Waarom paard de wei rondjagen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Waarom paard de wei rondjagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-04 14:09

Ik had een vraagje. Het is misschien een blonde vraag, maar ik ben nieuwsgierig. Naast mij zag ik de eigenaresse van de twee pony's die daar staan met een zweep beide paarden de wei rondjagen, ze kregen geen tot weinig momenten rust. Op een gegeven moment (ze waren met z'n tweeen, beide een zweep) ging een van de meisjes naar een van de pony's toe en deed het halster af, vervolgens gingen ze bij beide paarden weer verder. Ik vroeg me af waarom ze de pony's de wei rondjaagden, of zijn er meerdere redenen waarom ze dit zouden doen? Hopelijk kan iemand mijn vraag beantwoorden. Lachen


horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 14:26

als een spel?
ik deed het ook wel eens met de shetlanders.
ze leven zich helemaal uit,staart omhoog en scheurend de weide door.
ze vonden het echt fantastisch, mischien deden de buren het wel voor de afwisseling.

Icelandics
They grow when you get on

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 15:33

er is best wel veel redenen dus ik vertel er 3 redenen Knipoog
1 sommige mensen jagen ze op om al die ernergie kwijt te raken
2 ze jagen op om conditie te houden terwijl die paarden anders de hele dat maar graast dan verliest die paard ernergie op
3 sommigen vinden gewoon leuk om zien rennen dus beetje dierenbeul

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 15:33

Met een zweep doe ik het nooit, maar mijn pony vindt het een leuk spelletje om te doen alsof hij "doodsbang" voor mij op de vlucht gaat.
Oortjes naar voren en racen, de pony dan hè Haha! Ik hoef maar twee stappen te doen en hij vliegt weer heel de wei door.
Tot het moment dat ik het genoeg vind, dan is het ook meteen over.
Hij vindt het leuk, krijgt wat beweging (die hij anders ook wel neemt) en op het moment dat ik het genoeg vind vraag ik zijn aandacht en respect voor mij.

Als het alleen gaat om het "beweging geven" vind ik het een slechte manier. Dan kun je je zelf ook wel wat inspannen en een stuk gaan wandelen met de pony.
Waarom ze het doet kun je het beste aan haar vragen.


IrmaatjeJarig

Berichten: 3671
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 15:34

Th0mas schreef:
er is best wel veel redenen dus ik vertel er 3 redenen Knipoog
1 sommige mensen jagen ze op om al die ernergie kwijt te raken
2 ze jagen op om conditie te houden terwijl die paarden anders de hele dat maar graast dan verliest die paard ernergie op
3 sommigen vinden gewoon leuk om zien rennen dus beetje dierenbeul


4. om mooie foto's te maken misschien??

HO HO HO, and a bottle of rum!

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-04 16:10

Tja... Ik dacht inderdaad ook al aan een 'spelletje' zoals Marreke zei... Maar aangezien ze een zweep gebruikte, de pony's in de hoek gingen staan en vervolgens met stemgeluid en zweep weer uit de hoek werden gejaagd en het leek of ze geen moment rust kregen, vond ik het er niet echt leuk en als een spelletje uit zien voor beide mens en dier... Knipoog Ik vind het zo klinken of ik denk of ze haar pony's aan het pesten is als ik vraag "Waarom doe je dat eigenlijk?"... Lips are sealed Nou ja, iig bedankt voor de suggesties Haha!.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 16:29

ik doe het ook wel eens als een spel. ik hoef haar maar los te laten in de bak. dan kijkt ze me eerst zo aan van mag ik? en als ik dan een keer ja roep en naar haar toe spring dan rent ze kei hard weg. En de volgende 10 ronjes hoef ik alleen maar te kijken. Dan rent ze en bokt ze en daarna komt ze weer naar me toe van "zo ik ben klaar." Lachen

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 16:39

Ik doe het af en toe ook wel eens, maar ook weer als spelletje en ook zodat ze hun energie een beetje kwijt kunnen, en vooral voor de Shet, waar vrij weinig mee gedaan word, dat ze toch wat beweging krijgt! Lachen

    If you can dream it, you can do it ...

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 16:50

ik doe het ook wel eens, maar niet in het weiland maar in de bak (niet dat dat wat uitmaakt hihi) ik doe het dan omdat ik echt geen tijd heb om te rijden of longeren, dus om hun energie kwijt te raken.
ik heb wel een zweep maar heb m eigenlijks niet echt nodig.
ik vind wel dat je je paardje dan wel een rust moment moet geven, das wel zo vriendelijk.
en idd om foto's te nemen Haha!

royena mijn supper knollie Haha!
sjoerd bedankt voor de fijne tijd,.... marlot veel plezier van hem Lachen
"geen beter hulpmiddel als een beloning"

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 17:24

Opjagen is toch niks mis mee. Je kan het doen als je geen tijd hebt om te rijden, dan strekken ze toch ff de beentjes. Bovendien is het ook weleens lekker voor een paard om zonder ruiter ff uit zijn dak te gaan.
De paarden die ik verzorgde vonden het altijd wel een gaaf spelletje."ZOEF!!!"

Tancreda4

Berichten: 24007
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 18:22

Omdat ze dierenbeulen zijn Nagelbijten / Gniffelen Nee hoor, geintje. Maar zo ben ik wel eens toegroepen toen ik een paard aan het opjagen was met de longeerzweep (was overigens in de bak).

Gewoon om wat energie eruit te halen, even de dieren zien te bewegen en dergelijke. Boven genoemde redenen denk ik Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 en 109 bezoekers