mensen die (Marquis)hoefschoenen gebruiken gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

mensen die (Marquis)hoefschoenen gebruiken gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-04 19:00

Sinds kort heb ik voor Morrie Marquis hoefschoenen voor vóór en ik loop tegen een paar dingen op.

Ik ben benieuwd of ik de enige ben die hier last van heeft of dat er meer mensen zijn met dergelijke "problemen"

Eerst was alles erg nat (Morrie staat 24/7 op de wei) en had Morrie last van zijn hoefballen omdat ik die niet droog kreeg voordat ik de schoenen aan deed.

Ik heb geen idee hoe strak die schoenen moeten en hoe hard ik de luchtkamer kan oppompen

Morrie trapt met z'n achterhoeven de schoenen aan en er was er al 1 stuk, die heb ik kunnen repareren, hij heeft ook al een schoen uitgetrapt.
gelukkig fietste ik ernaast zodat ik het kon zien, maar als ik erop zit, kan ik dit dus niet zien. Ik hoor voordurend rare geluiden dus ik hang steeds naar voren om te kijken of de schoenen nog op hun plek zitten.

Ik durf er dus niet mee te rijden, nu zijn ze ook om voor de kar te kunnen lopen, maar ik kom zo nooit door de gewenningsperiode heen, zo lang kan ik niet met Morrie fietsen.

Nu met warm weer piepen de schoenen heel erg en Morrie schrikt daarvan, kijkt steeds naar z'n voeten en wil dan niet meer verder lopen.

Nu zijn z'n voeten wel droog, ik doe flink talkpoeder op de hoefballen, maar ze zijn steeds rood en warm als ik de schoenen uittrek.

Hij loopt er nu na een dikke week nog maar ongeveer een kwartier op, in stap, draf en galop aan de fiets.

Komt bovenstaande jullie bekend voor, of beter nog, hebben jullie oplossingen, dan hoor ik dat graag.

Over 2 weken is er iemand van Marquis terug van vakantie en dan komen er neopreen (zachtere) luchtkamers in.

Het is niet mijn bedoeling om hier over wel of geen ijzers te discussieren, dat kan bijv. hier: [VMR] nadeel en voordeel hoefijzers


Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 19:17

Ik zal je vertellen dat ik datzelfde heb.

Felix loopt er opzich wel okay mee maar heeft ze in draf al eens afgetrapt en in galop allebei. Dat was dus waardeloos.
Last van de ballen had ie niet...maar ik deed ze ook steeds na een bepaalde tijd weer af(dit breidde ik wel uit). Dat piepen heb ik ook in 1 van de voeten.

Ik heb nog wel contact gehad met Marquis. Maar toen we het wilde veranderen raakte Felix kreupel.
Na 2 maanden kon ik weer rijden maar had ze eigenlijk niet meer nodig omdat zijn voeten zomers veel harder zijn dan in de winter.
Nu staan ze op de begrazing en is er nog niks van gekomen.
Ze staan dus al geruime tijd(helaas) in de kast.

Laatst heb ik iemand gezien die ze bij smit en rijssen vandaan heeft...die zien er eerlijk gezegd beter uit(sluiten mooier aan en geen losse onderdelen), maar ze moest wel de voeten intapen tegen het schuren.
Ik kon ze toen niet nemen omdat ik geen vervoer had.

Maar om eerlijk te zijn denk ik dat felix ze niet meer nodig zal hebben.
Als Danno straks weer voor de kar gaat denk ik zelf weer aan een ander soort beslag...kunstof en dan de easy walkers.


Mijn marquisjes staan dan ook eventueel te koop.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-04 19:30

tnx Cowgirl, ik werd er laatst al op gewezen dat je ze te koop hebt, want ik moet nog een paar voor achter hebben, maar dan maatje 4 (voor heeft ie maat 5)

Ik heb ook contact met Marquis gehad, maar ze kunnen er pas iets aan doen als die ene dame terug is van vakantie.

Ze hebben bij ons op stal een demo-avond gegeven, toen stond Morrie te ver weg helaas. Ik zou graag een expert erbij hebben om aan te geven hoe strak ze mogen en hoe hard ik ze mag oppompen.

Intapen die ik (nog) niet, wel met talkpoeder strooien.

Ik heb laatst de schoenen van van Rijs gezien en het aantrekken was met een zeer rustig paard dat goed voetjes gaf al zo'n gepruts en gepiel, dat ik er niet aan wilde beginnen, met trailerladen trapte dat paard beide voorschoenen kapot tegen de klep, dus die vielen voor mij al af.

Morrie is moeilijk met voeten geven en het is loodzwaar (over hoeven vijlen maar te zwijgen).
De marquis schoenen krijg ik goed aan en uit, hoe het straks met linksachter moet, weet ik niet, want die voet wil ie nog steeds niet goed geven..... Scheve mond

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-04 19:34

even een paar fotootjes:

de 1e keer:

Afbeelding
Afbeelding

de 3e of 4e keer:

Afbeelding

hieronder is goed te zien hoe Morrie maait met zijn voorbenen.....

Afbeelding

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 19:36

Volgensmij heeft Waldjo (nu van schaapjuh hier op bokt) ook zulke schoenen.
Ik weet het niet zeker hoor, het kunnen ook anderen zijn maar ze legen er iig wel op .

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 19:42

Ik vind ze wel goed zitten bij Morrie, niet te ruim in iedergeval.

Misschien heeft het toch met dat maaien te maken. Anders eens een film maken en dan eens terug kijken.

Citaat:
Ik heb laatst de schoenen van van Rijs gezien en het aantrekken was met een zeer rustig paard dat goed voetjes gaf al zo'n gepruts en gepiel, dat ik er niet aan wilde beginnen


Dat was voor mij ook de eerste reden om deze eigenlijk niet te nemen, mijn rug is na mijn hernia ook niet 100% meer.
Maar nu ik ze laatst gezien heb ben ik toch wel weer wat enthousiaster geworden, er zit geen uitstekend ventiel aan wat ik bij de marquis een nadeel vind.

Verder vind ik de marquis wel handig, alles is vervangbaar en ze zijn zeker makkelijk aan en uit te doen. OK dan!

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-04 19:46

ik weet wel wat het probleem met aftrappen is, dat had ie met ijzers ook namelijk:

het is rijtechnisch: hij is voor te traag weg met de voeten en neemt nogal ruime passen dus trapt ie aan.

Nu ben ik niet zo'n rijtechnisch wonder, en zijn die schoenen voor voor de wagen en al sik er niet op zit doet ie het stukken minder....


Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 19:50

Dan moet je hem toch iets meer achter zijn vodden aan zitten denk ik Haha!

Ik ben ook geen rijtechnisch wonder hoor...mijn haf is ook wat traag aan de voorkant(mmmm misschien verklaart dat het aftrappen wel Cool )

Maar kun je hem dan niet gewoon voor de wagen zetten tijdens zijn inloop periode?
Je moet alleen niet zover gaan dan.

Haha! Het blijft toch ook wel een lekkere buffel he Haha!

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-04 19:58

Citaat:
Maar kun je hem dan niet gewoon voor de wagen zetten tijdens zijn inloop periode?


*uh* ik heb een half werktuig en geen kar Rolleyes schiet niet op dus.... ik wilde voor de winter (vorst bevoren bermen) de hoefschoenen hebben, dan komt Morrie tenminste nog eens buiten

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 14:15

Hoi Smurf,

Daar ben ik weer. Ik heb dus voor mijn paard ook Marquis hoefschoenen, voor de voorhoeven.

Met inlopen heb ik rustig aan gedaan. Maar binnen een week of 2 kon ik al wel zeker een half uur rijden hoor. De eerste paar dagen deed ik ze alleen maar aan, 10 minuten ofzo, en liet hem eraan wennen. Later deed ik ze al aan tijdens het poetsen. Zo had tie ze dan gelijk wat langer aan.
Vorig jaar was het natuurlijk heel droog weer en dus had Gam geen last van natte, zachte hoefballen. Dus daar heb ik geen problemen mee gehad.
Maar ik ken ook mensen die sokken aan deden en daarover heen de schoenen !! Erg leuk gezicht. Maakt ook niets uit vragen en commentaar krijg je ook zonder sokken genoeg.

Het enige is dat Gam na het rijden altijd wel erg graag zijn schoenen uitwilde. Dan stond hij te zwaaien met zijn voorhoeven, zo van...... UIT ajb.

Piepende schoenen heb ik niet gehad. Is inolieen een optie ? Knipoog

Tijdens de galop raakte ik ze wel eens kwijt, maar dat zie je wel hoor. Vliegt er opeens een schoen voorbij. Tis alleen erg vervelend. Want je moet dus omdraaien en op zoek naar de verloren schoen ( ik heb Gam niet zomaar terug uit galop, dus dat zijn een groot aantal meters om terug te zoeken ). En dan moet je ze ook nog aan zien te krijgen buiten. Dus pomp mee !

Bij Gam zijn zijn voorhoeven ongelijk van vorm. De ene hoef zou in een 3 passen de andere in een 4. En vorig jaar kon je nog niet 2 verschillende maten kopen. Dus nu heb ik een paar maat 4 met inlegzooltjes ( wat ze allemaal niet verzinnen !!) zodat de schoenen net ietsje kleiner vallen. En ook nog eens zachter zijn.

Inmiddels rijd ik al een hele tijd zonder schoenen, nog fijner.

Groetjes,

Maris

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 14:35

Hoi! Wij hebben ook hoefschoenen voor Maurits. In het begin heel rustig aan gedaan, ik denk dat we er wel een maand over hebben gedaan om ze goed in te lopen. Steeds aan de had een stukje stappen en dat steeds meer uitbreiden.

Hij loopt er nu een dik half jaar op en op zich gaat het best. De luchtkamers pompen we zo hard mogelijk op, even doorbijten, maar anders vallen ze eraf. Je moet echt goed opletten, want ook in de blubber willen ze wel eens blijven hangen en een stevige galop is ook moeilijk als je ze niet hard genoeg hebt opgepompt.

Het oppompen vond ik in het begin heel erg moeilijk, maar oefening baart kunst. Ik ben nu in staat om die schoenen binnen 10 minuten aan te doen, wat al een hele prestatie is voor mij Haha! . Verder zijn ze ideaal bij gebruik op de weg. Maus loopt een stuk stabieler en ik vind het een groot voordeel dat hij "blootsvoets" loopt als hij in het land staat en dergelijke.

Het piepen gaat eruit, het is net als bij nieuwe schoenen voor mensen dat het nieuwigheid is. Ik heb maar heel zelden dat ik ze hoor. Je moet alleen wel een beetje paranoia blijven kijken of ze er wel omhangen, want als je er een kwijt bent ben je zuur (je weet wat ze kosten!).

Op een gegeven moment went het dus allemaal wel hoor, je moet het alleen even "leren" en doorkrijgen hoe het werkt! Ik kan nu lange tochten maken met Maus, zonder dat hij er veel last van heeft.
Een groot nadeel vind ik echter dat wanneer je in mul zand loopt, het zand in zn kootholtes komt. Het kan geen kant op en gaat dan dus schuren... niet fijn voor het paard! (erg veel last mee gehad op de veluwe).

Mocht je nog vragen hebben, je kunt me PB-en. Als je op het linkje in mn onderschrift klikt kun je ook meteen zien hoe ze zitten bij maus!
Succes ermee! Alle begin is moeilijk!

Der Ellmauer Dancing Queen

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 14:43

ik heb ze ook thuis staan. Lois is weer van de schoenen af omdat het voor hem geen suc6 was. Telkens zijn hoefballen kapotlopen hoe lang ik ook een wenperiode inplande. Hij staat nu dus helaas weer op ijzers. Ik hoorde dat ze nu zachtere luchtkamers hebben maar die heb ik dus niet meer nodig.

Niets zo charmant als een paard in her land.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 16:45

Ik heb de marquis destijds ook bekeken maar toch gekozen voor smitjes. Pride krijgt wel sokjes, dit is Vetrap 3M en werkt perfect. Geen kapotte, warme, rode hoefballen meer. Misschien ook iets voor jou? Aantrekken duurt incl sokjes etc 6 minuten per schoen. Voor het aantrekken doe ik even een diepvrieszak om de voet, dan schuift de schoen er zo omheen. als hij de schoen aanheeft trek ik de zak er weer tussenuit.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-04 17:15

die Smitjes zijn een heel stuk moeilijker aantrekken dan de marquisjes, daarom heb ik voor de laatste gekozen, Morrie heeft een hekel aan gefrut met z'n voeten en linksachter geeft ie nog helemaal niet, maar ik heb ook nog geen achterschoenen, dus dat scheelt weer!

Ik wacht nu tot Myra terug is van vakantie en ik er de zachte neopreen luchtkamers in kan laten zetten, want op deze manier krijgt ie een hekel aan de schoenen en komt ie nooit voor de kar!

Ik zadel nu al een poosje niet op omdat Morrie al een te dikke wintervacht heeft en rijd dus zonder zadel van en naar de wei, dan ben ik ook een uurtje onderweg en hij draaft ook zonder schoenen gewoon op straat tegenwoordig, maar z'n hoeven zien er niet uit

Ik moet nog ff een smid vangen voor de boerendag zondag..... Bloos!

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 21:10

Ik breek even in: rij soms met Dallmertjes en ik heb 4 schoenen binnen een minuutje aan!!!!! Schrik er van als ik lees dat er 10 minuten over gedaan wordt, das toch niet leuk meer?
Excuses voor mijn interrumptie!

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-04 06:23

het duurt alleen al 10 minuten voor ik een voetje krijg........ dat is al niet z'n hobby!

Heb je een foto van die Dallmertjes? Ben wel benieuwd naar dat systeem, ik heb er nog nooit van gehoord, ken alleen Smit en Marquis en Old Mac

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 07:16

ik heb ze ook even gehad om te promoten.. helaas voor rydar want die had er een hekel aan.. Wat bleek ze deden gewoon erg veel pijn. Zodra ik ze uit wilde doen sloeg hij, als hij stond was hij of constant aan het "piafferen" of ging gewoon liggen van de pijn Bloos!

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-04 07:33

Morrie heeft er geen last van, ik deed ze aan de eerste keer en hij liep ermee weg alsof ie nooit anders gedaan heeft.

Pijn heeft ie niet, hij is ook wat pijn-ongevoelig moet ik erbij zeggen, maar ik heb ze hooguit een half uurtje aan gehad tot nu toe en er is nog niets stuk of opgezet, wel rood en warm....

Ik denk dat Morrie het maar belachelijke dingen vindt die hij niet nodig heeft, maar hij piept wel anders als ik hem zonder schoenen voor de kar knoop en hij moet over straat, dan slijten de hoeven echt veel te snel af.

En aangezien onder het zadel lopen niet z'n hobby is en voor de kar lopen wel, zal ie wel moeten, vrees ik,......

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:09

Toch een hoop reacties waarin het aftrappen vermeld wordt.

Verbaasd me echt.

En aftrappen kunnen we gewoon niet hebben. we willen gewoon een stuk galoperen zonder dat we terug hoeven om de schoenen te zoeken.

Verder kan ik het me ook niet permiteren een afgetrapte schoen in mijn gezicht te krijgen of dat ie tegen de neus van mijn paard vliegt.

pfff ik ben echt maanden bezig geweest met het zoeken voor een paar gecshikte schoenen en nu bevallen ze toch niet voor de 100% Boos!

Misschien moet ik ze meenemen naar australie en daar verkopen Haha!

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-04 10:05

in galop trapt ie ze niet af, alleen in draf en dat is een rijtechnisch probleem, mede de oorzaak dat ik er de ijzers vanaf heb laten halen.....
Morrie is vóór te traag weg, komt vaker voor bij zulke zware paarden, loopt dus teveel op de voorhand

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 11:11

Het wil ook nog weleens helpen als je dan de voorkant van de hoef flink rond vijlt. Op die manier komt het afwikkelpunt beter te liggen en kan de voet ook eerder weg zijn.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-04 11:23

ik durf nog niet echt te vijlen zelf, niet aan de vorm..... ik kan bij 3 voeten de flares eraf vijlen, bij de 4e voet heb ik hulp nodig, die geeft ie nog niet.....

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 13:53

Enne, ik heb de 2 schoenen binnen 3 minuten ofzo aan hoor !

Uit gaat nog sneller *LOL*

Groetjes,

Maris

Pasterza

Berichten: 2693
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 14:11

smurf"]
Ik heb geen idee hoe strak die schoenen moeten en hoe hard ik de luchkamer moet oppompen
[/quote]

Vreemd Verward Werd dit niet uitgelegd/voorgedaan toen je ze kocht?
De schoenen die ik voor Waldjo gebruik heb ik gekocht via m'n hoefsmid (Wout Overbeke) en hij heeft een tekening van hoeven gemaakt om de juiste maat te bepalen, uitgelegd hoe strak ze moeten worden vastgemaakt en hoe hard je de luchtkamer oppompt. Heeft het ook voorgedaan en vervolgens moest ik het zelf doen.
Toch wel erg belangrijk om te weten van hoe strak en hoe hard om problemen te voorkomen.

Ik heb ze net een week en tot nu toe (wegens omstandigheden) alleen aan de hand gewandeld. Geen problemen gehad. Hoop overigens dat ik die ook niet ga krijgen straks als ik weer ga rijden e.d.
We zullen zien.

[quote="Chestnut schreef:
Volgensmij heeft Waldjo (nu van schaapjuh hier op bokt) ook zulke schoenen.
Ik weet het niet zeker hoor, het kunnen ook anderen zijn maar ze legen er iig wel op .


Klopt ik heb Marquisjes voor Waldjo.

Gezocht: Recado (argentijns veedrijverszadel c.q. gaucho zadel)

& een dameszadel

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-04 14:56

Citaat:
Werd dit niet uitgelegd/voorgedaan toen je ze kocht?

de dames van Marquis hebben een demo avond gehouden bij mij op stal, maar toen stond Morrie te ver weg om hem als demo-model te gebruiken, helaas..... ik heb zelf de hoeven getekend en de goede maat (5) gehaald bij ze. Ze komen helaas niet voordoen hoe je ze aan moet trekken....

Die Wout Overbeke is toch geen hoefsmid, maar hoefverzorger? (scheelt 4 jaar opeleiding) Ik zou hem graag als smid hebben, maar ik wil er wel een erkend hoefsmid bij hebben..... en ik denk dat ik problemen krijg als ik een andere smid op stal laat komen dan de gebruikelijke 2 die er altijd lopen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers