slechte houding in galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

slechte houding in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-04 21:59

Zodra ik ga galloperen valt mn hele houding weg ofzo, ik kan gewoon niet blijven zitten Clown

Ik ga naar voren zitten en kom daardoor ver uit het zadel. En mn benen zitten ook niet meer netjes...

Met stap/draf heb ik geen problemen met mn houding, eerst zat ik ook in de draf tever naar voren, maar dat ging steeds beter (ik rijd nu niet meer).

Ik heb ong. 4 jaar op een manege gereden waarbij ik tussendoor 2 andere pony's bij reedt, toen heb ik nog 4 jaar verschillende pony's gereden, en ik heb ook les gehad op 1 van die pony's, en dan werd er wel wat gezegt over mn houding maar het was een groepsles en er werd niet echt opin gegaan Scheve mond

Ik wil weer af en toe gaan rijden op de manege, dus hebben jullie tips om mn houding te verbeteren in de galop?
(ik vraag het daar natuurlijk ook dan, maar misschien kan ik hier alvast wat tips krijgen die ik kan proberen?)

Charmotte 4-ever!!!


Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 22:01

ik heb precies hetzelfde met mijn pony, maar door de pogingen verzameld galopperen, waar die heel veeeel moeite mee heb gooit hij ontiegelijk hoog op. is kwestie van oefenen denk ik toch en lessen volgen en veel tips krijgen Knipoog

Beter een pony die steigert, dan een paard dat weigert.
....

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 22:16

Ik ken het, de eerste 3 jaar kon ik echt niet op het zadel blijven, en daarna was het nog niet veel soeps.
Maar nu zit ik als een huis Tong uitsteken
De supertip was voor mij:
Al je gewicht van je beugels afhalen, en echt op je kont gaan zitten. En het allerbelangrijkste: ontspannen.
Knoop eens een paard aan de longe, zoek een slachtoffer om het lijntje vast te houden en klim zelf op het paard. Aangalopperen, en probeer je enkel te focussen op ontspannen, probeer bewust iedere spier los te laten.
Klinkt knullig, maar geloof me, het helpt. Ook zonder handjes en dan je handen op je benen leggen helpt.

Ik heb tijdens mn italiaanse stage zo les gehad, ook veel in verlichte zit trouwens, en dan mocht mn gewicht juist enkel op de beugels steunen en moest ik om dat te bewijzen zelfs mn knieen van het zadel afhalen, om te laten zien dat ik ze niet aankneep.
Ik heb eindeloos veel rondjes gegalopeert met een gefrustreerd Italiaantje in het midden die schreeuwde: "Gallop on the VOLT! I want you relaxed. Relax more!! I want you MORE Relaxed!! Relax all your muscles!! Yeahssss, like THAT!"
*LOL* Clown
En ja, soms voelde ik me wel een beetje l*llig, maar het heeft echt ontzettend geholpen *LOL*

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 22:50

Zitles aan de longe is inderdaad het beste.
Meeste problemen komen van te hard werken om het paard in galop te houden. Als iemand anders 'm aan de praat houdt (longeerzweep) kan je je beter op je zit concentreren en zowel je benen als bovenlijf lang houden.
Veel oefenen en dus liefst met prive-les aan de longe.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

YoJcE

Berichten: 459
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 09:04

probeer eens je arm achter je rug te leggen (ooit bij een clinic van bart bax gezien)

succes!

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 09:11

ik ga juist altijd te ver naar achter zitten op mijn vzpony, als ik dan normaal recht op probeer te blijven zitten, dan kom ik heel snel uit t zadel, en als ik dan meer naar achter ga zitten, dan lukt t wat beter om te blijven zitten.


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 10:59

Ga naar achter zitten en probeer eens helemaal te ontspannen. Meestal is een houding verkeerd omdat mensen teveel hun spieren aanspannen. Controleer je zelf er constant op dat je naar achter moet zitten en ontspannen. Zing desnoods een liedje in jezelf om te ontspannen.

Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 11:19

Heb ik ook best wel, ik zit best ver naar achteren, maar dat gaat steeds beter. Mijn instructrice hamert er wel op maar niet zo heel effectief dus ik moet gewoon meer mn best doen. En ja, het paard waarop ik vaak rijd heeft ook niet de beste galop Scheve mond
Het is volgens mij een draver, heeft echt een heerlijke draf en ook de bouw van een draver

Elisa2

Berichten: 36687
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 11:36

ik sluit me bij concorde aan,mijn ervaring is,dat als paarden niet goed over de rug lopen dat ze je dan niet goed laten zitten in galop..mischien een puntje van aandacht..?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 19:00

Die tip van Joyce werkt inderdaad goed, een arm achter je rug. Je kan zelfs de lepel van je zadel vastpakken als je wat meer steun wilt. Probeer eens te rijden zonder beugels (wel opsteken of over je zadel leggen dan he!)

Maar je paard moet ook wel ontspannen zijn, anders lukt het je echt niet om er lekker op te zitten. Heb je misschien toch een beetje angst voor de galop, waardoor je zelf spant?

bafbiertje
Berichten: 4
Geregistreerd: 05-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 21:11

Heel veel oefenen.
En laat iemand je eens filmen dan weet je ook wat je fout doet daar leer je ook tegelijkertijd veel van.
Ik gebruik deze methode zelf ook veel.
Veel suc6 ermee.......

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-04 17:17

Bedankt voor de tips! Ik ga ze allemaal uitproberen Lachen

Charmotte 4-ever!!!

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 07:36

Je kan beter een paar prive-zitlessen nemen dan gaan rijden op een manege, vaak hebben ze daar de tijd niet om erg veel extra aandacht aan je houding en zit te geven en zijn de paarden zo slecht aan de hulpen dat het je zit niet ten goede komt.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 08:48

ik heb hetzelfde probleem!
maar ook weer niet!
ik kon altijd goed zitten,maar sinds mijn ik veel last heb van mijn stuitje(beknelde zenuwen) ,kan ik niet goed en ontspannen zitten in galop.
ik rijd al 20 Jaar paard,en het is echt frustrerend.
ik heb 1× per week privéles,en heb nu zelf om longeles gevraagd!!
mijn stalgenoten kijken of ik gek geworden ben,maar ik wil gewoon weer lekker ontspannen kunnen galoperen.
mijn bijrijdpaard word ok erg kriegel en loperig van die gespannen zit van mij!!

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 10:36

Zitles aan de longe is inderdaad de oplossing.. Heb ik ook elke week.. Het is niet geweldig leuk, ook erg vermoeiend, maar je leert er echt heel veel van...

Ik heb ook de neiging om voorover te gaan hangen en ik zit ook niet in de galop.. Het lukt me nu al wel aan de longe (zonder beugels uiteraard), maar met beugels nog niet geweldig.. Toch merk ik al aanzienlijk verschil met een paar maanden geleden.. Veel succes!

Ingridje
Berichten: 9
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 11:17

Ik deed dat ook..naar voren hangen en een beejte tetsen in het zadel..
waardoor ook mijn paard veel moeilijker in de galop springt..
Hij moet ook weten wat de bedoeling is..
Ik heb geleerd om altijd met mijn knieeen in hetzadel te rijden..zodat ik stevig zit..
Maar juist nu blijkt het dat ik mijn knieen losser moet houden..benen goed naar beneden drukken..en verder achterover zitten..erg ontspannen dus..
Nadat mijn istructrice me dit 1 keer verteld had..tetse ik meteen al niet meer..en als ik achterover zit is het veel ontspannerder..Maar daar moet ik ook nog aan denken steeds..duik vanzelf weer naar voren..Dus relaxt en ontspannen zitten..achterover leunen..benen lekker los laten hangen..hakken naar beneden..Dit werkt oor mij

groetjes Ingridje


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Franchipanna, GrapeshotBot en 54 bezoekers