13:08

LaTroelala schreef:
Ik heb eventueel wel een gebruiksaanwijzing die ik op kan sturen..


ik weet wel hoe alles moet zitten,
maar niet hoelang ik het kan gebruiken,
en welk ritme ik goed kan gebruiken.
Bijv. om de dag gebruiken en om de dag rijden,
en de tijden opbouwen?

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 13:15

begin maar met 2 dagen in de week, 2 weken, dan drie.
Zoiets
2 x per week VB
Ma:Longeren zonder/rijden
Di:Longeren met 10 -15 min. Daarna ff in de wei oid
Wo: Rijden
Do:Longeren met, 10-15 min.
Vrij: Longeren zonder/rijden
Weekend ook niet gebruiken, dan ook ff in de wei, of zonder longeren of rijden

3 x per week schema VB
Ma: Rijden/zonder longeren
Di: Met longeren 15-20 min.
Wo: Rijden/zonder longeren
Do:Met longeren 15-20 min.
Vr:Rijden/zonder longeren
Za:Met longeren 15-20 min.
Zo: Rijden/zonder longeren

Ik moet er wel bij zeggen dat je niet de hele week moet gaan longeren aangezien dit niet goed is voor een paard.
Deze schema hebben wij ook gebruikt bij onze paard en het ging heel goed. Je kan het zelf wel verzinnen maar het is erg belangerijk om het een beetje door de week gelijk te verdelen.

Vaker als 3 keer in de week zou ik trouwens niet doen.

LadyVal

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 13:22

oke bedankt.,...
en kan het zijn dat ze er echt kreupel door word of kan ik haar gewoon door laten lopen en komt het doordat ze het niet gewend is?

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 13:25

LadyVal schreef:
oke bedankt.,...
en kan het zijn dat ze er echt kreupel door word of kan ik haar gewoon door laten lopen en komt het doordat ze het niet gewend is?

In mijn ervaring gaan ze niet kreupel lopen bij de eerste keer met de pessoa. Heb je alles wel los genoeg? Zit niks te strak? Longeer haar ff zonder, of ze dan kreupelt, zo niet kan het zijn dat je iets te veel van dr vraagt met de pessoa, en dat je die nog ff moet verstellen..

LadyVal

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 14:02

Skitter schreef:
In mijn ervaring gaan ze niet kreupel lopen bij de eerste keer met de pessoa. Heb je alles wel los genoeg? Zit niks te strak? Longeer haar ff zonder, of ze dan kreupelt, zo niet kan het zijn dat je iets te veel van dr vraagt met de pessoa, en dat je die nog ff moet verstellen..


ik heb voor alles zo los mogelijk, ze hoeft dus niet te buigen.
en achter zit de band gewoon achter haar benen, strak genoeg zodat ie niet kan afzakken.
maar verder wel losjes.
ik heb haar 2 dagen erna los gegooid in de bak en toen liep ze wat stijf.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 14:21

Als die van de pessoa kreupel loopt zou ik toch eens verder gaan kijken?. Misschien zit er wel een ander probleem.

Als je hem goed gebruikt is er geen schade. Je moet het langzaam opbouwen het lijkt me vrij logisch dat je hem niet helemaal strak trekt in het begin. Loswerken en dan iedere keer een gaatje straker.

Gebruik je gevoel en denk logisch na dat is het niet zo moeilijk.

Zelf heb ik hem niet strak hangen soms doe ik hem wel strakker en soms is het niet nodig. Ik gebruik hem 1 a 2x per week ligt eraan wat de rest van het schema is voor die week.

Belangrijk is dat je de dag erna het paard wel voldoende beweging geeft ivm stijfheid op het lijf.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 14:32

Even verplaatst van RT naar UZ Lachen.

LadyVal

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 16:26

Hey bedankt.
Ik heb de band ook niet zo strak zitten..
je kunt de band niet verstellen dus ik heb 'm boven geknoopt anders zou de band onder haar hak (?) gaan zitten en dat lijkt me niet fijn voor haar lopen.
Ik denk dat ik volgende maand met het schema ga beginnen (1 oktober gaat haar veulen weg) en dan bouw ik het rustig op door eerst ook veel te stappen.



Prisca schreef:
Als die van de pessoa kreupel loopt zou ik toch eens verder gaan kijken?. Misschien zit er wel een ander probleem.

Als je hem goed gebruikt is er geen schade. Je moet het langzaam opbouwen het lijkt me vrij logisch dat je hem niet helemaal strak trekt in het begin. Loswerken en dan iedere keer een gaatje straker.

Gebruik je gevoel en denk logisch na dat is het niet zo moeilijk.

Zelf heb ik hem niet strak hangen soms doe ik hem wel strakker en soms is het niet nodig. Ik gebruik hem 1 a 2x per week ligt eraan wat de rest van het schema is voor die week.

Belangrijk is dat je de dag erna het paard wel voldoende beweging geeft ivm stijfheid op het lijf.

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 14:00

Sorry dat ik ff off-topic ga, maar waarom wordt een pessoa-tuig bij een jong (3 jaar en net zadelmak )paard afgeraden???
Iedereen begint bij een jong paard over touwtjes te praten, terwijl de pessoa bij oudere paarden weer beter is Verward

Weer on-topic: ik sluit me bij de rest aan, ik heb zer goede ervaringen met het pessoa-tuig en je moet het idd langzaam opbouwen, wanneer je paard kreupelt zou ik hem even door de da laten nakijken, want het lijkt me niet dat dat door het tuig komt Lachen
Succes ermee OK dan!