tiedeman (ben ik goed bezig of niet?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TopLadyI

Berichten: 6198
Geregistreerd: 15-10-03

tiedeman (ben ik goed bezig of niet?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 10:19

omdat misty zo met het hoofd+hals in de lucht loopt rij in op dit moment met tiedeman.
nou zeggen veel mensen tiedeman is niet goed.
het is zielig voor het paard, je dwingt hem gewoon om naar beneden te lopen en dat is niet goed.
maar ik heb laatst eens in de spiegel gekeken en als misty naar beneden loopt(en dat doet ze meestal ong.5 min nadat ik de teugel heb opgepakt)
hangt de tiedeman gewoon slap.
ik moet toegeven dat de tiedeman wel aardig strak zit.
maar als misty naar beneden loopt en de tiedeman hangt slap is dit toch geen probleem...

of wel? Bloos!
Laatst bijgewerkt door TopLadyI op 04-09-04 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

TopLadyI

Berichten: 6198
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 10:21

ik ben nu trouwns van plan om eerst een week met de tiedeman op het strakste klipje te rijden dan een week op de middelste(als het goed gaat),
en dan een week(of langer) op het minst strakke klipje te rijden.
en als het dan goed gaat op het minst stakke klipje om de tiedeman eraf te halen..

ben ik zo goed bezig?? Schijnheilig

Naomi21

Berichten: 2493
Geregistreerd: 05-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 10:29

Als ie los hangt op t moment dat je pony in de juiste houding loopt, doe je het niet verkeerd. Natuurlijk wel altijd been blijven geven en vanachternaarvoor rijden zodat je pony niet alleen omlaag getrokken wordt. Met afbouwen is nix mis, maar ik stel een hulpteugel meestal eerst echt te los in; kan het paard wennen en weet je sneller of dat de hulpteugel wel noodzakelijk strakker moet. Succes! Lachen
Laatst bijgewerkt door Naomi21 op 04-09-04 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

TopLadyI

Berichten: 6198
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 10:33

Naomi21 schreef:
Met afbouwen is nix mis, maar ik stel een hulpteugel meestal eerst echt te los in; kan het paard wennen en weet je sneller of dat de hulpteugel wel noodzakelijk strakker moet. Succes! Lachen


ik doe meetsal met het inrijden de tiedeman op het eerste klipje,
ik heb ookal met martingaal gereden maar dat werkt gewoon niet Scheve mond .
toen heb ik een tijd met de tiedeman op het eerste klipje gereden,
en dat hielp moet ik eerlijk zeggen ook niet veel.
en nu ben ik op het "afbouw" idee gekomen Knipoog .

Naomi21

Berichten: 2493
Geregistreerd: 05-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 10:40

let wel op: als het echt alleen maar goed gaat als die thieddeman op zijn straktst zit, dat je rijtechnisch toch misschien iets verkeerd doet. Maar dat kan ik niet zien vanachter mijn computer! Lachen
Wat is je probleem eigenlijk? Ik denk de nageeflijkheid? Ook met longeren met een hulpteugel (pessoa -mijn favo- bijzet enz) kun je dat verbeteren. Standaard: zorg toch dat je er goed les bij hebt. In mijn mening is er nix mis met die thieddeman als jij hem goed gebruikt. Dit zit echter niet alleen in wel/niet strak, maar ook in hoe de pony algemeen gereden wordt... ik wil niet zeggen dat jij niet kan rijden ofzo, probeer alleen duidelijk te maken hoe je t beste met een hulpteugel om kan gaan Lachen..

TopLadyI

Berichten: 6198
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 10:55

misty heeft zon ontwikkelde ongelovelijk sterke ondernek,
waardoor ze met haar hals de lucht inloopt.
ze steekt ook ongelovelijk haar neus eruit.
het licht niet aan het zadel want daar hebben verschillende mensen al naar gekeken en zeiden dat het goed lag.
het gaat mij er gewoon om dat ze eens met haar hals en hoofd naar beneden gaat.
ik weet dat dat niet zo 123 kan en dat eerst die ondernek moet verslappen maar,
omdat ik nou dan met tiedeman rijd en in de spiegel heb gezien dat hij wel slap hangt dacht ik dat het wel kon.
ik laat de tiedeman zeker niet al het werk doen.
ik moet er zelf nog heel veel voor doen.
maar ik hoop dat als ik met de tiedeman ga rijden en ze loopt naar benden dat de ondernek wat verslapt.
en dat ik haar zo steeds makkelijker naar benden krijg.
en dat het mij op het laatst ook lukt zonder tiedeman *LOL* .

