Wijken, gewicht in rijrichting?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Esperanza

Berichten: 3271
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Wijken, gewicht in rijrichting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-04 21:29

Wie oh wie kan mij vertellen op welke kant je je gewicht moet laten als je aan het wijken bent?

Je paard wil immers altijd onder het gewicht lopen, dus gewicht in de rijrichting?

Maar wijken is een oefening met stelling de 'verkeerde kant' op, moet mijn gewicht dan ook op de verkeerde hand? Moet mijn gewicht mee in de stelling die ik aan het paard geef?

Ik gebruikte altijd de bovenliggende methode. Ik rijd nu een paard die duidelijk aangeeft dat ze me niet begrijpt. En omdat ik toch altijd de fout zoek bij mezelf, wil ik dit graag uitgelegd krijgen.

Ik hoop dat iemand mij met dit dilemma kan helpen. Scheve mond


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:39

Inderdaad gewicht in de rij richting. Zowel met het wijken als het rijden van traversen enz.

Met je gewicht help je teneerste het paard makkelijk die kant op en geef je hem gelegenheid om onder jouw gewicht te stappen. Hierbij maakt het niet uit of het paard wel of niet in de rij richting kijkt. De hulp opzich zelf word dan anders.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 22:09

Volgens mij moet je gewoon recht op je paard blijven zitten, als je met de beweging mee zit (dus kijken in de richting waar je heen wil) en je paard is aan de hulpen dan gaat het goed. Als je overdreven je gewicht gaat verplaatsen haal je je paard steeds uit balans.

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 22:15

Ik leer het ook nooit. Gewicht in rijrichting betekent niet overhangen of ook maar je zit verplaatsen. Het is enkel het gewicht meer aan die kant leggen, dus niet geheel om het paard te helpen. Anders krijg je inderdaad een manier van wijken dat meer op vallen lijkt.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 10:23

Helemaal gelijk allemaal!

Gewoon rechtop blijven zitten want anders wordt het een gewring van je welste!

Buitenkans voor de paardenliefhebber, ons droomhuis nu te koop ivm emigratie 2011

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 12:32

Jij bedoelt niet hangen Josien maar je gewicht verplaatsen op een van de twee zitbeenknobbels denk ik Knipoog Ik heb geleerd bij het wijken voor het linkerbeen inderdaad wat meer gewicht te hebben op de rechterzitbeenknobbel, zonder in te knikken en zonder scheef te gaan zitten.

[UK][SONG] Witness Kom je even luisteren? :)ddd

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 12:33

gewoon recht zitten en vooral kijken in de richting waar je heen gaat, dan gaat je gewicht automatisch goed

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 18:31

Gewoon recht blijven zitten...

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 09:16

Gewoon in het midden van het zadel blijven zitten, kijken waar je heen gaat, en dat niet alleen je hoofd, maar ook je schouders. Zo krijg je iets meer gewicht op de goede zitbeenknobbel.

Esperanza

Berichten: 3271
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-04 18:03

Ok, dat is dus het gewicht op je zitbeenknobbel van de rijrichting. Ik heb dat ook altijd zo gedaan maar een arabier waar ik nu op rijdt protesteert hevig en wil niet opzij. Daarom ging ik me afvragen of ik het wel goed deed.

Het is soms best lastig. Ik heb nu een ander paard en geen les meer. Dit paard geeft problemen bij oefeningen die op mijn vorige paard prima gingen (wijken en andere laterale oefeningen)en andere oefeningen waar ik problemen mee had gaan erg goed (uitgestrekte draf). Ik weet dus veel manieren om de uitgestrakte draf te verbeteren, maar weinig van het verbeteren van het wijken.

Bedankt voor julie reacties, ik ga er morgen iets meer druk op zetten, nu ik zeker weet dat ik mijn gewicht goed gebruik.

I don't care what they say, I'm gonna do it anyway...
https://www.haus-bernhard.at/

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 22:23

mary wanless:
ga eens op de rug van iemand zitten die op knieen en handen 'staat' ga een beetje op de lenden zitten anders zakken ze door.
je wilt naar links en duw je gewicht naar de linkerkant...ze valt om ja!
nu draai je naar links (rechter heup gaat naar voren en schouder ook) probeert de onderste persoon een stapje naar voren te zetten...ze valt naar rechts!!! dat is grappig!

wijken naar links: zit rechtop (tip: kijk naar de rechteroor) duw je zitbeenknobbel denkbeeldig over de schoft naar de linkeroor. je rechterzitbeenknobbel wordt een beetje lichter dan de linker maar je lichaam zit mooi in het midden.

Ruitershop Bolsterbos: http://www.stalbolsterbos.be
Facebook: Boomloze zadels België
Ruitershop Bolsterbos

KiKaDay 2018 :
Op 2 Juni 2018 organiseren we de 3de editie van KiKaDay bij de Wolfshoeve training in Hoogerheide.
Een paardensportevenement voor het KiKa Kinderkankerfonds.

Een dag vol clinics, workshops, demonstraties, strodorp en de KiKa Battle

http://www.kikaday.com

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 15:42

Esperanza schreef:
Ok, dat is dus het gewicht op je zitbeenknobbel van de rijrichting. .


Gewicht op zitbeenknobbel van rijrichting is dus als je wijkt voor je linkerbeen op je rechterzitbeenknobbel, terwijl je linker stelling en buiging hebt??
Lijkt me niet helemaal.
In principe blijf je met wijken recht zitten met wat meer gewicht op je binnenzitbeenknobbeltje, da's dus niet het zitbeenknobbel van de rijrichting.

biewie

Berichten: 426
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 15:48

een goede tip zodat je gewichtshulpen altijd automatisch goed zijn is om je schouders altijd in de richting te houden waar je naartoe moet. Dan gaat je gewicht ook vanzelf op de juiste zitbeenknobbel zonder dat je misschien krampachtig bezig bent de juiste hulpen te geven. En je blijft netjes recht op het paard.

Alexander M2 + 0 :) (Tuschinski x Wellington)
Rayms l'Esprit L2 + 9 (Bokkesprong Czardas) eindstand

harmen
Berichten: 44
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Juist over de grens Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:39

Probeer bij een paard die het moeilijk vindt om te wijken eens vanuit de volte een stapje naar buiten te doen, in eerste instantie. Rijd een volte en verklein die als ze mooi rond is (dit doe je door de teugels een beetje mee te geven, het paard komt dan vanzelf naar binnen, mits je in de goede richting kijkt). Dan neem je in de volte je buitenteugel een beetje aan (de positie van de teugels blijft hetzelfde, binnenteugel van de hals, buitenteugel tegen de hals, maar je neemt de buitenteugel ietsjes meer aan door je hand te sluiten) tegelijkertijd leg je je binnenbeen een beetje naar achter en als het goed is wordt de volte nu vanzelf een beetje groter. Zo kun je beginnen met wijken aanleren zonder stress. Als dat goed gaat kun je er ook voor kiezen om af en toe even de schouder naar buiten te plaatsen door (eventjes) de binnenteugel naar buiten te brengen. Als je goed in balans zit, dan hoef je niet na te denken over je zitbeenknobbels.

Elisa2

Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 20:05

als ik een jong net beleerd paard leer wijken,dan doe ik dat door op een kleine volte te gaan in stap,over het paard z'n hals naar binnen op de grond te kijken en dus automatisch iets meer gewicht op de binnenzijde te hebben,en dan vraag ik hem door middel van m'n 2 teugels tegelijk iets naar buiten te duwen om in een stap zijwaarts de volte te openen,met m'n teugels voorkom ik dat hij over de schouder weg loop,en met m'n been doe ik niks want daar snapt zo'n paard helemaal niks van,als hij een paar stappen zijwaarts doet dan laat ik hem ook door middel van m'n 2 teugels een stukje rechtuit zijwaarts gaan..voila het zit erin..dit is wel volgens de klassieke rijkunst.

nathalieke
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Waregem (West-Vlaanderen / België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 09:26

carlijn83 schreef:
Gewicht op zitbeenknobbel van rijrichting is dus als je wijkt voor je linkerbeen op je rechterzitbeenknobbel, terwijl je linker stelling en buiging hebt??
Lijkt me niet helemaal.
In principe blijf je met wijken recht zitten met wat meer gewicht op je binnenzitbeenknobbeltje, da's dus niet het zitbeenknobbel van de rijrichting.


dat dacht ik nu ook! Verward


Duhelo

Berichten: 28499
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 12:02

eerst:
wijken is niet met stelling of iets dergelijks
wijken is eenvoudig weg: opzijgaan voor eenzijdige kuitdruk
niks meer, niks minder
eventueel kun je door j hand iets open te doen je paard helpen om te tonen in welke richting die moet gaan
dus ook gewoon rechtop blijven zitten
enkel je linkerbeen iets naar achter leggen, en drukken als die zijn linkerachterbeen opheft...

