vroeger, ja vroeger...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

vroeger, ja vroeger...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 14:49

Citaat:
Vroeger, ja vroeger...... dit is voor iedereen die voor 1980 geboren is.

Als je na 1980 geboren bent, heeft dit niets met jou te maken. De
kinderen van tegenwoordig worden in de watten gelegd. Ben jij als kind opgegroeid in de 50er, 60er of 70er jaren, dan is het, terugkijkend,
onvoorstelbaar,dat je zo lang hebt kunnen overleven!

Als kind zaten we in de auto zonder gordel en zonder airbags.
Onze bedjes waren geschilderd in prachtige kleuren met verf vol met lood en cadmium. De medicijnflesjes uit de apotheek konden we gewoon open
krijgen, net als overigens de fles met bleekmiddel.

Deuren en ramen bedreigden continue onze vingertjes. Op de fiets hadden we nooit een helm op. We dronken water met de mond aan de kraan in plaats van uit een fles. We bouwden zeepkisten en kwamen er pas op de eerste rit, bergafwaarts, achter, dat we geen rem hadden. Na enige ongelukken konden we daar prima mee omgaan. 's Morgens gingen we naar buiten om te spelen. We bleven de hele dag weg en moesten pas thuis zijn als de straatlantaarns aangingen. Niemand wist waar we waren en we hadden geen mobiele telefoon mee. We sneden ons, braken onze botten en tanden en er werd niemand voor aangeklaagd. Het waren gewoon ongelukken en de enige die schuld had waren we zelf. Kan jij je nog zgn. "ongelukken" herinneren?
We hadden vechtpartijen en sloegen elkaar een blauw oog. Daar moesten we mee leven. Volwassenen interesseerden zich daar niet voor. We aten koekjes, brood met dik boter, dronken Cola en werden evengoed niet te dik. We dronken met vrienden uit dezelfde fles en niemand ging daar dood van. We hadden geen: Playstation, Nintendo, X-box, Videogames, 64 TV-zenders, Videofilm, Surround-Sound, een eigen TV, computer en Internet-chatrooms.

Wat wij hadden waren VRIENDEN.

We gingen gewoon naar buiten en daar kwamen we elkaar tegen. We gingen naar hun huis en belden aan. Of we gingen soms gewoon naar binnen zonder aan te bellen. En dat zonder van te voren af te spreken en zonder dat onze ouders dat wisten. Niemand bracht ons en niemand haalde ons weer op...

Hoe was het in godsnaam mogelijk?

We bedachten zelf spelletjes met stokken en tennisballen. We aten wurmen en die leefden niet voor altijd in onze magen verder. Met de stokken prikten we elkaar bijna nooit in de ogen. Met voetballen
op straat mocht je alleen meedoen als je goed genoeg was. Als je niet goed genoeg was, moest je met teleurstellingen om leren gaan.
Sommige kinderen waren niet zo goed op school als anderen. Ze haalden
onvoldoendes en bleven zitten. Dat leidde niet tot emotionele ouderavonden of zelfs tot veranderde prestatienormen. Soms hadden onze daden consequenties. Dat was logisch en daar kon zich niemand voor verstoppen.
Als iemand van ons iets verbodens had gedaan, was het normaal, dat de ouders je er niet uithaalden. In tegendeel, ze waren het met de politie eens! Stel je voor!

Onze generatie heeft vele probleemoplossers en uitvinders, die bereid
zijn risico's te nemen, voortgebracht. We hadden vrijheid, we verzaakten, we hadden succes en namen verantwoording. Met al die dingen konden we zeer goed omgaan.

Bij die generatie hoor jij ook. Wees blij dat je er toen bij was.


géén idee wie het heeft gemaakt maar zeker stof tot nadenken... OK dan!

Patriesje

Berichten: 339
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 14:56

Ben er stil van.
Hoe waar dit is! En hoe graag ik het weer terug wil krijgen...
Maar dat zal vast niet meer gaan. Dus denk ik met blijde weemoed terug aan al mijn stoeprandpartijtjes, buskruit, AnneMariaKoekoek, hinkelen, touwtje springen, elastieken, belletje trekken, rolschaatswedstrijden op onze stoep...
Pellie, dank voor dit moment. Ik ga ze koesteren!
En hoop dat er voor mijn neefjes die, als ze maar naar buiten komen met een bal in hun handen alweer weggestuurd worden - want: oh, als er toch eens een bal tegen een auto aanrolt..., toch nog hoop is om weer lekker ongecompliceerd buiten te kunnen spelen.

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 14:58

Ik ben dan wel van 1982 maar ik herken heel veel hiervan... Ergens jammer ja, dat het zo anders is nu...

remi

Berichten: 1714
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Heenvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 14:58

Ik had hem ook gekregen en moest gelijk met weemoed terug denken aan mijn eigen jeugd! En het zet je zeker aan het denken.......

