Spelenderwijs leren longeren hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horse_Lovertje
Berichten: 16
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: grou

Spelenderwijs leren longeren hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-02 16:31

Ik heb nu een Entertje,
En als hij bijna 2 is wil ik met hem gaan longeren.
Bijna iedereen zegt dat ik hem nu al een beetje kan leren longeren.
maar dan spelenderwijs.
Hoe wil je dit doen?!?
En nog een vraagje,
Hij wil zijn voorbeentjes wel wat optillen maar eerst gaat hij hangen of een stukje omhoog.
maar als ik zijn achterhoefje probeer op tepakken trapt hij hem gelijk naar buiten.
Is dit gewoon klieren of kan hij zijn evenwicht niet houden.
en wat moet ik hier aan doen?

daantje_oud
Berichten: 12
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 18:33

Ik denk dat ze met spelenderwijs bedoelen zonder hulpteugels en andere vrutsels. Dus gewoon aan het halster. Als je paardje altijd een beetje omhoog gaat of gaat hangen kan het inderdaad met het evenwicht te maken hebben denk ik. Maar als hij het niet altijd doet dan zal het wel klieren zijn. Tong uitsteken

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 18:43

Nee nog niet gaan longeren. Dat is superslecht voor zijn pezen krijg je later gegarandeerd problemen mee, begin daar pas mee als ie 2,5 is, en dan nog heel rustig aan. Of je het nou spelenderwijs doet of niet, het blijft een veels te grote belasting! Ga hem eerst eens verkeersmak maken, ga wandelen, maar niet longeren. Laat hem lekker kind zijn, dat hebben ze nodig! Schijnheilig

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 18:45

Inderdaad, ik sluit me 200% bij Nonnie aan. Met longeren moet het paardje behoorlijk draaien. De gewrichten, pezen, enz. kunnen dat echt niet aan. Ga lekker wandelen en laat hem wennen aan 'enge' dingen. Maar ga niet longeren. Daarmee maak je het hele beenwerk van het dier kapot.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 19:53

Inderdaad, laat hem nog maar even lekker jong zijn!

Mijn paardje was trouwens ook lastig met voetjes geven toen ze 1 was *LOL* gewoon volhouden en elke dag opnieuw proberen, maar wel een tik op zijn kont geven als hij trapt. Dat mag gewoon niet. Hangen gaat vanzelf over, gewoon vasthouden. Als ze 1 zijn lukt dat nog wel, maar bij een drie-jarige houdt je het niet Haha! Iig pas neer laten zetten als jij dat wil!

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 20:01

Voetjes geven leer je ze door concequent te zijn! (zoals bijna alles!)
Maar veel mensen zijn niet concequent omdat ze zeggen dat ze hun evenwicht niet kunne houden!
Je moet ze dat leren, gewoon geven en terug zetten...
Geven en terug zetten...
en steeds wat langer wachten...
Bij Pienke lukte me het in 2 weken tijd, van niks tot netjes voetjes geven! En toen was ze 9 maandjes!
Dus het lukt echt wel!
Niet geven... KLAP!

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 20:08

Ethelate schreef:
Niet geven... KLAP!



Waar slaat dat nou op? Kom op zeg! Heel veel jonge dieren snappen dat echt niet of kúnnen het echt niet ivm evenwicht. Geduld, geduld en nog eens geduld. Lijkt mij een stuk beter bij die jonge dieren.

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Vroeg longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 21:41

Mijn vriendin haar veulens worden op 6 maanden gelongeerd. Zij neemt ze naar de shows en zodoende is het een vereiste. Ik heb DC ook al een beetje gelongeerd maar niet echt veel. Ik heb liever dat ze naast me loopt want dan heb ik een beetje meer controle over haar. Zo te zien is het over anders he!

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 21:47

Tja DC, dat is typisch iets Amerikaans. In Nederland is dat echt not done. Ik ben er ook erg tegen. Ik heb boeken vol gelezen over paardenbenen (de meeste uit amerika zelfs!), en daaruit heb ik toch wel m'n conclusies gesloten. Ik verbaas me dat ze bij jullie in Amerika nog steeds zo 'onvoorzichtig' zijn.

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

t'Ja!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 22:47

T'Ja, je hebt best wel gelijk hoor Carola maar ik kan er eigenlijk maar weinig aan veranderen. Ik vond het ook heel raar toen ik het hoorde en zag maar ik kan de mensen niet veranderen die het doen. Om eerlijk te zijn zien mijn vriendin er hartstikke goed uit en heeft ze al veel prijzen gewonnen. Ik heb DC een paar keertjes gelongeerd maar zoal ik al zei, ik heb haar liever bij me. Wel goed dat zo'n topic geplaatst word want ik vind het altijd goed van anderen hun mening te horen.

Nancy

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 22:49

Wat mij nou het meeste opvalt, is dat er juist veel Amerikaanse boeken over beenproblemen enzo te krijgen zijn. Terwijl die Amerikanen zelf de beenproblemen ook veroorzaken. Zullen ze dat nou niet zien dan?

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Re: t'Ja!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 23:52

DiamondCheckers schreef:
Om eerlijk te zijn zien mijn vriendin er hartstikke goed uit en heeft ze al veel prijzen gewonnen.
Nancy


Ik vraag me af hoe oud deze paarden nu dan zijn?? Ik eet mijn laars op als ze 10 zijn en nog steeds gezond Schijnheilig

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 00:14

carola schreef:
Wat mij nou het meeste opvalt, is dat er juist veel Amerikaanse boeken over beenproblemen enzo te krijgen zijn. Terwijl die Amerikanen zelf de beenproblemen ook veroorzaken. Zullen ze dat nou niet zien dan?


Daardoor hebben ze nou juist zoveel ervaring met beenproblemen en hebben ze stof te over voor hun boeken:D

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Gewoon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 04:40

Ik ben gewoon aan het uitleggen hoe de mensen hier met hun paarden omgaan, meer niet! Buiten dat denk ik wel dat er meerdere mensen fouten maken he! Ieder land heeft zijn eigen doen of hoe een paard te trainen. We kunnen niet perfect zijn, toch? Mijn vriendin haar paarden zijn over de 10 jaar oud en zien er heel goed uit!

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 10:14

Het is ook geen commentaar op jou, maar het verbaast me gewoon mateloos.