Keesje

Berichten: 1985
Geregistreerd: 09-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 13:36

wijken is simpel:
bij wijken voor het linkerbeen:
* de voorhand voor
* met je rechterbeen voorwaarts houden
* met je linkerbeen zijwaarts laten gaan
* kijken waar je naar toe gaan (rechts dus)
* je gewicht gaat als het goed is "vanzelf" mee, niet express naar binnen of buiten gaan hangen dan gaat je paard twijfelen en loopt hij niet meer mooi regelmatig/recht

Duhelo

Berichten: 28499
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 13:45

ik snap niet waarom iedereen het zo inegwikkeld maakt
iedeeen wil werken met de teugels enzo
in feite kun ej het rijden zonder teugels
wen je paard af, zorg dat die recht loopt, linkerbeen achteruit, en rehterbeen er tegen aan
dan dru geven met linker been, zachter/harder naargelang het paard
als je voelt dat die gaat vertragen zet je kort rechterbeen er even bij
en that's it!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 14:48

Het is de bedoeling dat je recht op het paard blijft zitten, maar je binnenbeen lang maakt. Net als in gewone wendingen.

Dat wil zeggen, als je voor het linkerbeen wijkt maak je je linkerbeen lang. Wijk je voor het rechterbeen maak je je rechterbeen lang.

Probeer het wijken eerst in de stap, op de hoefslag. Op de hoefslag, omdat het paard dan niet vanzelf van de middelijn naar de hoefslag loopt maar gewoon rechtuit blijft lopen, totdat jij de hulpen voor het wijken geeft.

Je vraagt een beetje stelling naar binnen (de tegenovergestelde kant van waar je naar toe gaat dus), zoveel zodat je net het oog kunt zien aan de gestelde kant.
Je maakt je binnenbeen lang (het been waarmee je het lijf weg duwt), legt dat been een beetje naar achter om de hulp wat duidelijker door te laten komen en probeer net als in een keertwending om de voorhand, de achterhand van de hoefslag af te duwen tot het paard er bíjna verticaal tegen aan staat (niet helemaal want hij moet wel nog kunnen blijven lopen).
Duw zo met je binnenbeen (je lange been) het paard steeds tegen de buitenteugel aan als het binnenvoorbeen naar voren gaat (bij wijken voor het linkerbeen is dat het linkerachterbeen, bij wijken voor het rechterbeen het rechterachterbeen).

Dit kun je leren voelen door rechtuit te stappen met je ogen dicht en telkens "ja" zeggen als je voelt dat het binnenachterbeen naar voren gaat (of het binnenvoorbeen naar achter). Een persoon op de grond kan je controleren.

Let op dat je niet teveel met je teugels gaat regelen, probeer het met je been op te lossen.
Blijf netjes rustig zitten en kijk tussen de oren van het paard door!
Als hij niet reageert kun je met de zweep de achterhand een beetje naar binnen tikken.
Pas ook op dat je niet één been gaat afsteken. Probeer met het buitenbeen je paard voorwaarts te houden.

Als dit goed en vloeiend gaat, probeer het dan in draf over de hoefslag en vervolgens door af te wenden bij A of bij C, 5 meter wijken, rechtuit en weer 2 meter wijken en rechtuit. Zo blijft het wijken gecontroleerd.

Succes!
Laatst bijgewerkt door Solvej op 04-09-04 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Patriesje

Berichten: 339
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 14:56

Ik lees een beetje mee, maar snap er niets meer van!
Als je wijkt voor het linkerbeen, druk je je paard toch als het ware met je linkerbeen naar rechts terwijl het naar links kijkt, en jij naar rechts - de richting waarnaar je beweegt?
Of snap ik er inderdaad niets van...

Een mens raakt nooit uitgekerstmutst... [o]
**** http://www.finesse4dieren.nl ****

Duhelo

Berichten: 28499
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 14:59

Patriesje:ja, alleen bij het "gewone wijken" is het paard rechtgesteld, du gen stelling buiging oid
het paard is met zijn volledige lichaam evenwijdige met doe hoefslag
voor naar rehcts te gaan, leg je je linkerbeen achteruit
en druk je als het linkerachterbeen opgehoffen wordt
(in stap voel je een soort schommelbeweging van de buik, links,rechts, als die naar links gaat druk je)
in draf als het buitenbeen gaat opgehoffen worden moet je drukken
das het enige, de teugels dienen enkel om je paard recht te houden, en eventueel door je buitenhand te openen de richting duidelijker te maken
voor de rest niks

Duhelo

Berichten: 28499
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 15:00

Okkie1 schreef:
Het is de bedoeling dat je recht op het paard blijft zitten, maar je binnenbeen lang maakt. Net als in gewone wendingen.

Dat wil zeggen, als je voor het linkerbeen wijkt maak je je linkerbeen lang. Wijk je voor het rechterbeen maak je je rechterbeen lang.

Probeer het wijken eerst in de stap, op de hoefslag. Op de hoefslag, omdat het paard dan niet vanzelf van de middelijn naar de hoefslag loopt maar gewoon rechtuit blijft lopen, totdat jij de hulpen voor het wijken geeft.

Je vraagt een beetje stelling naar buiten, zoveel zodat je net het oog kunt zien aan de gestelde kant.
Je maakt je binnenbeen lang (het been waarmee je het lijf weg duwt),
legt dat been een beetje naar achter om de hulp wat duidelijker door te laten komen en probeer net als in een keertwending om de voorhand, de achterhand van de hoefslag af te duwen tot het paard er bíjna verticaal tegen aan staat (niet helemaal want hij moet wel nog kunnen blijven lopen).
Duw zo met je binnenbeen (je lange been) het paard steeds tegen de buitenteugel aan als het binnenvoorbeen naar voren gaat (bij wijken voor het linkerbeen is dat het linkerachterbeen, bij wijken voor het rechterbeen het rechterachterbeen).

Dit kun je leren voelen door rechtuit te stappen met je ogen dicht en telkens "ja" zeggen als je voelt dat het binnenachterbeen naar voren gaat (of het binnenvoorbeen naar achter). Een persoon op de grond kan je controleren.

Let op dat je niet teveel met je teugels gaat regelen, probeer het met je been op te lossen.
Blijf netjes rustig zitten en kijk tussen de oren van het paard door!
Als hij niet reageert kun je met de zweep de achterhand een beetje naar binnen tikken.
Pas ook op dat je niet één been gaat afsteken. Probeer met het buitenbeen je paard voorwaarts te houden.

Als dit goed en vloeiend gaat, probeer het dan in draf over de hoefslag en vervolgens door af te wenden bij A of bij C, 5 meter wijken, rechtuit en weer 2 meter wijken en rechtuit. Zo blijft het wijken gecontroleerd.

Succes!

je moet toch stelling vragen naar binnen

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 15:02

Patriesje schreef:
Ik lees een beetje mee, maar snap er niets meer van!
Als je wijkt voor het linkerbeen, druk je je paard toch als het ware met je linkerbeen naar rechts terwijl het naar links kijkt, en jij naar rechts - de richting waarnaar je beweegt?
Of snap ik er inderdaad niets van...


Als je bij wijken voor het linkerbeen naar rechts gaat hangen belemmer je de beweging. Dat is een tegenstrijdige hulp. Maar het klopt dat het paard naar rechts gaat voor jou linkerbeen, met lichte stelling naar links. Je moet gewoon tussen de oren doorkijken, zodat je recht op het paard blijft zitten. Je linkerbeen maak je lang, omdat je buiging om het linkerbeen vraagt (die lichte stelling).

Als je je rechterbeen lang zou maken of als je zou gaan hangen naar rechts kun je nooit een correcte stelling naar links vragen. Net als op een volte moet je je binnenbeen lang maken. Zodat hij gaat buigen om je binnenbeen alsof hij eromheen slalomt. En met je buitenteugel de schouder begrenzen om te zorgen dat hij mooi gebogen blijft zonder over de schouder weg te lopen. Met je buitenbeen hou je hem voorwaarts en begrens je eventueel de achterhand als die uitzwaait.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 15:03

dutske schreef:
je moet toch stelling vragen naar binnen


Typ Vaut Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers