hoofdstel indoen bij paard die 15 maanden oud is??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 18:02

CarS schreef:
Leg uit.....
Wat maak je uit op een reactie op iets nieuws????

Wat een vage zin heb ik gemaakt Haha!

Ik bedoel ,je legt een zadel erop ....paard reageert..wat word je dan duidelijk


Je leert veel uit het reageren van het veulen op dingen. Eén van de eerste veulens (Hackney)die ik liet kennismaken met een zadel, die vond het geen probleem. Ze was helemaal niet bang, integendeel, het hele zadel werd afgelebberd toen we haar eraan lieten ruiken. En toen we het op haar rug legden en ligt aansingelden, bleef ze stil staan. Ook wanneer ze de eerste keer gelongeerd werd, kon ze na enkele weken perfect stap, draf en galop op commando. Iedere keer wanneer ze ons zag met de longeerlijn, kwam ze al aangegaloppeerd. Dat was een veulen dat enorm leergierig was. Ze leerde alles enorm snel aan!

Een ander veulen dat we lieten kennismaken met een zadel (juist op dezelfde manier) kon alleen maar blazen en schrikken, we hebben er toen een half uur langer overgedaan om haar het zadel op te leggen. We hebben toen maar niet aangesingeld en dit enkele maanden later geprobeerd met meer geluk. Dit veulen is nu een ferm uit de kluiten gewassen Fries, maar die is nog steeds schrikkerig van stomme dingetjes: een blikje cola, een zak in een boom, roepende mensen.

Van jongsafaan merk je, wanneer je je veulen met nieuwe dingen confronteert, naar welke richting hun karakter uitgroeit. Er zijn ook koppige, domme, superslimme ... veulens bij. En dat merk je bij het werken met het veulen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 20:01

MarijeR schreef:
Ten 1e begrijp ik echt niet waarom dat met 1,5 moet en ten 2e begrijp ik niet waarom daar een maand werk voor nodig is als ze alleen het lopen op een cirkel en de comando's moeten leren.
Zeker hackney's zijn zo dom nog niet dat ze daar een maand over moeten nadenken.

Wij kregen vroeger de rijpaarden en pony's met bijna 3 jaar uit de koppel en met 2 weken waren ze zadelmak. 2 weken langer en dan liepen ze ook in het tuig.
Op een rustige manier en niet overdonderd.
Maar al dat longeren is helemaal slecht voor een jong dier.
Het nut van een bit zie ik op die leeftijd ook niet.
Paard of pony op die leeftijd al te sterk? Als je er niet mee om kan gaan, blijf er dan vanaf... Rolleyes


Wij werken er een maandje mee omdat we wel inprenting willen hebben. Dat is ook het nut van het bitje, pure inprenting.

En ben jij dan sterker dan een paard of pony van 3 jaar? Goh, superwomen!!! Sterkste vrouw van de wereld!

En ik kan echt wel ermee omgaan, heb me in de hackney-sport al genoeg bewezen met onze eigen fokproducten.
Haha!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 20:29

Neonlight schreef:
Wij werken er een maandje mee omdat we wel inprenting willen hebben. Dat is ook het nut van het bitje, pure inprenting.

En ben jij dan sterker dan een paard of pony van 3 jaar? Goh, superwomen!!! Sterkste vrouw van de wereld!

En ik kan echt wel ermee omgaan, heb me in de hackney-sport al genoeg bewezen met onze eigen fokproducten.
Haha!

Geef me 1 reden waarom je sterker moet zijn dan een pony.
Je moet alleen maar slimmer zijn en sneller reageren dan een pony of paard. Heeft niets met kracht te maken, weten hoe een dier gaat reageren en dat voor zijn.
Maar er lopen zat mensen rond die denken dat ze met een bitje in een handrem hebben bij een jong dier.
Beestje zal vast de eerste keer vol in de remmen schieten als er ineens iemand aan een bit loopt te sleuren.
Maar of je daar later nog zoveel aan hebt...

En wat jij inprenting noemt, kan ook prima op 3 jarige leeftijd.
Op die leeftijd kunnen ze zich tenminste ook wat beter concentreren.
Je leert een kleuter toch ook geen wiskunde zodat hij dat later beter en makkelijker oppakt? Rolleyes

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 22:38

Ik heb met mijn tweejarige ook imprinting gedaan volgens de methode van Dr. Miller. Ze was toen één uur oud. Daar is toch echt geen zadel of hoofdstel aan te pas gekomen hoor. Op het moment dat ze accepteren dat jij de baas bent, kun je er alles mee. Ook dat zadel en dat bitje....

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 01:01

Lunas schreef:

Deze kan ook al hoeven opheffen, over straat lopen, gewassen worden en is amper van iets bang.



Dat kon mijn veulen toen ze 8 weken was.
Een bitje in kan geen kwaad, maar zie er ook het nut niet van in.
Net als een zadeltje op (een licht zadeltje) krijgen ze niks van, maar of het nut heeft?

Echter betreft het longeren van een 1.5 jarige ben ik het gewoon niet mee eens. Longeren is een eenzijdige belasting (ook al wissel je af) voor de benen.
Dan kan je er bij wijze van spreke net zo goed op gaan zitten.
Paard kan zijn hele leven nog werken/leren

Zelke
Berichten: 1444
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Neerpelt, Belgie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-04 10:25

Haha nou het antwoord is dus duidelijk.. (bijna)niemand is voor, dus zou je nog wel van gedachten veranderen, dan staan ze niet achter je!


ALS ik het zou doen dan heb ik schijt aan die andere, het is toch mijn paard, en ik doe ermee wat ik wil.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 10:26

MarijeR schreef:
Geef me 1 reden waarom je sterker moet zijn dan een pony.
Je moet alleen maar slimmer zijn en sneller reageren dan een pony of paard. Heeft niets met kracht te maken, weten hoe een dier gaat reageren en dat voor zijn.
Maar er lopen zat mensen rond die denken dat ze met een bitje in een handrem hebben bij een jong dier.
Beestje zal vast de eerste keer vol in de remmen schieten als er ineens iemand aan een bit loopt te sleuren.
Maar of je daar later nog zoveel aan hebt...

En wat jij inprenting noemt, kan ook prima op 3 jarige leeftijd.
Op die leeftijd kunnen ze zich tenminste ook wat beter concentreren.
Je leert een kleuter toch ook geen wiskunde zodat hij dat later beter en makkelijker oppakt? Rolleyes


Ik zie helaas nog maar al te vaak mensen omvergesleurd worden door 3-jarige of oudere paarden. Het is leuk en aardig gezegd, weten hoe een dier gaat reageren en dat voor zijn, maar als een paard geen opvoeding heeft gehad en niks kent zal hij eerst zijn kracht gebruiken!

En ik denk in ieder geval niet dat het bitje een noodrem is. Ik heb al meteen gezegd dat we het bit in de mond doen en er verder afblijven, er gaat een halster overheen en daar leiden we hem mee rond.

En je leert een kleuter wel andere dingen....of voed jij je kinderen niet op? O nee, die mogen denk ik ook tot hun 3de alles doen waar ze zin in hebben.....

En verder.......overal om me heen zie ik 2,5 jarige paarden ingereden worden, zie in advertenties een hoop 2,5-jarigen zadelmak te koop staan, door heel Nederland, zie maar weinig paarden echt in opfok staan, en hier beweert iedereen dat ie het paard tot het 3de in de opfok heeft staan, paard mag wezen, blablabla? Keep on dreaming, er zijn er hier een heleboel bij die schijnheilig doen!

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 10:28

Fairie schreef:
Ik ben er geen voorstander van.

Naar mijn idee moet je een jong paard zo lang mogelijk een leven geven op de wei met leeftijds genoten. Lekker nog even jong laten zijn en dan pas op een leeftijd van ongeveer 3 of 4 jaar (ligt er aan of het paard er een beetje klaar voor is) beginnen met aan het tuig te laten wennen, longeren en dan steeds een stapje verder.

Wat je in die tussen tijd met het dier kunt doen is in iedergeval poetsen. Is ook meteen een manier van het vertrouwen winnen. Verder kun je wandelen. Gewoon aan een halstertje en een touw, lekker het bos in.


Amen

Ben ik het helemaal mee eens!
Laat het veulen lekker eerst veulen zijn,en wacht er gewoon mee.
Kan je dat niet?Neem dan een ouder paardje waar je het wel mee kan doen Lachen

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 10:46

Neonlight schreef:
Ik zie helaas nog maar al te vaak mensen omvergesleurd worden door 3-jarige of oudere paarden. Het is leuk en aardig gezegd, weten hoe een dier gaat reageren en dat voor zijn, maar als een paard geen opvoeding heeft gehad en niks kent zal hij eerst zijn kracht gebruiken!

Volgens mij begint de opvoeding als veulen naast de merrie.
Hoef je ook nog eens geen kracht te gebruiken maar leert het veulen door de reactie van de merrie.
En als een paard zijn kracht gebruikt, kom je met een bitje ook nergens hoor Rolleyes
Opvoeding is heel wat anders dan er een bit in hangen.
Als je dat al nodig hebt, mis je juist die opvoeding

Citaat:
En ik denk in ieder geval niet dat het bitje een noodrem is. Ik heb al meteen gezegd dat we het bit in de mond doen en er verder afblijven, er gaat een halster overheen en daar leiden we hem mee rond.

Lees je wel? Ik zeg dat er zat mensen rondlopen die het bit wel daarvoor gebruiken.
Je moet niet denken dat ik het alleen over jou heb Rolleyes
Lees dit topic maar eens.

Citaat:
En je leert een kleuter wel andere dingen....of voed jij je kinderen niet op? O nee, die mogen denk ik ook tot hun 3de alles doen waar ze zin in hebben.....

Wat heeft een normale opvoeding te maken met een bit erin hangen op jonge leeftijd of longeren?
Dat hoeft een dier op die leeftijd toch nog niet te kunnen?
Een kleuter hoeft ook nog geen wiskunde te maken maar wel aan de regels houden die voor een kleuter belangrijk zijn.

Citaat:
En verder.......overal om me heen zie ik 2,5 jarige paarden ingereden worden, zie in advertenties een hoop 2,5-jarigen zadelmak te koop staan, door heel Nederland, zie maar weinig paarden echt in opfok staan, en hier beweert iedereen dat ie het paard tot het 3de in de opfok heeft staan, paard mag wezen, blablabla? Keep on dreaming, er zijn er hier een heleboel bij die schijnheilig doen!

Kijk dan eens verder dan in je eigen omgeving

SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 11:39

Neonlight schreef:
Ik zie helaas nog maar al te vaak mensen omvergesleurd worden door 3-jarige of oudere paarden. Het is leuk en aardig gezegd, weten hoe een dier gaat reageren en dat voor zijn, maar als een paard geen opvoeding heeft gehad en niks kent zal hij eerst zijn kracht gebruiken!

En ik denk in ieder geval niet dat het bitje een noodrem is. Ik heb al meteen gezegd dat we het bit in de mond doen en er verder afblijven, er gaat een halster overheen en daar leiden we hem mee rond.

En je leert een kleuter wel andere dingen....of voed jij je kinderen niet op? O nee, die mogen denk ik ook tot hun 3de alles doen waar ze zin in hebben.....

En verder.......overal om me heen zie ik 2,5 jarige paarden ingereden worden, zie in advertenties een hoop 2,5-jarigen zadelmak te koop staan, door heel Nederland, zie maar weinig paarden echt in opfok staan, en hier beweert iedereen dat ie het paard tot het 3de in de opfok heeft staan, paard mag wezen, blablabla? Keep on dreaming, er zijn er hier een heleboel bij die schijnheilig doen!



Ben ik volledig mee eens!!
Just go for it!
Wie nog nooit aan een halster heeft getrokken, werpe de eerste steen ...

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 11:52

Lunas, volgens mij word jij niet aangevallen omdat je veulens van 6 maanden longeert, maar omdat je die methode wel lijkt te verdedigen. Je haalt het aan om aan te geven dat het helemaal niet zo slecht zou zijn, en daar vallen mensen over.

Verder denk ik inderdaad dat er iets mis is gegaan bij de opvoeding als je een veulen van anderhalf niet zonder bitje aan de hand kan laten stappen... Met kracht heeft dat helemaal niks te maken.

En het argument: Hij leert zo snel dus we gooien er maar een zadel op snijdt helemaal geen hout. Zo'n paard moet je juist tegen zichzelf in bescherming nemen. Ik laat een vierjarige ook niet elke week een M-parcours springen alleen omdat hij het kan.

SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:01

Justy schreef:
Lunas, volgens mij word jij niet aangevallen omdat je veulens van 6 maanden longeert, maar omdat je die methode wel lijkt te verdedigen. Je haalt het aan om aan te geven dat het helemaal niet zo slecht zou zijn, en daar vallen mensen over.

Verder denk ik inderdaad dat er iets mis is gegaan bij de opvoeding als je een veulen van anderhalf niet zonder bitje aan de hand kan laten stappen... Met kracht heeft dat helemaal niks te maken.

En het argument: Hij leert zo snel dus we gooien er maar een zadel op snijdt helemaal geen hout. Zo'n paard moet je juist tegen zichzelf in bescherming nemen. Ik laat een vierjarige ook niet elke week een M-parcours springen alleen omdat hij het kan.


Justy, misschien komt dat zo over, maar ik zeg alleen maar dat ik het zie. En na alles wat ik al heb gezien, verschiet ik gewoon niet meer van zo'n dingen. Want als ik tegen die vrouw ga zeggen, van "hee, je bent verkeerd bezig", gaat die ook zeggen van "bol het af, ik doe het op mijn manier". Zo ben ik al dikwijls tegen de lamp gelopen. Iedereen doet het op zijn eigen manier.
De veulens die ik heb opgeleerd, kregen vanaf hun 1.5 jaar voor te proberen een zadel op. Zoals ik eerder zei, enkel om te kijken hoe ze reageren. Zijn ze bang, dan wacht ik wel hoor. Eveneens worden de veulens, naargelang hun ontwikkeling, ingereden tussen de 3 a 5 jaar. Momenteel ben ik nu bezig met een hafflingerveulen: die gaat door zijn trage ontwikkeling (rasgebonden) pas op 5 jarige leeftijd ingereden worden. Die is nu 1.5 jaar en staat nog steeds bij zijn moeder op een weide van 1 ha. Deze winter wordt hij gespeend. Ik denk dus niet dat hij een slecht leven heeft. En ja, sinds enkele weken wordt hij 2 keer per week een kwartier gelongeerd (niet intensief). Als je ziet wat voor kapriolen een veulen uithaalt in de wei dan denk ik niet dat dat kwartiertje stappen en draven schadelijk is.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:08

Maar Lunas, daar gaat het nou juist om. Als je dingen vaak genoeg ziet, dan sta je daar niet meer van te kijken, en dan ga je het gaandeweg normaal vinden.

Quod erat demonstrandum...

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:09

Een kwartiertje stappen en draven op zich niet, op een cirkel wel... Maar goed, ieder zijn ding Knipoog

SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:39

Justy schreef:
Een kwartiertje stappen en draven op zich niet, op een cirkel wel... Maar goed, ieder zijn ding Knipoog


Ik werk met een longeerlijn van 6 meter dus een doorsnede van 12 meter loopt het veulen.

Ja, ik stop met discussiëren op dit topic, ik ga eens bij andere topics kijken! Haha!

Je zegt het goed, ieder zijn ding en daar laten we het bij!

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:40

Goed idee, Bokt is nog zoveel groter dan dit Haha!

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 14:05

ach het paard gaat er heus niet dood van, maar zin heeft het ook niet echt. Zou het niet doen persoonlijk.

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 17:16

Sily schreef:
Neonlight ik blijf er zelf geen voorstander van, voor mijn gevoel hoort een veulen toch nog steeds op bijna 2 jarige leeftijd lekker jong te wezen.

Maar zie wel een verschil tussen longeren op ruim anderhalf en 6 maanden....al keur ik het alletwee niet goed.

En ok dan worden ze niet kruepel...maar wat voor jeugd hebben ze gehad?
Het is niet alleen het lichamelijke, geestelijk krijgen ze toch ook aardig wat te verwerken.


precies, dat vind ik ook!
een paard van 1.5 hoort in het land!

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 17:23

Neonlight schreef:
Ze kunnen ook lekker jong wezen, ze staan iedere dag in een koppel in het land, ook die ene maand als we daar mee bezig zijn. Volgens mij kunnen ze meer "paard" zijn als menig ander paard! Maar ze leren er echt ontzettend veel van, en als ze oud genoeg zijn om echt te beleren hebben wij er helemaal geen problemen meer mee. Vergeet niet dat een hackney toch net even wat anders is van karakter als een ander paard, ze zijn net iets drammeriger met beleren. Als ze 1,5 zijn zijn ze nog niet zo sterk, ze leren meteen om op de baas te letten en daar hebben we later heel veel profijt van.


ik snap gewoon niet hoe je erbij kan komen een paardje van anderhalf dat allemaal aan te doen!
is gewoojn veel en veels te vroeg, ik vind het al belachelijk als mensen een 2.5 jarig paard gaan inrijden, maarja wie ben ik..

en laten we er inderdaad over ophouden!
ieder zn eigen manier, of je het er nou mee eens bent of niet Lachen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 19:16

Ik ben trouwens niet Pro opfok, omdat ik in veel opfok kuddes een ouder dier mis.
Ik heb vorig jaar mijn merrieveulen verkocht, zij staat nu samen met een ander merrieveulen en een 4 jarige ruin. Dit voedt elkaar zo een beetje op.
Ja, ik zat ook op mijn 2.5 jarige. Niet omdat het kon, maar omdat ik geen geduld had. Ben inmiddels ook in gaan zien dat ik toen fout zat.
En tuurlijk is het ieders eigen paard.
Een bepaalde bokker zij me ooit: Al hak je hem in stukjes en gooi je hem op de barbeque...... Moet je zelf weten...

Maar dat zegt nog niet dat we niet mogen discusieren, adviseren whatever.

Het voordeel van advies is dat je het kunt gebruiken, maar ook kunt negeren.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 21:26

Lunas schreef:
Ja mensen!! Een rubberbit is het zachtste bit dat er is. Het wordt voor paarden gebruikt die zeer goed reageren op lichte druk in de mond.


Nee, een rubber bit is een heel hard bit bij een droge mond aangezien rubber gaat schuren in plaats van glijden.

En longeren met een 1,5 jarige. Ach ja, personlijk heb ik liever een paard met gezonde benen.

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 23:10

stef schreef:
Een bepaalde bokker zij me ooit: Al hak je hem in stukjes en gooi je hem op de barbeque...... Moet je zelf weten...


Mmm nou denk ik dat dat iets is waar de meeste Bokkers juist wel moeite mee hebben Haha! - maar ben het ook pertinent oneens: het hebben van een dier geeft jou op een bepaalde manier het recht om met zo'n beest te doen wat je wilt, maar het geeft vooral de plicht om dat op een dusdanige wijze te doen dat het dier er wel bij vaart.
Ik denk dat de meeste discussie op Bokt daar over gaan: waar vaart jouw paard wel bij? Dit topic is daar een standaardvoorbeeld van.........

Helaas zijn de argumenten die worden aangedragen niet altijd even zuiver:
ik ken iemand die.........
ik heb gehoord dat.........
ik heb meegemaakt ........
met allemaal de vermelding: en het paard vaart er wel bij.

Ik zou liever de discussie voeren op een iets (echt heel klein beetje Haha! ) rationeler en realistischer niveau. Dat is vanwege de emoties vaak een mission impossible. Veel gemiste kansen dus, juist bij onderwerpen als deze!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:43

Ach, ieder moet het maar doen zoals hij zelf denkt dat het goed is. Ik zweer al jarenlang bij de methode die ik heb. Onze paarden zijn er ook dolgelukkig mee, al denken er nog steeds mensen van niet. Onze (jonge) paarden kunnen namelijk 24 uur per dag paard zijn, op 1 maandje na, dan mogen ze 23 uur en 45 minuten per dag paard zijn....

Twinkelbell

Berichten: 1187
Geregistreerd: 06-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 11:41

danifur"]
ik vind het al belachelijk als mensen een 2.5 jarig paard gaan inrijden, maarja wie ben ik..

en laten we er inderdaad over ophouden!
ieder zn eigen manier, of je het er nou mee eens bent of niet Lachen
[/quote]

De ene 2,5 jarig is de ander niet, de mijne was mentaal en fysiek helemaal klaar, dus ben ik begonnen en omdat ik anders de "strijd" zou verliezen, zeer dominante merrie Extreme duivel , moet af en toe nog bewijzen dat ik de leiderschap waard ben. Ik heb er een paar keren opgezeten in de 2 jaar en 9 maanden en 3 jaar. Daarna gewoon weer gecompenseerd met buiten zijn en zomerwei, ze is nu 4 en hoef zich nog steeds niet uit de naad te werken, ze zit op het nivo van een 3 jarige qua tijd van werken.

[quote="Lunas"]
[quote="Twinkelbell schreef:
Die van mijn was anderhalf toen ik er mee begon, zo nu en dan een keertje, die vond het vervelend dat alle aandacht naar de oudste ging. Ook meteen kennis gemaakt met het zadel. Verder had ik er toen niets mee gedaan...


Oei, oei, laat dat maar niet te veel horen, dat je een zadel (om te proberen) op een 1.5 jarig veulen hebt gelegd. JIJ hebt lef om dit in de groep te gooien. Je gaat nog bekogeld worden. *LOL*

BTW: Wij leggen ook een zadel op 1.5 jaar om te zien hoe hij reageert. Van een reactie leer je HEEEEL veel.
[/quote]

Ik had eerlijk gezegd niet op een reactie gerekend, want de oudste kreeg het op, dus voor haar was het automatisch goed. Scheelt weer...
Ze is inmiddels 3 maar heb haar nog niet ingereden, ze is mentaal er nog niet aan toe...is toch ook prima! Zie het van de winter wel...

Mijn mening is hoe meer gekker dingen je ze leert, in de zin van krakende zakjes tot zeil op de grond waaar ze overheen moeten, desteminder problemen je later hebt. Met buitenrijden enzo. Toen ze 2 was, ben ik met dr naar de AH gelopen om rammelende karretjes te bekijken.

Wat meningen betreft, iedereen heeft zn eigen mening, goed of fout, dat hangt van de ander af, en ik vind dat je er best voor uit mag komen. Want daar is een forum nu eenmaal voor bedoeld!

SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 13:28

laurae schreef:
Nee, een rubber bit is een heel hard bit bij een droge mond aangezien rubber gaat schuren in plaats van glijden.

En longeren met een 1,5 jarige. Ach ja, personlijk heb ik liever een paard met gezonde benen.


Een goed zittend (rubber) bit, mag enkel bewegen als het paard ermee speelt. Indien het uit zijn eigen beweegt, is het te groot en kan het kletteren tegen de tanden. Verder nog, een rubberbit heeft geen groffe structuur, maar is glad (dus geen schuur-effect).

En een rubber bit is HET zachtste bit dat er is. Wat denk je dat het zeerst doet: een stuk ijzer tegen je tanden, of een stuk rubber.