Hoe milieubewust zijn jullie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Hoe milieubewust zijn jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-02 20:09

Gewetensvraagje Haha!
Ik heb net een milieukunde werkstuk afgerond voor mijn opleiding (Het ziekenhuis en het wasproces; hoe kan dit milieuvriendelijker?) en ben daardoor een beetje aan het denken gezet.

Hoe milieuvriendelijk zijn jullie? Wassen jullie met het wasmiddel met ECO-keurmerk? (Klok, enige NLse product dat europees milieucertificaat heeft) Dragen jullie biologisch katoen? Scheiden jullie afval, en let je bij het boodschappen doen ook op de verpakkingen? Zijn jullie zuinig met water en energie?

Een aantal jaar geleden was dat zo'n trend, je afval scheiden ed. Nu merk ik dat er nauwelijks meer mensen zijn (in mijn omgeving en mijzelf incluus) die er aandacht aan schenken. Best slecht, door zo'n werkstuk wordt je even met de neus op de feiten gedrukt, hoeveel het wel niet kan schelen als de consument ook wat meer op het milieu gaat letten.

Ben benieuwd naar jullie milieugedrag Schijnheilig Haha!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Re: Hoe milieubewust zijn jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 21:15

Laura schreef:
Wassen jullie met het wasmiddel met ECO-keurmerk? Nee (Klok, enige NLse product dat europees milieucertificaat heeft) Dragen jullie biologisch katoen? Bestaat dat dan? Haha! Scheiden jullie afval Ja, maar ik peuter niet alle verpakking uit elkaar om het echt helemaal 100% te scheiden, en let je bij het boodschappen doen ook op de verpakkingen? Nee Zijn jullie zuinig met water en energie? Ik douche zolang als ik zin heb, maar ik doe wel consequent het licht achter me uit.


Ik maak altijd dankbaar gebruik van de auto. En met schoonmaakproducten e.d. let ik er eigenlijk alleen maar op of ze goed schoonmaken. Ik neem wel vaak m'n eigen tas mee naar de winkel. En we hebben een composthoop in de tuin.
Ben niet zo'n milieufreak, wil best wat dingen doen, maar het mag niet teveel moeite kosten dan stop ik er uiteindelijk toch weer mee en ik denk dat veel mensen dat doen.

Grappig: reed vandaag door een waterwingebied en daar stond een bordje met een telefoonnummer dat je met spoed moest bellen bij bodemverontreiniging. Nou had mijn paard net gepoept, dus ik dacht zal ik ze eens bellen.....

Nulla tenaci invia est via

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 21:15

wij zijn een beetje milieubewust denk ik;

*we scheiden heel netjes ons afval. en dan niet alleen GFT en andere zooi, maar mijn mamie laat ook takken uit de tuin door een speciale dienst ophalen om te verwerken, chemische oliebol gaat keurig daarheen waar het hoort ed Haha!

* kraan gaat niet onnodig lang aan, alle lampen uit als we er niet zijn, of een gedeelte uit als we er wel zijn.

* eten dat over is als kan invriezen voor nog een keer. (ik weet eigelijk niet of dat ook bij 'mileu bewust hoort )

maar we zijn ook niet heilig hoor Schijnheilig
t gaat de goede kant uit Party!!

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 21:25

hmm, zet je inderdaad aan het denken he?

Ik schaam me dat ik veel te vaak de auto pak, terwijl ik te fiets (of ter paard Haha! ) ook naar het dorp kan...

Wij scheiden wel ons afval, ook oud papier, glas, batterijen e.d.

Tja, wat doe ik nog meer? Alle produkten die ik bijvoorbeeld voor de paarden en ook voor mezelf koop, koop ik het liefst op natuurlijke basis, heb een hekel aan al die chemicalen.

Ik heb op dit moment geen nieuwe wasmachine o.i.d nodig, maar ik zou wel meer uitgeven voor een energie besparend produkt.

Fijn dat je me weer even aan het denken hebt gezet....

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 21:31

Tja, ik vrees dat ik niet echt milieubewust ben. Voor ieder wissewasje pak ik de auto (ik mag nu niet meer fietsen van de dokter, maar daarvoor fietste ik ook al bijna nooit... Schijnheilig ).
Ik douche ook zolang als ik zin heb. De paarden krijgen geweekt hooi, en daarbij ben ik ook niet zuinig op water. Goed veel water, en iedere keer het water verversen.
Afval scheidt ik wel, maar ik peuter ook niet alles los. Het gebeurt ook regelmatig dat ik papier in de gewone afvalemmer stop, of groenteschillen, of wat dan ook.

Wel ben ik altijd zuinig op spullen, ik laat nooit iets slingeren ofzo. Ook papiertjes oid gooi ik niet zomaar op straat neer, maar ja, dat is nogal vanzelfsprekend natuurlijk.

Eigenlijk ben ik niet echt milieubewust dus... mmm...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 21:52

Ik probeer er zoveel mogelijk rekening mee te houden:
gewoon afval in grijze bak, gft groene bak
verwarming laag als we hele dag weg zijn
niet onnodig licht aan
geen water verspillen
neem wel te vaak de auto op lpg?!!(hebben er ieder een)
geen rommel op straat gooien
pc staatdus eigenlijk ook te lang aan
probeer wel wat rekening mee te houden, wordt al zo veel verspild, zonde en niet goed!

flaim

Berichten: 314
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 22:53

ik ben ook niet mileubewust

alle afval gaat gewoon in de afval bak.
ik pak altijd de auto en ga zomaar door.
wel let ik op het licht en laat ik de kachel uit als het niet echt koud is(trek eerder warme kleding aan)maar dit doe ik eigenlijk alleen voor m'n eigen centen Haha!

groetjes

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 00:33

Nee echt milieubewust niet.
Ik zal geen rotzooi op straat gooien of de asbak van mijn auto leeggooien naast de auto, maar dat heeft imo meer met normen en waarden te maken dan met milieubewust zijn....

Afval scheiden vind ik persoonlijk grote onzin! Jij als consument scheidt alles, haalt de theeblaadjes uit je theezakje etc etc.

Als alles opgehaald wordt gaat het grootste deel toch fijn weer op 1 hoop! Schonberg geloof ik was dat een aantal jaar terug een schandaal over!
Dus waarom zou ik?

Ik ben zelfs zo slecht dat ik mijn glas in de gewone bak gooi. Maar daar werkt gemeente Tholen hier dan ook hard aan mee! Nergens geen glasbakken in de buurt en als je grof vuil hebt....ophalen? Welnee, kijk eerst maar eens of je het zo klein kan maken dat het in je vuilcontainer past! Frusty

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 01:02

Niet met alles ben ik milieubewust vrees ik.
Ik scheid mijn afval: papier gaat naar de papierbak, blik naar de blikbak, glas naar de glasbak en textiel naar de textielbak.
Ik heb een compostvat voor mijn GFT-afval en de rest gaat in de biobak. Ik probeer ook niet te veel onnodige dingen te kopen maar daar houdt het een beetje op.

Ik kan niet zonder de oxygel die volgens mij niet zo'n milieubewuste keuze is en wasmiddel koop ik als het in de aanbieding is zonder op welk keurmerk dan ook te letten.

Omdat ik propaangas heb ben ik wel heel zuinig met het verbruik (heel erg duur) maar ik laat ook wel eens lichten branden en douche te lang.

Ik probeer wel zo min mogelijk bestrijdingsmiddelen te gebruiken op mijn land maar helaas heb ik veel onkruid en gebruik dus MCPP, Round-up (die schijnt niet zo erg te zijn) en nog iets waar ik de naam even van kwijt ben.

Ik ben denk ik dus een half/half geval Haha!

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 11:15

Ik ben heel goed bezig voor het milieu: Ik heb nl. geen kinderen!
Volgens Middas Dekkers dan: Denk eens aan al die wegwerpluiers die kinderen volpoepen... Schijnt een gigantische berg te zijn.
Dus ik mag met gerust hart langer onder de douche, met de auto naar het werk en vaak bij McD eten.

Even serieus, ik probeer afval te scheiden, doe overal de lichten uit als ik het vertrek verlaat, zorg ervoor dat de verwarming niet onnodig brandt en neem mijn eigen boodschapentas mee ipv overal plastic zakken te vragen.
Maar af en toe bekruipt me het gevoel dat wat ik doe een druppel op de gloeiende plaat is. Als ik dan nog eens langs een overheidsgebouw rijd waar alle lampen aan zijn en ik krijg van bijv. de Belastingdienst het zoveelste hetzelfde foldertje van 4 pagina's ongevraagd thuisgestuurd daan vraag ik me af waar ik het allemaal voor doe als de overheid zelf niet eens het goede voorbeeld geeft. Verward

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 12:15

Wij letter er ook wel op, maar niet overdreven.

Wij scheiden ook ons afval maar peuter idd ook niet alles los.
Glas, blik en papier gaat ook apart. En ook groenafval.
Voorheen hadden we ook nog een container in het dorp staan voor plastic flessen van shampoo en zo, en nog een container voor die pakken van melk en dubbeldrank en zo.
Maar die hebben ze weg gehaald Frusty En kun je nu 1x in de maand, 1 uurtje lang, inleveren op zaterdag bij de gemeente werf.
Dit doen we dus niet meer en gaat dus voortaan de grijze container in.

Het weghalen van die containers was ook echt politiek spel.
er werd volgens berichten heel erg netjes gescheiden.
Maar dit resulteerde uiteraard dat er minder in de gewone grijze containers kwam, en aangezien we daar per lediging voor moeten betalen.
Je snapt het al, veel minder inkomsten, dus de extra containers maar weer weg Boos!
Dus dan wil je zelf wat mee helpen met een schoon millieu word het gewoon tegen gehouden.

Verder hebben wij in huis water besparende wc's en douchekop.
En gebruiken wij ook groene stroom.
En de lampen doen we ook braaf uit als we niet in dat vertrek zijn, maar dat doen we denk ik meer voor de rekening dan doelbewust voor het millieu.
Verder gooien we nooit afval uit de auto, dat vind ik echt zo aso.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, BingBot, Elegance_, hiphorse, Ilse_C, Noukie123, PollyPancake, Roquen, s1993, Selina, Sigge, Toffeltje en 210 bezoekers