is 15 jaar oud om dan nog een veulen te krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nikki_
Berichten: 1470
Geregistreerd: 01-02-04

is 15 jaar oud om dan nog een veulen te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-04 17:56

zoals de titel al zegt..
is 15 jaar oud om dan nog een veulen te krijgen?
want ik ben bij mijn moeder aan het zeuren of ze haar paard wil laten dekken.. maar die is al 15 en ik zat zo te denken of dat niet te oud was.. miskien dat het paard dan sneller dood kan gaan met de bevalling ofzo?
k wil graag een paard omdat ik bijna te groot ben voor mijn pony...


Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 17:59

Heeft je paard al eerder een veulen gehad? Zo ja, dan kan het makkelijk!! Zo niet, dan kan het ook wel maar heb je meer hans op problemen.

Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 18:01

Ikke sluit me bij Sting aan Haha! Er zijn wel oudere dekmerries hoor die zonder moeite nog een veulentje krijgen

27-10-2011 * Een droom die in vervulling gaat... Casjino van Knedo <3

30-11-2013 * Onze zoon Joah is geboren! <3

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 18:10

Eqfan schreef:
ik wil graag een paard omdat ik bijna te groot ben voor mijn pony...


Er zijn er genoeg te koop, dat te verwachtte veulen is pas over 4 jaar een paard als alles meezit

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Nikki_
Berichten: 1470
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-04 18:19

jah maar k vind het zo mooi om een veulen op te zien groeien!!
en zadel mak te maken en zo..
trouwens het is een dekmerrie ..
Heeft meer dan 5 veulens gehad..

Trudy_dJ

Berichten: 3584
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Zuid-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 19:59

Een Fokmerrie??
Mijn merrie is nu 18 en heeft dit jaar nog een veulen geworpen. Wij vinden dit nu echt wel genoeg voor haar. Dit was ook echt een fokmerrie, want het veulen van dit jaar was namelijk al haar 10e. Dus eens is het mooi geweest natuurlijk.
Maar omdat jou merrie al meerdere veulens heeft gehad, zou het geen probleem HOEVEN zijn.
Er kunnen zich natuurlijk altijd complicaties opspelen die je niet had verwacht.

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 20:05

Eqfan schreef:
zoals de titel al zegt..
is 15 jaar oud om dan nog een veulen te krijgen?
want ik ben bij mijn moeder aan het zeuren of ze haar paard wil laten dekken.. maar die is al 15 en ik zat zo te denken of dat niet te oud was.. miskien dat het paard dan sneller dood kan gaan met de bevalling ofzo?
k wil graag een paard omdat ik bijna te groot ben voor mijn pony...



15 jaar is echt niet te oud. Een en ander is afhankelijk van wanneer ze haar laatste veulen heeft gehad. Hoe langer geleden des te moeilijker KAN het soms worden. Ik zou een natuurlijke dekking aanraden. De hengst merkt dan vanzelf of ze inderdaad nog hengstig genoeg wordt en bovendien zijn ze meestal in één keer dragend.

succes!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 21:10

Wanneer heeft ze haar laaste veulen gehad?
Mocht je besluiten om haar te laten dekken, dan adviseer ik je om eerst een swap of dergelijk onderzoek te laten doen, zodat de baarmoeder helemaal mooi schoon is.
Een merrie bij ons op stal is ook altijd fokmerrie geweest, maar heeft een jaar of 2 á 3 stil gestaan en ze krijgen haar nu niet meeraan de gang. Ze maakte onzettend veel vocht aan elke keer en nu blijkt ze ook een bacterie te hebben. Ze wordt nu 2 a 3 cyclussen schoon gemaakt en wordt waarschijnlijk volgend jaar pas weer opnieuw gedekt. als die mensen dat eerder hadden geweten dan hadden ze ook eerder met die spoelingen kunnen beginnen. Ook voor een merrie die al vaker meerder veulens hebben gehad, hoeft het niet meteen weer de eerste keer te pakken. De boel moet nl. weer opgang komen.

- Offline -

denice

Berichten: 9644
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 09:15

heey!
Ik heb mijn welsh a laten dekken door een arabier, en dat kan makkelijk, het veulen past zich aan aan de grootte van de moeder en zou er dus makkelijk ''uit" kunnen!!
indd hartstikke leuk om dat te zien opgroeien!! en je pony is echt niet te oud hoor!!
succes!!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 12:59

DeesDeBest schreef:
Wanneer heeft ze haar laaste veulen gehad?
Mocht je besluiten om haar te laten dekken, dan adviseer ik je om eerst een swap of dergelijk onderzoek te laten doen, zodat de baarmoeder helemaal mooi schoon is.
Een merrie bij ons op stal is ook altijd fokmerrie geweest, maar heeft een jaar of 2 á 3 stil gestaan en ze krijgen haar nu niet meeraan de gang. Ze maakte onzettend veel vocht aan elke keer en nu blijkt ze ook een bacterie te hebben. Ze wordt nu 2 a 3 cyclussen schoon gemaakt en wordt waarschijnlijk volgend jaar pas weer opnieuw gedekt. als die mensen dat eerder hadden geweten dan hadden ze ook eerder met die spoelingen kunnen beginnen. Ook voor een merrie die al vaker meerder veulens hebben gehad, hoeft het niet meteen weer de eerste keer te pakken. De boel moet nl. weer opgang komen.


Hier ben ik het helemaal mee eens.

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 13:34

denice schreef:
Ik heb mijn welsh a laten dekken door een arabier, en dat kan makkelijk, het veulen past zich aan aan de grootte van de moeder en zou er dus makkelijk ''uit" kunnen!!

Die vraag heb ik even gemist... Schijnheilig Haha!

Off-topic: ben wel benieuwd naar het veulentje wat uit deze combinatie is gekomen.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 13:39

denice schreef:
heey!
Ik heb mijn welsh a laten dekken door een arabier, en dat kan makkelijk, het veulen past zich aan aan de grootte van de moeder en zou er dus makkelijk ''uit" kunnen!!



Dit gaat helaas niet altijd op, dus kijk uit!!!

HorseyLover

Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 09:38

het ZOU zonder problemen kunnen verlopen.. want te oud is ze nog niet...


carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 14:22

Zou wel moeten kunnen helemaal omdat ze al eerder veulens heeft gehad. Maar risicos zijn dr altijd, ook bij jonge paarden.
3 jaar geleden was een merrie bij ons op stal ook 15 en heeft toen ook een veulen gehad. De eigenaar kende het verleden niet van de merrie en wist dus ook niet of ze eerder had gedragen of niet maar het is gelukkig goed gegaan!

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 21:21

Onze trekpaardmerrie heeft nu een veulen van 3 maanden, dus als jullie een warmbloed hebben kan dat makkelijk.. Maar bij onze merrie kan je wel merken dat het wel wat zwaarder is dan 2 jaar geleden, bij onze 2jaar.. Maar bij een warmbloed van 15 kan dat nog makkelijk hoor.. Lachen

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 15:34

Wij hebben een pony van 18 die nog elk jaar een veulen krijgt...
Het zou wel kunnen...

Damarae Asya Ddu... Gouden Bokt hengstveulen 2013!
[VN] Gouden Boktveulens 2013 bekend!
Gouden Bokt merrieveulen 2012... Nevaeh Ddu!
[VN] Boktveulens 2012: Rhydeilian Morning Rebel & Nevaeh Ddu!

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 16:54

Welshfanatic schreef:
Wij hebben een pony van 18 die nog elk jaar een veulen krijgt...
Het zou wel kunnen...

Als je pony elk jaar een veulen krijgt is het inderdaad makkelijker voor haar dan eentje van 15 die er nog nooit een heeft gehad Lachen

Hilde_
Berichten: 10746
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 18:13

Bij de ouders van mijn vriendje heeft een merrie dit jaar op haar 28e haar laatste veulen gekregen, een best veulen joh!

UniFlap

Berichten: 2749
Geregistreerd: 04-12-03
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 11:34

bij mij staan er 2 die zijn ouder dan 20 en hebben nog een veulen gehad

My horse makes me happy, not money

fique

Berichten: 2499
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 08:57

de moeder van van fique was ook 15 en fique was haar 1e veulen. en de bevalling ging goed, maar ze was wel in goeie conditie.

♥ MAGNIFIQUE, OKIES BH CHARLIE ❤️
Dakota for always on my mind 02-06-2007 / 07-07-2011
Leootje 1995/2023
Love you for ever

hanna
Berichten: 727
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 10:25

Onze Lynn heeft vorig jaar als 18 jarige voor het eerst een veulentje gehad, alles is goed verlopen. Heb wel eerst e.e.a. overlegd met de DA en met een hengstenhouder.

Gratis af te halen mooie jonge katten

Mi_Amore

Berichten: 14819
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 15:40

een vriendin van mij heeft met haar 24-jarige merrie nog een mooi hengsteveulen gehad! Dus ja, waarom niet? Maar als ze nog geen veulen heeft gehad ga je normaal wat problemen hebben ! Oppassen dus...

chipieke

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers