Weer niet drachtig :( Ligt het bij de hengst???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Weer niet drachtig :( Ligt het bij de hengst???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-04 20:01

Ik weet het niet meer..ik denk dat het nu echt bij de hengst ligt, dat ze niet drachtig raakt.

Waarom? Hierom Knipoog

-1e keer: Kilini begon hengstigheid syptomen te vertonen, dus laten we dr dekken, scannen--> niks. Oke wij leggen ons bij neer, het zal wel aan ons liggen, te vroeg, te laat, noem maar op.

-2e keer: Kilini kreeg hengstigheid spuit, dagen later laten we dr dekken --> Weer niks. Naja Oke, lag waarschijnlijk weer bij ons, weer te vroeg, te laat, het zal wel.

-3e en laatste keer (inmiddels al Aug.): Kilini weer voor de 2e keer hengstigheid spuit gekregen, dagen later, plassen dat beest bij de hengsten, niet normaal. Laten we haar weer ff scannen, of er eitjes zijn--> Ja, wel 3 (!!!!); 1 hele grote en 2 kleintjes. Dierenarts ons gerustgesteld dat dit geen probleem was, als ze drachtig van twee zou zijn, kunen ze eentje wegspuiten, tja blah blah blah niet belangerijk (nog niet tenminste) UREN na die scan laten we haar dekken, en 2 dagen later weer. Als het nu niet raak is Boos! ...

Vandaag gescanned.....NIKS

Hoe kan dit nou? Deze hengst (Nero) is al 16 jaar en in 7 maand is zijn gezondheid erg omlaag gegaan, en hij wordt sinds Mei ong. weer op gezondheid gebracht. Het was niet zo dat ie bijna dood ging, maar kerngezond was die niet.. Maar we dachten dat ie nog wel vruchtbaar zou zijn. Niet dus.. Of ligt dit nog bij ons merrie?

Wij weten het niet meer maar we moeten helaas wachten tot volgende jaar maar weer met dekken..Iemand commentaar hierover? Ik snap hier eigenlijk weinig van en hoe dit kan..Iemand ervaring? We laten ook tussen nu en volgende jaar zijn sperma onderzoeken.

"You make me sick, but I love what we're doing here"
Egypt Central
"You Make Me Sick"

<3Verloofd <3


Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 22:36

Is het een eigen hengst?

Zoiets kan natuurlijk altijd gebeuren, misschien heeft hij een infectie wat zijn sperma aantast. Heeft de Da het onder de scoop bekeken? Of het actief was? Dekt hij ook andere merries en pakken die wel? Het kan ook een genetische klik zijn ,dat het daarom niet pakt, omdat het genetisch niet past.

Succes!

- Offline -

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 09:09

Kilini:

Wanneer is ze "normaal" hengstig geweest ?

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-04 11:07

Ja, zij is zo een paard wat dat niet maandelijks echt aangeeft Lips are sealed
Er zijn keren dat ze dat heel duidelijk maakt, maar meest van de tijd is het niet te zien. Vandaar ook de hengstigheid spuit, voor haar normale ovulatie, omdat als het ware te 'verstreken'..of zoiets Verward

Ja Nero is van een kennis van ons maar wij betalen/verzorgen hem. Er is dit jaar nog een veulen van hem gekomen, dus heeft hij vorige jaar nog wel gedekt, met succes.

Kun je dat genetische klik uitleggen? Heeft dit te maken met een soort 'voorkeur' van het merrie? Zij doet namelijk veel 'vriendlijker' tegen een andere hengst, en niet helemaal tegen Nero.

"You make me sick, but I love what we're doing here"
Egypt Central
"You Make Me Sick"

<3Verloofd <3

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 11:38

je zou dan volgend jaar weer moeten proberen en als het niet wil eens een andere hengst. misschien dat dat werkt. en een hengst die ziek is (hangt vanaf wat hij heeft) kan idd geen goede kwaliteit sperma hebben. Is jouw merrie eerder drachtig geweest?? kan zijn dat ondanks dat ze wel hengstig is toch niet drachtig kan worden.

