Normaal Nederlands, bestaat dat niet meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Normaal Nederlands, bestaat dat niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 17:09

Als ik zo eens door de topics hier op Bokt.nl zit te lezen kom ik heel veel users tegen die wel heel slecht schrijven! Met een afschuwelijke spelling vaak... Of een heel verhaal zonder ook maar één alinea ertussen!

-Geen hoofdletters.
-Geen punt achter een zin.
-Bergen met spelfouten.
-Soort van MSN-taaltje.
-Geen alinea tussen een tekst.

Doe jij hier aan mee (en waarom, per ongeluk/voor de lol/weet je niet beter) of erger je jezelf hier ook zo aan? Ik vind het echt naar om te lezen soms!

Wat vinden jullie er van?


Geen verkeerd woord over onze Belgische gebruikers hoor!!!

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:17

Ik irriteer me eigenlijk voornamelijk aan al dat MSN- en Breezertaal! Tja...en die spelfouten, daar lees ik meestal maar gewoon over heen, sommigen hebben daar nou eenmaal wat moeite mee Haha!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:18

Ik erger me aan verhalen zonder leestekens en hoofdletters, en MSN en Breezertaal, maar verder valt t allemaal wel mee.
Zover ik weet typ ikzelf toch wel aardig normaal. Tong uitsteken

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:20

Pas in de tweede keer vijfde klas VWO zag ik voor het eerst een computer met internet trouwens Haha!

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:20

Ik heb zelf ook wel eens spelfouten hoor. Maar die maak ik dan gewoon onbewust. Vergeet ik een keer een komma of een puntje. Ik probeer er wel op te letten in ieder geval.

Maar echt die hele lappen tekst zonder alinea's, punten, hoofdletters etc die lees ik niet eens. Ik kom hier voor mijn lol en als ik een half uur over een tekst doe dan is die lol er snel af Haha!

Heb nu natuurlijk extra mijn best gedaan om geen fouten te maken Schijnheilig Haha!

SweetTinka

Berichten: 2135
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Hoensbroek/Eindhoven (op kamers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:22

Ja da's meestal de leeftijd hoor... Let maar eens op. Met de jaren komt het verstand en het normale Nederlands.

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:23

Jaaaa vreselijk! Inderdaad die verhalen waar je 3 uur over doet om te lezen!! Erg irritant!!

Alinda

Berichten: 1208
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:33

Ik vind het ook heel iritant. De enige afkortingen die ik niet iritant vind zijn dingen als idd, btw en zulk soort dingen.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:41

Ik doe hier absoluut niet aan mee...
Ik probeer altijd zo fatsoenlijk mogelijk m'n berichtjes te schrijven en let erop dat als het een grote lap tekst is dat er wel degelijk leestekens en hoofdletters instaan en dat het leesbaar is voor iedereen.
Spelfouten zal ik ook wel hier en daar maken, maar ik typ er niet zomaar op los, lees ook na wat ik heb neergezet.
MSN en Breezah-taal krijg ik koude rillingen van en spelfouten puur en gewoon omdat er te lui is geweest om na te kijken of na te denken heb ik een hekel aan.

Maar euhm, waarom in kleine lettertjes 'geen verkeerd woord over onze Belgische gebruikers hoor'?? Of ben ik zo blonT dat ik 'm niet snap??

Alinda

Berichten: 1208
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:43

Ik denk dat dat is omdat de Belgische bokkers andere woorden gebruiken die de Nederlandse bokkers niet altijd snappen.

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:43

Ik kan het ook echt niet meer aanzien, sorry hoor.

Maar voor veel mensen is dit echt slecht , die ook daadwerkelijk op school of in werkstukken zo gaan schrijven. En misschien niet eens meer weten hoe dat ze sommige woorden moeten schrijven........stel je voor....

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:48

Alinda schreef:
Ik denk dat dat is omdat de Belgische bokkers andere woorden gebruiken die de Nederlandse bokkers niet altijd snappen.


Haha! Dat is ook wel waar... Maar zelfs daar probeer ik op te letten, dat ik zo weinig mogelijk 'Belgische' woorden gebruik...
Ik ben gewoon een voorbeeldgebruiker Knipoog

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:49

Franske schreef:
Ik kan het ook echt niet meer aanzien, sorry hoor.

Maar voor veel mensen is dit echt slecht , die ook daadwerkelijk op school of in werkstukken zo gaan schrijven. En misschien niet eens meer weten hoe dat ze sommige woorden moeten schrijven........stel je voor....


Ach, als je iets maar lang genoeg fout spelt, wordt het vanzelf in de van dale, die de Van Dale zou moeten zijn (DvhN, jaap kwak Knipoog ), opgenomen. Schijnheilig Haha!

Rosie

Berichten: 5654
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Kop van NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:55

Nou, op Bokt gebruik ik zo goed mogelijk mn Nederlands Schijnheilig .
En de MSN-taal dat is gewoon, voor de lol.. En dingen die je zo uitspreekt (zoals Sjips, Weeseej, Hondju) Doe ik soms gewoon, omdat je ze zo uitspreekt! *LOL* Verward Bloos

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:58

Het klopt dat er Belgische gebruikers zijn die het niet zo nauw nemen met de Nederlandse taal, maar komaan, zo zijn er ook heel veel Nederlanders. Topics waarin msn-taal oid gebruikt wordt lees ik niet, en zo hoef ik me er ook niet aan te ergeren. En volgens mij is dat idd gerelateerd aan de leeftijd. Als ik zo'n topic van een - meestal erg jonge - Belgische gebruiker tegenkom vind ik dat altijd extra spijtig, want bij sommigen wordt zo het beeld gecreërd dat Belgen geen fatsoenlijk Nederlands kunnen...

Ook ik probeer mijn Nederlands wat te "vernederlandsen" hier op Bokt, ik zal hier bijv 'bak' zeggen ipv 'piste', maar 'piste' is geen foutief Nederlands. Maar hierover gaat dit topic niet als ik het goed begrepen heb...

Dergelijke topics zijn er al zo dikwijls geweest en ik vind dat zinnetje in kleine letters nogal misplaatst...
Laatst bijgewerkt door Eilandje op 04-09-04 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:58

Citaat:
Citaat:
Dan weet ze meer dan ons



jij nog niet zo lang in nederland zijn ?!
want als nederlander jij wel begrijpen dat die zin klopt niet,

ALS WIJ moet het zijn Clown


Haha!
Uit een ander topic gehaald.
Dit soort taalfouten vind ik niet super erg ofzo, maar ik moest wel even lachen Haha!
Maar goed geprobeerd te verbeteren. Clown

Ik irriteer me wel ENORM aan msn-taal...
Kleine spel-/ taalfouten, ach die maakt iedereen wel eens.
Laatst bijgewerkt door Guess001 op 04-09-04 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

remi

Berichten: 1714
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Heenvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:58

Het enige wat ik vaak gebruik als afkorting is idd, verder eigenlijk niets. Op msn wil ik vaak snel wat typen ( dat kan ik dus niet zo goed Bloos! ) maar dan verbeter ik het altijd, en dat levert ook weer erg rare berichtjes op. ( omdat ik dan al op enter heb gedrukt) Wat ik niet begrijp is dat als je een bericht plaatst op bokt kan je allereerst nog op voorbeeld drukken en dan je fouten verbeteren of nog even je bericht wijzigen, en dan nog staan er zoveel fouten in......

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:59

Franske schreef:

Maar voor veel mensen is dit echt slecht , die ook daadwerkelijk op school of in werkstukken zo gaan schrijven. En misschien niet eens meer weten hoe dat ze sommige woorden moeten schrijven........stel je voor....


Nou, zo had 2 jaar terug een klasgenootje dus een keer een 1 voor haar toets omdat ze niet Even schreef maar telkens 'ff' Rolleyes

Daisy

Berichten: 2616
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 18:00

Ik let wel op mijn taal...
Alleen merk ik wel dat ie vaak "ie" gebruik voor "hij". Bijvoorbeeld:
"Dat doet ie zomaar"
Maar dat heeft denk ik meer te maken met het feit dat ik dat soort dingen ook altijd zo zeg...en ja ik uit Brabant kom Haha!

Maar aan échte MSN-taal erger ik me ook heel erg.

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 18:01

Ik heb verslagen van eerstejaars studenten (WO) nagekeken.
Ik heb me echt verbaasd hoe slecht het niveau van schrijven is.
Heel triest... Scheve mond

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 18:03

Ik stoor me helemaal niet aan het Belgs. Dit omdat het in principe gewoon een eigen taal is.
Ik vind dat juist wel leuk om te lezen!

Heb je in Belgie ook een soort van MSN-taal?

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 18:04

Ik ben er ook zo een die normaal de hoofdletters vergeet, of spelfouten maakt.. (en vaak ook meerdere punten achter een zin zet Tong uitsteken)

en natuurlijk 'ie' als ik 'hij' bedoel, of 'ff' in plaats van effe.
Maar dat heeft denk ik vooral te maken met snelheid..
hier erger ik me niet echt aan, ook niet als anderen dit doen. Maar hier:
Citaat:
Hallow ik ben Reneej en khep er un heekel aan als juh zow gaat tiepuh

of hier:
Citaat:
HaLlOw Ik BeN rEnEeJ eNzOw

erger ik me wél aan.

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 18:04

Het "Belgs"?? Haha! Wat voor woord is dat? Haha!

Tja, ik vermoed dat Belgische msn-gebruikers ook wel zo'n taaltje gebruiken ja. Ik sta in het onderwijs en zie soms toch rare dingen voorbij komen...

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 18:07

Dat bedoel ik. Een foutje is snel gemaakt! Daar stoor ik mij ook echt niet aan hoor. Doet iedereen weleens!
Maar doe het niet expres!

Ook ik lees mijn tekst altijd na, en als het mij opvalt verbeter ik het gelijk!

natassie

Berichten: 67
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 18:09

Scheve mond Je kan ook een beetje overdrijven... Tuurlijk is het vervelend als er van die groten stukken tekst met msn-breezer taal geschreven zijn of helemaal geen alinea's, hoofdletters, punten enz neergezet worden maar om je er nou echt aan te iriteren of er helemaal een topic over te openen beetje te veel van het goede vind je niet.... Lachen Er word al zovaak over gepraat in andere topics en er word al zovaak naar de regeltjes gewezen dus in beeld is het onderwerp vaak genoeg zou ik zeggen.... Schijnheilig