[VD] trucjes leren?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
steffieke
Berichten: 12
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: belgië

[VD] trucjes leren?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-04 21:12

hooj,
ik heb een veulen(kyra) en wil haar later ook enkele trucjes leren,
maar hoe oud moet volgens jullie een paard zijn voor haar iets te leren?volgens mij 2jaar?!
en wat is het makkelijkste trucje om mee te beginnen? Scheve mond

These feelings I have inside my soul,Theres no words that can describe*Miek=drachtig!!!


Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 21:15

ik zou wachten tot minimaal 2.5 jaar. Een veulen hoort in de wei te spelen ben zijn vriendjes en geen moeilijke dingen te leren(maar daar zijn de meningen dan ook weer lichtjes over verdeeld).
En vanaf dan gewoon vanaf het begin beginnen, eerst makkelijke oefeningen als op commando halthouden, volgen, draaien, voetje geven, en zo steeds verder uitbouwen.

Hoe oud is je "veulen" nu trouwens? btw, vanf 1 jaar is het geen veulen meer, maar jaarling og enter, en vanaf 2 jaar is het een twenter Knipoog

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

steffieke
Berichten: 12
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-04 21:24

ze is nog maar 3maanden!ben ook zeker nog niet van plan om al te beginnen,
maar ik wou eerst wat makkelijke dingen leren aan haar moeder(ze staan nu toch apart)

These feelings I have inside my soul,Theres no words that can describe*Miek=drachtig!!!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 21:25

steffieke schreef:
ze is nog maar 3maanden!ben ook zeker nog niet van plan om al te beginnen,
maar ik wou eerst wat makkelijke dingen leren aan haar moeder(ze staan nu toch apart)

staan ze nu al apart?
Een veulen van 3 maanden hoort niet apart te staan

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

steffieke
Berichten: 12
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-04 21:27

als een veulen 100dagen oud mag het toch weg van de moeder? of niet?
ze zou erbij mogen blijven normaal,maar omdat ze mieke(haar moeder) haar staart eraf geknabbeld heeft moest ze daar weg,er loopt nl nog een paard in de wei en haar was ze ook al aan de staart begonne!en das echt nie mooi nu bij mieke

These feelings I have inside my soul,Theres no words that can describe*Miek=drachtig!!!

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 21:29

Citaat:
Op 1juli is ze bevallen van een flink merrieveulen=>Kyra!ze is nu 3mnd oud

Morgen.
...

Glorie.

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 21:29

steffieke schreef:
als een veulen 100dagen oud mag het toch weg van de moeder? of niet?


5, 6 maanden ofzo...

Staat ze nu bij leeftijdsgenootjes?

Morgen.
...

Glorie.

steffieke
Berichten: 12
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-04 21:31

ja,ze staat met een veulen van ongeveer dezelfde leeftijd

These feelings I have inside my soul,Theres no words that can describe*Miek=drachtig!!!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 21:31

een veulen hoort ten vroegste pas op dik 4 maanden weggehaald te worden, en het liefst pas op een half jaar.
je kon beter een product kopen om in de staart te doen, een veulen hoort nog veel te leren van haar moeder

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 21:32

Ben ik blont of:

Citaat:
Op 1juli is ze bevallen van een flink merrieveulen=>Kyra!ze is nu 3mnd oud


Blond

Morgen.
...

Glorie.

steffieke
Berichten: 12
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-04 21:35

ja,ze staat toch maar 2dage apart!dan zal ik haar er maar trug bijzette!tege mij hadden ze gezegd da ze al weg mocht op 3mnd!

These feelings I have inside my soul,Theres no words that can describe*Miek=drachtig!!!


Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 21:36

steffieke schreef:
ja,ze staat toch maar 2dage apart!dan zal ik haar er maar trug bijzette!tege mij hadden ze gezegd da ze al weg mocht op 3mnd!


Mag ik vragen hoe oud je bent, hoe lang je al met paarden omgaat, en hoe lang je je paarden al hebt?

Morgen.
...

Glorie.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 21:37

als ze bevallen is op 1 juli is ze toch nog maar 2 maanden oud Verward

Maar het is inderdaad verstandiger om merrie en veulen samen te houden totdat het veulen oud genoeg, nu heeft het veulen nog nood aan een moeder. Als je niet wilt dat je merries staart word afgeknabbeld, kan je speciale producten kopen om erin te spuiten, die stinken en dan maakt het niet aantrekkelijk voor veulens om erin te knabbelen Knipoog

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

steffieke
Berichten: 12
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-04 21:38

ik ben 16,ik hab al 16 jaar paarden en rijd van mijn 6jaar!!maar mijn vader heeft ook al heel zijn leven paarden en heeft veulens altijd apart gezet op 3mnd-100dagen,

These feelings I have inside my soul,Theres no words that can describe*Miek=drachtig!!!

steffieke
Berichten: 12
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-04 21:39

sorry!ik bedoel juni!!!!! Bloos!

These feelings I have inside my soul,Theres no words that can describe*Miek=drachtig!!!

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 21:39

steffieke schreef:
ik ben 16,ik hab al 16 jaar paarden en rijd van mijn 6jaar!!maar mijn vader heeft ook al heel zijn leven paarden en heeft veulens altijd apart gezet op 3mnd-100dagen,


Was het jouw keuze de merrie te dekken? En is ze bevallen op 1 juli?

Morgen.
...

Glorie.

steffieke
Berichten: 12
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-04 21:41

ze is bevallen op 1 juni,normaal mocht ze niet gedekt worden,maar ze liep bij een hengst in de wei,en we hadden niets gezien!het was wel geen ramp dat ze gedekt was hoor,we wouden haar gewoon door een echte tinker laten dekken

These feelings I have inside my soul,Theres no words that can describe*Miek=drachtig!!!

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 21:43

steffieke schreef:
ze is bevallen op 1 juni,normaal mocht ze niet gedekt worden,maar ze liep bij een hengst in de wei,en we hadden niets gezien!het was wel geen ramp dat ze gedekt was hoor,we wouden haar gewoon door een echte tinker laten dekken


Als je een drachtige merrie hebt, wil je je dan iets meer in veulens verdiepen...

Je hebt het veulen met 3 maanden apart staan, want ja, ze vreet aan de staart. Je hebt je merrie bij een hengst in de wei lopen? Verward En als jullie het wel hadden gezien, wat dan? Je denkt dat je met 2 jaar iets kan doen met een paard.

Zo te horen heeft je vader er trouwens ook de ballen verstand van...

Sorry hoor... Scheve mond

Morgen.
...

Glorie.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 21:45

steffieke schreef:
ik ben 16,ik hab al 16 jaar paarden en rijd van mijn 6jaar!!maar mijn vader heeft ook al heel zijn leven paarden en heeft veulens altijd apart gezet op 3mnd-100dagen,

dan word het misschien eens tijd om die traditie te doorbreken.

Een veulen van 3 maanden kan zelfstandig eten en water drinken en kan in principe overleven zonder moeder, maar vergelijk het met een 5-jarig kind. Dat kan ook zelfstandig eten en drinken en overleven, maar het is zoveel malen beter voor de karakter en opvoeding als het een moederfiguur heeft die dingen leert en het beschermt en het liefheeft.

Ik zie het nut niet in om een veulen al vanaf 3 maanden te scheiden, 4 maanden vind ik zelfs vroeg.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 21:54

Dan wordt het inderdaad tijd om met deze traditie te breken Lachen
Een veulen van 3 maand hoort nog bij zijn moeder te staan en leeftijdgenootjes (liefst een gemengde kudde).
Mijn merrie heeft in 2003 ook een veulen gehad, die ging bij zijn moeder weg toen hij 7 maanden was. Dat is een mooie tijd, imo.
Voor staartknabbelende veulens kun je bepaalde producten kopen in de winkel kopen en dat in de staart van moeder en de andere paarden doen.

steffieke
Berichten: 12
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-04 22:02

ik wou gewoon jullie mening horen over wanneer je mag beginnen met een paard iets te leren!ik was echt niet van plan om iets te gaan doen al met kyra hoor
ik heb altijd geweten dat veulens vanaf 3maanden weg mag,en die veulens zijn er ziek ofzo van geweest! (al 40jaar ) maar morgfe zal ik kyra trug bij haar moeder zetten,en kenzo in een andere wei zette!de moeder haat staart is er nu toch al af

These feelings I have inside my soul,Theres no words that can describe*Miek=drachtig!!!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 22:06

En in welke paardenboeken en welke internetsites en welke gediplomeerde paardenmensen zeggen allemaal dat een veulen vanaf 3 maanden bij de moeder wegmag? Slim

nee maar nu weet je tenminste dat dit niet zo is, zoals ik al zei, het veulen overleeft het wel, maar het is absoluut niet ideaal voor een jong dier, psychisch gezien.

Je weet dus dat een veulen pas achter een half jaar gescheiden mag worden, en dat VD ongeveer met 2.5 kan beginnen Haha!

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

steffieke
Berichten: 12
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-04 22:06

die veulens zijn er niet ziek van geweest bedoel ik,maarja,ik snap het,ge haar er terug bij zetten voor haar''opvoeding'' nu ben ik weg,daag

These feelings I have inside my soul,Theres no words that can describe*Miek=drachtig!!!

AmableJarig

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 21:05

De eigenaar van mijn verzorgpaarden haalt de veulens ook met ong 3 - 3,5 maand van de moeder af. Het is misschien niet ideaal voor het veulen, ik zou er ook niet voor kiezen maar sommige mensen doen het nou eenmaal anders dan anderen. De veulens gaan wel samen met andere veulens van dezelfde leeftijd op de wei. Dus ze hebben iig veel aan elkaar. Dat was zoiezo al te merken want toen ze nog samen bij hun moeders stonden waren ze ook al meer samen dan apart. En ik ben het er meteen mee eens hoor, als je fokt liefst veulen er zo lang mogelijk bij houden, maar praktijk is vaak anders en daar verander je niks aan. En om nu zo jullie best te doen om Steffieke tot inzicht te brengen, van mij mag je maar je kan het beter bij haar vader proberen en ook daar zal je wrs niks bereiken.

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 39 bezoekers