Afronden of Afzetten?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Draakje

Berichten: 1727
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Apeldoorn

Afronden of Afzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-04 21:30

Ik zelf werk in een supermarkt en daar zijn we sinds maandag begonnen met afronden. als iets 1,02 kost word dat 1 euro en is het 1,03 dan word dat 1.05. enz

Vandaag moest mijn tante even naar de blokker, dus ik ben samen met mijn nichtje met haar mee gegaan.
Ze moest een rol ducktape hebben en die koste 4,52
er stond op een sticker dat hun contante betalingen afronden.
dus mijn tante legt 4,50 neer. Zegt dat meisje tegen haar:
mevrouw het is 4,52 hoor, ja zegt me tante maar jullie ronden toch af? dus word het 4,50.
nee mevrouw contante betalingen ronden we niet af. Verward
(Staat toch duidelijk op de sticker)
Dus m'n tante vraagt, en als ik nou 4,53 moest betalen?
dat word dan 4,55 zegt dat meisje.
maar als je het bedrag meer betaald krijg je het wel afgerond terug.
Dus m'n tante legt 6 euro neer en dat werd wel afgerond.
Dat is toch erg vaag??
het ging mijn tante niet om die rot centen, maar het ging om het principe.
en dat zeiden meer klanten die na haar waren.
zegt dat meisje nog tegen haar: u maakt zich meer druk om die centen dan om u rolletje ducktape! (die ze bijna zou vergeten. hoe brutaal kun je zijn) Vond dit toch echt pure afzetterij.


Als je in een winkel werkt, hoe ronden jullie dan af?
En wat zou je al klant zijnde hier van zeggen....
Misschien mensen die ook iets hebben meegemaakt sinds de afronding?

The Future Belongs To Those Who Believe In The Beauty Of Their Dreams.


Erna208
Berichten: 2409
Geregistreerd: 12-11-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 21:37

Bij alle supermarkten wordt euro 4,52 afgerond naar beneden bij contante betaling, dus moet je 4,50 euro betalen. Tenzij je pint, dan is het gewoon euro 4,52. Ik vind het een belachelijke redenering van het meisje bij de Blokker en ik had waarschijnlijk gevraagd om de bedrijfsleider. Niet vanwege die paar rotcenten, maar om het principe. En als mensen achter de kassa heel vervelend worden, heb ik soms ook nog wel eens de neiging om mijn gekochte waar bij de kassa achter te laten zonder te betalen en te zeggen houd dat spul maar, dan koop ik liever elders. Maar ja, de Blokker is geen supermarkt, dus misschien doen zij het wel anders ? (dat blijkt wel uit jouw verhaal).

MiekSpeciaal
Berichten: 2813
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: Den-Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 21:38

Nou, het afronden geeft mij als nieuwe kassa-debiel wel wat problemen Tong uitsteken Zie ook het topic op [JH] Jeuj, aangenomen!! Haha!
Maar bij ons is het zo dat iets van 4,52 4,50 wordt.. en 4,53 wordt 4,55..

Alleen, ik snap dat stukje wat jij verteld met die 6 euro niet, maar goed dat zal wel aan mij liggen.. Tong uitsteken

[edit: En ik werk dus bij een supermarkt en pinnen is wel gewoon het eigenlijke bedrag]

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 21:40

In de Supermarkt waar ik werk (de C1000) ronden we ook af, naar boven of beneden hangt van het bedrag af.
I.i.g. een belachelijke redenering van dat meisje. Ik had ook om de bedrijfsleider gevraagd.. Sommigen.....

edit: bij pinnen ronden we uiteraard niet af Haha!

Draakje

Berichten: 1727
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-04 22:04

Met die 6 euro bedoel ik dat als je hoger geeft dat het bedrag wat het product kost dat het wel afgerond word
Dus 4,52 en je geeft 6 euro krijg je 1,50 terug

Bij pinnen word idd niet afgerond

The Future Belongs To Those Who Believe In The Beauty Of Their Dreams.


Bonte
Berichten: 6055
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 22:09

Amethyst schreef:
In de Supermarkt waar ik werk (de C1000) ronden we ook af, naar boven of beneden hangt van het bedrag af.
I.i.g. een belachelijke redenering van dat meisje. Ik had ook om de bedrijfsleider gevraagd.. Sommigen.....

edit: bij pinnen ronden we uiteraard niet af Haha!


He, ik werk ook bij C1000.
Als een klant echt gepast wil betalen, dan moet je het aannemen. BBij ons tenminste wel.
Stel het kost 4,53 en de klant wil precies dat betalen, dan moet je 4,55 aanslaan (het afgeronde bedrag) en kom je dus 2 cent tekort in je la. Ik heb nog niemand gehadd, maar mijn collega's wel al een paar.

Bonte
Berichten: 6055
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 22:10

Vind het trouwens stom dat je bij pinnen wel het eigenlijke bedrag moet pinne. Stel: het is 4,52 dan zeg je 4,50, maar gaat de klant pinnen dan moet je weer 4,52 zeggen.

angelfire

Berichten: 4715
Geregistreerd: 26-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 22:13

Wat raar.
Bij mij op het werk ronden we ook gewoon naar beneden af.

Bonte
Berichten: 6055
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 22:14

angelfire schreef:
Wat raar.
Bij mij op het werk ronden we ook gewoon naar beneden af.


Ook met pinnen??

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 22:23

Bonte schreef:
Vind het trouwens stom dat je bij pinnen wel het eigenlijke bedrag moet pinne. Stel: het is 4,52 dan zeg je 4,50, maar gaat de klant pinnen dan moet je weer 4,52 zeggen.


Dit was in het guldentijdperk ook al zo Knipoog . Contant is afronden, pinnen het eigenlijke bedrag .

Alleen zoals bij de blokker gebeurt hoort dus niet , misschien nieuwigheid of gewoon blond, maar ik had het er idd niet bij laten zitten. Niet om die 2 cent maar wel om het principe Lachen .

My horse is a real gentleman. When we go over a Fence, he insists on ladies first

Principieel gezien ben ik tegen principes.

Draakje

Berichten: 1727
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-04 22:33

Ja, klanten mogen bij ons contant betalen als ze dat willen, ze mogen ook de centen bij geven, dus als het 2,14 is mogen ze ook precies 14 cent geven. en ja wij moeten het ook afgerond op de kassa intypen.
De meeste klanten hebben geen moeite met de afronding, maar je hebt er ook wat bij zitten die echt elke cent terug willen hebben.

The Future Belongs To Those Who Believe In The Beauty Of Their Dreams.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 22:37

En je mag als klant gewoon eisen dat je het op de cent nauwkeurig terug krijgt, aangezien het er bij de wet nog niet door is.

Overigs vind ik het TS voorbeeld wel erg vaag!

- Offline -

Bonte
Berichten: 6055
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 22:41

DeesDeBest schreef:
Overigs vind ik het TS voorbeeld wel erg vaag!


Verward Verward uitleg??

angelfire

Berichten: 4715
Geregistreerd: 26-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 22:52

Bonte schreef:
Ook met pinnen??


Bij ons kun je niet pinnen. Haha!
(het is een campingwinkel)

Jet

Berichten: 11941
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 22:58

Volgens mij heeft dat meisje het guldens tijdperk niet meegemaakt, toen was het immers eigenlijk hetzelfde Verward . Ze zal even moeten leren hoe het werkt, of ze is slim en steekt al die 1 en 2 cent die ze teveel rekent in haar eigen zak. Dat zal over een hele dag misschien wel een halve euro winst zijn Knipoog .
Haar chef moet haar maar eens uitleggen hoe het precies zit. 1 en 2 naar beneden, 3 en 4 naar boven!

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 23:25

Bonte schreef:
:? Verward uitleg??

