Zijn hier mensen die een Myler - bit gebruiken ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Zijn hier mensen die een Myler - bit gebruiken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-02 19:50

En zo ja , waarom ,
wat zijn jullie ervaringen ermee ?


Prairie
Berichten: 6
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 21:06

Ik heb een Myler bit gebruikt voor mijn quarter Prairie. Prairie was toen ik haar kocht erg gevoelig in de mond. Gevoelig is hier nog zacht uitgedrukt. Waarschijnlijk is zij door haar vorige eigenaar behoorlijk ruw gereden. Om haar weer wat meer vertrouwen te geven, heb ik haar een half jaar met een Myler bit gereden. Het voordeel van dit bit is dat het op diverse punten scharniert waardoor de druk op de lagen in de mond stukken minder is dan met een gewoon bit. Een teugelhulp met dit bit werkt minder hard door dan bij een ander bit. Het bit is volgens mij vooral geschikt voor jonge paarden, maar bij Prairie die toen 9 jaar was, heeft het uitstekend geholpen.

Cer

Berichten: 30140
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 21:19

Myler heeft niet alleen bitten (shanks) maar maakt ook trenzen.
Ikzelf heb een trens van Myler, en ben er bijzonder tevreden over. De grote ringen geven een grotere drukverdeling over de mondhoeken. Ook rij ik met een Myler-shanksnaffle, die net even iets prettiger ligt dan een gewone shanksnaffle...hoewel de shanksnaffle met het extra gebogen mondstuk pas goed ligt als het paardehoofd (paardeNhoofd?) in de buurt van de loodlijn komt. De zgn. Myler-correctional werkt alleen bij sommige paarden....omdat deze (naar mijn idee) wat scherper inwerkt dan een 'gewone' shanksnaffle istie geschikt voor wat stuggere dieren, en zeker niet geschikt voor een ruwe hand.

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-02 21:23

Bedankt voor je reactie !

Ik denk er ook aan om een ander bit te kopen ,
Marena is gewend geweest om flinkt te mogen rennen en veel druk in haar mond te hebben .
Ik ben haar nu met een zeer licht contactteugeltje aan het rijden en dat gaat meestal prima !

Alleen is het nogal een pittig ding dat vaak spoken ziet ,
dat is er al heel snel bijna helemaal uit gegaan alleen op vreemd of eng terrein wil ze haar lesje heel soms wel eens vergeten en nog in oude gewoonten vervallen Scheve mond
en heeft ze soms dat ze zich helemaal aan het bit onttrekt ,

ze schiet er vandoor in een vrij snel galopje maar nog niet ongecontroleerd ,
ik prober haar zachtjes doch duidelijk terug te nemen en voel haar
terugkomen .
Op dat moment ziet ze ineens wat engs ofzo en maakt een keiharde knetterende doorstart , hoort/ziet/voelt niks meer en ze is niet terug te nemen ,
ik kan alleen maar de teugels flink stevig aantrekken in de hoop dat ze dan tenminste niet op haar bek gaat met mij erbij en pas na een paar honderd meter heb ik weer wat te vertellen en kan haar terugnemen
met een paar flinke rukken en stompen ...

Niet echt hoe ik m'n paardje wil rijden maar niks anders dringt meer tot haar door op dat moment .... Huilen Misselijk .

Dit is nu een keer of 3 gebeurd sinds het half jaar dat ik haar heb en ik
vind het erg gevaarlijk en bovendien moet ze gewoon luisteren !
Ze brengt mij en zichzelf hierdoor echt in gevaar Frusty ....

Nu ben ik dus een beetje aan het kijken of er een bit is dat heel zacht en vriendelijk is als ze gewoon braaf luisterd aan haar boogjes - teugels ,
maar die wel flink duidelijk ingrijpt op het moment dat ze met een waas voor haar ogen ervandoor peert ?

We hebben nog heel weinig gagaloppeerd en al helemaal geen overgangetjes erin vanwege nog geen bak hebben en op de weg is dat een beetje lastig oefenen .

Ik wil haar ook niet met een scherp bit rijden omdat ze netjes haar best doet , en voor 90% heel braaf op hele zachte hulpjes te rijden is ,

maar wil wel graag een goede rem achter de hand hebben
voor zo iets , want dit is echt levensgevaarlijk !!!

Zolang ik dat er nog niet uit heb kunnen rijden dat moment van totale ongehoorzaamheid heb ik toch een noodrem nodig ......

Zouden ze van Myler ook zoiets hebben ??

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 21:25

Ja, ik rijdt er mee en ben erg tevreden. Het type waar ik voor heb gekozen is een Independent side movement snaffle (bit kan niet knijpen en ringen zijn onafhankelijk beweegbaar). Feugo is veel rustiger in zijn mond geworden en heeft veel meer vertrouwen in zijn mond gekregen.
Kan het je echt aanraden; het kost wat maar je hebt ook wat Haha!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 22:23

Elk bit is zo hard als de hand die ermee omgaat.

