ruiterbewijs rijden => wat een onzin allemaal!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

ruiterbewijs rijden => wat een onzin allemaal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-04 14:53

Nou waarschijnlijk zien jullie het al aan de naam van dit topic, ik ben erg teleurgesteld...
Gisteren zou ik mijn examen gaan rijden van het ruiterbewijs, samen met nog een aantal van de ruitervereniging. Ik zal niet zozeer mijn eigen verhaal vertellen om het nog een beetje objectief te houden, maar moet toch even dit verhaal kwijt Lachen

Er waren 25 deelnemers, met allemaal hun eigen paard (dus geen manege ruiters) De meesten waren meisjes van ongeveer 14, met hun eigen pony die toch best leuk mee doen in de dressuurproefjes en vaak L2 of M rijden.
ook een aantal volwassenen die al hun hele leven paardrijden deden mee en dus dacht ik dat er een boel mensen hun ruiterbewijs wel zouden halen...
Maar niets is minder waar van de 25 zijn er maar 3! geslaagd.

En het commentaar was als volgt:
- volwassen vrouw, rijdt al haar hele leven paard, je zit te stijf dus je mag niet mee naar buiten om het praktijk examen op straat af te leggen (gezakt)
- meisje van 12 sloeg per ongeluk rechts af in plaats van links, maar stuurde wel zelf (was dus vergissing) mocht ook niet mee naar buiten.
- meisje op pony met springtrauma had veel geoefend op 60 cm sprong, er werd een breedte sprong neer gezet van 60 x 50 en pony doet dat echt niet. Meisje springt wel een sprong van 60 cm (zoals vermeld in boekje) maar mag ook niet mee naar buiten.

en zo kan ik nog vele verhalen doen.
Ik vraag me nu dus echt af wat ik me moet voorstellen bij dat papiertje aangezien manege ruiters op makke manege knollen met 3 jaar rijles het papiertje wel halen, terwijl hier ruiters met veel meer ervaring om de meest banketstaaf redenen niet eens mee mochten het praktijk examen buiten af te leggen.

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)


Chade

Berichten: 458
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 14:57

Echt raar hoor Verward Dat vind ik redenen die nergens op slaan. Ik ga mijn ruiterbewijs over 1½ maand halen nou ik ben benieuwd Verward

Ray --» M`n Tinker

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 14:57

Wow... Maar 3... Bloos! Ik vond van de 10 iets van de helft al weinig op mijn manege, met manege paarden... Dat was nml al een super-strenge vrouw al... Het ligt denk ik toch ook aan degene die je beoordeelt. De manege-eigenaresse kreeg als commentaar nml: "De paarden zijn te braaf, ik kan de rijvaardigheid van de ruiters zo toch niet beoordelen"........ Verward

Ik vind het echt heel jammer inderdaad, als er maar 3 van de 25 slagen en het ging op zich wel goed is er denk ik toch echt iets meer aan de hand hoor... Leuk vooruitzicht voor mij, alhoewel ik het misschien wel met eigen paard bij een manege wil gaan doen, volgend jaar ofzo...

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 14:58

Chade schreef:
Echt raar hoor Verward Dat vind ik redenen die nergens op slaan. Ik ga mijn ruiterbewijs over 1½ maand halen nou ik ben benieuwd Verward


Haha ja dat bedoel ik dus, lekker vooruitzicht Haha!. Nog veel succes... Hopelijk heb je een iets minder strenge jury...cursus...persoon...dinges... Knipoog

Chade

Berichten: 458
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 15:01

Roskur schreef:
Haha ja dat bedoel ik dus, lekker vooruitzicht Haha!. Nog veel succes... Hopelijk heb je een iets minder strenge jury...cursus...persoon...dinges... Knipoog

Ja bedankt Roskur, voor je succes wensing. Ik hoop dat ik niet zo`n strenge persoon heb, dan ben misschien gelijk gezakt Verward Naja ik hoop dat op het Reelaer veel aardige mensen zitten....

Ray --» M`n Tinker

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-04 15:08

Het rare is vooral dat dit allemaal ruiters waren die dagelijks op hun paard zitten... Met jarenlange ervaring, nu werden vooral de paarden en niet de ruiters beoordeeld.
En verder vraag ik me nu dus ook echt af wat dat papiertje nou daadwerkelijk ward is en zegt over iemands rijkunst...

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 15:11

dat ruiterbewijs stelt geen klote voor... het is echt raar hoor joelle... zeker die klach indienen!!

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

Chade

Berichten: 458
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 15:11

joelledsr schreef:
Het rare is vooral dat dit allemaal ruiters waren die dagelijks op hun paard zitten... Met jarenlange ervaring, nu werden vooral de paarden en niet de ruiters beoordeeld.
En verder vraag ik me nu dus ook echt af wat dat papiertje nou daadwerkelijk ward is en zegt over iemands rijkunst...

Het zegt helemaal niks over iemand rijkunst!! Dat leer je niet door een boek te leren, maar echt in de praktijk te rijden met lessen enzo. 3 van de 25 is natuurlijk echt weinig en zou me mond wel hebben opengetrokken als het om een duidelijke onzin reden ging waardoor je niet bent geslaagd...

Ray --» M`n Tinker

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-04 15:13

Ik heb me teruggetrokken om veiligheids redenen en om mijn paard te sparen, dus ik kan niet klagen over mijn beoordeling, maar ga zeker wel over het geheel klagen.

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 15:14

Best raar.
Toen ik 9 jaar geleden mijn ruiterbewijs moest halen stelde dat allemaal niet zo veel voor.
Ben dan ook geslaagd voor mijn ruiterbewijs.
Een jaar of 3 geleden moest ik een paard naar het buiten terrein rijden waar de 'deelnemers' Lachen het exame moesten afleggen.
Het exame duurde 1,5 uur!
En dat was nog maar de eerste groep.
De tweede groep deed er 3 kwartier over.
1 persoon was gezakt.
Dit omdat zij met sporen reedt en het paard met die sporen niet eens over de hindernis kon krijgen.

Je heb er rare examinatoren bij zitten.

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

melaniieeeH

Berichten: 95
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: eindh0ven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 15:16

Wat belachelijk... Dat zijn echt van die achterlijke redenen waarom je gezakt zou zijn! Die klacht is iniedergeval helemaal op zijn plaats!

daag Ozaliin

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 15:21

Toen ik ruiterbewijs examen moest doen reden er echt complete krukken mee.
Die zouden nooit buiten kunnen rijden zonder begeleiding en toch slaagde iedereen.
Ik heb zelfs nog bij anderen snel wat riempjes vast gemaakt, omdat ze dat zelf niet gedaan hadden!

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 15:31

Jee wat vaag! En wat een stomme redenen.... Ik snap ook nooit echt wat het nut van zo'n ruiterbewijs is maar dat zelfs mensen die jarenlange ervaring het niet kunnen halen....

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-04 15:37

Chade heel veel succes, hopen dat jij niet zo'n kreng hebt...
en stennisje, dat is precies wat mij ook zo tegen de borst stuit.... het hele papiertje stelt niks voor, de stomste idioten kunnen het halen, maar nu was dat mens zo giga streng en pietluttig dat naar mijn idee niet de rijkunst meer boven aan het lijstje stond.

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 15:40

Woow...
Ik moet volgende week (11-9, lekkere datum) "afrijden" en schrik toch wel erg van je verhaal! Heb je misschien nog meer voorbeelden, kunnen wij alleen maar van leren! En wie was de examinator (eventueel via PB)? Ik vind het zo gek dat ze niet gewoon de KNHS-regelementen aanhouden, en ik vind nog wel meer dingen gek. Net als het verschil western - engels, als je western rijdt hoef je maar 40cm te springen en hoef je opeens geen cap meer op, maar mag je ook met een hoed rijden, belachelijk... Ik ga gelijk maar eens even mijn theorie induiken (viel dat een beetje mee?).
Vroeger kreeg je het ruiterbewijs bij wijze van spreken bij een pakje boter ...
Laatst bijgewerkt door astridastrid op 05-09-04 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 15:42

Het is niet banketstaaf bedoelt voor degene die op een manege rijden, maar vaak is het zo dat als je op een manege rijdt en je gaat je ruiterbewijs halen je zoveel moet dokken en een beetje rijden en wat teorie moet doen en je het dan haalt als je een beetje fatsoenlijk rijdt. (is overigens niet overal hoor maar op de meeste plaatsen wel)
dat is vaak om buitenritten te maken maar verder om niks.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 15:43

Het ruiterbewijs stelt nog minder voor als je bedenkt dat de schade die je met eigen paard rijdt onder je gewone WA valt en de schade die je met het paard van een ander rijdt onder de WA van de eigenaar van het paard valt.

Feitelijk is het ruiterbewijs alleen een duur toegangskaartje voor bepaalde natuurgebieden in Nederland.

De omgeving waar ik rij is het niet verplicht en dus compleet overbodig.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Jet

Berichten: 11941
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 15:47

Joelle, ik had dat vorig jaar ook. Ik was de enige met een eigen paard, de rest waren manegeruiters op manegepaarden. Lou was erg druk daar in die buitenbak, ze maakte op het gegeven moment een nod-zij-omdraaisprong en ik ging eraf, maar ik hield haar vast en stapte er meteen weer zonder hulp op. Verder heb ik alles gedaan wat ik moest doen en voor mijn idee goed. Ik rijd dus ook gewoon buiten met haar, alleen of met anderen, maakt niet uit. Die manegeruiters komen alleen een stukje buiten als ze naar het strand gaan, steeds hetzelfde stukje stille weg. Ik mocht dus als enige niet de weg op en was dus voor het rijden gezakt, die manegeruiters waren met rijden allemaal geslaagd, alleen een paar voor theorie niet...
Ik weet dat Marlou niet de gemakkelijkste is, ik weet wel dat er af kukelen niet slim is, maar ik heb wel laten zien dat ik haar kan vasthouden en er zelf weer op kom. Verder heb ik alles netjes meegedaan, dan zou het toch goed moeten zijn. Ik had mijn paard onvoldoende onder controle vond hij.
Ach, dan maar niet, ik lig er niet wakker van.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Cleo_

Berichten: 5350
Geregistreerd: 14-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 15:55

zoiets hebben we bij ons op de manege waar onze pony`s stonden ook gehad.
Er reed ook een meisje mee en die met een eigen pony mee reed en dat beest al 7 jaar heeft, zegt ze: Je hebt geen goede bevestigte zit op die pony. nou en het meisje dat ook op die pony mocht had precies hetzelfde---> gaat er dan nog geen belletje rinkelen. het slaat dus helemaal volkomen nergens op.
en dat was ook bij een ander meisje zo, we moesten namelijk lichtrijden zonder beugels, tja das nogal lastig ofnie. nou en zei kon dat volgens dat gekke mens niet goed genoeg.
Natuurlijk word het over als het goed is 2 jaar wel verplicht, voor iedereen die buiten wil gaan rijden.

marsss

Berichten: 3131
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 16:02

jeetje zeg wat een gek verhaal. Ik heb ong. een half jaar geleden het ruiterbewijs gehaald en er waren bij ons van de 15 mensen 12 geslaagd en voor de theorie was iedereen geslaagd. Maar mocht dat meisje met dat springtrauma niet op een andere pony springen? Bij mij lukte het inspringen niet en mocht het 'echte' springen op een andere pony doen die wel sprong.

Nevada

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-04 16:06

Tjah ik vind die theorie sowieso makkelijk, als je vroeger de rakker quizjes van de penny deed, dan hoef je die theorie niet te leren.
Die heb ik dus ook gehaald.
En als het ruiterbewijs verplicht wordt..... dan breekt mijn klomp, want inderdaad wat iedereen hier boven ook zegt, als je flink dokt bij een manege en deelneemt aan zo'n cursus (hoevenkrabben en poetsen hoort daar ook bij Verward ) Dan krijg je hem dus inderdaad wel. Het is dus eigenlijk gewoon het kopen van het papiertje, want wij hebben nu maar 42 euro hoeven betalen ipv. 300 op een manege.

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-04 16:08

marsss schreef:
jeetje zeg wat een gek verhaal. Ik heb ong. een half jaar geleden het ruiterbewijs gehaald en er waren bij ons van de 15 mensen 12 geslaagd en voor de theorie was iedereen geslaagd. Maar mocht dat meisje met dat springtrauma niet op een andere pony springen? Bij mij lukte het inspringen niet en mocht het 'echte' springen op een andere pony doen die wel sprong.


dank je hier heb ik heel veel aan, een andere vrouw heeft een paard met peesprobleem en zou dus springen op pony van haar dochter, mocht ook niet en is dus ook gezakt....
Vind je het erg als ik dit gebruik in mijn boze brief?

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)

Avanti_haf

Berichten: 427
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Katwijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 16:31

kan beter niet je ruiterbewijs gaan halen dan, controleren doen ze volgens mij toch nooit...

Wij hebben een nieuwe hobby.... paardenvoetbal... zie topic paardenvoetbal in haw

Shadow0

Berichten: 43452
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 16:48

Vreemde zaken worden er getest bij het ruiterbewijs. Ik denk niet dat ik OOIT een breedtesprong van 50*60cm tegenkom, die ik per se MOET springen. (Zomaar op onbekend terrein een vaste hindernis van dat formaat springen zou ik echt niet snel doen, en bij niet-vaste hindernissen kun je ze dus verlagen Lachen )
Het idee ruiterbewijs vind ik lang niet verkeerd, maar er worden nu veel maffe dingen gevraagd. Mij lijkt het belangrijkste dat je je paard onder controle hebt, maar het ruiterbewijs lijkt soms om hele andere dingen te gaan?

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 16:53

Inderdaad. Maar mijn vader had dat ook bij de theorie van zijn menbewijs hoor. Daar leerde hij dingen als, dat je je antieke koetsje niet in de zon moet laten staan omdat de lak er dan afgaat, dat soort dingen. En de been-aftekeningen enzovoorts, dat soort dingen vind ik echt onzin. Als je dat wilt weten, kan je er toch zelf een boek over kopen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Blacky94, goesju, GrapeshotBot, Mark0919, nayla, Vagabondo en 31 bezoekers