bandages echt slecht?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

bandages echt slecht?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-02 23:38

Ik zat net een beetje rond te kijken op bokt (wanneer niet Knipoog ) en ik ben nogal geschrokken van een aantal antwoorden over bandages.

Omdat Graziano sinds een tijdje wondjes krijgt van zijn peesbeschermers en ik toch een zekere bescherming om zijn benen wilde hebben, ben ik begonnen met bandages.

Ik moet eigelijk nieuwe peesbeschermers kopen, maar kom er steeds niet toe en het gaat zo ook best. ik gebruik elastische bandages met lappen eronder.

Maar nu lees is dus aan alle kanten dat bandages slecht zijn voor de benen?! Das natuurlijk de bedoeling niet.

Ervaringen met bandages graag Haha!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 23:43

Professional's choice SMB. Dat zijn pas beschermers waar je wat aan hebt. Schokabsorptie, goede bescherming, goede pasvorm, knap paard dat daar wondjes van krijgt. Wel even een investering, maar dan heb je ook wat. Lijkt op Action, is veel beter. www.profchoice.com

Als je eens zoekt op 'bandages' vind je ongetwijfeld genoeg ervaringen, ik moet er niets van hebben.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 23:44

Ik heb 2 paar bandages voor Pinky en kan je vertellen dat ik ze misschien 10 keer omgehad heb. Misschien zelfs minder... Niet alleen om de reden dat ik een hekel heb aan die dingen (oprollen, afrollen, en nog een keer natuurlijk, arg!) maar ook omdat ik nogal vaak hoor dat de pees daar week en lui van wordt.. Is niet echt de bedoeling bij mijn jonge sportpaardje dus ik gebruik voor de veiligheid peesbeschermers en strijklappen..

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-02 23:46

hmm, ik heb nu dus actions en das 3x niks . ze gaan op 2 plekjes kapot, waar het gaat schuren en Grass wondjes op de kogels krijgt.

Ik zat eigelijk te denken om gewoon weer eskadrons te kopen nu. Die had ik hiervoor, tot Grassie ze sloopte.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 23:49

grassie schreef:
hmm, ik heb nu dus actions en das 3x niks . ze gaan op 2 plekjes kapot, waar het gaat schuren en Grass wondjes op de kogels krijgt.


Dat bedoel ik.... Die professional's choice dingen zijn qua model vergelijkbaar met de Actions, maar daar houdt de vergelijking dan ook op.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 00:30

Jij helpt je paard echt niet de vernieling in met bandages hoor!
Als dat zo zou zijn waren alle GP paarden nu stokkreupel geweest....

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 00:37

Met het verschil dat de meeste GP ruiters goed weten waar ze mee bezig zijn en dus correct bandageren.
Als je niet heel goed weet hoe je met bandages om moet gaan kun je ze echt beter in de kast laten liggen. Verkeerd omgelegde bandages (en dat gebeurt vaak genoeg!) helpen je paard wel degelijk de vernieling in!

Overigens rijdt mijn instructrice (lichte tour op het moment) haar paard altijd met simpele peesbeschermers. En haar oude grand-prix paard, dat momenteel ZZ-zwaar loopt heb ik ook nog nooit met bandages gezien.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 00:42

Ik doel meer op de posts van bijvoorbeeld Carola die overal heeft neergezet dat je de pezen zwakker zou maken met bandages,
dat vind ik klinklare onzin.

En wat betreft het verkeerd omleggen,
zo kan je dan nog wel veel verder gaan natuurlijk...
Andere beenbeschermers kan je ook verkeerd omdoen...
Misschien moeten we dan ook gaan adviseren om iedereen met halster te laten rijden, want met een bit kan je de mond kapot trekken en met een hack kan je de neus breken, met een bosal kan je schuurlplekjes krijgen...
Moeten we uberhaupt nog wel rijden?
Want een zadel kan je ook verkeerd leggen, als je al een goedliggend zadel hebt...

No offence maar je kan ook een beetje overdrijven... Kusje

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 00:46

Je kunt inderdaad overdrijven...... Lips are sealed Knipoog

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 08:33

Ik rijd zelf alleen met bandage's voor de show dus met witte bij het losrijden op concour en tijdens shows.

Ik hoor van meerdere mensen ( ook ruiters waar ik behoorlijk wat waarde aan hevht wbt hun mening)dat je idd de pezen zoveel steun geeft dat je ze het als het ware maakt zoals slappe enkels.
als je dan zonder versteviging gaat rijden verstappen ze zich heel erg snel of het wel of niet waar is tja ik ga de gok niet nemen bovendien is het gedoe mij al te veel werk en is buitenrijden met bandage's al een ramp dus wmb laat maar Lachen

Ik hoorde ooit een keer van een zzlicht ruiter dat als je geen zwakke knie had ging je ook niet met een knieband om lopen waarom paarden dan bandageren die het niet nodig hebben..?

Mijn paarden staan altijd rondom in de peesbeschermers.
Je heb ook van die peesbeschermers met een boel bont aan de binnenkant

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 08:44

Ik denk ook niet direct dat bandages schade aanrichten, een paard is zo`n enorm zwaar en sterk dier dat een lappie stof om z`n been volgens mij weinig toedoet (zoiets heb ik ook al in een ander bandage topic geschreven Haha! ).

Maar Margreet, over die Prof Choice beschermers; die dingen sluiten helemaal om het been. Ademt het dan nog wel? Mijn zusje gebruikt die dingen (ze is een westernmuts Knipoog ) en als ze ze afhaalt na het rijden dan zie je van die kleffe natte afdrukken zitten. Dat lijkt me eigenlijk ook niet echt goed Verward

Ik blijf maar bij m`n eskadron peesbeschermers Lovers

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 09:30

Hieronder een stukje van de site van Professional's Choice. Er staat duidelijk bij dat je de beschermers elke 2-4 uur los moet maken (zo lang rijd ik meestal niet. Er staat inderdaad bij dat de benen warm worden.

Concerns are often voiced that if "my horses wear the boots, their legs will become dependent upon them and thus weaker." Not true. The boots keep the leg warm, creating moist heat therapy which enhances blood circulation and increases oxygen to the soft tissue - resulting in a more conditioned leg. The boots are similar to a tennis shoe.

If you buy a high-end shoe your leg doesn't become dependent on it, but the shoe does help to prevent damage to tendons and knees by supporting and absorbing concussion.

As with a person, concussion is what wears and tears down an equine limb. On a daily basis your horse's legs absorb thousands of pounds of stress per square inch. Testing at Oklahoma State University has shown that Professional's Choice Sports Medicine Boots absorb up to eight times more energy from hoof concussion than traditional wraps. Up to 45% on some horses!

The SMB II is the best protective boot for training because it protects not only the Fetlock Joint, but the entire musculo-skeletal system of the horse. For instance, since Dressage horses are asked for maximum collection, tremendous pressure is applied to the Hock and Stifle Joints. The SMB II is designed to absorb high levels of negative energy before it reaches the upper part of the leg to assist in prevention of injuries common to Dressage.


SMB IIs also protect the legs of your Polo ponies from injuries caused by mallets, balls and interference during the heat of the game. SMB II's powerful ability to absorb energy will help fight fatigue brought on in Chukkers and cut down on the risk of career-ending internal leg injuries

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 09:31

Dat is het nou juist, iedereen 'hoort' dat bandages slecht zouden zijn. De werkelijke reden, argumentatie of ervaringen mis ik daarbij, het is gewoon zo 'want dat zegt iedereen'

Dan geloof ik het dus al niet meer. Bij ons op stal staat een ZZ spring paard. Dat beest heeft de hardste benen van stal. Hij loopt altijd met bandages, en het is echt niet zo dat die ruiter 'zó goed weet hoe te bandageren' want op dit moment rijdt een minder ervaren jongen hem en die bandageert ook. Beest heeft nog nooit wat aan zn pezen gehad. Zo zijn er meerdere, die altijd gebandageerd worden en nooit wat hebben.
Onze veearts zegt dat het onzin is dat bandages de pees verzwakken.

Dus tsja, keuze makkelijk gemaakt lijtk me, geloof ik de veearts, springruiter en eigen ervaringen of de bokkers die ervan hebben horen zeggen? Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 09:46

Omdat de aap van mij ook werkelijk van alle soorten peesbeschermers plekjes krijgt. Ja ja, zelfs van PC Frusty Er hoeft maar ergens een naadje te zitten en hij krijgt er een kale plek van. Daarom rij ik nu ook met bandages (onelastische). Op advies van mijn instructeur omdat hij dat veilger vond dan helemaal zonder omdat Pablo nu voor ijzers heeft en in de zijgangen wel eens overhaast wil overstappen en je dan dus kans hebt dat hij zijn been raakt.
Met longeren doe ik wel vaak kappen om (makkelijker en dat is maar 1 keer per week dus dan heeft hij niet meteen een nieuwe kale plek).
Op wei heeft hj niks om zijn benen dus wel risico dat hij zich aantikt maar daar hoop ik dan maar omdat hij dat niet doet.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 10:28

Een gezond mens loopt toch ook niet de hele dag met enkelbandages e.d.???

En vaak hoor ik het argument van: 'ik gebruik bandages, omdat ik dressuurmatig hoge oefeningen maak'. Dat hoor ik regelmatig van ruiters in de M. Maar de M is niet hoog. De Z ook niet. Lichte tour ook niet. Wanneer ben je dan hoog genoeg met je oefeningen zodat je bandages nodig hebt? Dát argument slaat nergens op.
Tuurlijk is het mooi bij het losrijden of voor de foto. Daar heb ik niets op tegen. Op de trailer ook; supergoed hoor.

Maar voor het rijden. Nee, bedankt. Ik heb er al zoveel boeken (vooral engelstalig) over gelezen, ik weet wel waarover ik praat. Jammer dat er nog zo gigantisch veel mensen zijn die hun paard willen óver-beschermen.

Sjuimpje, bijna altijd ben ik het wel met je eens. Maar op dit punt totaal niet.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 10:42

Manon 2 schreef:
Hieronder een stukje van de site van Professional's Choice. Er staat duidelijk bij dat je de beschermers elke 2-4 uur los moet maken (zo lang rijd ik meestal niet. Er staat inderdaad bij dat de benen warm worden.

Concerns are often voiced that if "my horses wear the boots, their legs will become dependent upon them and thus weaker." Not true. The boots keep the leg warm, creating moist heat therapy which enhances blood circulation and increases oxygen to the soft tissue - resulting in a more conditioned leg. The boots are similar to a tennis shoe.


Volgens mij kun je geen een beschermer langer dan 4 uur laten zitten. Dat is nooit goed.
De benen worden wel ietsjes warm, maar er staat ook bij wat de functie daarvan is. Om eiwitten te laten denatureren (been gaat kapot door warmte) zijn temperaturen nodig boven de 60 graden, nou dat haal je bij lange na niet!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 11:06

Je moet je paard niet dag en nacht met bandages op stal zetten, maar als je je paard tijdens het rijden bandageert is daar niets mis mee hoor. Pezen worden er echt niet lui van ofzo. Ik bandageer zelf niet zo heel vaak, maar wel altijd met lappen eronder (Eskadron). Ik rij meestal met Action peesbeschermers, die heb ik al jaaaaren en bevallen nog steeds goed.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 11:07

Aan mijn paard zn benen ook geen tango!

Ik heb uit eigen ervaring met mijn eigen paard kunnen zien dat het niet goed kán zijn... Zeker niet in het bos! Ik leg hem ook wel eens bandages om, als het wat kouder is en ik toch gewoon wil rijden, dan zijn ze net iets warmer en kan ik meer vragen, meer belasten. Na het rijden leg ik dan 12 minuten ijs om zn benen. Klaar issie weer. Daar is ook niets op tegen, maar door mijn negatieve ervaring denk ik ook wel dat ik weet hoe lang, wanneer, hoe, wat, waar, waar niet etc... Ik kan het niet uitleggen, maar ik denk niet dat ik het écht weet, vandaar dat ik het liever niet doe. Bescherming is m.i. nonsens, steun ook.