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 15:02

mwah, ik denk dat wat hier staat nier voor elk kind geboren na 1980 geldt. Wat ik ben dan uit '85 maar leefde wel zo. Computers ken ik pas sinds ik 10 ben. daarvoor nooit 'gezien' bij wijze van spreken. Al moet ik eerlijk zijn, nu ben ik wel aardig verwent *LOL*

nokemi
Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 15:05

Kan je nagaan hoe snel de wereld veranderd!!
En helaas niet altijd ten goede.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 15:07

ja patries, dat had ik ook, waar als een bus hè...

zet het op de mail mensen en dan vooral naar je neefjes en nichtjes, mischien kunnen we een brug slaan tussen de generatiekloven Cool

Ronnoz

Berichten: 2354
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Tukker Territory

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 15:10

Hmm ik als grensgeval (want: 1981-er) herken toch wel erg veel dingen hoor! Wel moet ik zeggen dat ik het een beetje een verheerlijking van vroeger vindt, zo in de trant van: "vroeger was alles beter" ...

Patriesje

Berichten: 339
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 15:17

Ronnoz schreef:
Hmm ik als grensgeval (want: 1981-er) herken toch wel erg veel dingen hoor! Wel moet ik zeggen dat ik het een beetje een verheerlijking van vroeger vindt, zo in de trant van: "vroeger was alles beter" ...



Vroeger was zeker niet alles beter, maar wat dit betreft in veel gevallen toch wel hoor!
Mijn neefjes weten als ze bij mij zijn (woon een beetje buitenaf) niet meer wat ze moeten doen als de comp niet aanmag... Ze zijn 6 en 9. Wij gingen met onze fantasie naar buiten en hadden daar vreselijk veel lol!
Dat zie ik nu toch veel minder. En dat vind ik jammer.

Ronnoz

Berichten: 2354
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Tukker Territory

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 15:19

het is inderdaad jammer, maar goed... ik zou je neefjes maar eens flink naar buiten schoppen Knipoog figuurlijk dan he.....

Nadir

Berichten: 12713
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 15:19

Die tijd lijkt veel leuker om in te leven... Haha!
Niks aan te doen natuurlijk...

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 15:21

Heel herkenbaar Knipoog

Mijn kinderen zijn gelukkig ook graag en veel buiten, alleen vind ik het in deze tijd niet meer verantwoord om ze zomaar op straat te laten lopen. Ze moeten zich dus regelmatig even thuis melden. Misschien overbezorgd, maar mijn gemoedsrust is me ook wat waard Haha!

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 15:30

heeeeeel herkenbaar en elk woord klopt!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 15:37

Geeft je te denken he, dat het die risiconemende probleemoplossers en uitvinders zijn die de huidige kinderen opvoed op de volkomen tegengestelde manier als wat er zo verheerlijkt beschreven word in dat stukje...

Patriesje

Berichten: 339
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 15:46

ArwenLune schreef:
Geeft je te denken he, dat het die risiconemende probleemoplossers en uitvinders zijn die de huidige kinderen opvoed op de volkomen tegengestelde manier als wat er zo verheerlijkt beschreven word in dat stukje...


Ja, ook dat is waar. Alleen is het natuurlijk wel zo dat al die mensen die het wel 'goed' doen, niet in de publiciteit komen. En aan het aantal gevallen gemeten die wel in de publiciteit komen, zijn zij gelukkig nog steeds in de minderheid.
En vroeger waren er natuurlijk ook excessen, maar daar werd niet zo breed uit over gesproken.

Daisy

Berichten: 2616
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 15:46

Ik ben dan wel uit 1986 maar ik was toch elke dag buiten en ging hinkelen voor op de stoep
touwtje springen en had elke dag gaten in mijn kleren van het vallen.
Hapte regelmatig zand en ging kikkertjes vangen uit het grote meer.
Computers wilde mijn vader het huis eerst niet in hebben
omdat hij er op zijn werk al veel mee werkte.
En ja ik ben verwent...maar herken dit toch ook wel Haha!

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 15:51

ben van '84 maar herken er ook zeker dingen uit hoor
Binnen zijn als de straatlantaarns aan gaan bijvoorbeeld Lachen Leuk stukje om te lezen!!

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 16:01

Wij mochten alleen binnen blijven als het 20 graden vroor, geloof ik. Je gin gewoon overal spelen en af en toe even naar huis om een pleister voor op je knie te halen ofzo. Ik had rolschaatsen (geen rollerblades) een skippybal, knikkers ik meen zelfs een hoepel. Verder bouwde mijn vader inderdaad een zeepkist.. die hij zelf tot zijn grote spijt regelmatig moest duwen. We stoepkrijtten de hele straat vol en vielen regelamatig uit een of andere wankele boomhut.

Vroeger was niet alles beter .. maar wel goedkopen en soms ook een stuk eenvoudiger!! Je dacht niet oever heel veel dingen. Je ging na school naar huis dronk een glas melk en je vertrok weer tot 6 uur. En dan na het eten ging je weer.

Binnen ging je tekenen of lezen, we hadden al wel lego, blokken gekleurd papier om mee te knutselen. we verzamelden WC rollen en schoenendozen om een ruimteschip van te maken hahahahaha..

Wel een hele leuke tijd!!

Mijn eerste verslagen voor school heb ik op een typmachine gemaakt. Mijn eerste mobieltje had ik op mijn 23e. En ik ben niet eens echt oud.
Ik kan me wel herinneren dat ik op een gegeven moment een lolobal kreeg dat was wel helemaal hip!!!

Marieke
Berichten: 1343
Geregistreerd: 31-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 16:21

Zo als Riant het omschrijft, zo ging het bij mij ook.

Ook zat ik hele dagen bij het paard. Gewoon zelf op de fiets er naar toe en het was best wel een eindje fietsen. Niks brengen en halen.

Knikkeren, hoepelen, hinkelen (buurvrouw boos want de hinkelbaan lag voor haar deur gekrijt en ze was nogal netjes). Zelf naar school toe, al vanaf mijn 4de ging ik alleen, huppelend, later op de fiets.

De wereld is veranderd, het is gewoon niet meer zo veilig als toen.

O en die mobile telefoon....
Die kreeg ik toen ik 25 was. In Amerika woonde ik toen. Een joekel van een telefoon, nog echt een kastje! Ik kreeg toen ook mijn eerste computer met internet. OK dan!
Alleen emailen met vrienden en familie thuis kon toen nog niet, want die hadden dat nog niet. Ik kreeg toen nog gewoon brieven per post. Dat overkomt me nu nooit meer

Laantje

Berichten: 2515
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 16:37

Ik hoor mijn oma al zo praten.........

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 16:40

Ik ging lekker in de blubber zitten spelen met alle buurtkinderen Tong uitsteken
Gewoon lekker in een modderpoel zitten, en blij dat alle mammies waren Knipoog

Alleen niet alles klopt.
Zo heb ik vroeger wel computer spelletjes gespeeld, op de sharp (soort c64), alleen bij lange na niet te vergelijken met wat het nu is.
Want toen kon je nog zelf spelletjes maken/software schrijven, zelfs als kind zijnde!

En ik werd wel dik vanaf mijn 6e ongeveer, ook al kwam er geen cola in huis, we kregen zelfs levertraan een periode lang, yuk!

En ik ben een sleutelkindje geweest.
En ook was mijn jeugd niet altijd even simpel en zorgenloos, maar die dingen hebben met de ziekte van mijn moeder te maken.

Maar een lolo bal was geweldig!!!
En al die tekenfilms waren geweldig!!!!
Het is ook niet voor niets dat ik nu weer my little ponies spaar, want die waren helemaal geweldig!! Knipoog

Overigens ik ben van '78
Ik heb inderdaad wel altijd het gevoel gehad dat mijn generatie zeg maar, ff dat beetje meer mee heeft, een zekere zelfstandigheid en de mogenlijkheid jezelf te kunnen ontwikkelen.
(Dat gaat trouwens ook niet altijd op, want ik zie er ook veel om me heen die er een potje van maken en eigenlijk niet zoveel dromen hebben welke ze waar willen maken).

Ik ben iig blij wat ik heb meegekregen van die tijd!

gentille
Berichten: 1466
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 16:40

ik ben in 1989 geboren en woon ook op een boerderij, we hadden geen computer of spelcomputer, en op onze tv zaten alleen nl 1, 2 en 3.
dus wat ga je dan doen? buitenspelen,

dus ook al ben ik nieuw, ik ben toch ook wel een beetje 'oud'

mijn broertje daarintegen... die is NOOIT buiten, zit de hele dag achter de pc, z'n gameboy of de tv, echt griezelig hoor.

SweetTinka

Berichten: 2135
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Hoensbroek/Eindhoven (op kamers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:06

Ja klopt wel, maar de grens van 1980 vind ik wat groot... Ik ben uit 1985 en geloof maar niet dat ik een nintendo, gsm of wat dan ook had... Ik was precies zo'n kind wat daar beschreven wordt... De hele dag buitenspelen tot de lantaarns aangingen enzo, ergens buiten uithangen enz. Ik vind die grens mocht wat hoger.

Kinderen van tegenwoordig zijn inderdaad verwend en lui Haha!

Daisy

Berichten: 2616
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:11

Ow ja bedenk me net weer iets....
wij hadden ook geen nintendo ofzo maar wel King Kong.
Op zoon klein kastje en dat speelde ik dan 's avonds als de lantaarns aangingen Haha!

SweetTinka

Berichten: 2135
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Hoensbroek/Eindhoven (op kamers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:13

We hadden wel naderhand een Atari haha... zo'n gaar ding...