Ervaringen paard weggeven/uitlenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Ervaringen paard weggeven/uitlenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-04 11:25

Om bepaalde redenen zit ik erover te denken om mijn paard tijdelijk uit te lenen, of tewel weggeven voor een paar jaar.
Heeft iemand hier ervaring mee??

Ik was dan in ieder geval wel van plan een contract op te stellen, maar wat moet daar precies in? Ik wil hem ook perse terug en hij mag nooit doorverkocht worden of naar de slager gaan. Kan je in je contract dan ook iets opnemen zoals dat als ze hem wel wegdoen dat ik een X bedrag krijg ofzo (dit dus alleen maar ter voorkoming van verkoop) Is dit dan ook rechtsgeldig??

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 11:35

Ik heb Rydar weggeven aan mijn "groom" desiree tot nu toe gaat het allemaal heel goed en ben blij dat ik het gedaan heb.

Wel hebben we afgesproken dat als ze hem niet meer wil hij terug naar mij komt, of dat we samen een baasje zoeken..

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 11:39

Ik zou even aan de rechtsbijstandverzekering vragen of je zoiets op zou kunnen stellen en of dat dan rechtsgeldig is.

Ik zou dan ook zoiets afspreken dat je af en toe mag komen kijken en dat er bij problemen contact met jou opgenomen wordt.

Ik zou in ieder gevaal goede afspraken maken en kijken of je die vast kan leggen.

Mist

Berichten: 9454
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 11:55

ja Boos! tijdelijk geruild in de PC, en die mensen hebben vervolgens onze pony verkocht, ben haar 8 jaar kwijt geweest........maar heb haar gelukkig dankzij de watersnoodramp van enkele jaren geleden in Gorinchnem weer teruggevonden. Deze mensen bij wie ze nu is zijn een van mijn beste vrienden geworden.

Apple

Berichten: 76183
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 12:24

Ik heb enige tijd een paard te leen gehad van iemand anders. Wij hadden gewoon een contract opgesteld, met daarin wat algemene zaken als wie er verantwoordelijk is voor welke kosten endergelijke.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-04 09:39

Mist schreef:
ja Boos! tijdelijk geruild in de PC, en die mensen hebben vervolgens onze pony verkocht, ben haar 8 jaar kwijt geweest........maar heb haar gelukkig dankzij de watersnoodramp van enkele jaren geleden in Gorinchnem weer teruggevonden. Deze mensen bij wie ze nu is zijn een van mijn beste vrienden geworden.


en op dit soort praktijken zit ik dus niet te wachten, hier ben ik heel bang voor

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:23

Als je aan vreemde mensen uitleent is het goed om niet zelf een contract te maken, dit is namelijk niet rechtsgeldig. Maak een contract bij een notaris of advocaat. Laat hierin vastleggen dat het jouw eigendom blijft, hoe stalgeld, veearts kosten e.d. geregeld moeten worden. Stel het blijft jouw paard maar een ander stalt het paard elders en betaald het stalgeld niet, dan dien jij als eigenaar het stalgeld te betalen, mits je dit dus in het contract hebt vast laten leggen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:26

Ik had ook zulke afspraken met diegene aan wie ik mijn pony "gaf" Binnen een half jaar stond hij op de wagen naar Italie!

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-04 12:25

zoals ik het begrijp zijn er dus vooral slechte ervaringen!

Het is dus eigenlijk mijn bedoeling dat ik hem een paar jaar uitleen, totdat ik klaar ben met studeren. Dat hun dan de stalling en alle bijkomende kosten voor het paard dragen en dat ik hem na een afgesproken termijn weer terug krijg, lijkkt dus simpeler dan het in werkelijkheid is.

Waarom zijn er toch niet meer eerlijke mensen!?

ik moet geloof ik hier nog maar eens hard over nadenken

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 12:34

Misschien kun je hem beter verkopen op voorwaarde dat bij doorverkoop jij als eerst het paard weer krijgt aangeboden? Zo heeft een vriendin van mij het gedaan en haar merrie is na ongeveer 10 jaar weer bij haar teug om haar oude dag (het paard is nu 27 jaar) daar door te brengen.

Denk je dat je iemand kan vinden die na 4 of 5 jaar "zijn" (jouw) paard weer zou willen teruggeven?

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-04 12:36

nou, dat hoopte ik dus eigenlijk wel

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 12:38

gijsenkim schreef:
Ik had ook zulke afspraken met diegene aan wie ik mijn pony "gaf" Binnen een half jaar stond hij op de wagen naar Italie!

Ik denk dat dit altijd een risico blijft, want ze kunnen hem natuurlijk altijd verkopen ondanks dat je een contract heb opgesteld. En als hij is verkocht aan andere dan kan je er volgens mij verder niet veel meer aan doen.

'Wil je me alsjeblieft vertellen welke kant ik op moet vanaf hier?'
'Dat ligt er aan waar jij naar toe moet,' zei de kat.
'Dat kan mij niets schelen,' zei Alice.
'Dan doet het er niet toe welke kant je opgaat' zei de kat.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 13:27

heb je wel eens nagedacht om hem naar deurne te doen(als die daar geschikt voor is?) je paard word dan elke dag bereden door 1 leerling(wisselt per half jaar) onder begeleiding van instructeurs, ook krijgt ie een goede verzorging. En een goede en schone stal. De kosten zijn 50 per maand die je moet bijdragen voor smid en dierenartskosten.
verder heb je geen stallings kosten ofzo....

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 17:30

Deurne kan een oplossing zijn... Je hebt dan ook niet zo snel dat iemand zo gehecht aan je paard raakt Lachen . Moet het natuurlijk wel een paard met een bepaald niveau zijn, tenminste dat dacht ik.

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 17:56

mijn buurvrouw heeft dat ook gehad

ze had haar paardje verkocht maar ze mochten hem niet doorverkopen.Maar toch gedaan.En ze kwam er achter waar hij stond.Ze heeft met moeite het dier over kunnen kopen

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 18:30

tjah als je zoiets wilt doen
weet je nooit zeker of je paard wel echt veilig is..
sommige mensen kan zon papiertje niks schele ..

pluimpje

Berichten: 698
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Tussen de grassprietjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 18:33

ik zou het ook niet doen, misschien is je paard leasen een beter idee? dat ze gewoon op dezelfde stal blijft staan, maar dat alle kosten zijn voor diegege die hem least?

ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 18:59

Hey Mackie,wat is dat nou Verward !Maargoed,de reden die je geeft snap ik wel hoor:) !Kan je je paard niet verleasen,dat gebeurd wel vaker dacht ik,dus daar zul je wel een contract voor hebben toch?

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 19:08

Sorry,had het bericht boven mij niet gelezen!

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-04 12:52

ruitje schreef:
Hey Mackie,wat is dat nou Verward


Voorlopig denk ik er alleen maar over hoor!!

Deurne is geen optie, want het is een draver, die nog geen B-proef kan lopen. Voor mij is ie perfect, maar ja ik heb niet zulke hoge eisen. Het is gewoon een fijn recreatiepaard, maar meeste mensen verwachten meer van een paard

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W


Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 13:22

bij ons op de manege kun je als je wilt je paard daar zetten, wordt die bereden
jij zelf kan er ook mee rijden als je wilt
dat vindi k ideaal
paard staat er gratis, is goed verzorgd, krijgt genoeg beweging, en toch kun je er mee blijven rijden als je wilt
na zoveel tijd kun je je paard weer weghalen als je wilt

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 13:32

Je kunt in principe alles in een contract tussen jou en de andere partij zetten. Het beding waar jij het over hebt (een x bedrag wanneer de wederpartij de afspraken in het contract schendt) is mogelijk. Zolang beider handtekeningen onder het contract staan is er erg veel mogelijk; behalve dan de wederrechtelijke afspraken. (maar dan moet je wel iets heel geks verzinnen..)
Ga voor jezelf na wat voor afspraken je wilt maken; praat erover met degene die je paard wil hebben (die partij moet tenslotte ook ondertekenen) en laat er nog een deskundig iemand naar kijken. En vergeet nooit!!!!dat jullie beide een handtekening eronder zetten.
Je hebt een document in handen waarmee je naar de rechter kunt stappen in geval van conflict.

Maar dan nog vind ik het altijd een beetje eng om je paard weg te geven..Het geld dat je krijgt bij overtreding van de afspraken haalt je paard in sommige gevallen nog niet terug!!

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-04 15:55

femskie schreef:
Maar dan nog vind ik het altijd een beetje eng om je paard weg te geven..Het geld dat je krijgt bij overtreding van de afspraken haalt je paard in sommige gevallen nog niet terug!!


Nee, dat is waar, maar als je een bedrag afspreekt wat hij eigenlijk niet wward is, dan is het voor die mensen misschien een stok achter de deur om zich aan hun afspraken te houden

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-04 15:56

dutske schreef:
bij ons op de manege kun je als je wilt je paard daar zetten, wordt die bereden
jij zelf kan er ook mee rijden als je wilt
dat vindi k ideaal
paard staat er gratis, is goed verzorgd, krijgt genoeg beweging, en toch kun je er mee blijven rijden als je wilt
na zoveel tijd kun je je paard weer weghalen als je wilt


Dit klinkt aantrekkelijk, hebben die mensen een website??

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

Martie

Berichten: 2392
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 18:51

Het blijft natuurlijk altijd wat riskant maar leasen lijkt me een betere oplossing dan weggeven. Wel kan je een paard 'om niet' (dus er wordt aan jou geen vergoeding betaald) in bruikleen geven. Je stelt dan een contract op zoals Femskie beschreven heeft maar je stelt duidelijk dat het eigendomsrecht bij jou blijft. Je paard kan dan niet door de ander worden doorverkocht omdat het bewijsbaar is dat jij de eigenaar bent. Mocht iemand dat proberen dan kan je hem daarmee terugvorderen en is de verkoper aansprakelijk voor de schade (hoewel ik hoop dat je nooit in zo'n situatie terecht zou komen, grote ellende natuurlijk!).
Ik zou het ook alleen doen als je iemand al kent, niet een volslagen vreemde.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, s0173957 en 37 bezoekers