hoe krijg ik dit weer voor elkaar..?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

hoe krijg ik dit weer voor elkaar..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 16:07

hallo,
mijn pony en ik hebben voorheen op L niveau gereden, ik ben er een jaar tussenuitgegaan en sinds een paar maanden pak ik het weer intensief op.

nu zat ik laatst zo eens te kijken van wat ze nog allemaal kon,

- wijken, gaat moeizaam ze neemt haar achterhand niet mee zelfs niet met meer de buitentuegel eraan te houden, binnenbeen verder naar achteren heeft ook geen zin. nu moet ik wel zeggen dat ze altijd al heel erg slecht voor mijn been is geweest, maar hoe kan het nu dat mijn pony in galop PERFECT wijkt, en in de draf en stap heeft ze er moeite mee.
wijken in galop heb ik voorheen nooit gedaan en het wijken in de draf wel.

halthouden/ achterwaards gaan, voorheen deed ze dat ook perfect geen moeite geen problemen vierkant noem maar op.

nu wilt ze niet meer stilstaan, zodra ik dat eindelijk voor elkaar heb, staat ze op heel andere dingen te letten, achterwaards lopen doet ze dus ook niet en dus ook niet met de hulpen die ik haar heb geleerd.
ze staat gewoon om zich heen te kijken en wat ik ook doe of probeer, ze wilt maar niet opletten, nu speel ik dan wat met de teugels kleine ophoudingen en gaat ze wel weer wat omlaag met haar hoofd en nog steeds let ze niet op. als ze vind dat ze te lang stil moet staan dan loopt ze ook gewoon weer verder.


wie heeft er wat tips?
en wie weet precies hoe dat zit met het wel wijken in galop maar niet in de draf en stap...

Les heb ik WEl!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 16:20

Begin weer bij de basis. Zorg er iig voor dat je paard weer 101% ontspannen is én heel belangrijk, goed voor de hulpen!

Ga op het halthouden oefenen, zorg dat de rust er weer helemaal inzit. Daarom is die ontspanning zo belangrijk.

Ben in het begin tevreden met een paar tellen halthouden al zijn het maar 1 of 2 seconde en stap dan weg. Stap even rustig, begin opnieuw en ga dan een tel langer halthouden, weer wegstappen en weer opnieuw, weer een tel langer. Zolang ze niet rustig stil kan staan geen oefeningen doen waar ze zich eventueel nog meer bij kan opfokken.

Als je daar helemaal tevreden over bent begin je met het vierkant staan. Elke keer als je halthoud consequent haar benen vierkant laten neerzetten (ik neem aan dat je weet hoe dat moet aangezien jullie het eerst wel lukte, probeer je nu misschien iets anders?). En ook elke keer consequent nagefelijk maken voor je vertrekt. Doe dit een paar keer en vraag haar dan een paar (begin bij 3) pasjes achterwaarts. Stap weer weg, nu 4 pasjes achterwaarts en dan weer wegdraven. Ga halthouden en weer wegdraven. Nog eens halthouden, iets langer stil laten staan en weer wegdraven. Zoek haar rust weer op en sluit weer af met rustig stilstaan en vierkant halthouden.

Veel mensen maken de fout door teveel achterwaarts te oefenen, hierdoor gaan veel paarden onrustig stilstaan. Hamer daar dus niet al te veel op. Die rust, ontspanning en concentratie is nu belangrijker!

Als je vindt dat ze helemaal ontspannen is kun je een paar passen wijken op de hoefslag. Heb net een hele uitleg getypt in een ander topic hoe je het haar makkelijk weer aan kan leren, dus dat kopiëer ik even als je het niet erg vindt

Okkie1 schreef:
Het is de bedoeling dat je recht op het paard blijft zitten, maar je binnenbeen lang maakt. Net als in gewone wendingen.

Dat wil zeggen, als je voor het linkerbeen wijkt maak je je linkerbeen lang. Wijk je voor het rechterbeen maak je je rechterbeen lang.

Probeer het wijken eerst in de stap, op de hoefslag. Op de hoefslag, omdat het paard dan niet vanzelf van de middelijn naar de hoefslag loopt maar gewoon rechtuit blijft lopen, totdat jij de hulpen voor het wijken geeft.

Je vraagt een beetje stelling naar binnen (de tegenovergestelde kant van waar je naar toe gaat dus), zoveel zodat je net het oog kunt zien aan de gestelde kant.
Je maakt je binnenbeen lang (het been waarmee je het lijf weg duwt), legt dat been een beetje naar achter om de hulp wat duidelijker door te laten komen en probeer net als in een keertwending om de voorhand, de achterhand van de hoefslag af te duwen tot het paard er bíjna verticaal tegen aan staat (niet helemaal want hij moet wel nog kunnen blijven lopen).
Duw zo met je binnenbeen (je lange been) het paard steeds tegen de buitenteugel aan als het binnenvoorbeen naar voren gaat (bij wijken voor het linkerbeen is dat het linkerachterbeen, bij wijken voor het rechterbeen het rechterachterbeen).

Dit kun je leren voelen door rechtuit te stappen met je ogen dicht en telkens "ja" zeggen als je voelt dat het binnenachterbeen naar voren gaat (of het binnenvoorbeen naar achter). Een persoon op de grond kan je controleren.

Let op dat je niet teveel met je teugels gaat regelen, probeer het met je been op te lossen.
Blijf netjes rustig zitten en kijk tussen de oren van het paard door!
Als hij niet reageert kun je met de zweep de achterhand een beetje naar binnen tikken.
Pas ook op dat je niet één been gaat afsteken. Probeer met het buitenbeen je paard voorwaarts te houden.

Als dit goed en vloeiend gaat, probeer het dan in draf over de hoefslag en vervolgens door af te wenden bij A of bij C, 5 meter wijken, rechtuit en weer 2 meter wijken en rechtuit. Zo blijft het wijken gecontroleerd.

Succes!


Wacht met het wijken in de galop. Zorg eerst voor die volledige ontspanning en die puntjes waar je nu problemen mee hebt.
Neem je er ook de tijd voor, Rome is niet in een dag gebouwd. En ook je paard moet er weer even inkomen. Heel veel succes, en laat je wat weten of je er iets aan hebt Lachen

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 16:44

Ik ga met Okkie mee. Eerst die basis voor elkaar krijgen. Achterwaarts voorlopig laten zitten, wijken ook nog even niet doen. Wijken zou ik mee beginnen als stap-draf-halthouden en evt galop in orde zijn en dan in stap en draf beginnen met een pasje circel vergroten.
Zorg ervoor dat je goed en exact je hoeken in rijdt en je wendingen ook nauwkeurig rijdt. Dit helpt met de buiging en de allertheid voor het eenzijdige been, wat je later voor wijken gaat benutten.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 16:50

Wil er nog even aan toevoegen dat ik tot nu toe álle problemen heb kunnen op lossen door terug te gaan naar de basis. Veel mensen maken de fout door met het probleem verder te gaan. Constant op dat probleem blijven hameren. Dat werk vaak juist ave-rechts. Zoals een paard dat niet in de linkergalop wilt. Veel mensen blijven maar aangaloperen in de hoop dat hij ooit links aanspringt. Wanneer dat paard nu rechtgericht is en de draf en stap zijn in orde, dan zal hij waarschijnlijk zó aanspringen. Scheelt veel tijd en ellende. Dit gaat overigens niet over jou, omdat ik jou manier van trainen niet ken. Maar moest het gewoon even kwijt en misschien helpt het je Knipoog

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 16:50

ik snap wat jullie bedoelen, okkie ik ga je verhaal uitprinten en in mijn kast op stal leggen, ik denk dat ik er veel aan heb Lachen

maar nu dan het volgende, mijn pony reageerd niet op de hulpen van mij kuiten behalve bij de overgangen, ze draaft echt als dat bijvoorbeeld een paard stap loopt, ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen,een harde tik of bij tikken met de zweep heeft hier geen zin.

hoe zou ik dit nu op kunnen lossen, ik weet nu niet of mijn pony het moeilijk vind, of dat ze me in de maling neemt. ze KAN namelijk harder draven

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 16:55

Dankjewel Haha!
Harder draven kan inderdaad ze best, moet je eens opletten als ze op de wei staat en er is iets heel engs Knipoog Haha!

Hoe is haar conditie op het moment, aangezien je er een jaar uit bent geweest?
Is ze snel moe? Misschien iets meer brok geven waardoor ze meer energie krijgt.
Staat ze veel op de wei? Sommige paarden die uren achter elkaar op de wei staan worden daar wat 'luier' van.

Het klinkt afgezaagd, maar blijf heel veel voorwaartse overgangen rijden. Schakelen tot je er gek van wordt. Naar voren, geen reactie op de minste hulp, dan een tik geven waar ze van onder de indruk is (als dat echt niet helpt probeer dan iets te vinden waar ze wél van onder de indruk is. Tik eens op een andere plek dan haar kont of schouder bijv.), samen met je kuitdruk. En telkens weer opnieuw. 3/4 passen naar voren, terug, paar passen onder het tempo, en weer naar voren. Halt draf overgangen helpen ook vaak, maar aangezien ze moeite heeft met stilstaan zou ik dat even achterwege laten en het bij schijnovergangen (overgang richting stap, maar voordat ze in stap gaat paar passen naar voren draven) houden. Übung macht der Meister

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 16:56

okkie,
ik snap wat je bedoelt, ik heb veel moeite gehad met dde rechtergalop, in mijn les heb ik toen ook geleerd om door te galoperen en steeds te tikken met de zweep.

ik vond dit zelf niet mijn methode en niet de goede aangezien ik er al 3 maanden mee bezig was, ik heb het mijn instructrice uitgelegd en die vond het onzin (want zo had zij het immers ook bij haar paard gedaan Scheve mond)

ik ben toen zelf gaan proberen en dat lukte, ik ben ook terug gegaan naar de basis veel wendingen enz. voor de buiging... en het aanspringen ging weer perfect. heel af en toe springt ze nog eens verkeerd aan, maar dat is mijn fout en zijn de hulpen die ik geef niet goed, dat pas ik aan probeer het opnieuw en beloon mijn pony... ik doe ook veel basis dingen zoals het weg rijden, stilstaan, enz.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 16:58

Okkie1 schreef:
Dankjewel Haha!
Harder draven kan inderdaad ze best, moet je eens opletten als ze op de wei staat en er is iets heel engs Knipoog Haha!

Hoe is haar conditie op het moment, aangezien je er een jaar uit bent geweest?
Is ze snel moe? Misschien iets meer brok geven waardoor ze meer energie krijgt.
Staat ze veel op de wei? Sommige paarden die uren achter elkaar op de wei staan worden daar wat 'luier' van.

Het klinkt afgezaagd, maar blijf heel veel voorwaartse overgangen rijden. Schakelen tot je er gek van wordt. Naar voren, geen reactie op de minste hulp, dan een tik geven waar ze van onder de indruk is (als dat echt niet helpt probeer dan iets te vinden waar ze wél van onder de indruk is. Tik eens op een andere plek dan haar kont of schouder bijv.), samen met je kuitdruk. En telkens weer opnieuw. 3/4 passen naar voren, terug, paar passen onder het tempo, en weer naar voren. Halt draf overgangen helpen ook vaak, maar aangezien ze moeite heeft met stilstaan zou ik dat even achterwege laten en het bij schijnovergangen (overgang richting stap, maar voordat ze in stap gaat paar passen naar voren draven) houden. Übung macht der Meister


haar conditie is perfect! niets mis mee, ik kan zo uren met haar achter elkaar doorrijden Lachen
op het moment krijgt ze basisbrok van subli, +- een halve kilo per dag, dit ook omdat ze moet afvallen, ze staat van sochtends tot savonds in het weiland, maar ik denk niet dat dit er veel mee heeft te maken aangezien ze in de galop wat scheurt...

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:00

Dan is het echt een kwestie van onder het werk uitkomen. Probeer de galop wat rustiger te krijgen, kleine ophoudingen en weer ontspannen, steeds iets terug rijden. En de draf wat actiever, door die overgangen haar steeds attender maken voor je been. Heb je een idee waar ze van onder de indruk is, als ze niet op de zweep reageert?

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:04

Zweep: Probeer eens hoe ze reageert op het "laten zien van de zweep'' (hand iets draaien waardoor ie horizontaal 'in beeld' komt). Evt. kan je dit uitbouwen tot "zwiepen", dat is eigelijk hetzelfde, maar dan zo snel dat je het kan horen. Wel even uitkijken dat er geen andere paarden zijn die er misschien van gaan schrikken.
Veel "zweepdove" paarden reageren hier wel goed op (en zijn dus toch niet bang voor de zweep).

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 17:10

QQQQ schreef:
Zweep: Probeer eens hoe ze reageert op het "laten zien van de zweep'' (hand iets draaien waardoor ie horizontaal 'in beeld' komt). Evt. kan je dit uitbouwen tot "zwiepen", dat is eigelijk hetzelfde, maar dan zo snel dat je het kan horen. Wel even uitkijken dat er geen andere paarden zijn die er misschien van gaan schrikken.
Veel "zweepdove" paarden reageren hier wel goed op (en zijn dus toch niet bang voor de zweep).


zwiepen met de zweep heeft geen zin.
de zweep 'laten' zien heeft ook geen zin...
als ik eens een harde tik geeft dan is het van, hmz tik.. en ze loopt gewoon rustig op het trage tempootje verder..

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 17:11

Okkie1 schreef:
Dan is het echt een kwestie van onder het werk uitkomen. Probeer de galop wat rustiger te krijgen, kleine ophoudingen en weer ontspannen, steeds iets terug rijden. En de draf wat actiever, door die overgangen haar steeds attender maken voor je been. Heb je een idee waar ze van onder de indruk is, als ze niet op de zweep reageert?



hm mijn bericht is netvolgens mij niet geplaatst Scheve mond, iig had ik je een pb hierover geschreven en gestuurd Lachen

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:31

Sja, klinkt alsof ze goed is afgestompt.....
HEEL consequent zijn in je hulpgeving.
Werk eraan om haar (desnoods aan volledig lange teugel) BOVEN het ideale tempo te rijden, zal moeilijk zijn, maar daar moet je eerst naar toe, dan kan je pas aan de rest werken.
Rij in stap EN draf: 4 passen drijven -> MOET effect komen, 4 passen niet drijven (mag hooguit terug naar 'basis tempo'). Deze cyclus eindeloos herhalen tot het effect van het drijven makkelijk komt.
Dit dwingt je om je beenhulp te controleren en laat het paard 'anticiperen' op voorwaarts te gaan.
Als dit goed gaat, ga je tijdens het niet drijven, bewust met je zit in tempo terug halen. MET drijven moet altijd BOVEN het basistempo liggen.

Je zult haar toch duidelijk moeten maken dat er reactie moet komen, hoe dat het beste werkt, kan ik vanachter de comp niet beoordelen (zou ik er eens op moeten kruipen).

Hoe gaat longeren & reactie op de longeerzweep??

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 17:33

QQQQ schreef:
Sja, klinkt alsof ze goed is afgestompt.....
HEEL consequent zijn in je hulpgeving.
Werk eraan om haar (desnoods aan volledig lange teugel) BOVEN het ideale tempo te rijden, zal moeilijk zijn, maar daar moet je eerst naar toe, dan kan je pas aan de rest werken.
Rij in stap EN draf: 4 passen drijven -> MOET effect komen, 4 passen niet drijven (mag hooguit terug naar 'basis tempo'). Deze cyclus eindeloos herhalen tot het effect van het drijven makkelijk komt.
Dit dwingt je om je beenhulp te controleren en laat het paard 'anticiperen' op voorwaarts te gaan.
Als dit goed gaat, ga je tijdens het niet drijven, bewust met je zit in tempo terug halen. MET drijven moet altijd BOVEN het basistempo liggen.

Je zult haar toch duidelijk moeten maken dat er reactie moet komen, hoe dat het beste werkt, kan ik vanachter de comp niet beoordelen (zou ik er eens op moeten kruipen).

Hoe gaat longeren & reactie op de longeerzweep??



als ik bijvoorbeeld ga draven moet ik BLIJVEN aandrijven dit omdat ze gelijk terugvalt, vaak denk ik wel eens van en nu stop ik met drijven en krijg ik niets meer voor elkaar.

ik mag niet longeren, dus weet niet precies wat ze dan doet...

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:38

Cow_horse schreef:
als ik bijvoorbeeld ga draven moet ik BLIJVEN aandrijven dit omdat ze gelijk terugvalt, vaak denk ik wel eens van en nu stop ik met drijven en krijg ik niets meer voor elkaar.

Typisch geval van afstomping. Ze heeft JOU getraint om te blijven drijven. DIE cyclus moet je doorbreken. Bijv. door iemand van de grond met longeerzweep de boel in draf te houden, of door je been te vervangen (tijdelijk!) door een pets met de zweep (maar dat werkt dus slecht, zeg je).
Je kan het proberen op te bouwen: beginnen met EEN pasje niet drijven op de lange zijde, dan twee (niet direct achter elkaar) enzovoort.
Oja: goed BELONEN met je stem als ze blijft lopen!!! (ze moet weten dat het gewaardeerd wordt!)

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 17:43

met iemand ernaast met een longeerzweep reageert ze ook niet,
zwepen is iets waar ze gewoon schijt aan heeft om het maar even grof te zeggen (bloos).....
ik kan alles met een zweep bij haar doen, maar ze kijkt er niet van op of om.


goed belonen doe ik!! heel veel zelfs, en ik merk ook dat ze dat waardeerd, de oortjes draaien naar me toe en ik merk dat ze ook wat meer doet bij een oefening (hoop dat je het een beetje snapt, uitleggen is nu niet een van mijn sterkste kanten Lachen )

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:46

Dan zal ze met longeren ook wel niet echt actief zijn!
Probeer dan het uitbouwen van EEn pas niet drijven in combinatie met goed belonen. Let erop dat je bij het 'niet drijven' echt alleen NIET drijft en niet je hele zit veranderd

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 17:48

okee ik ga het eens proberen Lachen bedankt, morgen meteen testen Haha!

pff ik ben wel lastig met mijn rijproblemen volgens mij Haha!..

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:52

Cow_horse schreef:
okee ik ga het eens proberen Lachen bedankt, morgen meteen testen Haha!

pff ik ben wel lastig met mijn rijproblemen volgens mij Haha!..

Virtueel rijden is ook een lastige sport Tong uitsteken

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 18:01

Hoe reageert ze trouwens op de stemhulpen? Ik leer de paarden die ik rij altijd stemhulpen aan. En bij het woordje "draf" moeten ze ook in draf en bij "door" moeten ze ook sneller. Tot nu toe had dit goed resultaat bij het attenter maken, omdat je hierdoor niet hoeft te drijven. Maar dat leer ik ze wel aan de longeerlijn aan met de longeerzweep. Jammer dat je die mogelijkheid niet hebt!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 18:06

ze reageerd opzich wel op stemhulpen, maar dan meer op het verheffen en belonen.. Scheve mond
als ikz eg door, dan doet het haar niets, zeg ik het met een verheffende toon, dan reageerd ze wel.. maar ik denk dat ik moeilijk elke pas door kan zeggen? dan zal ze (lijkt mij) verder op andere dingen gaan letten..

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 18:11

In het begin, als ze teveel terug komt op dat ene pasje niet drijven, kan je dat gerust gebruiken hoor!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 18:14

okee ik ga straks de pagina even helemaal uitprinten, is toch wel handig om alles in mijn kast te leggen Haha!

ze moesten eens een steun voor op het zadel maken, kan het papier er ook op blijven liggen Haha!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 18:16

Ik pleit nog altijd voor een Saddle-top (ipv een labtop) Haha!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 18:18

QQQQ schreef:
Ik pleit nog altijd voor een Saddle-top (ipv een labtop) Haha!



haha ja inderdaad, die moet je gaan uitvinden dan verdien je er nog een boel centen mee ook Tong uitsteken Knipoog