Wisselen van tanden...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Paradise

Berichten: 1936
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Breda

Wisselen van tanden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-04 01:13

Hey,

Ik had een vraagje.
Ik was vandaag bij mijn paarden en mijn 3,5 jarige merrie was met haar tanden aan het knarsen en er zat allemaal bloed aan haar tong en tanden..
Na even goed te hebben gekeken zag mijn vriend dat haar tand los zat.
M'n vriend zei "laat haar maar even, de natuur doet z'n werk wel en die tand valt er vanzelf uit" .
En inderdaad na een paar minuten viel er een stuk tand uit haar mond.
Maar de wortel zit er nog in..

Nadat het stukje eruit was gevallen begon ze wel weer gelijk te grazen dus echt pijn heeft ze er niet aan denk ik...

Ik heb net al even de zoekfunctie gebruikt en gelezen dat deze er vanzelf uitvalt als de nieuwe tand doorkomt.

Maar nu vroeg ik me af hoelang het ongeveer duurt voordat er een nieuwe tand doorkomt.
En liggen ze zenuwen in de rest van de tand zo niet bloot waardoor ze eventueel pijn zou kunnen krijgen??


o_floor_o
Berichten: 196
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: De Lier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 09:46

Er zit geen wortel meer in haar kaak,die is als het ware opgelost net als bij mensen,die hun melktanden verliezen en dus liggen er ook geen zenuwen bloot.

XxXxX van FloOr...


Paradise

Berichten: 1936
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-04 12:44

o_floor_o schreef:
Er zit geen wortel meer in haar kaak,die is als het ware opgelost net als bij mensen,die hun melktanden verliezen en dus liggen er ook geen zenuwen bloot.


Ik heb het er niet duidelijk in mijn vorige post gezet (het was laat Bloos )
Maar er zit nog wel een stuk tand in. Ongeveer op de helft is tie afgebroken..

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 13:05

Het kan ook zijn dat jij zijn nieuwe tand al ziet. Dan lijkt het net of die afgebroken is met zon geribbeld randje, maar dit is gewoon zijn nieuwe tand en mocht ze er toch pijn aan krijgen merk je dat vanzelf wel.

01-02-08 Lotte!

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 13:45

ik heb ook een paardje van 3.5 jaar met problemen met wisselen en ik geef haar elke dag een paar heel grote wortelen bij haar eten en sindsdien gaat het wisselen zeer vlot

groetjes

a dog is for life not just for christmas

Paradise

Berichten: 1936
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-04 22:34

Peachy schreef:
Het kan ook zijn dat jij zijn nieuwe tand al ziet. Dan lijkt het net of die afgebroken is met zon geribbeld randje, maar dit is gewoon zijn nieuwe tand en mocht ze er toch pijn aan krijgen merk je dat vanzelf wel.


Dat zou ook wel eens kunnen inderdaad. Ik zal haar tanden morgen eens goed bekijken.
Ik heb vanmiddag er wel een foto van gemaakt. Die zal ik er even bij zetten..

Afbeelding

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 23:33

Nou dat ziet er niet al te ernstig uit. Zenuwen zijn anders bij paarden dan bij mensen .. onze tanden slijten ook niet en groeien dan weer aan en die van paarden wel. Als je het zeker wil weten dan kan je altijd een paardentandarts lanten komen bij veel tandartsen is controle gratid en hoef je alleen te betalen als je paard behandeld moet worden.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Mi_Amore

Berichten: 14838
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 19:03

zou er idd de tandarts eens naar laten kijken. Heel erg ziet het er niet uit, ik denk niet dat ze er erge last van kan hebben, maar als je zeker wilt zijn gewoon even tandarts naar laten kijken, die helpt je wel verder.

xxx chipieke

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 00:18

als ik de foto zo zie zeg ik dat is idd de nieuwe tand die doorkomt. maar als je toch zo twijfelt zou ik gewoon de tandarts (of evt. je DA) nog even laten kijken.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 00:38

idd ziet eruit als wisselen, klopt ook met haar leeftijd

/3 3 juni 2018 outdoor Koudbloedenwedstrijd Uden /3
Dolgelukkig met Sayla & Ruari :+: [ITP]Met Say aan Zee! :z [KS-ITP] Sneeuw & Vrieskou :z foto's van 2 buffels... 8-)
☁ ☁ Always look on the bright side of life - Life of Brian ☁ ☁

Paradise

Berichten: 1936
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 01:14

rina schreef:
als ik de foto zo zie zeg ik dat is idd de nieuwe tand die doorkomt. maar als je toch zo twijfelt zou ik gewoon de tandarts (of evt. je DA) nog even laten kijken.


Maar kan het dan dat de nieuwe tand al groeit en de oude tand eruit drukt.
Want toen het stuk tand eruit viel was het best wel aan het bloeden en zat dat stuk tand wat op de foto te zien is er al.
Het leek of het afgebroken was.
Ik zal morgen nog eens goed kijken want mevrouw wou vandaag echt niet meewerken.
DA moet toch binnenkort komen voor de entingen dus die zal ik ook nog wel voor de zekerheid laten kijken Lachen

Bedankt allemaal voor de reacties OK dan!

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 08:39

Paarden die wisselen kunnen inderdaad wat vervelend zijn dus da's normaal ze hebben er soms wel iets last van. Bij het wisselen worden de oude tanden er inderdaad uitgeduwd door de nieuwe. Het kan een beetjebloeden bij het tandvlees maar als het goed is bloed de tand zelf niet.
Laat het inderdaad maar even nakijken.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 09:27

Ziet er idd uit als een nieuwe tand. Het feit dat hij al zover door is, kan betekenen dat de oude er als een "dop" bovenop gezeten heeft en hier kunnen ze echt wel last van hebben.
Wel in de gaten houden bij de volgende, want als ik de foto zo bekijk heeft ze er nog een paar te gaan, voor ze klaar is.

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 08:54

niks aan de hand. de veulentand is eruit en wat daar aan zit te komen is gewoon de nieuwe tand. er zit geen wortel meer in.

het zou wel een goed idee zijn om eens naar haar kiezen te laten kijken, want die wisselen ook en het is goed mogelijk dat daar nog doppen (veulentanden) klem zitten en vaak hebben ook jonge paarden veel scherpe puntjes aan hun kiezen zitten.

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 08:56

overigens geloof ik op de foto te kunnen zien dat er nog meer tanden gaan wisselen binnen korte tijd.

dat het bloed als de veulentand eruit gaat is normaal. de dop hang namelijk nog vast in het tandvlees en als hij los komt gaat dat bloeden.
tandvlees bloedt heel makkelijk en het ziet er dramatisch uit.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, henshem, Roosyes, RoxanneJessy en 170 bezoekers