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:32

baarmoeder infectie misschien ? met natuurlijk dekken krijgen ze meer "troep" binnen dan via inseminatie

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-04 16:14

Alikesflame"]
je zou dan volgend jaar weer moeten proberen en als het niet wil eens een andere hengst. misschien dat dat werkt. en een hengst die ziek is (hangt vanaf wat hij heeft) kan idd geen goede kwaliteit sperma hebben. Is jouw merrie eerder drachtig geweest?? kan zijn dat ondanks dat ze wel hengstig is toch niet drachtig kan worden.
[/quote]
Ja deze merries is al eerder drachtig geweest, 2 keer zelfs. Alleen bij de laatste keer kregen we te horen dat er een infectie in de stal was, en veel merries moest aborteren, of zoiets. Ja wij denken dat het nue cht aan de hengst ligt, het is toch niet goed voor zo'n beest als die binnen 7 maand ontzettend mager wordt? Als hij van wel 5 kg brok per dag en lekker hooi en lekker elke dag de wei in gaat en ineens geberut er niks. Blijft ie de hele tijd op stal staan..Dat is toch niet goed????? Ik denk dat we eerst in plaats van de hengst laten onderzoeken, voor de zekerheid onze merrie, en van een DA horen dat alles dus wel goed is en als er een gewoon gezond sperma bij de eitjes komen dat er geen reden is waarom ze niet drachtig wordt. Dan weten we ook genoeg!

[quote="Mist schreef:
baarmoeder infectie misschien ? met natuurlijk dekken krijgen ze meer "troep" binnen dan via inseminatie


Ja ook hierom laten we haar ff onderzoeken binnen, of alles in order is.

Zo ja, zoeken we denk ik gewoon een andere hengst. Jammer dan.

"You make me sick, but I love what we're doing here"
Egypt Central
"You Make Me Sick"

<3Verloofd <3

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 11:30

IK heb dit jaar ook mijn merrie laten dekken. Ze is eerst 2x door een hengst gedekt en dat pakte ook niet, sperma was gekeurd en bleek goed te zijn, dus volgens hen lag het aan mijn merrie. Merrie onderzocht, bleek perfect te zijn. De hengst had nog geen enkele merrie drachtig dus door een andere laten dekken en wel in 1x drachtig en nu nog steeds:D
Dus zelfs als beide paarden getest zijn wil het nog niet pakken, ben uiteindelijk ook blij dat het niet gepakt heeft hoor... soms willen de combi's gewoon niet....

Sammie drachtig van Solaris!

lucas03

Berichten: 1261
Geregistreerd: 13-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 12:26

Ik heb mijn merrie voor 2 jaar terug 7x bij de hengstenboer gehad en niets he Boos! terwijl zij super hengstig is altijd, niets mee aan te vangen. Tong uitsteken

in Februarie dit jaar laten scannen en infectie onderzoek gedaan. Het zag er allemaal super uit.

Dit jaar hebben we 3 pogingen thuis gedaan en weer niets. De 4e poging heb ik haar besloten weer naar de hengstenboer te doen (een andere overigens) daar is ze gescand, geinsemineerd, gespoeld en ik heb een fles 'regumate' mee gekregen en waarempel YES ze is dragend.

OK dan! vee arts bedankt. een goede begeleiding is een heleboel waard, het kost wel wat, maar geen veulen had nog meer gekost.
Nu maar hopen dat alles goed gaat.

Bij mijn merrie lag het er dus waarschijnlijk aan dat ze zelf niet genoeg drachtigheids hormoon maakte waardoor het eitje geen goede bodem in de baarmoeder had. Terwijl ze wel regelmatig hengstig was met een goed ei.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 12:29

Idd, het kan zijn dat de ovulaite van je merrie niet gelijkmatig is waardoor het niet pakt. Regumate is dan een goed middel om het regelmatig te krijgen.
Ik had dat ook met mijn merrie, helaas waren wij nogal laat in het seizoen en gaan we het volgend jaar gewoon weer proberen (maar dan wel met een kuur). Mijn merrie is overigens nog nooit drachtig geweest.

En als de hengst niet gezond is kan het zijn sperma aantasten. Ik zou dus goed onderzoek laten doen.

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-04 12:49

Kun je mij wat meer vertellen over Regumate?
Wat het is, hoe gebruiken, wanneer gebruiken, etc?

"You make me sick, but I love what we're doing here"
Egypt Central
"You Make Me Sick"

<3Verloofd <3

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 13:28

het feit dat de merrie niet optimaal hengstig is, verklaart toch wel veel.

Gewoon in de lente volgend jaar maar weer beginnen....

Misschien zou je dan toch voor een andere hengst moeten kiezen, anders blijf je twijfelen.

Vorig jaar had ik ook een merrie die niet hengstig werd. Dit jaar (begin april) 10 dagen Regumate pig gegeven en ze begon na 4 dagen spontaan heel goed hengstig te worden. 2 x KI gedaan en drachtig!

Regumate (regelt de ovulatie)kun je over het voer doen, maar in de mond geven in een lege spuit is saver. 1 x per dag 2 pompjes -het is vloebaar-
Laat je wel deskundig adviseren door je DA , sommigen adviseren na het gebruik van regumate ook nog een hengstigheid spuit erbij Lachen

lucas03

Berichten: 1261
Geregistreerd: 13-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 15:24

Skitter schreef:
Kun je mij wat meer vertellen over Regumate?
Wat het is, hoe gebruiken, wanneer gebruiken, etc?


Ik ben direct na het insemineren ermee begonnen, eerste 18 dagen dagen 10ml, daarna vond mijn DA het genoeg om verder 1 pompje te geven. 1 pompje staat gelijk aan 5-6ml. gewoon over het voer, ze proeven er volgens mij niets van.

Het is een drachtigheidshormoon, en is officieel voor 'varkens' op de markt. Wel voorzichtig, werkt ook op het vrouwlijk gestel door. met handschoenen aan geven.

Tip: laat je merrie goed begeleiden door je dierenarts, dwz op infecties controleren, iedere keer opvoelen/ scannen enz. dan heb je de beste kans op een drachtigheid.

Succes.

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-04 17:09

Suzan1 schreef:
het feit dat de merrie niet optimaal hengstig is, verklaart toch wel veel.


Ja het is raar, je kunt altijd wel zien dat ze hengstig is geweest, want dan heeft ze van dat vieze witte troep onder aan de achterbenen, en soms komt het wel voor dat ze het heel duidelijk aangeeft, wat ook het geval van eerder dit jaar, toen stond ze echt er klaar voor bij een net gecastreerde ruin...heel vaag. Ze laat het gewoon niet altijd zien. Ligt het daar aan?
En over de hengst: Hij heeft '03 nog wel succesvol gedekt want dit jaar is er een veulen van hem gekomen, maar daarna is zijn eigenaar een tijdje weggeweest en de gene die daar was gaf ze af en toe brok, verschimmelde hooi, en ze kwamen nooit hun stal uit. Ze werden ook niet ontwormd, en noem maar op. Daarmee bedoel ik dat hij niet zo heel gezond zou zijn geweest. Nu knapt hij veel meer op, regelmatig ontwormd, het rijden is weer opgepakt, komt dagelijke uit zijn stal..Waar aan kan het nog liggen? En ff een vraagje, als we nou het sperma van de zelfde hengst nemen, en kunstmatige insemineren (ga dan vanuit dat zijn sperma 'gezond' is) zou ze dan drachtig kunnen raken?

Ik vind het jammer dat we niet meer proberen, kan het echt niet meer Verdrietig
Veel dekstations blijven 'open' tot 15 sept. Zouden we heel misschien Regumate proberen, en nog een laatste poging geven tot dekken?
Onze dierenarts had al gezegd dat we het beter niet konden doen, en dat het kans nog kleiner zou worden....Maar we kunen toch proberen met hulp van Regumate Scheve mond

Dus moet je nou Regumate geven na of voor de dekking/inseminatie? De ene geeft het na de inseminatie en de andere voor...Ja sorry, ik ben hier (fokkerij) nog niet zo thuis, (wil wel veel van weten)dus jullie moeten maar ff helpen Haha!

Alvast bedankt voor de reacties tot nu toe, allemaal erg intressant

"You make me sick, but I love what we're doing here"
Egypt Central
"You Make Me Sick"

<3Verloofd <3

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 17:36

Ik zou gewoon tot volgend jaar wachten, nu is het echt laat.
Dat je merrie regelmatig hengstig LIJKT kan goed kloppen, was bij mijn merrie ook zo. maar haar eieren bleken te vroeg rijp. Dus die waren dan al weg bij de hengstigheid.

lucas03

Berichten: 1261
Geregistreerd: 13-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 17:41

Ik zou ook wachten tot volgend jaar. Nu wordt het wel erg laat mocht je een veulen krijgen.

Ik ben pas met regumate na de inseminatie (1dag) begonnen maar volgend jaar start ik er direct mee. (wist ik veel van het bestaan af van dat spul Verward )

Nu moet ze het wel tot 3mnd dracht mee door gaan dus dat kost wel een aardige cent. (anders kon het vruchtje er vanaf komen zij de DA)

Dit jaar was ik al in Februarie begonnen want ik dacht al dat het niet zou lukken en in July pas gelukt.

Veel succes volgend jaar.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 17:46

Ik wijs weer even op Bronscure, een homeopatisch middel dat je over het voer druppelt.
Subliem spul OK dan! , heel betaalbaar, reinigt ook de baarmoeder.
En na 3 weken wordt de merrie goed hengstig zonder inspuiten etc.
Ik heb er bij verschillende merries heel goede ervaringen mee.

Zoek maar een homeopatische site of dierenarts in de buurt die kan het altijd voor je bestellen.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 20:48

Citaat:
Ik ben pas met regumate na de inseminatie (1dag) begonnen maar volgend jaar start ik er direct mee. (wist ik veel van het bestaan af van dat spul )


regumate wordt heel verschillend gebruikt: 1e om een niet hengstige merrie hengstig te krijgen of 2e om de dracht in stand te houden.
in dit geval was de merrie al hengstig geweest.

Om nu nog een merrie dragend te krijgen is wel heel laat. Denk maar eens aan het veulen dat volgend jaar september geboren zou kunnen worden (gaat gelijk de herfst en winter in, krijgt niet voldoende zon op zijn huid etc.) Een half jaartje wachten is toch niet zo erg?

Je zou het sperma van deze hengst kunnen laten onderzoeken. Misschien willen ze dat wel doen op een hengstenstation bij jou in de buurt. Dan weet je al een heleboel meer. Succes

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 11:25

[quote="Skitter"]Ja het is raar, je kunt altijd wel zien dat ze hengstig is geweest, want dan heeft ze van dat vieze witte troep onder aan de achterbenen,

Daar zou ik dan eerst maar eens naar laten kijken, want dat klinkt als een behoorlijk dikke infectie.

En zelfs als alles en iedereen kern gezond, wil het nog niet altijd lukken.
Het zijn nu eenmaal geen automaten, prakkie erin, veulentje er uit..........

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-04 14:11

Oke oke helaas, maar verstandig om te wachten tot volgende jaar..

Ja onderzoeken gebeurt wel zowiezo! Zijn we mooi op tijd voor volgende jaar!
Maar Regumate moet je dus gebruiken voor je begint met dekken om hengstigheid een beetje op schema te krijgen ? Verward Als je stopt dan? Ik snap het nog steeds niet echt...ben niet eens blonT Bloos!

"You make me sick, but I love what we're doing here"
Egypt Central
"You Make Me Sick"

<3Verloofd <3

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-04 14:12

sarabande schreef:
Ik wijs weer even op Bronscure, een homeopatisch middel dat je over het voer druppelt.
Subliem spul OK dan! , heel betaalbaar, reinigt ook de baarmoeder.
En na 3 weken wordt de merrie goed hengstig zonder inspuiten etc.
Ik heb er bij verschillende merries heel goede ervaringen mee.

Zoek maar een homeopatische site of dierenarts in de buurt die kan het altijd voor je bestellen.

He weer iets om op te zoeken Haha! Helpt dit ook drachtig worden? Ja ik wil er wel ff wat meer weten van beide producten, EN we laten het merrie onderzoeken..dus aan antwoorden komen we denk ik wel!

"You make me sick, but I love what we're doing here"
Egypt Central
"You Make Me Sick"

<3Verloofd <3

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 14:35

Citaat:
Maar Regumate moet je dus gebruiken voor je begint met dekken om hengstigheid een beetje op schema te krijgen ?


misschien word je merrie volgend jaar wel spontaan hengstig en hoef je helemaal geen Regumate te gebruiken....

het is wel verstandig nu al met jouw DA te overleggen. Met het natuurlijke dekken zijn wel meer risico's genomen (ontsteking of bacterien overgenomen?) Knipoog

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-04 15:20

Ja dit wisten we al, maar goed, dit is de hengst wel gewend.

"You make me sick, but I love what we're doing here"
Egypt Central
"You Make Me Sick"

<3Verloofd <3

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 21:04

Skitter schreef:
He weer iets om op te zoeken Haha! Helpt dit ook drachtig worden? Ja ik wil er wel ff wat meer weten van beide producten, EN we laten het merrie onderzoeken..dus aan antwoorden komen we denk ik wel!


Het helpt optimaal hengstig worden, de rest moet de hengst doen Haha!

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 08:29

sarabande schreef:
Het helpt optimaal hengstig worden, de rest moet de hengst doen Haha!
Hoe lang moet je het voeren? Voor de dekking, neem ik aan?

"You make me sick, but I love what we're doing here"
Egypt Central
"You Make Me Sick"

<3Verloofd <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers