Hoe leg je dát nou uit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Hoe leg je dát nou uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-04 01:14

Sinds een tijdje geef ik een meisje van 6 les op mijn shettie. Tot nu toe gaat het heel goed, balkjes lopen, sturen, en het lichtrijden zijn we nou ook aan het oefenen. Ze heeft ook les op een manege.
Een probleempje waar ik nu tegen aan loop is dat ik niet weet hoe je nou uit kan leggen hoe je benen geeft. Dat verschilt per pony ook heel erg. Maar hoe leg ik nou aan een 6-jarig meisje uit dat aandrijven meer is dan een keer een schop geven Scheve mond ? Ik kom er gewoon niet uit.
Vandaag was Saartje heel vervelend, ze wilde maar niet doorlopen, maar ik weet gewoon niet hoe ik dat kan oplossen. Ik heb haar toen maar even een zweepje gegeven (niet om echt mee te meppen) maar eigenlijk is dat niet nodig.

http://www.metjeppe.nl clickertraining |
equicoaching | equitherapie


lizjuhh

Berichten: 1300
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 08:21

nou het voordoen... je pakt haar been en laat zo zien hoe het wel moet...
heb je wel een diploma om les te geven? klinkt stom maar dit kun je toch ook zelf wel bedenken??
succes

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 12:24

Ja zoals Lizjuhh zegt, beentje vastpakken (bij de kuit) en langzaam drukken met het beentje tegen de buik. Pony reageert daar als het goed is op. Als dr beentjes te kort zijn leer dr dan op stemcomando aandraven, anders een zweepje. Maar leer dr aan te drijven door op de schouder te slaan. Als een kind gaat proberen op de kont van een pony een tik te geven dan gaan ze vaak alleen maar in de mond zitten trekken.

L2 + 0 met de Bolle :) // Eindstand

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-04 13:17

Ik heb geen diplom om les te geven, het meisje rijdt op mijn shetje omdat ik er zelf te groot voor ben en ze bereden worden wel heel leuk vind. En ik kan haar ook moeilijk géen les geven en gewoon toe kijken.
Ik heb zelf wel les en leer heel veel dingen die ik ook aan haar leer.

Been vastpakken heb ik gedaan, maar het blijft gewoon zo lastig. Hoe leg je nou uit dat je met je hele zit aandraaft en niet alleen met je benen?

http://www.metjeppe.nl clickertraining |
equicoaching | equitherapie

Annetjuh

Berichten: 1065
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 13:42

Ik denk dat zo'n klein meisje nog niet eens echt een "zit" heeft. Als je zo jong bent heb je vaak nog geen precieze controle over al je ledematen. Probeer haar nu te leren dat ze rustig moet zijn en de pony vooruit moet Duwen en niet Schoppen... En verwacht niet te veel...ze is tenslotte nog maar 6 Knipoog

Wie helpt mij aan een verzorgpaard? Haha! Graag 1tje in de buurt van Groningen Lachen
(Profiel bijgewerkt!)

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-04 14:32

Nee, ik zal me in proberen te houden met dingen leren Lachen. Het is gewoon irritant als een pony omde stap stil staat.

http://www.metjeppe.nl clickertraining |
equicoaching | equitherapie

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 15:33

Je draaft niet aan met je hele zit! Het is juist de bedoeling om zo min mogelijk hulp te geven. Leg haar uit dat ze rustig en makkelijk moet gaan zitten en dan met haar kuit moet duwen. Als je shet niet reageert dan moet ze hem een tikje met de zweep geven zodat hij meteen in draf gaat. Laat haar veel overgangen rijden om het te oefenen.

Als je haar bij zoiets simpels niet kunt helpen, doe je er dan wel goed aan om haar les te geven? Zo leert ze dingen misschien verkeerd aan!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 16:17

Ha Okkie, dit is geloof ik het derde topic op rij waar ik achter jou aan kom! Inderdaad, niks aandraven met je zit. Tikje been is voorwaarts. Niet gaan kloten met je zit. Als je nou eens gewoon zegt dat ze een zacht schopje moet geven........nog zachter.......nog zachter.........dan heb je een toch een kuithulp om aan te draven - en vervolgens moet ze niet zoveel doen om 'em in draf te houden hoor, gewoon je benen aan de pony, dan drijf je eigenlijk al genoeg om in hetzelfde tempo te blijven.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 16:21

Kendra schreef:
Ha Okkie, dit is geloof ik het derde topic op rij waar ik achter jou aan kom!


Timing Cool

lizjuhh

Berichten: 1300
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 21:02

het is ook heel belangrijk om haar aan te leren sporen met binnenkant kuit... dan hoeft ze straks niet meer te leren om haar tenen recht te houden ipv naar buiten.
ik snap wel waarom je haar erop laat rijden... maar zou dan niet beter iemand anders haar les kunnen geven?
ik ben het met Okkie1 eens, het is niet leuk als je haar dingen verkeerd aanleert niet voor jou en ook niet voor haar, zij moet er straks extra veel moeite voor doen om het weer goed te leren!
Het is niet belangrijk om alles wat jij leert haar te leren, je moet ook kunnen herkennen wat zij fout doet zodat je haar daarmee kan helpen...

