Bandages

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Bandages

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-02 21:08

Omdat ik verschillende meningen hierover lees en hoor wil ik graag weten wat jullie vinden van het gebruik van bandages.

Voor een jonge pony vind ik het niet slim om ze vaak te gebruiken omdat dan de pezen wel wat zwakker kunnen worden. Maar verder ben ik er echt niet tegen. Als camilla straks wat meer bespierder is en de pezen versterkt zijn wil ik vaker met bandages gaan rijden. Ik ben van mening dat dit goede ondersteuning is voor moeilijke oefeningen e.d.

Nu wil ik graag jullie mening weten. Pling


Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 21:16

Onhandige dingen met een zeer beperkt nut die bij verkeerd gebruik meer kwaad dan goed doen. Om het nog maar niet over afzakken en knellen te hebben.
Iets om een enkele keer voor de show te gebruiken en verder niet.

Ik zweer bij Professional's Choice SMB beschermers, daar heb je tenminste wat aan!

Nulla tenaci invia est via

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 21:44

Ik ga (alweer... ) voor 200% met Margreet mee.

Gezonde benen worden slecht gemaakt door bandages. Helaas beseffen nog maar heel weinig mensen dit. Ik heb een gigantische fasinatie voor benen, pezen en beenproblemen en heb dan ook al heel wat boeken (in het Engels) daarover gelezen. Ik weet dus wel waarover ik praat, maar toch wordt het vaak niet gegeloofd. Veel mensen willen hun paard veel te erg beschermen.

En wanneer ben je hoog genoeg dan voor bandages? Wanneer beginnen de 'zware' oefeningen? Als je M bent? Of als je Lichte tour bent?
Wanneer je goed traint, en het niveau rustig aan steeds hoger wordt, dan wennen de benen en de pezen daar ook aan. Het is dan echt de grootste onzin om bandages te gebruiken bij een gezond been.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 22:34

was hier laatst ook al niet een topic over?

ik ga helemaal met margreet en carola mee, niet doen tenzij je er echt een goede reden voor hebt (en dus niet omdat je indruk wil maken op je vriendinnen ofzo...)

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 00:52

Ik snap ook nooit wat een lap stof aan een gezond paardenbeen nou toedoet. Een paard is zo`n enorm zwaar en sterk dier, en dan zo`n banketstaaf lappie stof om z`n pootjes wikkelen *LOL* Tenzij je dikke onderlappen gebruikt en het voor beschereming tegen aantikken gebruikt ofzo (of op de trailer). Maar om bandages voor steun te gebruiken daar geloof ik niet zo in.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 07:23

Ze geven wel veel steun hoor pril, dat is het hem juist.

Ik heb trouwens al 4 jaar bandages in mijn kast liggen maar aangezien ik altijd te lui ben geweest om te leren bandageren heb ik ze echt nog nooit gebruikt Haha! . Achteraf maar goed ook, als ik Carola moet geloven, en dat doe ik.

Ookal heeft Flair ooit een peesblessure gehad, ze heeft daarna nergens last meer van gehad. Ik rijd met 3 in 1 beenbeschermers of peesbeschermers, en het werkt allemaal prima.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 07:40

als je paard ze nodig heeft na blessures etc. dan wel anders nooit een peesbeschermer geeft genoeg bescherming tegen het opvangen van klappen enzo.
daarnaast is het werk wat ik voorlopig doe lang niet zo zwaar als grandprix paarden en zelfs dan vraag ik me af of het nodig is je traint je paard er na toe lijkt me

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 08:35


Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 10:43

carola schreef:
Ik ga (alweer... ) Gezonde benen worden slecht gemaakt door bandages.


Slapen
Ik denk dat het hoog tijd is dat jij maar eens een seminair gaat geven op Ermelo of Deurne. Want zelfs mijn instructrice laat alle Lichte en Zware Tour paarden in de bandages zetten. Wat gaan die mensen toch onverantwoordelijk met hun paarden om zeg. Verward Voorlopig is er gelukkig nog niets kreupel maar misschien zijn we er nog net op tijd bij door jou advies! Koe


Maar zonder gekheid. Als jij je pleidooi kunt beargumenteren met medische feiten dan sta ik open voor je reacties. Maar opmerkingen als:
Citaat:
Neem dat maar van me aan want het is zo.
Daar kan ik niets mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 11:25

Of het ongezond is weet ik niet.
Persoonlijk ben ik er te lui voor en rij daarom altijd met peesbescheermers.
Toch wat veiligheid voor aantikken, maar echte steun vind ik voor wat ik rij niet nodig.
Ik ben het er mee eens dat M echt niet zo zwaar is, want als het goed is bouw je het ook langzaam op om daar te komen en zullen pezen en spieren hier ook in mee groeien.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 13:42

Als ze echt slecht zouden zijn voor de paardenbenen zouden ze ook niet gemaakt worden. Net als de slof (jaja, dat vreselijke onderwerp *LOL* ) etc. En het gaat er gewoon om, hoe ermee omgesprongen wordt. Je moet ermee kunnen omgaan, en het op de juiste manier kunnen toepassen.

Sporters lopen ook niet onbeschermd rond. Bandages geven steun, en het is wel zo veilig je paard te beschermen. Maar dat kan ook met peesbeschermers.
Je ziet vooral dressuurruiters met bandages, vanwege de inspannende oefeningen die veel last kan geven op de benen.
Springruiters zie ik zelf vooral veel met peesjes, en niet met bandages.
Die peesbeschermes ( het woord zegt het al) beschermen de pezen (ja duh Knipoog ). Bandages geven steun. Groot verschil. Schijnheilig

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 13:45

Jerai was altijd met beschermers gereden, dus heb ik ook een tijdje met gereden. Het laatste jaar eigenlijk nooit meer en ze is nooit kreupel geweest o.i.d. wel zit ik erover te twijfelen om ze weer te gaan gebruiken, maar zie daarvoor het topic wat ik nu neer ga zetten op VMR.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 17:43

Ik heb nog nooit een medisch verslag gelezen over hoe slecht bandages zijn. En ik heb van niemand goed onderbouwde argumenten gehoord.

Ik gebruik ze zelf altijd met springen, omdat de benen dan goed beschermd zijn mocht ze het hout raken. Ik snap ook totaal niet waarom iemand met peesbeschermers gaar springen, zo heeft je paard toch geen bescherming als hij een balk raakt? Verward
Ik doe ze ook soms om bij buitenritten maar dat hangt er een beetje van af waar ik ga rijden.

De Professional's Choice beschermers zijn natuurlijk helemaal goed, maar helaas nog een beetje te prijzig voor mij Huilen

Bij moeilijke dressuur oefening zijn bandages makelijk als bescherming tegen aantikken, maar ondere moeilijke oefeningen versta ik M dressuur.

17 mensen vinden dit leuk

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 18:22

Jippie"]
Maar zonder gekheid. Als jij je pleidooi kunt beargumenteren met medische feiten dan sta ik open voor je reacties.... Want zelfs mijn instructrice laat alle Lichte en Zware Tour paarden in de bandages zetten.
[/quote]

Dus alles wat jou instructrice doet is automatisch goed?

[quote="wennie schreef:
Ik heb nog nooit een medisch verslag gelezen over hoe slecht bandages zijn. En ik heb van niemand goed onderbouwde argumenten gehoord.


En ik heb nog nooit een medisch verslag met statistisch onderzoek gelezen waarin staat hoe goed bandages wel niet zijn. Misschien kun je daar wat licht op werpen? Wat ik wil zeggen is dat ik van de 'voorstanders' ook nog geen argumenten/feiten met medische onderbouwing heb gehoord...

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-02 18:48

Ik ben het echt helemaal met Anneke eens. Had het op VRM ook al gezegd. Als het echt zo slecht was werden ze niet gemaakt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 18:54

wennie schreef:

Ik gebruik ze zelf altijd met springen, omdat de benen dan goed beschermd zijn mocht ze het hout raken. Ik snap ook totaal niet waarom iemand met peesbeschermers gaar springen, zo heeft je paard toch geen bescherming als hij een balk raakt? Verward
Ik doe ze ook soms om bij buitenritten maar dat hangt er een beetje van af waar ik ga rijden.


Bij het springen gebruik je peesbeschermers voor het aan tikken van de achterbenen tegen de voorbenen. Hierbij helpt een bandage bijna niet.
Dat harde van de peesbeschermers is dus wat daarvoor helpt.

En verder voor de bescherming van de benen voor het balken afgooien Verward
Het is de bedoeling dat hij erover gaat en als een normaal springpaard een balkje springt is dat meestal met zijn hoef maar niet met het onderbeen.
Mocht dit wel heel vaak gebeuren kun je misschien beter stoppen met springen want dan is je paard niet geschikt voor de springsport anders tilde hij ze wel op. Maar ook als ze dus flink met de benen erop zouden knallen ik het bij jou begrijp is een bandage ook te zacht.

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 19:21

Mijn pony heeft nog wel eens de neiging om objecten te springen die ze niet haalt (lees een hek van natuurmonumenten van uit een rustig drafje Frusty )
Als ik toen peesbeschermers om had gehad was er niet veel meer over geweest van de voorbenen van mijn pony. Knipoog

Ze tikt nooit haar met haar achterbenen haar voorbenen aan, maar wil tijdens de springles nog wel eens gekke draaiden maken enz. Daarom gebruik ik bandages. En als ze een balk aantikt (zelden) tikt ze hem aan met haar voorbenen.

17 mensen vinden dit leuk

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 23:29

Anneke schreef:
Als ze echt slecht zouden zijn voor de paardenbenen zouden ze ook niet gemaakt worden.


Zo nobel zijn die fabrikanten echt niet hoor! Daar gaat het alleen om de winst. Er wordt echt een hoop rotzooi geproduceerd (en gekocht!). Dus het is echt niet zo dat alles wat nou eenmaal gemaakt wordt automatisch goed is.

Nulla tenaci invia est via


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 09:11

Margreet"]
[quote="Anneke schreef:
Als ze echt slecht zouden zijn voor de paardenbenen zouden ze ook niet gemaakt worden.


Zo nobel zijn die fabrikanten echt niet hoor! Daar gaat het alleen om de winst. Er wordt echt een hoop rotzooi geproduceerd (en gekocht!). Dus het is echt niet zo dat alles wat nou eenmaal gemaakt wordt automatisch goed is.
[/quote]

En ze zijn alleen slecht voor gezonde benen. Voor benen met een blessure oid. kunnen ze juist wél heel goed zijn.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

candy_ik

Berichten: 359
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 09:48

wel,niet,wel,niet

ik denk gewoon dat als die bandages ZO slecht hadden geweest dat ze ze heus niet hadden gemaakt!
Degene die dat gemaakt heeft is heus geen dierenbeul hoor ik denk wel dat ie eraan denkt of het wel goed of slecht voor het paard is...
nou blijkbaar goed !!!!want anders waren ze niet gemaakt!! Koe Koe


doeiiiiiiiiiiiii

I LOVE HORSES 4-evah!Me profiel is aangepast! kijk ff!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 19:35

Citaat:
En ze zijn alleen slecht voor gezonde benen. Voor benen met een blessure oid. kunnen ze juist wél heel goed zijn.


Dat vind ik toch een vreemde stelling. ALs benen zwak zijn is het niet slecht, maar gezonde benen maken ze zwak? Is dat hetzelfde? Klinkt wel erg krom. De werking van de bandage verandert toch niet per been?

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 11:48

Ik ben het er wel mee eens dat bandages de pezen wat slapper schijnen te maken.
Maar echt kwaad kan het niet hoor, zoals ik al zei, het is hoe je ermee omgaat. Als je ze iedere keer flink aantrekt, en strak eromheen doet, wordt het er niet beter op!
Maar gewoon met goede onderlappen, is niets mis mee. Zeker niet wanneer je dressuur rijdt, en het paard krijgt veel ballast op zijn benen.
Dressuur is heel intensief, zeker voor die benen. Wat steun zou dan wel fijn zijn voor zo'n paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 13:05

ik zet mijn paarden meestal in peesbeschermers maar als ik in de 'zware' bak rijd dan in bandages. voor het springen badageer ik achter en doe ik peesbeschermers voor. puur en alleen maar om overbelasting van de achterbenen te voorkomen, omdat er al gallen zitten. en inderdaad vind ik het ook niet verstandig om met bandages voor te springen omdat zoals runningkawa al zei de pony ertegen slaat er geen bescherming is.

groetjes [naam]

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 20:48

Het zal gezonde benen idd wel iets zwakker maken. Dat is bij mensen die met een knieband oid trainen ook zo.
Toch kan ik me niet voorstellen, dat het echt slecht is. Ik ken dierenartsen, die bij keuring van (dure) paarden juist bandages omdoen als ze het paard gaan monsteren in de bak!
Lijkt mij dat dierenartsen een paard dat ze moeten keuren niet "ziek" gaan maken is niet echt de bedoeling van ons beroep.
Bovendien is deze dierenarts dekhengsteneigenaar en heeft een springstal en de paarden daar worden allemaal getraind met bandages om.
Ok het is weer geen bewijs dat het werkt.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anjali, Dartel, flossies, JPitty, Mieke, NikkivanOlst, ogidni, pillow en 36 bezoekers