Naomi21

Berichten: 2493
Geregistreerd: 05-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 10:58

op de foto in je profiel ziet het ook uit alsof hoog lopen ook wel wat in haar bouw zit... Met een flinke ontwikkelde onderhals duurt t wel langer voor die eraf is; veel geduld hebben dus. Als jij gewoon goed gebruik maakt van die thieddeman zou het goed kunnen helpen. Verder kan ik alleen longeren (zie boven) aanbevelen en goede les (altijd nuttig). heel veel succes Lachen

Naomi21

Berichten: 2493
Geregistreerd: 05-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 11:03

enne als je paard langere tijd in een "verkeerde" houding heeft gelopen, krijg je dat gewoon niet 1-2-3 weer perfect, met telkens kleine verbeteringen kom je er ook!

TopLadyI

Berichten: 6198
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 11:08

ik heb goede les..
maar heel erg bedankt OK dan! .
ik zit altijd overal mee Bloos .
dan denk ik ; oo zit dit wel goed, is dat wel goed, doe ik dit wel goed.
maar nu weet ik dus dat het wel kan Lachen .
en op die foto in mijn profiel..
zo erg is het allang niet meer dat was toen ik haar net had.
ik zal vanmiddag wel wat fotos maken dan kun je zien hoe het zit Pling .

Naomi21

Berichten: 2493
Geregistreerd: 05-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 12:12

dat je nadenkt over wat je doet is absoluut niet verkeerd hoor!
ik kijk uit naar je foto's!:-)

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 14:57

een paard laat zelf de thiedeman inwerken,ja moeielijk uit te leggen Haha!

maar zoals een slof die kun je onder het rijden zelf bepalen hoe strak of los je hem doet.

thiedeman doe je om,en ahet paard laat hem eigenlijk zelf inwerken.
komt hij omhoog voelt hij dat er druk komt,hij laat hem dan dus zelf inwerken.
gaat die nageven voelt hij dat de druk weg is en dat dat fijner is.

ik vind de thiedeman een fijne teugel om mee te rijden en eigenlijk nisk mis mee.
alleen wel niet te strak om doen nee!

Esperanza

Berichten: 3280
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 09:25

Een thiedemann is de meest vriendelijke hulpteugel van allemaal, vind ik.
Juist omdat hij slap hangt als het paard goed loopt.
Zolang je de hulpteugel gebruikt waar ie voor is (tijdelijk hulpmiddel), dan is er geen probleem. En je verhaal klinkt goed, met afbouwplan.

Een martingaal is eigenlijk voor bij het springen en een slof, ja, ik vind dat een iets 'gevaarlijkere' hulpteugel, er zit een risico in dat je de slof verkeerd gebruikt. Meeste mensen zetten een slof vast tussen de voorbenen en dan dwing je je paard te diep.

BJuwel

Berichten: 979
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 12:02

Haal hem ook eens los als ze netjes naar beneden loopt dan wordt ze niet afhankelijk en het is gelijk een controle of het goed gaat.

TopLadyI

Berichten: 6198
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 21:15

ik probeer de foto erop te zetten maar de camera werkt niet echt mee.
maar ik doe mijn best.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:02

meestal helpt een paar weken goed longeren ook goed,dan zet je haar rustig bij,dat ze wel goed loopt maar niks voelt als ze goed loopt,en dan heel ontspannen,beetje tempowisselingen en overgangen laten maken en zorgen dat ze die spier die bovenaan in de hals loopt gebruikt,en de spier in de "onderhals" los laat dat die slap is..meestal werkt dat goed bij die paarden sucses!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 14:17

longeren kan ook eventueel wel ja,maar niet met bijzetteugel,ik deed dat voorheen ook.
en een paardje wat er al zoveel moeite mee heeft zou ik dan met iets anders longeren als een bijzetteugel,daar zet je ze namelijk als het ware mee vast.

ik zou dan voor een pessoatuig of gogue gaan,daar ben ik nu ook voor aan het kijken.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 20:12

ja inieder geval iets waardoor ze lekker haar onderhals kan ontspannen,kan een flink stuk schelen en het scheelt je een hoop frustratie waarschijnlijk

snoocky

Berichten: 987
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 00:18

als de tielerman slap hangt, en ze loopt goed doe je het niet fout, maar been blijevn geven en voorwaarts blijven rijden.

maar ik ben ook niet zo voor de tielerman eerlijk gezecht weet je waarom, omdat een aantal mensen die ik ken die hebben )rijden) er ook mee en als ze met de tielerman rijden gaat het goed, maar zodra die eraf is rijden ze weer met het hoofd in de lucht. ze waren toen weer heeel snel bij begin af aan.

maar dat wil niet zeggen dat het oook bij jou paard zou zijn hoor miss helpt het bij jou wel!

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 22:43

ik houdt zowiezo niet van hulpteugels..in de meeste gevallen is er als je een hulpteugel nodig hebt in de basis van het rijden al een heleboel fout..dat wil natuurlijk niet zeggen dat jij dat gedaan hebt,jij hebt er mee te dealen..

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 00:15

ik neem aan dat jij goed begeleid wordt hierin?/ zo niet, gaat jij dan heel snel instructie zoeken!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 14:08

En houd er ook rekening mee dat er nu dus andere spieren aan het werk gezet worden. Althans, als je het goed doet. Dus dat kan ook flink wat spierpijn opleveren. Als je pony nu netjes met zijn koppie in de krul loopt wil dat nog niet zeggen dat hij de juiste spieren gebruikt. Als hij met tegendruk loopt met de thiedemann ontwikkelt hij nog steeds die onderhalsspieren. Maar wat zegt je instructie ervan? Hij/zij kent jullie beter dan wij.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 15:19

Op feite staat een hulpteugel goed ingesteld als hij niet meer inwerkt zodra het paard in de gewenste goede houding loopt. Maar in praktijk krijg je dan vaak problemen als je de hulpteugel eraf haalt.
Als je met een hulpteugel rijd moet je er altijd voor zorgen dat het laatste stukje door jou gereden moet worden. Stel hem dus zo in dat je paard begrenst wordt als hij echt te ver voor de loodlijn gaat lopen.
Een voorbeeld met cijfers, 1 is hoofd helemaal in de lucht, 10 is kin op de borst, 5 is op de loodlijn en waar je hem wilt hebben. Zeg dat van 5 tot 7 acceptabel is, afhankelijk van de manier waarop je hem traint. Stel dan de hulpteugel zo in dat hij pas werkt als je paard tussen 3 en 4 komt, en je hem dus zelf het laatste stukje naar 5 moet rijden. En dus niet dat pas bij 5 de hulpteugel niet meer inwerkt.
Misschien een beetje vaag, maar zo voorkom je wel dat je straks afhankelijk wordt van je hulpteugel.

Lauraa91

Berichten: 306
Geregistreerd: 10-03-04
Woonplaats: Westervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 14:14

kben het helemaal met remember eens *LOL*

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 14:27

Ik rijd mijn draver ook met Thiedeman OK dan!
Eigenlijk loopt hij pas netjes sinds ik deze teugel gebruik *LOL*
En niet alleen met zijn hoofd,maar zijn hele houding,zelfs zijn ruggebruik.

Maar wat wel belangrijk is,
dat je genoeg de achterhand eronder rijdt!
Bij mijn paardje vergt dat veeeel energie,
maar die spierpijn heb ik er wel voor over.

Ook rijden we samen veel ontspannender met Thiedeman,dan zonder.
Dus van mij niets anders dan OK dan!

marian
Berichten: 63
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: Een gehucht in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 15:49

Het is bij een Tiedeman net als bij een slofteugel : als je hem goed gebruikt is er niks aan de hand. Persoonlijk rij ik in zo'n geval liever met een slof, omdat je daarmee zelf op je paard kunt "regelen" hoe strak of los je hem hebt. Een Tiedeman staat in principe op één stand, dus ideaal als je niet goed met de slof overweg kunt.
Het blijft natuurlijk wel een hulpteugel, dus ik zou je aanraden hem niet te vaak en geen lange periode te gebruiken. Dus een paar dagen gebruiken en dan weer een tijdje niet.