hoofdstel indoen bij paard die 15 maanden oud is??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Twinkelbell

Berichten: 1187
Geregistreerd: 06-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 20:12

Die van mijn was anderhalf toen ik er mee begon, zo nu en dan een keertje, die vond het vervelend dat alle aandacht naar de oudste ging. Ook meteen kennis gemaakt met het zadel. Verder had ik er toen niets mee gedaan...

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 21:06

Ik zou nog niet met een hoofdstel beginnen.
(Heb de rest van de reacties niet gelezen, weet niet of er hetzelfde staat) maar heb je wel eens aan water gedacht? Afspoelen als het mooi weer is, voetjes in een emmer ofzo, door het water lopen, enz. Water is iets wat ze later veel tegenkomen. Voor de rest gewoon laten lopen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 22:05

Sily schreef:
Neonlight ik blijf er zelf geen voorstander van, voor mijn gevoel hoort een veulen toch nog steeds op bijna 2 jarige leeftijd lekker jong te wezen.

Maar zie wel een verschil tussen longeren op ruim anderhalf en 6 maanden....al keur ik het alletwee niet goed.

En ok dan worden ze niet kruepel...maar wat voor jeugd hebben ze gehad?
Het is niet alleen het lichamelijke, geestelijk krijgen ze toch ook aardig wat te verwerken.


Ze kunnen ook lekker jong wezen, ze staan iedere dag in een koppel in het land, ook die ene maand als we daar mee bezig zijn. Volgens mij kunnen ze meer "paard" zijn als menig ander paard! Maar ze leren er echt ontzettend veel van, en als ze oud genoeg zijn om echt te beleren hebben wij er helemaal geen problemen meer mee. Vergeet niet dat een hackney toch net even wat anders is van karakter als een ander paard, ze zijn net iets drammeriger met beleren. Als ze 1,5 zijn zijn ze nog niet zo sterk, ze leren meteen om op de baas te letten en daar hebben we later heel veel profijt van.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 22:34

Neonlight schreef:
Zo, dan zal ik eens gaan zeggen wat wij allemaal (volgens jullie verkeerd) met onze 1,5-jarige hackney's doen. Onze veulens worden bij ons eind maart geboren, en 1,5 jaar later in oktober/november worden ze al wegwijs gemaakt. Hoofdstelletje aan, hoofdstelletje af, bitje in, bitje uit, en longeren! Met hoofdstel aan en bit in, maar wel een halster eroverheen met daar de lijn aan vast. Er wordt absoluut niet aan het bit gekomen, dat gebeurd als ze echt beleerd worden. Op deze manier gaan we een maandje aan de slag, totdat ze een beetje wijs zijn en snappen wat longeren is. Dus netjes op de cirkel blijven, en de commando's ho, stap en draf. Als we longeren doen we dat een minuutje of 10, en dat zo'n 3 keer in de week. Zo wordt het al 30 jaar gedaan op stal, en wij hebben nog niet 1 keer een pony kreupel gehad, in al die 30 jaar! Ook qua slijtage niks aan de hand, onze pony's lopen wedstrijden op het hoogste nivo, vaak 4 rubrieken per wedstrijd, en totdat ze een jaar of 20 zijn.

Ten 1e begrijp ik echt niet waarom dat met 1,5 moet en ten 2e begrijp ik niet waarom daar een maand werk voor nodig is als ze alleen het lopen op een cirkel en de comando's moeten leren.
Zeker hackney's zijn zo dom nog niet dat ze daar een maand over moeten nadenken.

Wij kregen vroeger de rijpaarden en pony's met bijna 3 jaar uit de koppel en met 2 weken waren ze zadelmak. 2 weken langer en dan liepen ze ook in het tuig.
Op een rustige manier en niet overdonderd.
Maar al dat longeren is helemaal slecht voor een jong dier.
Het nut van een bit zie ik op die leeftijd ook niet.
Paard of pony op die leeftijd al te sterk? Als je er niet mee om kan gaan, blijf er dan vanaf... Rolleyes

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 22:49

Malibu schreef:
Dat is vrij normaal dacht ik Verward

Dat gebeurd ook in de natuur hoor...

Omdat ze bij de ene groep de baas zijn, hoeft dat niet te betekenen dat dat bij een ander groep ook zo is.
En de klappen die hij gehad heeft daar, hebben andere in de opfok van hem gehad.

Ieder paard dat in een vreemde groep komt krijgt dat, dat is gewoon de rang orde bepalen...

Dat betekend niet dat de opfok verkeerd is toch?


Ik zeg ook niet dat ik dit abnormaal vond? Ik ben er ook niet van onder de indruk dat ik elke dag wel weer nieuwe wondjes vindt, op de meest idiote plekken. Dat ie door de rest van de groep op z'n plek is gezet heb ik ook geen problemen mee, in tegendeel.
Wat ik tegen de opfok heb is dat paarden met alleen leeftijdgenoten staan en dus het sociale gedrag niet leren van oudere paarden, dat vind ik een slechte zaak. Hoe meer divers de groep hoe beter een paard leert zich in de groep netjes te gedragen.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 22:52

ikke schreef:
...
Wat ik tegen de opfok heb is dat paarden met alleen leeftijdgenoten staan en dus het sociale gedrag niet leren van oudere paarden, dat vind ik een slechte zaak. Hoe meer divers de groep hoe beter een paard leert zich in de groep netjes te gedragen.

Daar ben ik het dus helemaal mee eens.
Niets aan toe te voegen.

SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 11:48

Nu, ik zie toch veulens van 6 maanden aan de longe. Dit gebeurt vaak in topstallen in de buurt. Waarom? Ruiters die rijden op hoog niveau hebben meerdere paarden: paarden die in wedstrijden bereden worden en paarden in opleiding. Er zijn ruiters bij die hun veulen van jongsafaan bij hun op stal willen, dus vanaf 6 maanden. Wanneer ze dus een pas gespeend veulen gaan kopen, willen ze wel weten of het een prestige veulen is met mooie gangen. Hoe weten ze dat? Door het veulen aan de longe te laten lopen! Sommige met RUBBER bit, sommige zonder.

Dus het gebeurt nu eenmaal en die veulens houden er niks aan over. Ik heb niet gezegd dat ze vanaf dan wekelijks gelongeerd worden. En bij mij gebeurt dat ook niet.

Het veulen dat ik nu opleer is een uit de kluiten gewassen hafflinger van 1.5 jaar. Die wordt 2 keer per week een kwartier gelongeerd. Deze kan ook al hoeven opheffen, over straat lopen, gewassen worden en is amper van iets bang.

Een tip voor de meeste die gereageerd hebben op mijn bericht. Leer eerst lezen vooraleer mij te bekogelen!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 11:51

Lunas, een veulen op zijn gangen beoordelen kan ook als hij los is. Beter zelfs nog. Aan de longe gaan ze springen en knokken tegen de longe of tegen het bit.

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 12:04

Lunas schreef:
Er zijn al veulens die vanaf hun 6 maanden een hoofdstel omkrijgen bij het longeren. Dit wel met een rubberen bitje. Gewoon omdat ze te sterk zijn voor enkel longeren met halster.

Rubberbitjes zijn juist helemaal niet zacht, stroef. Een veulen ga je niet longeren.
Als je een bit nodig hebt om met je veulen over straat te lopen, dan is er al wat mis in de opvoeding. Een auto kun je een veulen vrij snel aan laten wennen, laat ze maar eens meelopen met de moeder als ze net een maand oud zijn (1 begeleidt merrie, ander veulen). Jong geleerd is oud gedaan. Als je er later mee begint kan het ook nog wel hoor, altijd een rustig weggetje opzoeken, ze leren het vaak heel snel.
Het is niet normaal om met een veulen langs een drukke weg te lopen en daarbij een bit nodig te hebben om ze in bedwang te houden. Het is zelfs gevaarlijk, ook voor anderen. Moeten ze naar een ander wei over de drukke weg, dan is een trailer gebruiken verstandiger.

Een veulen van 6 maanden al longeren doe je niet, ik heb dat alleen nog maar gezien bij onwetende mensen, of mensen die niet nadenken, gangen beoordelen kan ook los, gewoon even een rammerdoosje erbij en ze lopen wel.

Een veulen hoort bij andere veulens in de wei. In de winter in een loopstal en anders in een box waar ze anderen kunnen zien en aanraken. Wiepke van de Lageweg heeft alle jonge paarden in Polen lopen. Waarom niet in een stal? niet goed voor het veulen, en de stal kan beter gevuld zijn met een produktief paard.
Het is natuurlijk niet zo dat je nooit een veulen mag borstelen, mee mag wandelen of wat dan ook. Dat kan wel. Een rondje over straat is ook niets mis mee. Maar dan gewoon aan een halster.
Als ze 3 zijn, dan heb je ze snel genoeg onder het zadel en aan het bit gewend, eerder hoeft echt niet.

SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 14:16

Je moet dat niet aan mij vertellen, vertel dat tegen diegene die longeren en een bit indoen bij een veulen van 6 maanden.

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 15:47

Zelke schreef:
ok bedankt. maar alleen om het paard eraan te laten wennen? ze is al zo makk, wat kan ik verder met haar doen?

Haar in het weiland zetten met leeftijdgenootjes en verder er niet mee om prusten! Dit is echt het allerbeste. Beetje poetsen ed kan ook geen kwaad, dan heb je haar tenminste een beetje mak. Je kunt haar altijd nog wel een hoofdstel in doen wanneer zo rond de 3 jaar is, waarom zou je daar nu al mee beginnen? Schijnheilig

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 15:57

Lunas schreef:
Nu, ik zie toch veulens van 6 maanden aan de longe. Dit gebeurt vaak in topstallen in de buurt. Waarom? Ruiters die rijden op hoog niveau hebben meerdere paarden: paarden die in wedstrijden bereden worden en paarden in opleiding. Er zijn ruiters bij die hun veulen van jongsafaan bij hun op stal willen, dus vanaf 6 maanden. Wanneer ze dus een pas gespeend veulen gaan kopen, willen ze wel weten of het een prestige veulen is met mooie gangen. Hoe weten ze dat? Door het veulen aan de longe te laten lopen! Sommige met RUBBER bit, sommige zonder.

Ik weet dat niet hoor, zou toch graag weten waar dat is - de meeste stallen die ik ken waar de betere ruiters zitten doen niet aan opfok (financieel niet interssant, geen tijd) of hebben het als apart deel van het bedrijf (soms op een andere plek).
Ik heb het ook nog nooit meegemaakt dat een veulen van 6 maand wordt beoordeeld aan de longe - ik vind het zelfs erg onlogisch dat een goede manier is om het paard te beoordelen; los zie je veel meer.
Wat ik wel eens zie is dat met springveulens/jaarlingen los wordt gesprongen, om iets te weten te komen over capaciteiten en manieren. Maar ook dan komt er geen longe of bit aan te pas.

Misschien heb je 't over heel andere paarden, andere rassen - maar als je 't hebt over topstallen en goede ruiters kom je toch automatisch bij warmbloedpaarden terecht - of zie ik dat verkeerd?

SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 16:23

Kendra schreef:
Ik weet dat niet hoor, zou toch graag weten waar dat is - de meeste stallen die ik ken waar de betere ruiters zitten doen niet aan opfok (financieel niet interssant, geen tijd) of hebben het als apart deel van het bedrijf (soms op een andere plek).
Ik heb het ook nog nooit meegemaakt dat een veulen van 6 maand wordt beoordeeld aan de longe - ik vind het zelfs erg onlogisch dat een goede manier is om het paard te beoordelen; los zie je veel meer.
Wat ik wel eens zie is dat met springveulens/jaarlingen los wordt gesprongen, om iets te weten te komen over capaciteiten en manieren. Maar ook dan komt er geen longe of bit aan te pas.

Misschien heb je 't over heel andere paarden, andere rassen - maar als je 't hebt over topstallen en goede ruiters kom je toch automatisch bij warmbloedpaarden terecht - of zie ik dat verkeerd?


Eline Van Kerckhoven (of Kerkhoofs) , Zandvliet, België --> Friese paarden
Ze heeft ooit gewerkt op een stoeterij in het buitenland en ze zegt dat ze van daar de methode heeft. De paarden die ze tot nu toe heeft voortgebracht, hebben er niets aan overgehouden, zijn zelfs echte klassebakken.

Zelke
Berichten: 1444
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Neerpelt, Belgie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 16:38

ik wil helemaal GEEN bitje in gaan doen omdat ze te sterk is, en ik blijf er niet vanaf. ik vroeg me alleen af wat jullie ervan vonden. niet dat ik het zou doen ofzo.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 16:42

Lunas schreef:
Nu, ik zie toch veulens van 6 maanden aan de longe. Dit gebeurt vaak in topstallen in de buurt. Waarom? Ruiters die rijden op hoog niveau hebben meerdere paarden: paarden die in wedstrijden bereden worden en paarden in opleiding. Er zijn ruiters bij die hun veulen van jongsafaan bij hun op stal willen, dus vanaf 6 maanden. Wanneer ze dus een pas gespeend veulen gaan kopen, willen ze wel weten of het een prestige veulen is met mooie gangen. Hoe weten ze dat? Door het veulen aan de longe te laten lopen! Sommige met RUBBER bit, sommige zonder.

Dus het gebeurt nu eenmaal en die veulens houden er niks aan over. Ik heb niet gezegd dat ze vanaf dan wekelijks gelongeerd worden. En bij mij gebeurt dat ook niet.


MUhahahahahahahahaha Haha! Haha! Sorry, maar dit vind ik echt een lachwekkend antwoord. Dus je kan alleen een veulen beoordelen als hij aan de longe een bit in heeft Haha! Whaha.. sorry, ik heb echt *lol*

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 16:48

Zelke schreef:
ik wil helemaal GEEN bitje in gaan doen omdat ze te sterk is, en ik blijf er niet vanaf. ik vroeg me alleen af wat jullie ervan vonden. niet dat ik het zou doen ofzo.

Haha nou het antwoord is dus duidelijk.. (bijna)niemand is voor, dus zou je nog wel van gedachten veranderen, dan staan ze niet achter je! Knipoog

SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:10

Tulandro schreef:
MUhahahahahahahahaha Haha! Haha! Sorry, maar dit vind ik echt een lachwekkend antwoord. Dus je kan alleen een veulen beoordelen als hij aan de longe een bit in heeft Haha! Whaha.. sorry, ik heb echt *lol*


Heb ik soms gezegd dat dat de enigste methode is?? Het is een mogelijkheid.

Je moet lezen wat er staat ...
Laatst bijgewerkt door SDE op 04-09-04 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:16

germie schreef:
Rubberbitjes zijn juist helemaal niet zacht, stroef. Een veulen ga je niet longeren.


Ja mensen!! Een rubberbit is het zachtste bit dat er is. Het wordt voor paarden gebruikt die zeer goed reageren op lichte druk in de mond.

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:18

Lunas schreef:
Nu, ik zie toch veulens van 6 maanden aan de longe. Dit gebeurt vaak in topstallen in de buurt. Waarom? Ruiters die rijden op hoog niveau hebben meerdere paarden: paarden die in wedstrijden bereden worden en paarden in opleiding. Er zijn ruiters bij die hun veulen van jongsafaan bij hun op stal willen, dus vanaf 6 maanden. Wanneer ze dus een pas gespeend veulen gaan kopen, willen ze wel weten of het een prestige veulen is met mooie gangen. Hoe weten ze dat? Door het veulen aan de longe te laten lopen! Sommige met RUBBER bit, sommige zonder.

Dus het gebeurt nu eenmaal en die veulens houden er niks aan over. Ik heb niet gezegd dat ze vanaf dan wekelijks gelongeerd worden. En bij mij gebeurt dat ook niet.

Het veulen dat ik nu opleer is een uit de kluiten gewassen hafflinger van 1.5 jaar. Die wordt 2 keer per week een kwartier gelongeerd. Deze kan ook al hoeven opheffen, over straat lopen, gewassen worden en is amper van iets bang.

Een tip voor de meeste die gereageerd hebben op mijn bericht. Leer eerst lezen vooraleer mij te bekogelen!


Ik wil hier toch nog even op reageren,(niet om jou aan te vallen ofzo hoor Knipoog )maar ik ben op heel veel stallen geweest en ik heb dus nog nergens een veulen van 6mnd gezien met een bitje in of aan de longe om te beoordelen hoe de gangen zijn....
De meeste veulens die gepresenteerd werden liepen nog bij moeders aan de voet en gingen daarna naar de opfok.
Bij de grote stallen is dat de laatste tijd idd vaak in Polen of in Frankrijk.
Ik weet wel dat er sommige jaarlingen al eens een bit in krijgen of al eens ingespannen worden(loop al wat jaren mee) maar omdat het gebeurt hoef ik er nog niet mee eens te zijn....
Een jonkie hoeft in mijn ogen maar een paar dingen te kunnen,voet geven en mee lopen naast me aan het halster......


Een stal waar ik pas ben geweest haalde de jonge hengsten naar huis op 2,5 jarige leeftijd en die werden zadelmak gemaakt als hengst en dan weer terug de opfok in vlakbij huis.
Als ze 3/3,5 werden kwamen ze naar huis en werden verder door gereden pas met de verkoop werden de ballekkes Haha! eraf gehaald.
Toen ik de opmerking maakte waarom ze zo vroeg met een zadel in de weer gingen werd me verteld dat hun zo de minste stress hadden bij hun paarden....aanrijden als hengst,terug de groep in en als ze goed te rijden zijn castreren.
Ze hebben immers het zadelmak maken al achter de rug..het is een kwestie van even door rijden en niks aan het handje......

Zo heeft een ieder zijn eigen methode...is alleen maar goed en door er hier over te praten(lezen) leer je weer van elkaar.
Je zult hier altijd hevige discussie's krijgen als je te veel doet met een 1 of 2 jarige......en in mijn ogen terecht Schijnheilig ......

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:19

Als mensen zonodig willen longeren of zelfs nog meer met het desbetreffende paardje dan kopen ze toch gewoon een 3-jarige Verward En anders moeten ze gewoon geduld hebben Bloos!

SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:31

Twinkelbell schreef:
Die van mijn was anderhalf toen ik er mee begon, zo nu en dan een keertje, die vond het vervelend dat alle aandacht naar de oudste ging. Ook meteen kennis gemaakt met het zadel. Verder had ik er toen niets mee gedaan...


Oei, oei, laat dat maar niet te veel horen, dat je een zadel (om te proberen) op een 1.5 jarig veulen hebt gelegd. JIJ hebt lef om dit in de groep te gooien. Je gaat nog bekogeld worden. *LOL*

BTW: Wij leggen ook een zadel op 1.5 jaar om te zien hoe hij reageert. Van een reactie leer je HEEEEL veel.

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:37

Cassidy ik denk dat jij niet helemaal goed bezig bent..
Ik heb de laadste tijd een beetje opgelet op verschillende topics en ik vindt dat jij met je mening nogal een te grote stempel drukt op ander mans topics...

Ik vindt best dat je op dit soort dingen normaal kan reageren maar jij schijnt steeds mensen af te willen zeiken en ik denk dat dat vaak onterecht is...

Al zou ik het veulen ook gewoon veulen laten en wachten tot ze 3 zijn....
Maar daar gaat het niet om maar wel op de manier waarop je het zegt..... Lips are sealed
Laatst bijgewerkt door Tooske op 04-09-04 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:37

Cassidy schreef:
Lunas, een veulen op zijn gangen beoordelen kan ook als hij los is. Beter zelfs nog. Aan de longe gaan ze springen en knokken tegen de longe of tegen het bit.


Weet ik wel, dat weten diegene van wie ik het zie NIET!

Van mij mag je gerust opmerkingen en tips geven over hoe jij het doet, dat kan soms leerstof voor mij zijn. Maar IK longeer mijn veulens vanaf 1.5 maanden.

ANDEREN, van wie ik het heb gezien longeren hun veulens van 6 maanden voor hun gangen tijdens een deal. Remember, de veulens zijn net gespeend en de eigenares laat ze niet aan de zijde van de moeder meelopen.
En, nee, ze laten ze ook niet lopen in de weide, of piste.

Dom van hun??? JAAA.
Laatst bijgewerkt door SDE op 04-09-04 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:38

Lunas schreef:
BTW: Wij leggen ook een zadel op 1.5 jaar om te zien hoe hij reageert. Van een reactie leer je HEEEEL veel.


Leg uit.....
Wat maak je uit op een reactie op iets nieuws????

Wat een vage zin heb ik gemaakt Haha!

Ik bedoel ,je legt een zadel erop ....paard reageert..wat word je dan duidelijk

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 18:01

CarS schreef:
Leg uit.....
Wat maak je uit op een reactie op iets nieuws????

Wat een vage zin heb ik gemaakt Haha!

Ik bedoel ,je legt een zadel erop ....paard reageert..wat word je dan duidelijk


Paard heeft reactievermogen Altijd handig om te weten voor later toch Knipoog