2e hands zadel: passier GG of Euroriding Diamant

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Binar

Berichten: 1687
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: Schipluiden

2e hands zadel: passier GG of Euroriding Diamant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-04 11:44

Ik ben sinds kort op zoek naar een 2e hands zadel, het liefst een Euroriding Diamant, hiervan weet ik gewoon dat ik ze lekker vind zitten.
Nu viel mijn oog op een Passier grand gilbert.
Is de passier te vergelijken met de Euroriding Diamant, qua zit of zit dat nog veel dieper? Welke zit is zachter?


Welk zadel zouden jullie kiezen en waarom ?

Passier, ca 4 jaar oud. Altijd goed onderhouden zadel van eerste eigenaar
Slechts 2 jaar gebruikt, in perfecte staat
Prijs € 800 excl toebehoren

Euroriding Diamant, ca 3 jaar oud, ook in zeer goede staat
Prijs € 800 excl toebehoren (dit vind ik zelf wel ietwat duur)

€ 800 is niet duur toch voor een 4 jaar "oud" Passier zadel? En hoe kun je de leeftijd zien van een passier zadel? (bij Euroriding staat er een nummer ingedrukt)
alle tips/reacties welkom! OK dan!


GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 12:17

tuurlijk is dat niet te vergelijken.. passier of euroriding... zou dan gaan voor de passier! Hoe kunnen ze nu zeggen dat hij maar 2 jar is gebruikt? Ga er maar vanuit dat er gewoon 4 jaar op is gezeten... valt het nooit tegen.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 12:25

Al was et 10 jaar, je moet gaan voor et zadel wat et beste op je paard ligt én waar jij het beste op kunt rijden!


Binar

Berichten: 1687
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-04 15:00

op de foto ziet de passier er nog erg goed uit. Een foto van de Euroriding heb ik helaas niet gekregen (had ze niet)

Ik heb nog nooit op een Passier gereden, op Euroriding Diamant wel.
Qua kwaliteit zal Passier beter zijn dan de Euroriding...

Ik vind het ook l*llig om de verkoper van de passier naar stal te laten komen om te passen en om vervolgens te moeten zeggen dat ik het zadel toch niet zo lekker vind zitten...

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 15:03

Hoi,

Ik denk dat niemand je nu advies kan geven. Ligt er gewoon aan wat jij zelf het lekkerste vind zitten !!! En nog belangrijker welk zadel het beste bij je paard past.

Zelf heb ik op allebei de zadels gezeten en ik heb uiteindelijk voor de Euroriding gekozen. Dat zadel vond ik dus lekkerder zitten EN mijn paard liep er beter mee.

Groetjes,

Maris

Binar

Berichten: 1687
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-04 15:11

Maris schreef:
Hoi,

Ik denk dat niemand je nu advies kan geven. Ligt er gewoon aan wat jij zelf het lekkerste vind zitten !!! En nog belangrijker welk zadel het beste bij je paard past.

Zelf heb ik op allebei de zadels gezeten en ik heb uiteindelijk voor de Euroriding gekozen. Dat zadel vond ik dus lekkerder zitten EN mijn paard liep er beter mee.

Groetjes,

Maris

Wat heeft een zachtere zit?
Mijn paard heeft geen moeilijke rug en past al vrij snel een zadel.. voor mij is het belangrijk dat het zadel een zachte zit heeft ivm mijn (gevoelige) stuitje....

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 15:33

Een Passier heeft nog een houten boom, elke zadelmaker zal je meteen vertellen dat de kwaliteit van een Passier vele malen hoger is dan van een Euroriding (geen slecht zadel overigens). De kwaliteit van zadels heeft vooral te maken met boom en kwaliteit leer. Passier zadels zijn praktisch nooit scheef (tenzij scheef gereden natuurlijk), maar veel andere zadels zijn dat helaas al vanaf de "fabriek".

Als je alleen al naar het prijsverschil kijkt bij aanschaf van een nieuwe....

De Passiers hebben een diepe zit en geven heel veel contact met het paard.

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 15:47

De Passier vind ik lekker zitten, wel minder zacht dan de Euroriding.

Bob Marshall boomloos westernzadel te koop. PB voor meer info.

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 15:54

Meeste mensen vinden de Euroriding idd zachter zitten als de Passier. Ik waarschijnlijk toen ook......heb immers voor de Euroriding gekozen. Volgens de verkoper van mijn zadel doet de euroriding trouwens niet onder voor de passier hoor.

Maar ik vond het Prestige zadel het allerzachtste zitten !

Maar als je nu een hard zadel hebt leg je er toch b.v. een zadelbontje op, dan zit je ook zacht.

Groetjes,

Maris

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 15:57

Ik ken de euroriding niet, maar heb de passier GG en ik vind 'm super zitten. Erg zacht , maar wel contact met je paard. Die prijs is niet verkeerd! Als ie er goed uitziet en hij ligt goed op je paard, zou ik in eerste instantie voor die gaan.
Door de houten boom is het zadel door een GOEDE zadelmaker ook nog in boombreedte beter passend te maken (kosten ong 200 euro).
Kijk wel goed of alles intact is, singelstoten vervangen kost zo'n 40 euro, vaak is dat door erg strak aansingelen wel nodig...
Pas laten maken voor JOUW paard door een goede zadelmaker is zowiezo aan te raden, welk zadel je ook gaat nemen.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

sa80
Berichten: 219
Geregistreerd: 29-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:05

Euroriding zal waarschijnlijk goedkoper zijn omdat het merk minder bekent is. Ik heb ook op beide zadels gezeten en de Euroriding vond ik veel fijner dan de Passier.
Maar goed, smaken verschillen

Binar

Berichten: 1687
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-04 17:15

sa1980 schreef:
Euroriding zal waarschijnlijk goedkoper zijn omdat het merk minder bekent is. Ik heb ook op beide zadels gezeten en de Euroriding vond ik veel fijner dan de Passier.
Maar goed, smaken verschillen


Ja de nieuwprijs van Eur. Diamant is goedkoper (scheelt ca € 400)
maar de 2e hands prijs van de twee zadels die ik op het oog hebt zijn beide € 800, Eur. Diamant is 1 jaar jonger dan de passier

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:24

Ik heb beide zadels van van Rijs mee gekregen om te proberen omdat dat de enige zadels waren die goed op mn paard lagen. Op de passier kon ik echt niet zitten, mn benen gingen alle kanten op. Op de euroriding zit ik veel beter, door de kniewrongen kan ik mn benen stil houden. Ik weet niet meer of de passier een zachte zit had. De euroriding vind ik vergeleken met mn vorige kieffer hard zitten..
Ik vind 800 euro trouwens wel veel vergeleken met wat ik voor mijne heb betaald.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 18:38

ik heb een passier gehad. had weinig wrong, half diepe zit en zat best hard.
euroriding heb ik ook op gereden had flinke kniewrong en een zachte zit en een diepe.
euroridings passen op veel paarden(zelfs op willem en die past weinig zadels die standaard zijn, mijn passie rmoest ook aangepast worden)

800 voor die passier valt wel mee, maar 800 voor euroriding is duur. de diamant is rond de 1200 euro de passier gg(is het de gewone of de extra??) ligt rond de 1900
dus tel uit je winst..

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

Binar

Berichten: 1687
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-04 20:38

Ik hoop dat het een gewone passier gg is en niet de extra, want ik ben niet superlang (1.63m) en extra lange zweetbladen zijn niets voor mij Haha!
Ik wil als eerste de passier gaan passen, en daarna (als de passier niet past) voor de Eur. Diamant gaan, alleen vind ik € 800 ook te hoog (volgens de verkoopster is hij door Hulsebosch geschat dat het zadel zeker nog een waarde heeft van € 800)
Laatst bijgewerkt door Binar op 04-09-04 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 20:41

Kwalitatief zou ik zeggen: de passier!

Maar denk dat je het pas kan beoordelen wat lekkerder en beter zit als het op je paard ligt en jij erop zit Knipoog

Binar

Berichten: 1687
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-04 20:45

Lydiia schreef:
Maar denk dat je het pas kan beoordelen wat lekkerder en beter zit als het op je paard ligt en jij erop zit Knipoog


Maar ja wat moet ik dan zeggen tegen de verkoopster..zadel past wel maar ik vind het niet zitten en ik wil toch nog een ander zadel proberen? (ze wil bij mij op stal komen om te passen, maar het is ca 40 minuten rijden met de auto)

ik denk dat ik van de week maar eens een ruitersportzaak ga bezoeken en even op het passierzadel gaat zitten, dan weet ik een beetje hoe het zit Haha!

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 21:10

Of het divozabusje laten komen... kost je wel 50 euro en ze hebben volgensmij geen euroriding? Haha!

Is een hele goede reden voor mij om een zadel niet te kopen, als ik er niet goed op kan zitten.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 22:12

Een nieuw zadel voelt toch anders aan dan een gereden zadel....
Als hij niet past, of jij vind 'm onprettig zitten, dan is het makkelijk. Twijfel je, dan zou ik toch eerst kijken of je heel wat van die prijs van de diamant af kan 'slijpen' Knipoog voor je die gaat bekijken.
Als ie past en niet onprettig voor je zit en hij ziet er goed uit, zou ik gewoon voor de Passier gaan. Als je het kunt regelen dat je zadelmaker (of iemand anders die er ECHT verstand van heeft) in de buurt is als ze langs komt

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 22:47

Ik heb verleden jaar een rondje zadels passen gedaan maar mijn houding was op de Euroriding veel beter dan op de Passier. (dit was overigens niet de GG, die lag voor geen meter op mijn paard)

En dat diegene van wie het zadel is komt passen is haar eigen risico, ze weet toch van te voren dat een zadel niet kan passen?
Ik zou toch meer de nadruk op je paard leggen dan op jezelf. Je zegt wel erg gemakkelijk dat het zadel je paard wel past.
Weet je eigenlijk wel hoe nauw dat luistert?
Ik heb mijn paard onder 6 verschillende zadels voelen lopen en er zitten echt werelden van verschil tussen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 22:54

Volgens mij zijn hier heel wat mensen die nog nooit met hun achterwerk in een Euroriding Diamant hebben gezeten. Topzadeltjes! En top kwaliteit leder. Moest ik kiezen dan wist ik het wel..........Euroriding!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 23:22

Oscar heeft ook een euroriding diamant, en vraagt er niet zo veel voor.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 07:24

Mijn ervaring met de GG is, naarmate het zadel warm wordt het beter gaat liggen. De zitting vind ik hard vergeleken bij mijn vorige zadel. Het is wel een kwaliteit zadel, ze zeggen de mercedes onder de zadels. Het past bijna op elk paard. De boom veert een beetje mee op de paardenrug.

Je moet het zelf gaan ervaren, misschien rijdt je beter met het andere zadel. Het zou een hulp voor je zijn als je het zadel een weekje mag proberen, alleen dan kun je echt goed beslissen. Ik heb vele zadels een week geprobeerd en kwam voor het paard uit op de GG. Voor de zitting heb ik een gelpad gekocht en zit nu zachter dan enig zadel kan zijn.

boemel

Berichten: 8259
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 07:34

Kan je niet voorstellen dat je het zadel zelf ophaalt en betaald en dat je afspreekt dat als het niet past je het zadel binnen 2 dagen onbeschadigd terugbrengt en je het geld weer terugkrijgt?

Ik heb dit al verschillende malen gedaan. Het voordeel is dat je rustig kan passen/rijden en er even iemand anders naar kan laten kijken.

Voor het risico kan je eventueel zelf een contractje opmaken.

M1+10

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 08:53

monya schreef:
Een Passier heeft nog een houten boom, .


Passier Grand Gilbert heeft geen houten boom. De boom is uit verschillende lagen leder opgebouwt, versterkt met ijzer. Daardoor rijd je, meer dan anders, een Passier zadel in naar jou zit.
Een 2e hands passier GG is daardoor dus vaak schever dan een zadel met een gewone boom. Dit doordat de meeste ruiters niet recht op het paard zitten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ymediem en 32 bezoekers