Bandages en onderlappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Bandages en onderlappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-02 21:35

We hebben iets van 6 paar peesbeschermers op stal, maar geen enkel paar past maxje.
Ik heb nog wel bandages, maar hoe zit dat nou met onderlappen? Moet dat nu wel of niet onder elastische bandages? ja toch?
En de onderlappen van bv. Divoza zijn heel groot, die zijn toch voor transportbandages? Welke moet je hebben voor gewone werkbandages dan? Ik snap dur nix meer van! Verward

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 21:48

ik heb gewone vilte onderlappen ik heb ze 2e hands gekocht maar je kunt ze zelf gewoon knippen. sommige mensen die ik ken knippen het ook wel ens uit een deken ofzo. (dekbed oid..)
onder elastische moeten onderlappen onder fleece niet perse maar ik doe het voor de zekerheid wel altijd.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 21:50

Ik ben erg tegen bandages. Bandages om gezonde benen maken de benen ongezond. Alleen voor paarden met oude blessures kunnen bandages goed zijn. Ik zou er dus zeker niet aan beginnen. Doe dan maar niets om! Dat is veel beter, en daar kan een paard best tegen hoor!

Als je het toch wilt doen, koop dan zo'n grote vilten onderlap en knip die in vieren. Dan heb je 4 kleine lapjes die je eronder kan doen. Vilt vind ik nog altijd het beste, maar smaken verschillen daarin.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-02 21:52

Max is nog niet in evenwicht, loopt soms zijwaarts aan de longe. Ik wil hem dus voor die 20 minuutjes dat ie werkt graag bandages om doen.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 21:55

Dan zal ik het al helemaal niet doen! Vooral een jong / beginnend paard moet leren om goed op eigen benen te lopen en moet nog spieren en pezen opbouwen. Tja, je moet het zelf weten, maar ik raadt je bandages ernstig af. Helaas zien veel mensen het gevaar van bandages nog niet in.
Als je toch wat wilt, koop dan gewoon passende peeskappen.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-02 22:05

Max is niet van mij, en bandages heb ik al. Ik ga dus geen dure peesbeschermers kopen voor een pony die voor de handel is, en hierna krijg ik waarschijnlijk toch weer paarden te rijden...

Ps. Mijn vraag ging over het gebruik van onderlappen, ik vroeg geen advies over wat ik allemaal wel of niet mag doen met Max... Daar kom ik zelf wel uit hoor... Frusty

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 22:08

Goed sorry hoor! Ik zal jou voortaan wel geen goedbedoelde adviezen geven. Het is graag of helemaal niet...

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 08:14

zo duur zijn peesbeschermers tegenwoordig niet meer je hebt ze al vanaf f45, je kunt ze ook tweedehands kopen voor weinig geld.

Maar ach, als jij liever de benen van andermans paard laat verzwakken omdat je peesbeschermers te duur vind moet jij dat weten.

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 11:31

waarom reageert iedereen zo dom.
Ze vraagt iets over onderlappen.
Ik heb die onderlappen van eskadron ik vind ze wel prettig.
Nou rij ik eigenlijk niet met bandages maar met longeren doe ik ze dus echt wel om.
Wij hebben een redelijk gevaarlijke longeerbak met allemaal hout.
Nou heb ik al te veel paarden op hun muil zien gaan.
Met bandages heb je net iets meer bescherming dan met peesbeschermers. (bedoel dus tegen wondjes)

En ik denk dat als je 1x in de zoveel tijd bandages omdoet dat niet echt kwaad kan.
Ik heb zelf ook een enkel band die ik soms om doe en ik heb nou niet het idee dat mijn lichaam hier zo snel aan went.

Ik wil verder niemand afkatten, maar waarom kan niemand meer normaal reageren zonder boos te worden Boos!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 19:44

Sorry hoor, maar als bandages echt de benen verkloten (wat dus niet is maargoed..!) waarom zijn ze dan uitgevonden???? En waarom gebruiken veel mensen ze dan????? Lips are sealed

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 20:17

hallo

bandages zijn alleen maar voor ondersteuning hoor en voor te voorkomen zodat een paard zijn benen beschadigd door het aantikken!
als je nog lappen zoekt! ik heb er nog wel 2 liggen! Haha!

bigtime
Berichten: 118
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 22:22

bandages zijn absoluut niet fout ofzo dus als ik jouw was zou ik ze gewoon omdoen , want als ze benen kapot of open liggen betalen hun de dierenarts niet voor je .
Ik rij zelf altijd met gewone werkbandages zonder lappen , En toen ik met mijn paard in het prikkeldraad zat en twee kapotte bandages had was ik heel blij dat door de bandages mijn paard helemaal niets had.
En als het echt zo slecht is leg dan eens goed en duidelijk uit hoezo????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 00:24

*zucht* bij sommige reacties denk ik wel eens: "hap". Sommige bokkers krijgen hier meteen een rode waas voor hun ogen als ze het woord "bandage" in een titel horen.

Anyway.

Bij elastische bandages gebruik je altijd een onderlap. Dat kan gewoon een stuk vilt zijn oid, je kunt ook speciale onderlappen gebruiken. Zelf heb ik die van eskadron, die bevallen me erg goed, maar voor dat geld kun je ook wel andere peesbeschermers gaan kopen Haha! Bij een niet-elastische (polo)bandage kun je in principe zonder onderlap bandageren, ik zou je aanraden het toch altijd te doen omdat je de druk mooier verdeelt en je bandage beter blijft zitten.

Voor het longeerwerk zou ik toch liever peesbeschermers pakken, niet omdat een bandage het been verslapt, want dat is je reinste onzin namelijk, maar omdat het gewoon veel minder werk is. Daar komt bij dat er meestal buiten gelongeerd wordt (ik weet niet of jij dat ook doet) en dan is de bodem van de bak vaak modderig etc, waardoor je bandages zich volzuigen met water/modder en te zwaar worden. Vooral om de achterbenen gaan ze dan nog wel eens afzakken.

Let er bij peesbeschermers op dat ze schoon zijn. Goed al het zand eraf borstelen voor je ze omdoet en zorg dat het been goed schoon geborsteld is. Bij die harde peeskappen met elstieken sluiting moet je er goed opletten dat het rubber aan de het randje van de peeskap niet omgekruld blijft zitten ((dat gebeurt nog wel eens) en dat beide sluitingen even strak zitten. Anders krijg je snel drukplekjes/wondjes.

Veel succes met longeren!!