Vermoeiende en verwarrende dag ....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Vermoeiende en verwarrende dag ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-02 13:07

Gisteren ging bij onze vereniging het Rabo-trainingsplan weer van start. Dit houdt in dan ongeveer 21 combinaties 4 a 5 x les hebben van Herman Wientjes en in oktober moeten afsluiten met een kur op muziek.

Gisterochtend was ik dus al vroeg uit de veren want ik was om 9.45 uur aan de beurt en dit betekende dat ik er toch wel 10 voor half 10 op wilde zitten.
En na een uur tijdsverschil viel dit allemaal nog niet mee ...

Afijn, Herman kent mijn paard wel dus aangekaart dat de rechterlengtebuiging nog altijd niet vlekkeloos verloopt.
Herman vond Fitz wel aanzienlijk verbeterd in de snelheid van het achterbeen, yes, zometeen wordt Fitz nog snel Knipoog
Wel wilde hij graag dat Fitz nog 10 cm (!) hoger kwam in zijn hoofd-halshouding dus daar zouden we aan gaan werken.

Na wat stapwerk kwam voor mij de onprettige verwarring. Ik zei nl. dat de wissels van Fitz zijn specialiteit waren dus uiteraard wilde Herman dat graag zien.
De wissels naar links waren op zich correct maar bij de wissels naar rechts zei Herman dat Fitz ze in 2-en springt Verward en dat dat volgens Herman zo geroutineerd gebeurde dat hij dat zeker al langere tijd zo doet. Waarop ik hem natuurlijk zei dat ik mijn instructeur daar nog nooit over gehoord heb en toen ik thuis kwam heb ik het ook direct nagevraagd, maar nee hoor, volgens mijn instructeur doet hij dat nooit.
Tja, dan ga je dus als ruiter wel heeeeel erg twijfelen.
Persoonlijk denk ik dat Herman er veel meer kijk op heeft, maar wat als je instructeur van wie je wekelijks les hebt daar niet in mee kan gaan?

Ik wil het dus zo snel mogelijk op video opnemen om te zien wie nu de waarheid spreekt. Iig moet ik dit van Herman oplossen door Fitz in de contra zo verschrikkelijk heet te maken door hem bij te tikken op het achterbeen, dat hij leert om eerst achter om te springen. Dit ging na een aantal keren wel goed dus toen mocht ik stoppen.

's Middags kon ik weer opdraven om van 2 tot 6 achter de laptop de verslagen te typen van de lessen van de deelnemers, behoorlijk vermoeiend op een houten tribune. Zelfs mijn gelpad hielp niet meer....

's Avonds hadden we nog een theorie-avond 'Proefgericht rijden' met medewerking van Herman en Nico Verwer.
Op zich vond ik het wel leuk alleen voor mij waren een aantal dingen bekend omdat het heel erg in het verlengde van de juryopleiding lag en er zelfs dezelfde videobeelden werden gebruikt.
Herman en Nico zaten geweldig op hun praatstoel, wat kunnen die heren vertellen en zodoende was de avond pas om 23.15 uur uur afgelopen en kon ik eindelijk naar huis en mijn bed in.

Pffff, hectische dag maar wel weer leerzaam.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 13:26

Inderdaad erg verwarrend met die wissels. Ik denk dat de enige goede oplossing is om het op video te zetten, dan kun je het tenminste ZELF zien.
Maar ach, dat je die trainingen mee mag doen geeft al aan dat je behoorlijk op de goede weg bent! Echt super lijkt me dat, ik heb er veel ontzag voor.

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-02 13:35

Carola, dit is niet het Rabo-talentenplan, hoor, daar ben ik al veeeeeel te oud voor Knipoog !

Dit is een trainingsplan dat wij hebben opgezet als vereniging en dat gesponsord wordt door de plaatselijke Rabobank.
Alle leden van onze vereniging kunnen hieraan mee doen, van B tot Z-niveau. Helaas moest er wel geloot worden, want er waren veel te veel aanmeldingen.

