paard met mok binnen / buiten ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

paard met mok binnen / buiten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 15:33

Mijn paard heeft nog een heel klein beetje last van mok, het is echter bijna allemaal weg.
Normaal gesproken zou hij nu nog lekker buiten lopen, maar vanwege zijn mok had ik hem binnen gezet.

Zou het erger worden als ik hem nu weer op de wei zet? zou het kwaad kunnen? ik smeer zoieso zijn koten nog in met mokzalf en deze is behoorlijk dik en blijft goed zitten.

Ik ben bang dat als ik hem weer buiten gooi het weer terugkomt of zou dat meevallen als ik het gewoon 2 keer per dag afdroog en opnieuw insmeer?

Heeft iemand hier ervaring mee? en is er eventueel iets wat ik zou kunnen kopen / gebruiken om het af te dekken.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 16:26

ligt er een beetje aan hoe je weiland is
als het 1 blubberige zooi is zou ik haar zeker binnen houden, maar als het gewoon een hard weiland is met gras kan je haar gerust buitendoen, wel het zalf er lekker dik opsmeren. Zinkzalf kan je ook op de mokplekken smeren. dat is van die zalf voor baby's, heel goedkoop en werkt perfect!! blijft ook goed zitten. succes ermee!!

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 11:31

of gewoon een hele dikke klodder vaseline of uierzalf voordat je hem naar buiten zet. En goed droog en schoonmaken als je m binnen zet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 11:33

Ik spuit de koothlotes altijd in met equistar, door de siliconen wordt het water goed afgestoten.
Met vaseline ofzo krijg je altijd zo'n smeerboel omdat er van alles in blijft plakken.

promiss

Berichten: 2723
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: ( Zeeuws Vlaanderen )

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 12:43

het is in ieder geval slecht als een paard mok heeft..en dan in een drassige / modderige wei loopt!

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 20:41

mijn paard heeft nu ook al 2 weken of langer mok .. en natuurlijk behandel ik het .. eerst een kuur met een of ander spulletje .. was het bijna weg .. en kwam het weer ineens terug .. niet zo erg gelukkig en nu behandel ik het met mokzalf en pulken .. maar ik weet niet waneer de parden weer op de stal gaan bij ons .. als het bijna is wacht ik nog even en anders dan zet ik dr gewoon snachts binne .... zit nogal te twijfelen

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 20:42

hem bedoel ik Tong uitsteken

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 09:48

Haha!

Ik heb hem buiten gezet.
Het is zulk mooi weer nu, vond het zielig zo in zijn eentje binnen.
Ik heb in elk geval de zalf er dik op gesmeerd, maar die tip over de equistart is een goeie, aan de zalf blijft inderdaad alles plakken, en laat ik die equistar toevallig nog hebben, dat zal ik vanavond eens bekijken..
Bedankt voor de reacties

cow_girl

Berichten: 435
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 14:23

Die van mij heeft ook vaak mok, zelfs in de zomer als ik der benen af en toe afspuit (dus dat doe ik bijna niet meer, maar met 30 graden wil ik der af en toe nog wel een lekkere douche geven!!)

Ik laat der gewoon buiten lopen, die mok smeer ik wel elke dag in met uierzalf. Ik krijg der echt niet in de stal de hele dag, dan wordt ze knettergek (ze staat buiten met een aantal andere paarden).

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 14:25

MIjn tweejarige heeft ook mok, en loopt nog lekker buiten. Ik behandel het wel, en hou het verder goed in de gaten. Voordeel is dat het niet in de kootholte zit maar op de zijkant van de kogel, en dat ook maar aan een voet. Weiland is droog....iedere dag dat ze buiten kan lopen is er eentje.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 14:46

Ondanks dat ik Treasure's benen altijd afdroog en schoon hou heeft ze nu ook mok en ik heb (met dank aan de vrouw die mn moeders paard heeft gekocht) dé oplossing!

Voor ze de wei op gaat de korstjes eraf halen en schoonborstelen. Verdunde waterstofperoxide (3%, is bij elke drogisterij te krijgen) erop spuiten zodat het desinfecteerd en uitdroogt, vervolgens flink wat vaseline erop smeren, dat houdt het vocht van buitenaf tegen. En lekker de wei op gooien!

hubble
Berichten: 193
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 23:27

Dat laatste lijkt me een goede tip. Bedankt! Mijn paard heeft heel erg last van mok. Eergister leek het veel minder en gister zat er weer een akelige plek. Ik wilde al een vraag stellen over mok hier op Bokt. Maar zie dat er al veel over staat en ik ga het zeker met waterstofperoxide proberen.
Sterkte iedereen met een paard met mok.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 12:28

hubble schreef:
Dat laatste lijkt me een goede tip. Bedankt! Mijn paard heeft heel erg last van mok. Eergister leek het veel minder en gister zat er weer een akelige plek. Ik wilde al een vraag stellen over mok hier op Bokt. Maar zie dat er al veel over staat en ik ga het zeker met waterstofperoxide proberen.
Sterkte iedereen met een paard met mok.


