een dikke fjord

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shantihdior

Berichten: 500
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: zoetermeer

een dikke fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-04 11:16

wie heeft er ook z'n dikke fjord.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:16

Ik had er ooit eentje zo vet gekocht. Wat een ramp zeg... Dat arme beest kon amper galopperen met al die vetkwabben. Dus op dieet gezet en de conditie rustig opgebouwd. Een paar maanden later was ze net zo slank als een 'normaal' sportpaard en 10 keer sneller! Dus geef de hoop niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 13:43

je moet hem wel laten dieeten hoor!
kan zelfs gevaarlijk zijn

ilovejuno

Berichten: 2145
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 14:00

hij is echt dik ja. maar da kan ook lijken omdat ie wat kleiner is.

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 15:38

beter dik houden hoor als je hem dun maakt kan hij wel een langere kont krijgen dan is hij grof gebouwd

luuntje

Berichten: 13973
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 15:39

Kunnen inderdaad wel een paar kilootjes af.
Meisje bij ons op stal heeft haar pony op zemelen dieet gezet. Hij is al flink afgevalen hiermee.

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 15:39

maar maak niet flink dun dik mag wel wat niet heel erg dik

Chade

Berichten: 458
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 15:44

Hij/zij is echt dik ik vind het zelfs lelijk! Ga hier snel wat aandoen want je paardje kan hier erg onder gaan lijden als het erger word !!!!

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 17:07

ik vind het pers. ook niet mooi royena is momenteel ook ietsje aan de dikke kant maar zoo?! neej hihi.
ik hoop dat ie snel afvalt, wand dit is niet echt gezond.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 17:13

Dit is niet gezond hoor, wat voer je dat beest?
Graszaadhooi lijkt me voorlopig een goede optie Knipoog

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 18:17

Ik dacht dat ninla dik was Haha!
Dit is echt zoo dik!
Pas op want te dik is niet goed!Gewoon conditie opbouwen niet teveel voer geven,en lekker rijden dan is het er binnen een maand of 2/3 af!

shantihdior

Berichten: 500
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-04 21:01

ze krijgt dus helemaal niks alleen appels en peen.overdag loopt ze op een schraal stukje land met schraal bedoel ik ook echt schraal en s'nachts loopt ze op de drafbaan waar ze de gras kanten mag maaien maar daar staat ook al niet echt veel meer.ze is van mijn kinderen en van mijn nichtjes maar omdat die er te wienig mee doen om dat ze nog jong zijn hebben we al een bijrijdster genomen,omdat we nog 5 andere paarden hebben.maar wat kan ik dan nog meer doen??????

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 21:43

Veel rijden.... Conditie opbouwen en heel veel ruwvoer geven waar weinig inzit, of idd op een schraal stukje zetten als dat voorhanden is. Zorg dat het afvallen niet te snel gaat want dan kan je pony ontzettend ziek worden en heb je alleen maar een averechts effect. Ik heb hetzelfde gehad met mijn halfinger, we zijn nu 3/4 jaar verder en ze is een plaatje om te zien... Mocht je meer tips willen hebben, of willen weten hoe ik het heb opgebouwd, pb dan even.

ilovejuno

Berichten: 2145
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 21:43

meer beweging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 10:07

shantihdior schreef:
ze krijgt dus helemaal niks alleen appels en peen.overdag loopt ze op een schraal stukje land met schraal bedoel ik ook echt schraal en s'nachts loopt ze op de drafbaan waar ze de gras kanten mag maaien maar daar staat ook al niet echt veel meer.ze is van mijn kinderen en van mijn nichtjes maar omdat die er te wienig mee doen om dat ze nog jong zijn hebben we al een bijrijdster genomen,omdat we nog 5 andere paarden hebben.maar wat kan ik dan nog meer doen??????


Ik ben destijds begonnen met Fjordlief helemaal geen gras meer laten eten. Ze kreeg wel twee keer per dag een dikke plak hooi en drie keer per dag een halve kilo brok.

De eerste twee weken heb ik het stappen opgebouwd (met kleine stukjes draf tussendoor). Van een uur stappen naar twee uur stappen (in het bos). Dat heb ik weer uitgebreid naar steeds meer draf en uiteindelijk ook galop. Na een week of zes ben ik ook in de bak actief aan de gang gegaan (dit weer afgewisseld met buitenritten).

Conditie opbouwen in combinatie met weinig voeren zou toch echt moeten werken.

shantihdior

Berichten: 500
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 11:36

allemaal heel erg bedankt voor het advies .ik ga een schema maken met mijn bijrijdster.en als ze weer vorm heeft laat ik dat jullie weten met een foto.we gaan er in ieder geval hard aan werken

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 14:26

Th0mas schreef:
beter dik houden hoor als je hem dun maakt kan hij wel een langere kont krijgen dan is hij grof gebouwd

Sorrie, maar ondanks dat dit een ouder type (breder) is is deze Fjord duidelijk te zwaar. En net als bij mensen, honden is dit voor een paard ook niet goed! Wij hebben op stal ook een brede Fjord, maar hij is zeker niet te dik

Het paard zal toch aan het werk gezet moeten worden om kilo's te gaan kwijtraken. Wat Marianna ook zegt, wel rustig opbouwen!
Ik zou stoppen met het voeren van appels en wortels, hier zitten best wat suikers in. Niet te veel gras, liever hooi en na het rijden wel een handje biks voor de nodige vitamines en mineralen.
Succes met je tank OK dan!