ijzers af > op "eieren" lopen > wat doen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

ijzers af > op "eieren" lopen > wat doen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-04 12:19

Gisteren zijn bij mijn paard na 9 weken (hoefsmid had arm uit de kom en dus 3 weken vertraging) de ijzers eronder weggehaald. Vandaag loopt mijn paard enorm gevoelig (wat logisch is aangezien ie ineens blootvoets is en de stand weer behoorlijk is veranderd) 1 been heeft ie zelfs heel erg dik, maar hij ontlast hem niet.

Heb net al ff met m gestapt en afgespoten, maar is het nu beter om veel op het harde te stappen, of is het ook goed om in de bak aan de longe even een poosje te laten draven.

In de bak loopt hij wel duidelijk beter, iets stijf, maar niet extreem. Op de vlakke straat loopt ie echt op eieren, maar niet heel onregelmatig.

Wat zouden jullie doen??


MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 12:21

denk dat het voornamelijk wennen is.. ik zou af ent oe met hem op het harde stappen niet te ver en gewoon wat longeren in t zand.. ws zal het snel minder worden..

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 13:54

biotine bijvoeren daar worden dehoeven hard van

groetjes

a dog is for life not just for christmas

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 13:57

Is de stand bewust verandert?

De stand zal niet veel veranderen met alleen de ijzers eronderuit halen.

Je paard is verwend met de ijzers..de voeten zijn als het ware zacht en teer geworden. Er gaat een tijd overheen voordat de voeten weer hard en ongevoelig zijn.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 14:20

Het zal nog wel even duren voordat hij "normaal" loopt. Je kunt het vergelijken met zelf op blote voeten te gaan lopen... hij moet nog wat "eelt" gaan kweken.

Je kunt eventueel hoefschoenen kopen voor het rijden buiten.
Mijn paard is nu ongeveer 7 maanden van zijn ijzers af en heeft soms ook nog wel eens moeite met een bepaalde ondergrond.
Hij heeft hoefschoenen en mag 1 keer in de week een ritje zonder maken.

Ga er maar vanuit dat je een jaar bezig bent, voordat de hoeven zich weer helemaal hersteld hebben.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-04 14:47

Ik heb mijn paard alleen zomers op ijzers staan. Vorig jaar heeft hij er niet zo rot op gelopen als nu. Doordat het nu zo vertraagd was hebben ze er nu 9 weken onder gezeten. Ik merkte het al aan hem, want hij begint dan te strompelen. Doordat ie dus van enorme platvoeten weer rechtop is gezet (normale stand) loopt ie nu echt enorm gevoelig tot stokkreupel. wat me wel een beetje zorgen baart is dat ie 1 voorbeen 2 x zo dik heeft als de andere. Dit is het been waar ie dinsdag zijn ijzer al af had getrapt.

Biotine voer ik al (1 jaar), maar dat helpt nu niet. Dat moet je eerst een half jaar voeren voor het effect heeft. Van de biotine zijn zijn hoevel wel zichtbaar beter geworden!

Ik ga straks maar weer eens koelen en stappen op de straat. Nu staat ie alleen maar stil in de bak (ipv dat ie dan lekker gaat liggen.. ) Dus ff wat beweging geven!

Tristan2000
Berichten: 197
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 15:03

Is dat altijd zo? Dat paarden daar moeite mee hebben als de ijzers er af gaan en zonder ijzers verder moeten?
Kun je dan nog wel gewoon rijden of komt daar een bepaalde tijd overheen?

Groetjes Marianne

Beter een lief paard dan een verre vriend!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-04 15:08

hahaha, zoals ie nu loopt rijden?? arm dier! Nee hij loopt nu echt bar slecht. Ik hoop dat ie morgen toch wel zienderogen is opgeknapt.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 15:28

YvonneS schreef:
Ik heb mijn paard alleen zomers op ijzers staan. Vorig jaar heeft hij er niet zo rot op gelopen als nu. Doordat het nu zo vertraagd was hebben ze er nu 9 weken onder gezeten. Ik merkte het al aan hem, want hij begint dan te strompelen. Doordat ie dus van enorme platvoeten weer rechtop is gezet (normale stand) loopt ie nu echt enorm gevoelig tot stokkreupel. wat me wel een beetje zorgen baart is dat ie 1 voorbeen 2 x zo dik heeft als de andere. Dit is het been waar ie dinsdag zijn ijzer al af had getrapt.

Biotine voer ik al (1 jaar), maar dat helpt nu niet. Dat moet je eerst een half jaar voeren voor het effect heeft. Van de biotine zijn zijn hoevel wel zichtbaar beter geworden!

Ik ga straks maar weer eens koelen en stappen op de straat. Nu staat ie alleen maar stil in de bak (ipv dat ie dan lekker gaat liggen.. ) Dus ff wat beweging geven!


Mag ik vragen waarom je hem alleen zomers op ijzers hebt staan?

Als de stand aanmerkbaar veranderd is, dan kan het best dat er wat pezen opgelopen zijn. Waarschijnlijk dat er te veel aan de stand veranderd is. zoiets moet heel geleidelijk aan gedaan worden.
Dat een paard gaat kreupelen en opgelopen benen heeft, kan daar best een oorzaak van zijn.


Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 16:00

Hoi,

Ik zou, als je paard niet lekker loopt, hem lekker met rust laten. Dus niet expres op het harde gaan lopen om hem te laten wennen ofzo. Mijn paard heeft heel lang op ijzers gestaan, maar nu sinds 1 jaar is hij ijzerloos. In het begin liep hij ook niet lekker, idd op eieren. Alleen liep hij juist op het harde wel goed. Had ook meer te maken met het feit dat hoe vlakker de ondergrond is hoe beter hij liep. Dus de weg was veel minder een probleem als de keiharde ongelijke wei.
Ik heb toen hoefschoenen voor hem gekocht en daarmee kon ik toen wel rijden. Eerst niet zo ver ( aan die schoenen moeten ze ook weer wennen ) , later al verder.
Succes.

Groetjes,

Maris

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-04 16:25

Mijn paard staat zomers op ijzers puur voor de wedstrijden, om proppen in te kunnen draaien. Ik ben niet van plan om voor 2 weken in het jaar van die schoenen te gaan kopen.

Mijn vraag was alleen of het goed is om in dit geval ook op de harde straat te gaan stappen (zaols dat bij veel "blessures" wel goed is) en wat ik er verder aan kan doen om de pijn een beetje te verzachten.

Het is nu gewoon ff een periode waarin die weer met wennen aan de blote voeten.

DubbelFun

Berichten: 88632
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 18:01

Wat is er gebeurd dat het ijzer eraf kwam ?? Voor het zelfde geval heeft je paard zich toen verrekt oid en ligt het dus niet alleen aan het feit dat de ijzers er onderuit zijn.

Beweging is meestal wel goed, want dit zorgt voor een goede pompbeweging van de voet en dus een betere doorbloeding.

Verder moeten de hoeven idd weer uitharden, dat duurt even.
Voor de pijn zou je hem een natuurlijke pijnstiller kunnen geven (Duivelsklauw ??) .

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-04 18:12

Ja hij heeft idd in het land gek gedaan denk ik, maar hij liep niet kreupel toen dan ene ijzer eraf was (heb toen meteen ff aan de longe gedaan om te controleren). Pas vannacht dat ik zag dat ie strompelde en vanmorgen dan dat dikke been. Hij vind zichzelf ook wel erg zielig nu hoor. Kom ik eraan lopen en hinniken en doen alsof ie helemaaaal niet meer lopen kan!

DubbelFun

Berichten: 88632
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 18:15

Kan een verlate reactie zijn. Omdat er nu pas een zwelling te zien is zou het dus ook logisch zijn dat hij er nu pas last van heeft.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-04 18:24

Dat kan idd. Hij heeft al de 4 zijn benen een beetje dikkig rond zijn gewrichten, wat logisch is door de stand nu. Dat ene been is alleen helemaal dik tot aan de knie. Gelukkig is het been niet warm en loopt ie niet minder op dat been dan de andere 3.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 20:01

YvonneS schreef:
Mijn paard staat zomers op ijzers puur voor de wedstrijden, om proppen in te kunnen draaien. Ik ben niet van plan om voor 2 weken in het jaar van die schoenen te gaan kopen.

Mijn vraag was alleen of het goed is om in dit geval ook op de harde straat te gaan stappen (zaols dat bij veel "blessures" wel goed is) en wat ik er verder aan kan doen om de pijn een beetje te verzachten.

Het is nu gewoon ff een periode waarin die weer met wennen aan de blote voeten.


OK, dat begrijp ik. Maar je vertelde niet duidelijk in je eerste bericht hoe het nu zat, daarom ook mijn vraag waarom je paard alleen zomers op ijzers staat....

Wat je er verder aan kan doen dat wat je nu doet weet ik niet. Kijk het even aan, doe lekker rustig aan en spuit hem vaak af. Insmeren met arnica helpt ook wel eens bij dikke benen.
En als het te lang duurt even een DA raadplegen...

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-04 20:35

Ja idd, ik kijk het ff paar dagen aan en dan kijken we verder! Ik heb hem vanmiddag in 4 emmers water gezet! Hij vond het heerlijk volgens mij! Me vader geloofde niet dat ie dat deed, maar echt waar. Morgen ga ik er een foto van maken! Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Belker, Flubberboot, fro, MarjanB, Miriam91 en 99 bezoekers