kopen of niet???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ilovejuno

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Beek en Donk

kopen of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-04 15:20

hoi,


wij konden een paard goedkoop kopen omdat we de eigenaar goed kennen.
een kwpn ruin van 4 jaar met papieren en is gechipt.
alleen hij is erg schuw en nog niet ingereden of niks.
je mag alleen aan z'n hoofd komen en als je verder probeerd te komen(hals of verder) rend ie kei hard weg.
verder is hij ook erg mager, maar dat kunnen we wel bijvoeren.
we hebben al een hengst. maar weten dan niet of hij samen kan met die ruin.want hij wil soms nogal wat bazerig spelen (bijten ofzo,ineens aanvallen)teminste dat is bij een andere ruin die van mijn nicht is.
we kunnen hem anders nog wel appart zetten van de hengst.
maar we weten niet of we hem nu wel zullen kopen of niet.


ilovejuno

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-04 15:21

owjah ik was vergeten te zeggen dat er meer mensen hem hadden gekocht en vervolgens terug hadden gebracht na een week.
(ik denk zelf dat ze dan gewoon niet genoeg geduld hadden gehad)
denk je dat als we hem gewoon een maand erbij zetten ofzo en elke dag aaien enzo dat het dan beter gaat??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 15:25

Dit zal liggen aan jouw ervaring. Als jij erg goed dominant kan zijn tegenover een paard, veel ervaring en geduld hebt dan kan het, maar zou geen paard kopen opmdat je hem goedkoop kan krijgen, maar omdat je er echt eentje zoekt.

ilovejuno

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-04 15:29

we wouden al een paard kopen voor men vader, maar we wouden er eigelijk eentje die al ingereden was want hij is eigelijk nog maar een beginner hij heeft nog maar een paar keer op de manege gereden maar hij gaat meer lessen nemen.en we hebben wel iemand die dan helpt(diegene gaat ook een jong paard kopen)en zij heeft dan ook wel meer ervaring.we zitten te twijfelen of we hem kopen (omdat hij dan ook best goed koop is en wij zijn ook niet een van de rijkste Knipoog )

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 15:31

Hoi, heb mijn paard ook ooit gekocht als een enorme angsthaas. Deze was als veulen nooit in handen geweest en toen ik haar kocht nog steeds niet (anderhalf jaar). Ik heb periodes gewanhoopt en dacht dat het nooit meer goed zou komen, maar inmiddels is ze 6 jaar en een ontzettend braaf en rustig paard geworden die erg gesteld is op haar verzorger. Ze blijft wel onzeker naar vreemden.
Wel denk ik dat je voldoende ervaring moet hebben om hiermee goed om te kunnen gaan, als dat zo is, gewoon doen dus.

ilovejuno

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-04 15:34

ik kan wel rijden maar ook niet zo heel goed want ik heb 3 jaar lessen gehad en toen ben ik 2 jaar bij mijn nicht weesten rijden en daarna heb ik zelf een jaar geleden een pony gekocht.
maar als we hem kopen krijgen we hulp van men nicht (en mischien nog van iemand anders die zijn eigen paarden ook heeft ingerden en dressuur rijd)en die hebben wel ervaring

♥Een paard is veel meer waard dan rijkdommen, wanneer we paardrijden lenen we vrijheid.
♥Shakira
♥Lieve Juno, je was een geweldige pony, rust zacht maat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 15:38

Ik denk dat je het beter niet kunt doen, zeker niet gezien de aanwezige ervaring die je hier neerschrijft. Kijk dan liever uit naar een wat ouder, rustig paard, dat lijkt me een veel beter idee.

ilovejuno

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-04 15:53

ok. we hebben afgesproken met de eigenaar dat we het paard een maand mogen houden en dan zien of we hem willen of niet.maar we gaan morgen toch kijken op de paardenmarkt dus mischien als we daar iets zien.

♥Een paard is veel meer waard dan rijkdommen, wanneer we paardrijden lenen we vrijheid.
♥Shakira
♥Lieve Juno, je was een geweldige pony, rust zacht maat.

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:08

ik ga denk ik ook wel mee ilovejuno Lachen

ilovejuno

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-04 16:09

ok Haha! bel vanavond nog maar effe anders Knipoog

♥Een paard is veel meer waard dan rijkdommen, wanneer we paardrijden lenen we vrijheid.
♥Shakira
♥Lieve Juno, je was een geweldige pony, rust zacht maat.

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:10

en ik vind... dat je eerst maar is 1 maand moet afwachten(kijken hoe die is bij jullie in de wei waar ie goed verzorgt word) en als het niks beter word dan maar niet kopen, maar ik denk dat dat paardje gewoon te slecht verzorgt is, en dat ie wel braver word..

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:10

wacht ik stuur je ff un bericht

_Mayo_

Berichten: 1219
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Hoofddorp[Noord-Holland]

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:12

ik denk dat het belangrijk is dat je in die maand een goeie band met hem op bouwt en hij iemand heeft die hij kan vertrouwen en pas als je dat heb kan je verder gaan met aanraking enzo want dan vertrouwt hij je sneller en weet hij dat je niet slaat of hem laat schrikken(dit is mijn menig je moet zelf weten of je het doet)

Eerst de ruiter, dan het paard. (Anne Muller, Basis rijkunst)

<'\___~
...(\...)\...

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:15

ik ben het met mayo eens;)

Annelies

Berichten: 18
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 17:14

moeilijk zeggen. Verward

in principe worden die bange schuwe beestjes na genoeg geduld en aandacht vaak extra lief en aanhankelijk (kan soms ook juist niet zo zijn)
dus wat dat betreft is het het proberen waard alleen vraag ik me af of je er bekwaam genoeg voor bent . ( ik bedoel het niet vervelend hoor..!)

Maar je moet wel weten hoe je een pony beleerd.. en gelooof me er komt meer bij kijken dan je op het eerste gezicht zou denken.

ik denk dat ik ik jouw geval toch liever een volledig beleerd paardje zou kopen.

Eigen paard is goud waard..!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 18:38

Annelies schreef:
ik denk dat ik ik jouw geval toch liever een volledig beleerd paardje zou kopen.


Inderdaad, en ook zeker geen paard van de markt. Groot nadeel van de markt is dat je een grote kans hebt om behoorlijk opgelicht te worden (zeker als 'onwetende' particulier) en je hebt daar ook nagenoeg de kans niet om een proefritje te maken, laat staan meerdere.

Cynderella81

Berichten: 560
Geregistreerd: 07-08-04
Woonplaats: Bij mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 18:59

Ilovejuno; ik zou inderdaad heel goed uitkijken wat je doet. Zowel met die ruin als met een paard op de markt.
Je schrijft dat je vader nog niet zo heel ervaren is, en als je hem nog lang bij je wilt houden zou ik hem zeker niet op die ruin zetten!! En paarden van de mark? Ik weet uit 1e hand dat ze onhandelbare paarden verdoven en als een mak lammetje aanbieden en/of zonder papieren doorverkopen om ervan af te komen. Ik wil niet alle paardenhandelaren over een kam scheren, er zitten natuurlijk ook betrouwbare mensen bij maar pas a.u.b. heel goed op!!

Trotse mama van Vincent!
Gabe v.v. Legaat en Minerva v.v. Legaat. Mijn geweldige meiden :)
Chaplin ons stippenmonster ;)

Illona
Berichten: 578
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 19:57

T is waar dat veel bange paarden extra aanhankelijk worden. Ik ben een keer naar een workshop geweest van een "paarden fluisteraar" en na ene maar min lopen de bangste paarden als een hondje achter hem aan. Het is een kwestie van lichaams taal, ze merken meteen dat ze je kunnen vertrouwen en je hoeft er geen paarde fluisteraar voor te zijn Haha!
als je dat kunt overbrengen, kun je het jonge paard kopen. Maar aangezien je niet erg veel ervaring hebt op dat gebied (denk ik...) en hij eigenlijk voor je vader is, denk ik ook dat je beter een ouder en minder gevoelig paard kunt uit zoeken, succes iig!

zij zijn groot en ik is klein, en dat is niet eerlijk!

ilovejuno

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-04 21:54

we gaan hem een maand proef doen.maar dan moeten we hem eerst proberen te vangen Haha! en dan gaan we kijken hoe het afloopt. daarna zien we verder.

♥Een paard is veel meer waard dan rijkdommen, wanneer we paardrijden lenen we vrijheid.
♥Shakira
♥Lieve Juno, je was een geweldige pony, rust zacht maat.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 21:59

Als het inderdaad voor je vader is die beginner is: green on green makes black and blue Haha! Knipoog

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 22:03

ach der vader ken wel tegen un stootje Tong uitsteken

ilovejuno

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-04 22:03

hij gaat ook lessen nemen.
en het zal tog nog wel een tijdje duren voordat we hem pas mogen beginnen met inrijden dus.
en iemand helpt ons die wel genoeg ervaring heeft.
maar zoals ik al zei we nemen hem een tijdje op proef en zien wel weer of hij vooruit is gegaan of nog even schuw is.

♥Een paard is veel meer waard dan rijkdommen, wanneer we paardrijden lenen we vrijheid.
♥Shakira
♥Lieve Juno, je was een geweldige pony, rust zacht maat.


ilovejuno

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-04 22:58

???nog iemand????

♥Een paard is veel meer waard dan rijkdommen, wanneer we paardrijden lenen we vrijheid.
♥Shakira
♥Lieve Juno, je was een geweldige pony, rust zacht maat.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 23:00

Niet doen, hier komen brokken van. Koop een rustig en ervaren paard, die wat ouder is, en alles al een beetje heeft gezien. Ja, daar hangt een prijskaartje aan. Maar dit paard zou ik niet kopen.

Je suis Charlie.

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 23:04

waarom niet ?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 bezoekers