Wat gebeurd er met de Urine bij jullie op stal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Wat gebeurd er met de Urine bij jullie op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-02 19:06

Even een rare vraag dus. Waar gaat de Urine van jullie paarden naar toe? Loopt het weg door een putje, hebben jullie zoveel stro dat alles volzuigt?
En als jullie inderdaad een putje hebben, waar loopt het naar toe en hoe raak je het weer kwijt??

Weer eens wat anders als mest!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 19:59

Bij ons zuigt het stro het op. Je merkt het wel meteen als er mindere kwaliteit stro is, dan is de stal veel natter. Als een paard echt heel veel plast loopt het de gang in mdat de vloer net een heel erg klein beetje scheef is gemaakt.

Bayazo

Berichten: 961
Geregistreerd: 09-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 20:03

Hoi,
Onze paarden staan op hemparade,dus ik heb nooit last van een natte stal of de aanwezigheid van urine.
Groetjes Jacqueline.

Kijk ook eens bij mijn paardenboeken op marktplaats : https://www.marktplaats.nl/mymp/verkopen/index.html

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 20:06

in de krullen Verward

op de stal waar mn paardje nu staat zit aan de ene kant wel en aan de andere kant geen kelder onder, maar aan beide kanten liggen wel matten.
als de krullen het niet op zouden nemen, zou je het zien aan de mat die dan btw ook wel wat gladder zou worden.
(stalbedekking is dus krullen)

bij ons thuis zit ook een kelder onder met daarboven matten, die sluiten niet helemaal aan, maar daar liggen dan dus gewoon krullen overheen, hier zou het eventueel wel naar beneden kunnen lopen.

krullen nemen de urine dus normaal in het geheel wel op,
of stro dat ook in het totaal doet,?
(niet zo veel ervaring mee, heeft een heel klein tijdje wel op stro gestaan, maar dan lag er altijd meer dan genoeg stro erin) maar volgens mij voor een groot gedeelte toch wel, anders zou je onder het stro altijd een laag krullen of zaagsel kunnen doen.

gewoon uitproberen zou ik zeggen.
enne een mestkelder eronder is altijd heel handig, niet voor de mest dan (want als dat wel zo was, zou het betekenen dat ie op roosters zou staan), wel voor de urine die daar heen kan lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 20:12

Wij hebben een waterdichte betonvloer in de stal liggen, dus moet de urine in de stal geabsorbeerd worden. Ik gooi zaagsel onder het stro, dus geen probleem.
Als ik alleen stro gebruik, dan moet ik er wel heel veel ingooien. Die paarden van ons zijn echte plaskabouters... *LOL*

In onze vorige stal zaten vochttegels (tegels met gaatjes erin) en die liepen ook ietwat schuin af. Het vocht zakte dan in een soort opslag onder de stallen, en die werd regelmatig leeggepompt, zo de mesthoop in.


missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 20:59

Bij ons wordt het ook opgenomen door het stro. We hebben wel 2 soorten stro in de stallen liggen. Een onderlaag van heel fijn gehakseld stro (wat dus alle urina opneemt) en een bovenlaag van lang stro. Lachen

Don't hate me cause you ain't me!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 21:11

Die van mij staat op zaagsel dus dat wordt netjes geabsorbeerd. De buurman echter staat op stro, en dat absorberen werkt dan minder. Wat wij hebben is dus een ietwat schuinaflopende vloer dus de urine loopt in een putje. Waar dat putje op uitkomt weet ik niet, volgens mij gewoon de riolering.

assie

Berichten: 9484
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 21:22

Op de boerderij liggen achterin de stal van die stenen met gleuven erin. Daar loopt de urine door, naar de mesthoop toe (of naar de gier, dat weet ik niet precies hoor)
En sinds kort hebben wij een ehh (correct me if i'm wrong:) helofytenfilter. Dan gaat de gier door een veldje met riet, de wortels van het riet maken het water dan een stuk schoner.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 21:29

Bij mij ook zaagzel onder het stro, werkt perfekt!

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 21:38

allemaal muurtjes waar platen op liggen... zo een soort systeem Knipoog
Loopt snel weg in een kelderachtige put... die weer in verbinding staat met de gierput (ver weg!)
Nooit last van een natte stal ofzo!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 22:08

Bij ons zitten er gaten in het beton zo groot als guldens (euh euro's?)
die komen uit in de gierkelder.
In het voorjaar worden deze kelders leeggepompt en in de kelder onder de koeien gedumpt daar wordt het vermengt met de rest van de gier en dan geinjecteerd of gewoon uitgereden over het land

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 22:56

Nimber schreef:
Bij ons zitten er gaten in het beton zo groot als guldens (euh euro's?)
die komen uit in de gierkelder.
In het voorjaar worden deze kelders leeggepompt en in de kelder onder de koeien gedumpt daar wordt het vermengt met de rest van de gier en dan geinjecteerd of gewoon uitgereden over het land


50 euro ct munten zijn evengroot als guldens *LOL*

Maargoed, bij ons wordt het volgens mij gewoon door het stro geabsorbeerd...en dan met uitmesten zo op de mesthoop gegooid. Maar dat weet ik niet helemaal zeker. Op de stal waar ik hiervoor reed was het namelijk wel zo.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 00:24

hihi, volgens mij hebben een heleboel het over hetzelfde, alleen dan met een andere benaming.

Citaat:
een kelder onder

Citaat:
soort opslag onder de stallen

Citaat:
gier kelder

Citaat:
putje

Citaat:
kelderachtige put


dit is dus de mest kelder, voor mest en urine, dit zie je vooral in oudere koeien/kalveren schuren.
dit loopt onder de stallen door (dat noem je dus de kelder, of er nou gier of mest voor wordt gezet) en komt buiten ergens uit onder een deksel, dit deksel kan dan open en dan wordt het eruit gepompt en over het land worden verspreid.

Citaat:
roosters

Citaat:
in de grond zitten spleten waar het afkan lopen

Citaat:
van die stenen met gleuven erin

Citaat:
allemaal muurtjes waar platen op liggen

Citaat:
bij ons zitten er gaten in het beton zo groot als guldens


dit zijn, neem ik aan dat er allemaal hetzelfde wordt bedoeld, betonnen dingen waar ruimte tussen zit zodat de urine er tussen door kan lopen en de mest er doorheen kan worden getrapt (dit in het geval van koeien/kalveren neem ik aan) tot in de (gier/mest what ever) kelder.

aangezien ik liever mijn paard niet op die roosters heb staan (wie wel eigenlijk) liggen daar normaal matten over heen als daar paarden staan en daar dan eventueel een of andere stalbedekking op (stro/krullen/zaagsel etcetera).
het is gevaarlijk voor paarden omdat ze er met hun hoef in vast kunnen komen te zitten en vrij hard liggen enzovoort (hetzelfde met wildroosters, alleen zijn dat dunne spijltjes en in de stal vrij brede betonnen dingen).
in die matten kunnen gaten inzitten zodat er toch nog een gedeelte in de kelder terecht komt, maar dat hoeft niet.
als het goed is ligt er ook nog een andere stalbedekking op die het dan absorbeert.
zoals krullen of stro dus, dit moet je er zelf uithalen en via de kruiwagen naar de mesthoop/opslag.


ik heb trouwens soms wel een beetje gelachen hoor om de uitleg.
tja, ik kom van de boerderij en weet dus van kleins af aan al hoe het zit.
niet het precieze, want zo diep verdiep ik me er nou ook weer niet in, maar weet er wel een beetje vanaf.
bijv als ze het spul uit de kelders gaan halen, dat de putten dan open liggen en je er in kan vallen en het er dan niet altijd rooskleurig uitziet, hetzelfde bij een dier (die zijn dan op dat moment dus ook echt geen moment uit mn gezichtsveld, bedoel katten en honden die normaal ook loslopen, paard staat toch in de wei of stal en die zie je niet snel over het hoofd als ze al losbreken net als koeien ed).
en dat het erf dan een rotzooi is en alles stinkt, en de dagen erop ook want dan is meestal iedereen dat spul op het land aan het uitrijden.

Sarah

Berichten: 44
Geregistreerd: 29-03-02
Woonplaats: Maria Heide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 08:20

Wij hebben 2 boxxen achter huis en daar loopt de vloer een klein beetje scheef (scheelt een paar centimer op 5 meter diepe stal, dus merk je niet echt) Achterin is een soort gootje waar het wegloopt.
En de ponies staan op zaagsel met een laag stro.

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 10:54

bij osn zuigt het grootste gedeelte op in het zaagsel de rest loop weg naar buiten geloof ik..is een kleine gaatje achter in de muur daar loop het vocht weg!!

Groetjes Nicole

patje1
Berichten: 41
Geregistreerd: 24-02-02
Woonplaats: boxtel (bij Den Bosch en Eindhoven)

rubberen matten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 13:17

Hoi wij hebben rubberen matten in de stal van ongeveer en vierkante meter groot. aan de onderkant liijkt het op een eierrek en de plas loopt dus door de matten naar de betonnen bodem en dan naar een putje toe wat buiten onder de grond uitkomt (op het eerste stuk hebben we wat grind onder de grond gelegd. De matten zijn zwaar genoeg zodat ze goed op zijn plaats blijven liggen en het veert ook nog enigszins. Verder gebruik ik er stro op maar het is ideaal nooit geen natte stal meer! Het is een keer een uitgave voor die matten maar dat haal je ersnel uit!! Eerst hadden wij ook zaagsel met stro maar dit is in verhouding veel goedkoper! want vooral zaagsel vind ik best duur.

Olympia is van mij!!!!!!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 20:05

in onze stallen zit een geul, met daarop een rooster (in het midden, niet de hele stal dus, geul is iets van 30/40 cm diep)
De urine loopt hierin, en loopt dan automatisch naar de gieropslag kelder onder de mesthoop


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 bezoekers