Meisje valt van paard; eigen schuld of die van eigenaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110632
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Meisje valt van paard; eigen schuld of die van eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-09 11:12

http://www.judex.nl


Tijdens een rijles loopt een 13-jarig meisje letsel op als zij van een paard valt. De ouders van het meisje stellen de manege aansprakelijk voor de schade en starten een gerechtelijke procedure om deze schade vergoed te krijgen.

De ouders beroepen zich in deze procedure op een wetsartikel uit het Burgerlijk Wetboek dat aangeeft dat de bezitter van een dier aansprakelijk is voor schade die door dat dier veroorzaakt is. Op basis van dit artikel komt de rechtbank dan ook tot de conclusie dat de manege als eigenaar van het paard inderdaad aansprakelijk is. Toch is daarmee de zaak niet afgelopen.

De rechter beoordeelt in deze procedure namelijk eveneens in hoeverre de manege een beroep kan doen op de eigen schuld van het meisje. De rechter komt tot de conclusie dat noch de manege, noch het meisje enig verwijt kan worden gemaakt. Het meisje heeft er wel voor gekozen om vrijwillig deel te nemen aan de paardrijles en daar zijn nu eenmaal risico's aan verbonden.

Verder weegt de rechter mee dat het meisje slechts 13 jaar is en dat de manege wel en het meisje niet verzekerd is. Alles afwegende komt de rechter tot het oordeel dat de manege 70% van de totale schade van het meisje moet vergoeden. 30% van de schade blijft dus voor rekening van het meisje zelf.

Link naar complete uitspraak:
http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=BH5636

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


Caesar
Berichten: 9300
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Meisje valt van paard; eigen schuld of die van eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:14

Ik moet zeggen dat ik deze uitspraak opmerkelijk vindt. Dit is wel een stap in de goede richting wanneer er geen duidelijke schuld aanwezig is.

De praktijk is de leermeester van alle dingen.

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:15

Dan kunnen ze in maneges de bordjes "op eigen risico" ook wel weg halen. Volgens mij denken nog veel eigenaren dat daarmee alle mogelijke risico's automatisch uitgesloten worden en aan de ruiter worden overgedragen.

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:16

waarom is het meisje niet verzekerd ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:16

Ik snap dit niet he.. De ouders laten het kind wel paardrijden, maar als er iets gebeurt is de manege ineens aansprakelijk hiervoor..
Gaat zo'n uitspraak niet heel veel gevolgen hebben voor de toekomst?

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:17

Caesar schreef:
Ik moet zeggen dat ik deze uitspraak opmerkelijk vindt. Dit is wel een stap in de goede richting wanneer er geen duidelijke schuld aanwezig is.

Om dit soort flauwe kul ben ik blij dat ik geen manegebedrijf heb en zal ik er ook nooit meer aan beginnen.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:18

Cayenne schreef:
Alles afwegende komt de rechter tot het oordeel dat de manege 70% van de totale schade van het meisje moet vergoeden. 30% van de schade blijft dus voor rekening van het meisje zelf.


Over wat voor schade hebben we het dan? Want stel dat het meisje een been gebroken heeft, dan wordt dit toch zowiezo vergoedt door haar ziektekostenverzekering (die het op hun beurt misschien weer verhalen op de verzekering van de manege?).

Welke kosten komen dan überhaupt voor de eigen portemonnee van het meisje/ouders?? Want waarom zou je anders een procedure starten?

Ik zal wel iets over het hoofd zien hoor, maar dat vraag ik me af :D

Dana01

Berichten: 8596
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Akkrum

Re: Meisje valt van paard; eigen schuld of die van eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:20

en dit is nou precies de reden waarom je tegenwoordig bij veel maneges moet tekenen voor eigen risico, en indien minderjarig moeten de ouders tekenen.

te belachelijk voor woorden dit, als je op voetballen zit, klaag je je club toch ook niet aan als je je been breekt?

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:20

garny95 schreef:
waarom is het meisje niet verzekerd ?


Als het meisje verzekerd was geweest, was deze hele zaak niet voor de rechter gekomen denk ik.

She's my lady Lovers

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:21

marijkedam schreef:
Dan kunnen ze in maneges de bordjes "op eigen risico" ook wel weg halen. Volgens mij denken nog veel eigenaren dat daarmee alle mogelijke risico's automatisch uitgesloten worden en aan de ruiter worden overgedragen.


Die bordjes hadden toch al geen enkele rechtsgrond. 't Zou fraai zijn, als je met een simpel bordje onder je verantwoordelijkheden uit kon komen...

Maar goed. Ik ben geen jurist maar was toch ietwat verbaasd dat het meisje ook voor een deel van de schade opdraait. maar ik ken de omstandigheden ook niet. Het geeft in ieder geval aan, hoe complex dit soort zaken liggen.

van 1 naar 61 pk

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:23

Apart verhaal zeg.
Als je je kind laat paardrijden weet je toch dat er wat kan gebeuren? Moeilijke gevallen zijn dit in ieder geval...

We kunnen en hoeven niet altijd hoogvliegers te zijn. Een hoogvlieger aardt immers niet...

Moon

Berichten: 3925
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:24

Als je bij voetbal je been breekt, is de club van wie de bal is, dan aansprakelijk hier voor?!

Wat een grote onzin...
Van het paard vallen hoor gewoon bij de sport!

Beste ouders, Luister goed! Iedereen weet, dat ik een pony moet.
Een minishetlander, mij best. Maar aan dit pony-loze leven, heb ik de pest!

©Simone - Groep6

lotte_2

Berichten: 1121
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Havelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:25

Volgens mij is iedereen in Nederland toch minimaal verzekerd.
Als het goed is zijn manegeiegenaren zich ervan bewust dat ze, door alleen een bordje "rijden op eigen risico" op te hangen niet alle kosten van zich afschuiven. Er komt een hele procedure bij kijken. @dana01: en daarom is het wel belangrijk dat je dit soort papieren als manege-eigenaar op orde hebt.
Maar is het niet zo dat als je aangesloten bent bij de FNRS, je voor dit soort zaken verzekerd bent?


funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:25

jeetje wat vergezocht allemaal!
ik vind dat hier niemand de schuldige is,tenzij de lesgever bijv.met een zweep ofzo het paard heeft opgejaagd.
Ik vind sporten altijd iets wat een eigen risico is,daar kun je toch niemand voor nawijzen?
beetje raar allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:25

Je bent hier in nederland toch altijd verplicht wa verzekerd en ook verplicht ziektekosten verzekerd?

Das gewoon geld verdienen over de rug van je kind.

Saskia505
Berichten: 235
Geregistreerd: 15-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:26

Belachelijk dat de manege hier de schuld van krijgt. Paardrijden is nu eenmaal een risicovolle sport, dat weet iedereen. Dat het meisje ervoor heeft gekozen om te gaan rijden en haar ouders daar toestemming heeft gegeven, betekend dat ze ook zelf verantwoordelijk zijn. Zeg je A, dan moet je ook B zeggen.

Fury08

Berichten: 1711
Geregistreerd: 04-07-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:26

Ik vind het eigenlijk best wel krom. Je stapt toch zelf op dat paard? Je wilt toch zelf op paardrijden. Die ouders hebben zelf toch ook wel door dat je op een dier zit dus dat er eigenlijk van alles kan gebeuren!
Ik vind zelfpersoonlijk niet dat je de manege hiervoor aansprakelijk kan stellen.

Als je mensen leert kennen.. Ga je van dieren houden..

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:27

Saskia505 schreef:
Belachelijk dat de manege hier de schuld van krijgt. Paardrijden is nu eenmaal een risicovolle sport, dat weet iedereen. Dat het meisje ervoor heeft gekozen om te gaan rijden en haar ouders daar toestemming heeft gegeven, betekend dat ze ook zelf verantwoordelijk zijn. Zeg je A, dan moet je ook B zeggen.


zo denk ik er ook over!

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:28

Remember schreef:
Over wat voor schade hebben we het dan? Want stel dat het meisje een been gebroken heeft, dan wordt dit toch zowiezo vergoedt door haar ziektekostenverzekering (die het op hun beurt misschien weer verhalen op de verzekering van de manege?).

Welke kosten komen dan überhaupt voor de eigen portemonnee van het meisje/ouders?? Want waarom zou je anders een procedure starten?

Ik zal wel iets over het hoofd zien hoor, maar dat vraag ik me af :D


O, schade genoeg hoor; laat ik eens wat voorbeelden noemen; meisje breekt haar been.
- de cap moet altijd vervangen na een val
- eigen risico ziektekosten
- de rijlaars en rijbroek is kapotgeknipt door ambupersoneel
- moeder moet halsoverkop met meisje naar ziekenhuis (verzuim werk)
- meisje moet 2 maanden lang door haar vader/moeder met de auto overal heengebracht worden
- meisje heeft krantenwijkje en kan dat nu 2 maand niet doen; gemis aan inkomen.

Dit valt nog wel mee, maar stel dat het kind hard op het hoofd valt ;
- het overigens intelligente kind heeft nu hersenletsel en zal nooit een inkomen hebben
- het huis moet worden aangepast op rolstoel, tilliften enz. Misschien moet het gezin wel verhuizen
- Omdat het kind nu veel zorg nodig heeft, moet 1 van de ouders zijn/haar baan opgeven

Dat kan dus aardig uit de klauwen lopen!
Laatst bijgewerkt door beantsje op 13-11-09 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

van 1 naar 61 pk

toot

Berichten: 1763
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:28

Remember schreef:
Cayenne schreef:
Alles afwegende komt de rechter tot het oordeel dat de manege 70% van de totale schade van het meisje moet vergoeden. 30% van de schade blijft dus voor rekening van het meisje zelf.


Over wat voor schade hebben we het dan? Want stel dat het meisje een been gebroken heeft, dan wordt dit toch zowiezo vergoedt door haar ziektekostenverzekering (die het op hun beurt misschien weer verhalen op de verzekering van de manege?).

Welke kosten komen dan überhaupt voor de eigen portemonnee van het meisje/ouders?? Want waarom zou je anders een procedure starten?

Ik zal wel iets over het hoofd zien hoor, maar dat vraag ik me af :D


kleding cap laarzeN???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:28

Ik vind dit erg apart. Nu gaat het natuurlijk regenen van de schadeclaims en procedures...!

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:29

wat een aparte actie van de ouders?

het ligt er natuurlijk aan, wat voor schade het meisje heeft he. Maar ze is toch verzekerd via haar ouders? Of is dat veranderd afgelopen 5 jaar?

Ik ben ook vaak genoeg gevallen van het paard, maar heb nooit zo'n erge schade gehad dat ik een rechtzaak ging beginnen. Beetje vreemd...


ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:29

Voor zover ik weet is iets dergelijks al eerder voorgekomen en werd toen ook het manege bedrijf , deels, aansprakelijk gesteld.
De bordjes die op maneges hangen zijn dan ook een wassen neus! Daarentegen als je als ruiter bijv. verplicht wordt een cap te dragen en je doet dit niet dan is dat je eigen verantwoordelijkheid.
Ik heb zelfs ooit vernomen dat als iemand op jouw paard rijdt en valt, jij als paardeneigenaar ook verantwoordelijk bent, dus particulier werkt het ook zo.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:31

Ik heb al meer van dit soort verhalen langs horen komen, van verzekeringsmaatschappijen die letsel van klanten op maneges gingen verhalen. Ik vraag me wel af, gezien het feit dat het nou eenmaal een risicovolle sport is, hoe betaalbaar die verzekeringen blijven. Is niet te hopen dat als dit meer regel dan uitzondering wordt, maneges hun deuren kunnen sluiten.

Rennie89
Berichten: 37244
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:31

Saskia505 schreef:
Belachelijk dat de manege hier de schuld van krijgt. Paardrijden is nu eenmaal een risicovolle sport, dat weet iedereen. Dat het meisje ervoor heeft gekozen om te gaan rijden en haar ouders daar toestemming heeft gegeven, betekend dat ze ook zelf verantwoordelijk zijn. Zeg je A, dan moet je ook B zeggen.

helemaal correct :j
ik vind het erg hypocriet om dat de manege aansprakelijk te stellen hiervoor. Je weet dat er met elke sport ongelukken kunnen gebeuren... Als bijv een hond van een vreemde een meisje bijt en schade aanbrengt snap ik dat de eigenaar alles moet vergoeden, maar in feite "huur" je een manege paard een uur en kan je hem als je "eigen" verantwoordelijkheid zien


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Absolem, DotBot, Hobbyhorse, Lithya en 58 bezoekers