rubber tussen hoefijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jece

Berichten: 28
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: België, Gooik

rubber tussen hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-04 14:45

hallo,

Ik heb een paardje dat gedurende een 5 maand bevangen gestaan heeft. Momenteel is alles weer dik in orde, maar de voorhoeven zijn beslagen met ijzers met rubber ertussen opdat ze zachter zou lopen. Ik had graag geweten of het nodig is om dat nog altijd op die manier te laten beslagen of wanneer zou ik die rubbertjes mogen verwijderen? Ik heb ooit gehoord dat door die rubbers de hoef week kan worden? Is dat waar, heeft daar iemand ervaring mee gehad?


skatje

Berichten: 1033
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 14:56

Mijn paardje heeft ook een tijdje op rubbers gelopen.
Ik heb er goede ervaringen mee.
En nee, ik heb ze er op den duur tussen uit gelaten, ging perfect.
Gewoon je paardje goed in de gaten houden.
Gaat hij na het verwijderen van de rubbers korter stappen of zelfs onregelmatig lopen moet je ze er misschien weer tussen leggen.
Maar het rubber heeft bij mij nooit invloed gehad op de kwaliteit van de hoef.

Succes met je paardje!!

a dirty mind is a joy forever

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 16:06

Ik rij mijn ex-hoefbevangenpaard op hoefschoenen (zie profiel). Hierdoor bespaar ik haar de pijn van het eronder slaan van de ijzers en het is beter voor het hoefmechanisme en dus de doorbloeding van de hoeven.


SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 19:12

Mijn ex-verzorgpony heeft ooit aan één hoef rubber tussen de hoef en het hoefijzer gekregen. Dit was omdat uit haar hoef een groot stuk was. De hoefsmid zei dat de rubber was voor het opvangen van de schokken. Als een paard stapt op een harde ondergrond (straat) vangt de rubber de schokken op en zo werd de hoef bespaard van harde schokken en kon deze terug mooi aangroeien.
Zo wordt ook de druk verdeelt over heel het hoefoppervlak en niet enkel op de hoefrand (zoals bij een hoefijzer).

En nu lekker verder vertellen!

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 20:19

Volgens mij doet het eronderslaan van ijzers geen pijn maar dat terzijde. Hoefschoenen zijn voor de een een superoplossing en een ander paard is na een uurtje op hoefschoenen lopen stokkreupel. Daar is echt geen universeel oordeel over te geven. De een zweert erbij en de ander vind het de slechtste uitvindin ooit. Mijn paard heeft een tijdje rubberzolen tussen de ijzers gehad vanwege gevoelige zolen en ze zijn er nu weer tussen uit en de hoeven zijn er aleen maar beter van geworden. Er zijn geen twee hoeven hetzelfde net zo min al er voeten hetzelfde zijn. Het kan imo geen kwaad het te proberen.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 20:41

Bij Missy met haar hoefbevangen voetjes deed het eronder slaan met de hamer wel degelijk pijn. Ik heb het niet over de nagels, maar puur het slaan met de hamer.
Als ik een paard met weggedrukte harde rug en halfdichte ogen zichzelf breef ziet houden, dan weet ik genoeg.
Geen ijzers meer dus voor mij.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 11:25

Dat heten zolen of wel nike airs Haha!.

Mijn paard heeft dat al jaren vind het super. Hij heeft nogal platte voeten en daardoor sneller gevoelig. We hebben 1x geprobeerd zonder maar toen liep hij toch niet zo fijn.

De hoeven hoeven niet week te worden als je maar zorgt dat hij niet te nat staat dus gewoon normaal. Als ik het idee heb dat het week wordt gooi ik er wat jodium tussen de hoef en de zool (viade ballen van de voet.) dat werkt perfect. Regelmatig beslaan is wel van belang bij een paard op zolen.

Sluit me aan bij Riant. Het ene paard MOET ijzers hebben om te kunnen lopen de andere niet. Zeg aub niet dat dat niet natuurlijk is want de paarden zijn allemaal zo doorgefokt dat er niets meer natuurlijk aan is.
Mijn paard zou los in de natuur allang dood geweest zijn. Tja dus het is kiezen.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

LaTroelala

Berichten: 181
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: wervershoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 12:27

De hoefsmid hier in huis zegt: Leren zooltjes liggen beter dan een rubber zooltje, het is afhankelijk van de mate van de hoefbevangenheid of ze ertussen moeten blijven of niet. Het is wel zo dat als je de leren zool ertussen laat reduceer je 20% van de bodemklap bij het neerzetten van de voet. De leren zool beschermd ook nog de eigenlijke zool die na hoefbevangenheid toch gevoeliger zal blijven. Kortom voor het paard is het prettiger en mits goed beslagen neemt de kwaliteit van de hoef niet af. Ga niet experimenteren met dan wel en dan geen ijzers bij elke terugval van de hoef begin je weer van voren af aan.

Het is een HENGSTJE!!zijn naam is PASKAROW (vernoemd naar papa Kasparow)geboren 05-07-2005
http://www.kasparow.com/site.htm

BE REASONABLE................DO IT MY WAY

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 17:08

mijn paard heeft sileconen en daarover een lerenzooltje en ijzer..was niet bevangen maar wel heel gevoelig..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Babootje, Bielsje, elin2412, fohadie, Iris_123, manubres, nadcha, Rubs en 29 bezoekers