Feit blijft dat het heel leerzaam is. Herman geeft in hetzelfde systeem les als mijn instructeur, dus dat bijt elkaar niet.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 13:44

haha, dan had ik het verkeerd begrepen... Sorry, maar inderdaad, zoiets is altijd gigantisch leerzaam. Ik denk dat je van iedere andere instructeur/paardenkenner wel wat nieuws kan leren. Helaas organiseren ze dit nooit bij mij in de buurt, ik had er nog nooit van gehoord iig.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 14:02

Echt goed zeg om zoiets te organiseren, heel leerzaam. En wat de wissels betreft, heb je daar dan nooit eerder een opmerking over gehad bij je proeven??

Maar snel op de video zetten, dan kan je het eventueel vertraagd afdraaien. Ben benieuwd wie het bij het recht eind heeft, herman of je instructrice.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 14:16

Lijkt mij inderdaad ook behoorlijk verwarrend, omdat Herman zegt dat die wissel al zo geroutineerd is Verward Lijkt mij overigens ook erg onlogisch, als Herman het kan zien dan moet jou instructeur dat toch ook kunnen? Zeker even een camera erop richten, verkrijg je tenminste helderheid. Gelukkig word je er wijzer van, dat is toch wel handig!

Wel zielig dat je zo lang op een houten bankje moest zitten!

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 14:24

Verwarrend zulke dingen, maar als je het opneemt kun je het zelf zien *LOL*
Mijn ene instructrice zegt dat ik mijn paard laag moet rijden en de andere gaat voor meer oprichting....dat is ook zoiets Haha!

Herman vind ik trouwens een prima instructeur. Ik heb eens een clinic bij hem gereden en dat ging heel fijn! Hij is heel duidelijk in zijn aanwijzingen en kan ook uitleggen waarom je iets beter op een andere manier kan doen *LOL*

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-02 14:39

Astrid, ik zou over 3 weken voor de eerste keer Z2 starten, dus misschien dat ik er dan commentaar over zou krijgen.
Maar zelfs volgens Herman zijn er nog juryleden die omdat hij het zo geroutineerd doet er toch een 6 voor zullen geven. Verward

Nou ja, ik ga toch maar gewoon Z2 starten, want er zit maar 1 wissel naar rechts in dus calculeer ik die onvoldoende gewoon in.
Voor de kur is het een ander verhaal daar zaten maar liefst 3 wissels naar rechts in. Dat wordt dus niets.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 16:10

Fitzroy schreef:
Voor de kur is het een ander verhaal daar zaten maar liefst 3 wissels naar rechts in. Dat wordt dus niets.


Je krijgt toch maar 1 cijfer voor de wissel naar rechts en als Fitz het zo geroutineerd doet dan zullen veel jury's bij twijfel waarschijnlijk gewoon een 6 geven als je het netjes op de juiste plaats doet en hij netjes in de aanleuning blijft, jury's zijn nou eenmaal net mensen Haha!

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-02 09:12

Dat is misschien wel zo, maar als je 3 foute wissels maakt valt het natuurlijk altijd meer op, dan wanneer je er maar 1 doet. Dus ik denk toch dat ik na de videobeelden gezien te hebben mijn kur maar aan ga passen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 09:22

gaaf zeg zo´n vereniging hier leer je echt super veel van *LOL* .

Om dit soort dingen is het wel fijn om af en toe een ander oog op je rijden te hebben. Als je je instructeur lang hebt heb je de kans dat hij over bepaalde dingen heen kijkt (onbewust).
Ik zou dit idd maar heel snel gaan filmen en terug kijken en vooral beide wissels achter elkaar rijden kijken of je ook verschil voelt.
Het verschil kan zo minimaal zijn dat je instructeur het bijna niet ziet maar Herman wel. Wel fijn als het zo is dat je er nog op gewezen wordt voordat je Z2 gaat starten.

Ben benieuwd of het ook zo is Verward .

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 12:13

Leuk zeg zo'n dag!! Wat een ontzettend leuk idee van jullie vereniging...

Inderdaad.. gewoon door naar de Z2. Wie weet zien "ze" het nog geeneens.. (ik zou het ook op video willen zien... wie heeft er nu gelijk!?!?!) Succes hoor!