Wat doen peesbeschermers/bandages? Ik had geen idee, tot mijn paard in een stuk pvc buis stapte en onder zijn kogel in zijn kootholte een diepe wond had. Da wilde m niet hechten (te oud, onzin weet ik het wat), dus zalf erop om ontsteking tegen te gaan, compres erop en weet ik het wat, en... jaja, een bandage eromheen. Tegen vuil ed (erg logisch tot nu toe). Omdat mijn vaders paard op dat moment al 3/4 jaar stil stond met een peesklap ging Joop mee naar het bos. 3 uur lopen, kon hij makkelijk en op het wondje liep hij niet kreupel. Bovendien had de DA gezegd dat dat makkelijk kon. Best, bandage om en rijden maar. Komt hij thuis, stokkreupel, heet been (ik overdrijf niet), echt FOUTE BOEL. DA erbij: ja, maar je gaat toch niet met die bandage eromheen 3 uur door het bos lopen? Oh.
Wat was er gebeurd, want dat doet een bandage. Het was stikheet geworden onder die bandage. Die bandage laat de warmte niet goed weggaan (ooit bezwete benen gezien onder peesbeschermer/bandage?). Hij zorgt dat een geschoren been niet koud is zodat je er gewoon mee kan rijden en je geen peesklappen oid krijgt. Mijn paard had dus een week lang een zware peesontsteking. Achteraf heb ik vreselijk geluk gehad, de diepe en oppervlakkige buiger (essentieel in het paardenbeen) waren niet beschadigd, maar dat bleek pas na een week. Zijn huid is geblisterd door de bandage (en nee hij heeft niet gescheurd in het bos, gewoon 3 uur gereden) en er zit nog altijd een pluk wit haar. Tuurlijk geeft een bandage steun (Hamara, zijn toenmalige stalmaatje had een peesklap en die reden we met peesbeschermers, voor steun), maar het risico dat je je pezen naar de vernieling rijdt als je niet weet wat je doet is mij te groot.

Ik leg nog steeds bandages aan. In de winter tijdens het poetsen al zodat de boel lekker opwarmt voordat we gaan rijden, in de zomer als we zwaar aan de bak gaan voor de steun. Maar zeker niet langer dan een uurtje, en met uitstappen gaan ze alweer af, daarna leg ik ijs om zn benen om de boel goed te koelen, want ééns maar nooit weer. Ik ga zeker niet in het bos zwaar met hem rijden met iets om zn benen. Ik ben niet helemaal gek. Bovendien zijn zijn pezen sterk genoeg om het aan te kunnen, dus de steun heeft hij niet nodig. En ja, mijn paard is ook overgevoelig, maar toch, ik wil het risico met geen enkel paard lopen. Ik vind het gewoon onverantwoord om te doen. Ik kijk wel uit! En wat iemand anders doet? Tsja, niet mijn zaak. Zoals ik al zei: aan de benen van MIJN paard geen tango meer!

BTW: ik heb nu dure 'ademende' Eskadron lappen eronder (pas nieuwe, daarvoor gewoon lappen), en nog steeds staat het zweet op z'n pezen als ik ze eraf haal en is het allemaal flink warm. Nee, ik laat de bandages er niet voor liggen omdat ik merk dat hij er baat bij heeft (zwaardere oefeningen wórden echt lichter voor hem, en met voorgewarmde pezen lóópt hij gewoon beter). Ik zie overigens het nut van stalbandages nog meer in dan van werkbandages. Koude benen zijn wat stijver etc, en met stalbandages houd je ze iets warmer. Helaas is die van mij zo'n klojo, die eet ze gewoon op, en daar ga ik mijn (dure) bandages niet aan opofferen. De oude heeft hij allemaal al opgegeten. Misschien is dat ook wel een teken, bovendien doet hij het prima zonder...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 11:30

carola schreef:
En vaak hoor ik het argument van: 'ik gebruik bandages, omdat ik dressuurmatig hoge oefeningen maak'. Dat hoor ik regelmatig van ruiters in de M. Maar de M is niet hoog. De Z ook niet. Lichte tour ook niet. Wanneer ben je dan hoog genoeg met je oefeningen zodat je bandages nodig hebt? Dát argument slaat nergens op.

Ik ben het met je eens dat M of Z geen zware dressuur is. Echter of een bepaalde oefening zwaar is voor een paard is afhankelijk van de mate van africhting, zwaar is een relatief begrip. Wanneer jij in je training oefeningen vraagt die net iets boven het niveau van je paard liggen dan zijn die oefeningen zwaar. Voor een doorsnee manege paard zal een oefening als wijken zwaar kunnen zijn terwijl voor een M-paard een oefening als eenvoudige wissel zwaar is.
Ik lees nu steeds dat bandages volgens jou schade aanrichten maar een medische onderbouwing van jou kant mis ik daar steeds in. Zware oefenigen vergen veel van de pezen. Bandages geven een gelijkmatige druk en daarmee ondersteuning aan het been, verder beschermen ze het been bij het raken, in bijv. zij-gangen. Hiermee kun je dus blessures voorkomen.
Bandages moet je nooit gebruiken op een natte bodem. De bandages worden daardoor te zwaar van het water en leiden dan juist tot blessures. Wanneer je recreatief rijdt of een keer een bosrit maakt kun je net zo goed peesbeschermers gebruiken. Scheelt je een hoop werk en wasgoed Haha!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 11:55

Ik heb bovendien ook vaak genoeg meegemaakt dat paarden struikelden omdat die bandages los waren gegaan. Ligt ook aan de manier waarop je ze vastmaakt...maar wa carola zegt, wij lopen ook niet de hele dag met enkelbandages om e.d. Dus waarom zou een paard daar dag in dag uit mee moeten lopen?

Als jij een spier of een pees, waar dan ook intaped, dan wordt die pees of spier op een gegeven moment ook lui, omdat je hem niet goed kunt gebruiken, het wordt eveneens stijf. Zo werkt het bij paarden precies hetzelfde. Bandages zou ik alleen gebruiken wanneer het werkelijk nodig is, en mijn paard steun nodig heeft, maar niet voor de sier of wat dan ook, daar verziek je de pezen alleen maar mee.

juniorlover
Berichten: 50
Geregistreerd: 08-02-02
Woonplaats: nistelrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 11:55

Op mijn werk doen we de paarden ook altijd voor bandageren.
Eerst dacht ik ook altijd dat bandageren slecht was maar ben daar toch wel anders over gaan denken.
Zelf bandageer ik mijn paarden thuis bijna nooit.
Heb er net zo snel peesbeschermers omgegooit.
Maar als bandageren dan echt zo slecht zou zijn waarom doen het dan zoveel ruiters??? Verward Verward Verward
En waarom leer ik het dan op school (deurne) als het echt zo slecht zou zijn.
Daar zullen ze het ook wel moeten weten en als het echt zo slecht is zouden ze het je daar niet leren denk ik.
En de leerlingen die daar intern zitten moeten ook altijd minimaal 2 bandages omdoen als ze gaan rijden.
Ik denk dat als jij goed bandageerd en de druk goed verdeeld een bandage niet zo veel schade aanricht.
Maarja als je paard goed op z'n benen is heeft ie aan peesbeschermers ook genoeg denk ik zomaar.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 12:13

ik denk dat bandages vooral bescherming bieden.. Misschien een beeje steun, maar zeg nou eerlijk, zou jij het niet waarderen als je Z oefeningen doet, om dan een beetje steun te krijgen?? Dat betekend niet meteen dat je pezen zwakker worden enz, want ik dressuur en spring met bandages, cross met harde peeskappen, en in de molen en wei hebben ze nix om. Dus dan lopen ze ook, zonder beschermiong, dus ik geloof niet dat de pezen van iedere dag max. 2 uur bandages om hebben, zwakker worden...

Tevens heb ik ook een aantal keren dit met verschillende DA's overlegt, en de meesten vonden het afzwakken van pezen onzin. Dus ik denk dat het een beetje overdreven is.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 12:49

Jippie schreef:
Ik lees nu steeds dat bandages volgens jou schade aanrichten maar een medische onderbouwing van jou kant mis ik daar steeds in.


Als ik dat hier helemaal zou moeten gaan uitleggen, dan wordt dat zeker weten het langste berichtje ooit. Ik zou ook niet weten hoe ik dat kort zou moeten verwoorden. Ik zou je aanraden; ga eens wat boeken erover lezen als je er meer van wilt weten.
Te beginnen met 'Paardenbenen' van Offereins, en daarna zijn er nog tal van interessante (engelstalige) boeken.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 13:35

Quote dan eens een kort stukje voor ons van hoe en wat. Als het zo simpel is hoef je daar helemaal niet langdradig over te zijn.
Want zo blijft het het 'ik heb het gehoord van die en die, neem het nou maar aan verhaal'

En nee bedankt, ik neem niet zomaar aan dat ik mijn paard de vernieling in help door hem netjes te bandageren.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 13:41

Het is niet zo simpel. Zoals ik al zei: ga Paardenbenen lezen. Zo goed als het daar staat beschreven kan ik het echt niet quoten.