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-04 22:02

Dat doe ik ook, en tot nu toe gaat het heel goed hoor:). Als ik tegen problemen aanloop haal ik er hulp bij en als ze iets fout doet leg ik ook zeker uit hoe het wel moet.

http://www.metjeppe.nl clickertraining |
equicoaching | equitherapie

Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:22

Okkie1 schreef:
Je draaft niet aan met je hele zit! Het is juist de bedoeling om zo min mogelijk hulp te geven. Leg haar uit dat ze rustig en makkelijk moet gaan zitten en dan met haar kuit moet duwen. Als je shet niet reageert dan moet ze hem een tikje met de zweep geven zodat hij meteen in draf gaat. Laat haar veel overgangen rijden om het te oefenen.

Als je haar bij zoiets simpels niet kunt helpen, doe je er dan wel goed aan om haar les te geven? Zo leert ze dingen misschien verkeerd aan!


Nee hoor, ik denk dat als je iets zelf kan dat je het ook kan overbrengen.
Maarja, een kind van 6 zal nooit behoorlijk op je pony kunnen rijdenen fatsoenlijk met haar beentjes de pony vooruit duwen.
Gewoon zeggen dat ze de pony vooruit moet willen duwen. En blijven voordoen met de beentjes, dan komt het vanzelf wel enigszins goed..

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 15:03

Cadish schreef:
Nee hoor, ik denk dat als je iets zelf kan dat je het ook kan overbrengen.


Dan kun je me vast verklaren waarom er zoveel goede ruiters zijn, maar zo weinig goede instructeurs!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 15:18

wat doen jullie moeilik! zo'n 6 jarige heeft geen benul van allerlei termen. Ik gebruik de domste dingen. bv op de hoefslag houden en met binnenbeen benen is bij mij "duw die koelkast eens met je linkerbeen terug" dan snappen ze het wel, je moet vergelijkingen maken wat ze in het dagelijkse leven ook zouden doen met dingen. (ehm, niet dat een 6 jarige normaal koelkasten verplaatst.. maar het idee snappen ze dondersgoed!)

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 15:23

het schoppen kun je vertalen naar knijpen met de benen(onderbenen dan)

Die kleintjes hebben toch niet zoveel kracht dus dat gaat wel goed, verder veel helpen en houd het vooral leuk.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Ghani

Berichten: 3086
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 17:36

ik denk dat het wel met de tijd komt.. je kunt niet van een meisje van 6 verwachten dat je continue met der benen en zit het paardje voorwaarts kan rijden.. ze moet eerst krachten krijgen in der benen.. voordat ze deze kan gebruiken.. en voor nu..jah.. laat der beetje rond hobbelen en als paardje harder moet.. der gewoon een schopje laten geven en anders gewoon zweepje erbij.. Succes in ieder geval..

'Moonlight Holly'

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-04 17:58

Bedankt voor de tips. Lachen.

http://www.metjeppe.nl clickertraining |
equicoaching | equitherapie

Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 18:03

Okkie1 schreef:
Dan kun je me vast verklaren waarom er zoveel goede ruiters zijn, maar zo weinig goede instructeurs!


Ja kijk ik bedoel dit: Als je zelf weet hoe je een paard voorwaarts moet laten gaan kun je het toch wel enigszins uitleggen?

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 21:20

gewoon eerst de basis leren. Dat meisje snapt waarschijnelijk toch niet "met je hele zit aandrijven".. Leer haar gewoon rustig de basis-hulpen en makkelijke dingen.

Enjoy the little things. One day you will look back and realize they were the big things!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 10:29

Cadish schreef:
Ja kijk ik bedoel dit: Als je zelf weet hoe je een paard voorwaarts moet laten gaan kun je het toch wel enigszins uitleggen?


Schijnbaar niet, aangezien dit topic dan niet bestond Knipoog Ook noemt ze hier in het topic dat voorwaarts rijden met de hele zit gaat, terwijl het echt puur en alleen om de kuitdruk draait.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:02

Heb je haar wel eerst aan de longeerlijn gehad? Met armen en benen los? Vaak vinden ze dit prachtig, en ze leren om goed te blijven zitten en met het paard mee te gaan ipv zich aan de teugels optrekken. Dan kan je ook meteen leren lichtrijden zonder zadel. benen aanknijpen, en desnoods steunen op de schoft om om de pas omhoog te komen.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:36

Mystica schreef:
Heb je haar wel eerst aan de longeerlijn gehad? Met armen en benen los? Vaak vinden ze dit prachtig, en ze leren om goed te blijven zitten en met het paard mee te gaan ipv zich aan de teugels optrekken. Dan kan je ook meteen leren lichtrijden zonder zadel. benen aanknijpen, en desnoods steunen op de schoft om om de pas omhoog te komen.

Benen aanknijpen?????? Lijkt me een volstrekt verkeerde manier om te rijden. Verder denk ik dat je gelijk hebt, zeker met een shetje! Dat zijn vaak dikke donders, dus dan kun je de boel zelf nog een beetje controleren.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:24

Hier bedoelde ik eigenlijk knieen mee.Haha!
Om zichzelf om hoog te drukken.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:27

Je knieën mag je helemaal niet aanknijpen Daardoor verkramp je in je rug, schouders en in sommige gevallen ook in je armen/handen. Dat zorgt dus voor alles behalve een onafhankelijke zit.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:58

Ik ben ook geen instructrice, en ik geef ook geen les. Als iemand dan even wel zou willen vertellen hoe je lichtrijd zonder zadel en hoofdstel, zou het waarschijlijk wat meer opschieten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Bytespider en 42 bezoekers