Zandkoliek, vraagjes...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Zandkoliek, vraagjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-04 10:08

Hoi!

Bij mij op stal is een paard geveld door zandkoliek....best heel ernstig, hij staat nu in Utrecht. Het is al het tweede paard bij ons dat er last van krijgt. Daarom vroeg ik mij af wat er voor manieren zijn om zandkoliek zo veel mogelijk te voorkomen. De paarden staan nou eenmaal de hele dag in een paddock (zand dus)....maar hoe kan je voorkomen dat ze zo min mogelijk zand binnenkrijgen? En zijn er nog goede middeltjes....ik heb wel eens gehoord van Sand Clear, werkt dat?

groetjes Franca



Noisy

Berichten: 5378
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 10:23

voorkomen dat ze zand binnen krijgen kun je niet, zeker niet in een paddock, wat je kan doen is zorgen dat er altijd een bak met hooi/kuil staat wat ze kunnen eten en wat je zeker moet doen ( op advies van de DA ) lijnzaad koken en dagelijks geven, ongeveer 100 gram.
je moet het 10 min koken met ruim water erop.
doordat je het kookt komt er slijm/snot vrij en dat helpt het zand dat in de darmen blijft hangen mee naar buiten komen, iedere keer dat het de darmen passeert neemt het een laagje zand mee, zo houdt je het zand in de darmen tot een minimum beperkt.
het is te krijgen bij de boerenbond en kost € 1,10 geloof ik, dus het is niet duur...
succes ermee.

Catch My Star B+12 l L1+10 l L2+1 :)
Volg onze avonturen op Instagram

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 12:03

Zandkoliek is gewoon levensgevaarlijk. Als je het vermoeden hebt dat een paard zand likt en eet, dan kan die gewoon niet in een zandpaddock staan. In ieder geval zeker niet zonder toezicht.
Die middeltjes werken wel, maar het voorkomt niet dat er zand in de darmen komt en dat kan veel schade aanrichten.

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 12:10

Staat er (kort) gras in/bij de paddock? Dat kan namelijk ook het probleem zijn, dat ze het gras met wortel uit de grond trekken. Aan de wortels zit vaak zand. Dat zand krijgen ze binnen en blijft meestal in de maag en/of darm achter en hoopt zich dus langzaam op.
Mijn Fjordje staat op zandgrond en soms is het land vrij kaal, uit voorzorg krijgt ze lijnzaadolie door haar voer.
Persoonlijk vind ik het niet zo handig om hooi in een paddock bij te voeren, ze morsen dan op de grond en kunnen dan als nog zand mee opnemen.
Van Sans Clear heb ik wel vernomen dat het helpt. Je kunt de mest van je paard testen op zand door een hoop in een emmer te doen met water. Zand zakt naar de bodem.

If it isn't a FJORD, it is JUST a HORSE!
Hersteltraining in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 13:47

Ik ken ook een aantal paardjes die zandkoliek hebben gehad en die staan nu met zo'n muilkorf op de paddock. Dit is denk ik de beste oplossing en verder natuurlijk nooit hooi op het zand voeren. Hier krijgen de paarden die overdag op paddock staan het hooi op stal of in een band die van onderen dicht is...

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-04 14:39

Tijdens de zomervakantie is er inderdaad wat gras gegroeid in de paddocks. Toen de paarden terug kwamen van het land hebben ze denk ik die polletjes naar binnen gewerkt, misschien wel met modderklont en al......dat zal denk ik de boosdoener zijn.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 14:47

Franca schreef:
Tijdens de zomervakantie is er inderdaad wat gras gegroeid in de paddocks. Toen de paarden terug kwamen van het land hebben ze denk ik die polletjes naar binnen gewerkt, misschien wel met modderklont en al......dat zal denk ik de boosdoener zijn.


Vaak kan je op deze manier nooit zo'n erge zandkoliek krijgen. Het is mogelijk, maar de kans is groter dat ze aan het graven zijn geweest. Heb je weleens kuilen gezien in die paddocks?

maikellover

Berichten: 54
Geregistreerd: 25-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 15:00

hee mijn paard eet ook altijd zand. hij staat wel niet in het zand, maa als ik ga rijden ofzo en ik let maar ff niet op om de draad of zo dicht te doen dan heeft hij al meteen weer een hap te pakken. hij doet dit maar heel zelde nu, want ik ben er op gaan letten. zou dit toch kwaat hebben gekund dat hij dat heeft gegeten. hij heeft wel een keer buikpijn gehad, maar dat was na een kwartier al weer voorbij. zou het van het zand eten kunnen zijn. nou ja, hij doet hetn u al niet echt meer, ik heb het hem nu al een paar maanden niet meer zien doen. ik hoop dat het voorbij is

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-04 16:53

Appie schreef:
Vaak kan je op deze manier nooit zo'n erge zandkoliek krijgen. Het is mogelijk, maar de kans is groter dat ze aan het graven zijn geweest. Heb je weleens kuilen gezien in die paddocks?


Ja er zitten een paar kuilengravers bij in de kudde....zal best kunnen dat dat ook dit slachtoffer was. Mijn paardje doet het gelukkig niet.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 17:39

Franca schreef:
Ja er zitten een paar kuilengravers bij in de kudde....zal best kunnen dat dat ook dit slachtoffer was. Mijn paardje doet het gelukkig niet.


Die paarden kan je dus echt nooit zonder toezicht in een zandpaddock laten staan.
En ik weet niet of jouw paard alleen in zo'n paddock staat? Want ze kunnen dit gedrag ook gaan overnemen!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-04 18:03

Hmmm, ik zal het doorgeven aan de eigenaren van die paarden. Mijn paardje staat samen met een ruintje. Die graven allebei niet.

rvdvoort
Berichten: 4
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: zwanenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 18:22

Hey Franca,
Zoals je weet is Gipsy inmiddels weer thuis. Maar over Sand-Clear hoor je veel verschillende berichten en ik had Gipsy vlak voor hij het land op ging nog een kuurtje hiervan gegeven. In Utrecht kreeg hij standaard bij zn brok een handje lijnzaad maar de DA daar vertelde mij dat het nooit bewezen is dat dat ook helpt, het is meer een gewoonte dat koliekpaarden dat daar krijgen. Ik heb inmiddels ook gehoord dat lijnmeel goed helpt, 1/2 kilo meel op een emmer heet water.
Bedankt voor het plaatsen van je Topic.

Groetjes van Renate. Knipoog

kainda

Berichten: 2734
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 09:53

Mijn pony was ook een zandeter Huilen
Ik had het eerst niet zo door. Af en toe zat ze wel te slikken.
Totdat ze doodziek werd....zandkoliek..
Ze heeft 4 dagen moeten vechten voor haar leven.
De dierenarts adviseerde Sandgard te geven. Dit heb ik bij de paardendrogist gekocht. Hetzelfde als Sandclear, maar dit hersteld de darmwand ook.
Gelukkig is ze weer beter geworden. Ik heb haar die kuur gegeven en gecontroleerd of er zand uitkwam....dus heel veel. Het helpt echt!
Ik geef haar nu af en toe een kuur. Ze eet geen zand meer, ik let er extra goed op.

Heel veel succes!!

groetjes Juliette

rossebol

Berichten: 3764
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 12:30

mijn paard had het eerst ook toen kreeg ik een tip van iemand hier op bokt om haar zeewier te voeren heel stom maar ze eet het nu gewoon niet meer. Als ze het blijven eten gewoon af en toe een kuurtje zand clean geven. Ik weet niet of jullie hooi voeren in de paddock nooit doen! want daar krijgen ze ook ladingen mee binnen. veel suc6 ermee!

Mama van Sem 31-07-2007 en Jessey 24-04-2012

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-04 18:52

Bedankt voor de tips allemaal!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Antonius, kreekie, Xhiske en 42 bezoekers