Let wel op dat je de meest verdunde pakt. Hier is dat 3% en die is prima!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 12:35

Die van mij staat gewoon buiten, ik spuit er acederm op. Op advies van de DA. Het gras is nat, maar ik zie wel verbetering... Helaas ziet Sabiha dat niet in en heeft een hekel aan dat spul Haha!

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 12:36

griebels schreef:
Die van mij staat gewoon buiten, ik spuit er acederm op. Op advies van de DA. Het gras is nat, maar ik zie wel verbetering... Helaas ziet Sabiha dat niet in en heeft een hekel aan dat spul Haha!

Ja dat spuiten wij er ook op, en als hij dat geluid van dat flesje alleen al hoort word hij helemaal gek Scheve mond ik doe er nu gewoon uierzalf op, maar die tip van okkie lijkt me ook wel iets om te proberen!

lucas03

Berichten: 1261
Geregistreerd: 13-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 16:38

Hydrocortiderm wil ook nog wel goed helpen. Het word dan in ieder geval niet zo'n smeer boel.

Vaseline en Uierzalf sluiten de huid helemaal af waardoor de huid eronder niet kan drogen en zodoende het probleem niet opgelost wordt.

Een droge wei is belangrijk, maar ook het gras moet niet te lang zijn. Dat is nl smorgens ook nat en snijd dan in de wondjes!

succes

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 16:40

lucas03 schreef:
Vaseline en Uierzalf sluiten de huid helemaal af waardoor de huid eronder niet kan drogen en zodoende het probleem niet opgelost wordt.


Vanwaar dat de mok binnen 3 dagen dan weg was? (ze heeft het nu aan haar andere beentje )

lucas03

Berichten: 1261
Geregistreerd: 13-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 17:28

Okkie1 schreef:
Vanwaar dat de mok binnen 3 dagen dan weg was? (ze heeft het nu aan haar andere beentje )


Ik heb altijd begrepen dat mok een bacteriologische aandoening is. besmettelijk dus! vandaar dat ik hydrocortiderm gebruik.

met vaseline en uierzalf heb ik totaal geen positieve resultaten behaald, gelukkig werkt het bij jouw paard wel OK dan!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:16

De waterstofperoxide zorgde voor het ontsmetten en uitdrogen. Stuk goedkoper en praktischer dan al die mokzalfjes ed. De vaseline was slechts om het vocht van buitenaf tegen te houden. De combinatie daarvan heeft het probleem in een no-time opgelost.

lucas03

Berichten: 1261
Geregistreerd: 13-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 11:50

Nou ik ga het eens proberen aangezien de hydroctiderm ook niet goedkoop is.

Ik neem aan dat je met 3% w. stofp. behandeld (of stond dat hierboven al?) Het zal wel zeer doen aangezien de huid toch open is.

Baat het niet dan schaadt het niet.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 23:50

Ja, 3% idd. had het hierboven ook eens vernoemd Knipoog Ze trekt wel even met het beentje dus een beetje pijn zal het wel doen. Maar beter dan dat ze er kreupel van wordt als het zou verergeren. Een flesje kost maar E.1,69 dus is idd heel goedkoop tegenover al die andere middeltjes.

sabineG

Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: rees-millingen dld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 00:17

ik gebruik sinds kort mok-cure van vsm... werkt bij Remco echt perfect... De korstjes zijn er nu af en het ziet er weer schoon uit... Ik smeer er om de korstjes zacht te maken kruiden wondzalf op.. heet nu iets met herbal nog wat... WErkt ook perfect.. en plakt niet zoals uiercreme of vaseline. Dat wordt altijd zo'n smeerboel..

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 01:22

Die kruiden wondzalf houdt dat het vocht tegen en waar is het verkrijgbaar. (best handig dit topic om ervaringen uit te wisselen OK dan! )

sabineG

Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: rees-millingen dld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 10:16

eh volgens mij heb ik het van de paardendrogist.. in ieder geval de mok-cure wel.. ik ga ff kijken...

sabineG

Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: rees-millingen dld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 10:21

het is trouwens cure-mok... verkeerd om. foutje... en de wondzalf, herbal nog wat heb ik bij horseplaza besteld. Hadden ze niet in het assortiment... Het is een witte pot van 500 ml met paarse randen. Ze hebben er ook de bekende mok zalf van...