Alhoewel de Mylers o.a. hele mooie zachte bitjes maken, zitten er ook een paar jongens tussen die voor mij echt 'no go' zijn.

Ik betwijfel of een Myler zinvol is als je paard zulke streken met je uithaalt. Natuurlijk kun je het niet toestaan dat je paard er ongekontroleerd vandoor schiet. Beter is het van begin af aan hem goed onder kontrole te houden en bij elke galopsprong sneller dan wat jij in gedachten had meteen terug nemen naar draf of zelfs stap.

Trek ook nooit aan twee teugels, maar één teugel goed kort en meteen omhalen. Als je dit consequent volhoudt moet ooit het kwartje vallen Lachen Je mag niet toestaan dat 500 kg een eigen leven gaat lijden, daar komen echt ongelukken van.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 11:57

Ik ben bijna een jaar op zoek geweest naar een goed bit voor Fly. Omdat bleek dat ze beter (=rustiger) liep naarmate ze minder 'beweging' in haar mond had. Ze liep perfect op een grazer, maar omdat ze nog volop in training was wilde ik toch héél iets 'links/rechts-beweging' hebben, en heb ik dus de vaste Myler-stang met medium port en medium shanks gekocht.
Hier heeft ze het altijd perfect op gedaan, dus ik ben heel tevreden over deze bitten. Ze zijn wel wat duurder, maar de kwaliteit is er ook naar. Degelijk gemaakt, zonder te veel ruimte tussen de bewegende delen enzo. Wat ik een groot voordeel vind is het 'anatomisch' gevormde mondstuk. Dat moet zowiezo prettiger in de mond liggen als iets rechts.

Toch denk ik dat jouw probleem niet alleen met een ander bit op te lossen is... hier zit meer achter. Al eens een volledige check up laten doen? Gebit, rug, pasvorm zadel...noem maar op... het zou natuurlijk goed kunnen dat er 'iets' niet goed zit...
Veel succes in ieder geval!
~Francis~

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-02 12:45

Het is niet zo dat dit dagelijks gebeurd hoor en het is puur vluchtgedrag ,
ze luisterd heel netjes en soms schrikt ze en versneld een pasje maar dan neem ik haar meteen zachtjes en duidelijk terug , heel gecontroleerd allemaal .

Alleen soms als er nog een schrik bovenop komt vlucht ze dan knetterend weg , die 3 keer dat het gebeurd is was 1 x een hond die vanuit de bosjes
tevoorschijn sprong en woest de achtervolging inzette toen we net een heel braaf galopje aan het pakken waren , dus toen rende ze al voor haar leven
voor ik het in de gaten had en als ze eenmaal weg is is ze dus eventjes
volledig onbereikbaar .......

1 x op een dijk met veel wind , ze was al wat zenuwachtig en toen
kwamen er ineens paarden vanuit het niets volop aan geknetterd die
ze niet had gehoord door de wind...

En gisteren voor het alereerst in haar leven op het strand ,
die was wel vals ......


Ik heb de tijd nodig om dat er nog uit te krijgen , eerst vluchtte ze alleen maar en was helemaal niet terug te nemen ,
toen ben ik dus helemal opnieuw begonnen en dat is er allemaal uit.

Ik heb haar nu een half jaartje en heb weinig kunnen galopperen dus ben hier nog niet aan toe gekomen ,
tuurlijk gaat dit er ook wel uit maar toto die tijd zou ik toch graag een noodrem willen .

Als ze eenmaal die rotvaart te pakken heeft en dat is voor je het weet ,
dan is omzetten ook geen optie want dan zit ik dus op het asvalt en dat is me iets te link met ijzers .....

Dus tja , dan maar voor risico-ritten even een stevig bit ofzo dat alleen inwerkt als het moet en voor de rest supervriendelijk is ,


dat denk ik dan ,

maar of zoiets bestaat ?

K@rin

Berichten: 415
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 21:45

Misschien dat je jouw idee kunt combineren met Bach remedie of iets dergelijks. Laat haar eens testen. Misschien loopt ze met trauma's uit het verleden rond of iets dergelijks. Mijn ervaring is dat Bach remedie vaak wel iets uitmaakt. En goed uitkijken met je openbare weg ritjes, blijf met onrustig weer lekker thuis, zoek het niet op. En pak je galopoefeningen pas op als je een bak/ goed omheinde wei gevonden hebt. Het klinkt mij net iets te link voor langs de openbare weg (bovendien loop je zo zelf het risico om schrik te krijgen en dan ben je nog verder van huis).
Verder is er ook nog een waslijst aan middeltjes van de paardendrogist voor nerveuze, schrikachtige paarden. (ik kies zelf liever voor Bach). Als je door zo'n middeltje de paniekreacties wat kunt onderdrukken dan denk ik dat je langzaam aan samen het vertrouwen opbouwt en het na een tijdje kunt afbouwen en zonder dat middeltje verder kunt.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Myler Bits

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 22:03

Paulus reed Beatle altijd op een 'gewone' correctional. De Myler correctional beweegt op meer punten en heeft 7-shanks. Daardoor is de inwerking zachter dan op een gewone correctional. Beatle schuimt lekker, loopt ontspannen en accepteert dit bit goed.
Bovendien zijn de Myler bits prachtig afgewerkt, mooi afgerond.

Hoe de snaffles zijn weet ik niet.

Groetjes, Gisela


Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 22:51

Een correctional is, zoals de naam al zegt, een correctie bit. Niet een van de vriendlijkste dus, Myler of niet... Een 'gewoon' bit zou dus een stuk vriendelijker zijn. Overigens is het zo dat nagenoeg alle combinaties van mondstukken en shanks of ringen (bij de snaffels) verkrijgbaar zijn bij Myler, dus een gewone vaste stang, of dat draaiende mondstuk wat ze hebben is ook verkrijgbaar met de lange of korte 7-shanks...
Niet alle bitten die Myler heeft zijn in de shops aanwezig, maar wél bestelbaar. Kijk eens op de site van Myler, of in hun folder, daar staan alle mondstukken en 'zijkanten' in, en ook welke combinaties mogelijk zijn en in welke fase van de training je het best welk bit kunt gebruiken.
http://www.toklat.com/myler/home.html

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 23:06

Oh ja... en doe dan voor de grap eens de 'Bit test' die op deze site staat... zul je zien dat dat bitje waarvan je misschien dacht dat het vriendelijk was, misschien toch wel iets strenger is... Zo kwam ik er dus achter waarom mijn merrie de Tom Thumb die ik had (en gekocht had omdat ik altijd gehoord had dat die vriendelijk was) niet accepteerde. En dat terwijl ik dus echt wel een zachte hand heb met rijden (té zacht volgens sommige trainers die ik had Verward ) Gebroken bitten met shanks zijn 'dubbele notenkrakers'!

Ze hebben ook een 'bitting assistance' (gekke paardje helemaal bovenin scherm). Als je dit aanklikt krijg je een formulier dat je helemaal kunt invullen, met het probleem dat je hebt (moet dus wel in't engels) en dat kun je dan versturen en krijg je als het goed is advies over welk bit je 't best kunt nemen. Misschien handig om te doen, PMarena...

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-02 12:16

Tja , ik heb al een folder van Myler bits en ga deze maand eens
rondkijken en bij bv. Horseman Outfitter advies vragen .
Ik wil ook helemaal geen scherp bit eigenlijk omdat dat gewoonweg niet nodig is en het is ook nog maar de vraag of het helpt als ze echt even in paniek is.
Maar een beetje rondkijken voor iets beters kan nooit kwaad natuurlijk ,
dit probleem gaat er zonder enige twijfel ook wel uit en dan wil ik
sowieso het vriendelijkste bit dat er bestaat en Myler lijkt me zeer doordacht wat dat betreft.

Ik ben zeker niet van plan om allerlei therapien enzo te gaan doen
dat vind ik wat al te overdreven , en ik ga zeker ook niet met een half verdoofde pony over straat !

Dit zijn allemaal veels te verdravende oplossingen ,
zoals gezegd is ze al voor 90 % van al haar spoken af in relatief korte tijd ,
ze staat netjes aan de hulpen en heeft goed vertrouwen in me ,
schrikt nog wel eens maar vlucht daar niet meer voor weg ,
versneld hooguit 3 pasjes en dan heb ik haar al weer zachtjes terug op m'n stem of een licht terugnemend teugeltje.

Tuurlijk ga ik ook met wat winderig weer met haar weg ,
anders went ze er nooit aan en blijft het eng ,
bovendien werkt ze die dag/dagen dan niet of nauwelijks als ik haar niet mee naar buiten neem en daar wordt ze ook niet relaxed van hoor als ik er
dan weer opstap als het weer eens windstil is Knipoog .

Nogmaals ze luisterd prima en relaxed ,
alleen soms is er een begrijpelijk (gestoorde hond Boos! !) paniekje
waardoor ze ineens weg is ......

Zelfs dan reageerd ze meestal nog binnen 3 stappen op een zacht terugnemend hulpje , behalve die 3 keer dan sinds dat half jaartje dat ik haar heb ...

Ik pak nu ook alleen nog maar een galopje op een plek waar het heel rustig is en waar we de ruimte hebben ,
als het bakje klaar is kunnen we in de galop aan het werk en kan ze leren om ook in die galop op een pinkje terug te komen ,
dat is nu nog heel moeilijk voor haar .........

Is inderdaad uit het verleden toen mocht / moest ze altijd flink hard rennen en dat moet ze nu afleren .

Ik ga iig rondkijken voor een fijn bitje ( Myler of iets anders) voor buitenritten aan een lang teugeltje , zacht ,
maar met een duidelijke terugnemende inwerking als de teugel verkort wordt.

Ik denk dat ze zoiets wel hebben ?

Ik heb nu een Ultra dubbelgebroken bitje trouwens .

Bedankt voor jullie reacties ,
hoop alleen niet dat jullie nu denken dat ik met een gestoorde pony over straat rij }> want het is een hele braverd eigenlijk alleen een beetje
zo'n WHHAAAAAA !!! - typje .

Dat zal er wel nooit helemaal uitgaan ,
vind ik ook niet erg zo is het beestje gewoon ,
zolag ze maar niet vlucht als ze bang is Lovers .

En ernaar kijken zal ze Vork
dan voelt ze zichzelf ook wel erg stom naderhand als ze ziet waarvan ze zo
schrok , is wel grappig , je voelt haar dan een beetje inzaken zo van :

Oooooh , schrok ik daar nou van ?
mmmmm , best een grappig beest eigenlijk Haha!

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-02 12:20

Ooo , Francis ,

bedankt voor de site !!

Ik ga zo eens kijken voor dat formulier ,
ben benieuwd wat voor advies ik krijg , interessant wel .

hartstikke goed Knipoog !

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Myler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 23:06

Francis,

Ongeacht welk bit van welk merk maar de hand van de ruiter bepaalt de 'hardheid'.

Een correctional kan bij de ene ruiter een zacht bit zijn terwijl bij de andere ruiter een snaffle bit afschuwelijk veel schade kan doen.

Groetjes, Gisela

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-02 12:23

Ja , dat is waar , als je een vrij heftig heftig bit hebt waar je wel vanaf blijft en niet mee zit te rommelen ,
dat zal voor het paard prettiger en zachter zijn dan iemand die steeds
met een watertrens op z'n mond in zit te hakken ...

Maarja het ene bit ligt natuurlijk van zichzelf al prettiger in de mond dan het andere bit.....

Ik heb iig de vragenlijst ingevuld en heb een mail teruggekregen dat ik
binnen 5 dagen een goed passend advies krijg ! Pling .

Ik zal hieronder dan nog even vertellen wat Myler dan schrijft ....

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 00:19

Gisela schreef:
Citaat:
Ongeacht welk bit van welk merk maar de hand van de ruiter bepaalt de 'hardheid'.


Ja Gisela... dat weet ik ook... maar daarom is een correctional nog niet een bit dat je als eerste adviseert aan iemand, helemaal niet als je de persoon en het paard niet kent.
Beter problemen voorkomen door het juiste bit te kiezen, dan het later te moeten oplossen met een corrigerend bit... JMHO

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Myler Bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 19:27

Niet om flauw te zijn maar er werd gevraagd naar gebruikers van Myler bits. Ik gaf alleen een reactie hoe de Myler correctional ons beviel. Dus absoluut geen advies. Alle bitten van Myler zijn prachtig afgerond en glad afgewerkt. Zeker de moeite (geld) waard!

Groetjes, Gisela

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-02 20:12

Ja dat was inderdaad de vraag ,

en bedanky voor jullie reacties , het is dus echt een kwalitatief goed en mooi bit waar veel aandacht aan de afwerking is besteed !

Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen voorkeur in bit en wat voor de 1 werkt hoeft voor de ander niet te werken ....

Maar als ik dat zo hoor dan is Myler dus idd een goed merk en lopen de paardjes er lekker op !

Nu nog voor mij en Reen een fijne vinden ..
wel moeilijk als je een pony nog maar zo kort hebt ,
dan ben je je natuurlijk nog allebei aan het aanpassen en is het toch even zoeken wat nou het beste werkt ...

Nu heb ik aan iets heel anders behoefte dan over weer een half jaar ,
ik verwacht dat ze dan vrijwel op m'n zit , benen en stem te rijden is
zo goed als ze dit al allemaal oppakt......

Myler heeft het ook erg over dat de hulpen voor links en rechts beter verschillend doorkomen zeg maar ,
wil je rechts inwerken dan werk je ook echt rechts in en niet ook op links
door de beweegbare delen , merken jullie dat nou echt ???

Dat ze dus wat losser in de hals en schouder zijn met een Myler ,
teugelhulpen beter begrijpen enzo ,
of is dat niet echt duidelijk ?

Hoop dat er nog iemand dit topic volgt Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers