Wanneer beginnnen met "waken"??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Wanneer beginnnen met "waken"??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-02 13:05

Jammergenoeg is de dekdatum niet bekend, maar waarschijnlijk is ze rond aankomend weekend uitgerekend.....
Wanneer moet je nou echt beginnen met waken? En hoe duidelijk kondigt zich een bevalling aan?? Het uier is nu nog lang niet op spanning, ze kegelt niet, is het ene moment extreem rustig en het andere moment door de wei aan het rennen, heel krom allemaal......

Wat zouden jullie doen? Nu al beginnen met 'snachts eruit gaan? Ik moet het allemaal alleen doen dus wil ook eigenlijk niet te vroeg mn nachtrust opofferen, maar aan de andere kant heb ik het er graag voor over....

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 13:20

Niet alle paarden beginnen eerst netjes met kegelen Knipoog , maar wel zullen ze allemaal de spieren naast de staart heel erg ontspannen. Dit zie je en voel je, meestal duurt het dan niet lang meer.
Ook kun je aan sommige merries zien wanner het veulen draait om de goede geboortehouding aan te nemen. De merrie is onrustig, zwaait met de staart, schopt/hapt wat naar de buik. Eea lijkt wat op koliek.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-02 13:24

Ik kan al wel zien dat de staart een beetje hoger komt te liggen en dat de vorm van haar buik aan het veranderen is..... Maar ze gedraagt zich zo verschillend...... Zoals ik al zei loopt ze het ene moment als een veulen te rennen en te spelen en even later is ze heel rustig en wil ze geknuffelt worden...Heel vreemd...

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 13:48

Dientje onze grote fokmerrie liep een paar dagen voor de bevalling ook nog te bokken en te rennen. Tammy daar tegen red ook nog wel een galopje maar staat veel te slapen en ligt er veel, die heeft er duidelijk meer last van. Ik houd onze camera aan tot 10 uur savonds, is ze rustig dan ga ik rustig slapen. Ik merkte ook nu pas dat de staart wat begint te ontspannen. Maar soms wil je zo graag dat het veulen er al is dat je jezelf wel eens voor de gek houd. Ik heb voor mijn eigen rust besloten dat het komt als het komt en de tekens zijn wel duidelijk als het echt op komst is.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 13:49

Wat het uier betreft zit er al spanning op of is het alleen nog maar ZUCHT en verdwijnt het na beweging. Er kan ook spanning op de tepels gaan staan, ze gaan dan een beetje naar buiten staan. De kling ziet er vaak ook gespannen uit, is glanzend van kleur en kan een beetje opzetten. Als het paard gaat kegelen dan moet je toch wel alert zijn, het is dan niet direct gezegd dat het die dag nog komt maar voor mij een teken van opmerkzaam zijn. De dekdatum kan een richtlijn zijn voor de uitgerekende geboortedatum doch veel veulens worden of eerder of later geboren. Heb je trouwens de geboorte van een veulen gezien bovenaan de pagina? Misschien helpt dit je een beetje.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-02 14:51

Greetje, het is inderdaad een heel mooi stukje wat je daar geschreven hebt, ik heb het zelfs al meerdere malen gelezen..... Haha! Haha!

Weet je, aan de ene kant heb ik ook zoiets van "ik zie het vanzelf wel" maar aan de andere kant, vooral denk ik omdat het de eerste keer is dat er een veulen geboren wordt bij mij, maar soms ben je zo bang dat je er bv niet bij bent en er dan toch een vlies over de neus zit en het veulen stikt ofzo...Misschien bedenk ik ook wel te veel rampscenario's hoor, er zijn tenslotten duizenden paarden die zonder birthalarm ed veulenen zonder dat er iets mis gaat...

Het zal wel gewoon komen omdat het zo spannend is voor de eerste keer je eigen ponietje dat een veulentje krijgt.... Knipoog

In ieder geval hou ik uier en kling goed in de gaten, kijk er elke dag in ieder geval 'smorgens en 'savonds naar, en als dat echt gaat veranderen ga ik weleens kijken 'snachts...

Wat het uier betreft, het is nog lang niet vol, maar het is ook geen 'zucht' volgens mij, want ook al rent ze ik weet niet hoe lang rond, het wordt niet meer kleiner ofzo.....Maar op spanning is het zeker nog lang niet...

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 15:14

Gewoon rustig blijven Mika maar ik weet bij voorbaat al dat je dat niet lukt. Wij hebben al rond de 120 veulens gevangen mijn man nog veel meer maar iedere keer gieren ons de zenuwen nog door de keel. Dat hoort er dus ook bij Haha! En ook heel vaak liepen ze er s'morgens al heel vaak bij. Maar hou je ons op de hoogte, ik ben heel benieuwd naar je eerste ervaring.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-02 15:21

Ik zal zeker proberen rustig te blijven Greetje, maar of het lukt kan ik je niet beloven..... Haha! (hahhah NOT)

Zijn er nog meer dingen voor vlak na de geboorte waar je aan moet denken?? Ik las bv net dat bij Marije de da is geweest vanmorgen, terwijl ik had begrepen dat alles goed was gegaan.....

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 16:04

De dierenarts is geweest om Kyra een veulenprik te geven. Een cocktail tegen tetanus, penicilline en vitaminen.
Verder heeft ze moeder en kind nog even nagekeken en meteen nog even naar een van de andere merrie's.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 17:00

Klopt Marije dat doen wij ook altijd binnen 24 uur even een veulenspuit en het hele zaakje even laten controleren. Hij is er dan toch dus dat kan mooi in een keer. Niet iedereen laat trouwens het veulen enten tegen veulenziekte. En dan nog even wat. Tijdens de veulenhengstigheid van de merrie, die ongeveer 9 dagen na de geboorte optreedt, kan het veulen aan diarree lijden, hetgeen te wijten zou zijn aan een gewijzigde samenstelling van de melk. Deze diarree gaat meestal vanzelf over, wanneer de klachten aanhouden, moet de dierenarts gewaarschuwd worden.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-02 17:04

En ik las in het bovenste stuk je over het krijgen van een veulen dat de merrie nog weer ingeent had moeten worden ongeveer een maand voor de uitgerekende datum.........Dat is niet gebeurt met Mika......Is dat erg?
Kan het alsnog bv tegelijk met de veulenspuit? Of mag dat niet zo vlak na de bevalling ivm een verminderde weerstand.....??

Worden jullie al moe van me?? Sorry voor al mn vragen, maar ik wil graag zoveel mogelijk te weten komen.....

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 17:08

Nee hoor we worden niet moe van je hoor. Ik denk dat je hierover even je DA moet bellen en vragen wat hij het beste vind. Ik ben geen DA en durf je hier ook geen antwoord op te geven. Wat je ook kunt doen is Zannekin even een pbtje sturen, die geeft je vast wel een goed antwoord.