Citaat:
dus mijn tante legt 4,50 neer. Zegt dat meisje tegen haar:
mevrouw het is 4,52 hoor, ja zegt me tante maar jullie ronden toch af? dus word het 4,50.
nee mevrouw contante betalingen ronden we niet af.
Dus m'n tante vraagt, en als ik nou 4,53 moest betalen?
dat word dan 4,55 zegt dat meisje.

- Offline -

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 23:29

Het is trouwens als concument NIET verplicht om hier in mee te gaan. imo Is het weer een dubieus truukje om de consument te belazeren.

De eurocent en 2 eurocent zijn en blijven een wettig betaalmiddel en ik quote:

Citaat:
Als u in een winkel bent die via een sticker heeft aangekondigd dat er wordt afgerond, zal u bij de kassa te horen krijgen dat uw totaalbedrag naar boven of beneden wordt afgerond op 5 eurocent als u contact wil betalen. Als u er vervolgens op staat gepast te betalen en u heeft het exacte bedrag ook in uw portemonnee, dan zal de winkelier hier geen halszaak van maken. Dat hebben winkelorganisaties en de Consumentenbond met elkaar afgesproken.


Dus weer een leuk truukje om de zakken van de rijken verder te vullen en die van de armen verder te legen... Lips are sealed

Om antwoord op de titel van je topic te geven.... afzetten dus Knipoog

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

MiGzi_MiQ

Berichten: 744
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Amsterdam!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 23:50

Ik werk in de AH op museumplein, dus in de meest gigantische kakbuurt van Amsterdam, en wij ronden ook sinds Maandag de eindbedragen af! En net als zoals jullie allemaal zeggen: 2 cent, gaat naar 0, en 3 cent 4, 6 en 7 cent gaan naar 5! *volgen jullie het nog! Schijnheilig *.. Maar 8 cent gaat weer naar 10!!
Is eigenlijk net hetzelfde principe als met de gulden toen die tijd!

Maar ik ben dinsdag voor dief uitgescholden toen een stelletje van een jaar of 30 gigantisch schrokken van het enorme bedrag van 2,50 ipv 2,48! En ze weigerden het te betalen, want ik zette de boel af, en zou het geld in m'n eigen zaak steken, en ik was ziek dat ik dit deed, en ze zouden de Wet van Waren+ De 2e Kamer en de Koningin een brief schrijven en mij aanklagen!! Verward
En dat allemaal voor die 2 rotcenten!! Verward *en dan te bedenken dat die Troela in duur pakje met Burberry Pet en Louis Vuitton tas liep!! * .. Ze zijn gewoon echt gierig!! Lips are sealed

Maar in jouw geval is het echt afzetten!! Wat een naaistreek!!

<center>K) » Selamat Hari Raya Dan Tahun Baru! « K) [ITP] Erve Meenderinkboer!
</center>

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 23:54

Ach, als je dan gierig wilt gaan doen.... Pin bij ongunstige afronding en contant bij een gunstige afronding.... Heb van de week al met kilo's koper lopen slepen, word je niet vrolijk van.

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 23:58

Wat mij opvalt bij het tankstation waar ik werk, dat mensen die voor 9,99 tanken, die ene cent wel terug willen hebben. En mensen die voor 10.01 tanken, het raar vinden dat ik die ene cent ook wil. Ja, 10 klanten die dat zo doen, en dan is het toch 10 cent verschil. En waar leg je dan de grens, als het 10,02 is ook maar goedkeuren. Dacht het niet. aar dan krijg je dus van die mensen die daar dan moeilijk over gaan doen dat ze die ene cent bij moeten leggen. (moeten ze uit hun auto gaan halen ofzo)
Terwijl ja, als ze de volgende keer voor 9,99 tanken, willen ze toch echt die ene cent terug hebben. Knipoog

En MiGzi, iedereen heeft voortaan zo'n pet en tas. 90% = namaak Knipoog

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

MiGzi_MiQ

Berichten: 744
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Amsterdam!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 00:03

Ethelate schreef:
En MiGzi, iedereen heeft voortaan zo'n pet en tas. 90% = namaak Knipoog


Jaa, dat is wel zo.. Maar ik wou alleen even laten weten dat je kon zien dat zij het niet krap thuis hebben hoor!

<center>K) » Selamat Hari Raya Dan Tahun Baru! « K) [ITP] Erve Meenderinkboer!
</center>

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 05:36

Ik ben dus een van die zeikerds die gepast wil betalen. En van de week werd daar toch moeilijk over gedaan bij de Etos, echt raar.
Ik wist nl. van de Consumentenbond dat je als je dat wilt gepast mag betalen, maar dan moeten de kassajuffen daar ook wel in voorgelicht worden.
Het kostte me echt veel moeite om uiteindelijk toch tot op de cent nauwkeurig het bedrag te mogen betalen. Ik wil eerst die centen kwijt, ik ga ze toch niet weggooien.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 08:22

Ik heb hier in België van die afronding nog niets gemerkt... Is er misschien ook nog niet... Maar moest het er zijn, ik zou het erg handig vinden... Het is zo irritant om steeds die 1 en 2 eurocentjes terug te krijgen, da's zo een rommeltje in je portemonnaie.
Ik doe het vaak genoeg dat als ik bijvoorbeeld 5, 47 moet betalen ik 5,5 geef en zeg dat ze het wisselgeld mogen houden... loop ik niet met die irritante rommel rond.
En als ik veel van dat kleingeld heb, dan betaal ik ook wel eens gepast, gewoon om het kwijt te raken...

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

Draakje

Berichten: 1727
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-04 08:42

Als klanten het bedrag contant willen betalen mag dat ook, het is nog een wettig betaal middel. Alleen geven we de 1 en 2 euro centen niet meer terug, tenzij de klant er op staat.
Maar zoals ze dat bij de blokker deden vond ik wel erg vaag, of dat meisje snapt niks van het afronden of hebben ze het allemaal verkeerd uitgelegt gekregen.
ik bedoel op de landelijke sticker staat :
Hier worden contante betalingen Afgerond.
en wij hebben een formulier gekregen over hoe het moest.
bedragen die eindingen op 8,9, 1, 2 worden afgerond naar de 10
bedragen die eindigen op 3, 4 , 6, 7 worden afgerond naar de 5
Met pinnen betaald de klant het volledige bedrag, dus geen afronding.

De meeste mensen zijn erg tevreden met de afrondingen, maar je hebt er altijd wel van die mensen bij zitten die er op staan elke cent terug te krijgen, maar niet de extra centen willen betalen.

The Future Belongs To Those Who Believe In The Beauty Of Their Dreams.

Leo

Berichten: 50035
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 09:14

Wat een enorm vreemd verhaal, dat meisje bij de Blokker was dan toch écht verkeerd bezig!!! Verward

Bij onze kassa kan je niet eens meer onafgeronde bedragen op totaal aanslaan, ik heb het geprobeerd maar dan geeft de kassa 'Foute operatie' aan.
Ze kunnen wel gewoon met twee en een centen betalen

Ik had laatst wel een rare klant, die echt perse drie centen bij het afgeronde bedrag wilde leggen. Ik raakte echt gigantisch in de war, uitleggen dat het een afgerond bedrag was, haar gekakel wat me nog erger verwarde en dan nog drukte. Man dat was echt niet te doen, en ik snap nog steeds niet wat ze nou eigenlijk wilde Scheve mond

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Utah_, _xManadisx_, bebble, Corelli, DeGelukkige4, DenieesB, dollyspikkel, Drico, Jasia, Kimmie25501, Ladypronk, lastig, linoleum, Marcella, Marocje, meiske04, nile, Nymeria, OmgiliBot, pony33, Roosch, roosjenat, Suky, tirzasarah10, Vithou, xMayo, Yannie, Zick_Zack en 82 bezoekers