Vlekken bij de schoft, wie weet wat het is?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Erika3

Berichten: 363
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: De Goorn

Vlekken bij de schoft, wie weet wat het is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-04 19:46

Erika heeft sinds kort twee wittere vlekken vlakbij haar schoft zitten. Eerst dacht ik gelijk aan drukplekken maar het is niet dikker en ze reageert er ook niet op. Toen ging ik dus foto's maken zodat ik het hier neer kon zetten en toen viel me wel op dat een andere witte vlek die ze heeft het daar erg op lijkt. Ook zijn ze best groot dus vraag ik me echt af of het niet gewoon net zoiets is als die andere vlekken. Ik hoop dat jullie het weten?!

Dit zit bij haar schoft: van allebei de kanten een foto
Afbeelding

Dit zijn 'andere' witte vlekken die ze heeft. Linksboven is een vlek op haar buik, rechtsboven is heel licht op haar schouder en onder is een vlek die ze op haar achterbeen heeft zitten.
Afbeelding

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 19:48

Ik dacht bij het lezen van de titel ook aan drukplekken...

Hoe oud is ze?
Misschien is het gewoon verkleuring van de vacht ofzo, zou het ook niet weten...
Laatst bijgewerkt door Heranda op 03-09-04 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 19:50

Weet je zeker dat je zadel goed past en niet klemt of schuift? Laat er even iemand naar kijken die daar verstand van heeft!

Erika3

Berichten: 363
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: De Goorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-04 20:00

Ja dat laat ik ook doen, maar ik wilde dus kijken of iemand hier misschien weet of het echte drukplekken zijn of dat het ook iets met het pigment oid te maken kan hebben aangezien ze meer van die plekken heeft die niet op haar schoft zitten. Op dit moment is ze nog een beetje dik van het in de wei staan en niet vaak berijden dus heeft het geen zin om dat zadel te laten controleren omdat ik op dit moment mijn andere zadel met bredere boom al gebruik die vorig jaar was gepast. Als ze weer in haar normale "omvang" is wilde ik zowiezo de zadels nog eens laten nakijken maar nu dit er bij komt wil ik het dus ook echt zo snel mogelijk....

jubeltje
Berichten: 924
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 20:38

Ja dit zij volgens mij drukplekken.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 20:49

door de plaats van die bij haar schoft zou je gelijk aan drukplekken denken idd
maar die andere plekken
zitten die ook op plekken waar iets van tuig of zadel zit?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 20:53

Gewoon drukplekken. Alleen druk het zadel op een grotere plek dan normaal gesproken, dus is het wat groter en niet zo extreem wit.

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 20:58

Dit zijn inderdaad drukplekken, heeft mijn paard nu ook en die zijn ook zo groot. Volgens anderen komt dit door het schuiven van mijn zadel. Nu heb ik tijdelijk een anti-schuif-matje en de plekken worden al minder. Toch ben ik van plan om ook nog mijn zadel na te laten kijken. Altijd het zekere voor het onzekere.

TINKYgipsy

Berichten: 242
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 21:10

Dit zijn drukplekken, of word ze/hij gewoon oud Hyper!

DubbelFun

Berichten: 88660
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 21:24

Dit zijn geen drukplekken, die zien er echt heel anders uit en zitten niet op die plek.
Ik vermoed dat je paard het Sabino-gen draagt waardoor er nu roan-patches gaan ontstaan.
Die kunnen steeds meer gaan opduiken als het paard ouder wordt.
Afbeelding
Dit paard heeft het ook, bij de geboorte was er niets te zien. Nu is het paard 2 jaar en kijk eens wat een vlek.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 21:41

Wat grappig Lachen

Dus dan wordt het een bonte ofzo??

DubbelFun

Berichten: 88660
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 21:42

Nee een echte bonte zal het niet worden, maar jaarlijks kunnen de roanvlekken wel groter worden.

janee25
Berichten: 250
Geregistreerd: 27-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 21:55

het kunnen ook oudere drukplekken zijn.. die weer zijn opgedoken..

PN_anne

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 22:03

mijn pony heeft het ook ook bij de schoft,, dat zijn volgens mij wel drukplekken.. dus ik ga ook een ander zadel laten passen..

TINKYgipsy

Berichten: 242
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 22:06

of pigmentvlekken??? ik zeg ook maar wat haha

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 22:09

Toen ik de eerste foto's zag dacht ik ook meteen aan drukkingen, ze liggen ook zo mooi onder de punten waar het zadel meestal knelt.
Bij de laatste foto's ging ik weer twijfelen..
Volgens mij kunnen het 2 dingen zijn: of je paard krijgt pigmentvlekken, of hij maakt bij de minste 'beschadiging' van het haar meteen witte haren aan. (denk aan dekens e.d. op de andere plekken)
Onder het mom van 'Better safe than sorry' zou ik een zadelmaker laten kijken, maar me er nog niet te druk over maken Lachen

(Fleur heeft die vlekken ook, ik ben er ook nog niet uit wat het is omdat ze zowel onder het zadel als op haar kont en buik zitten)
Laatst bijgewerkt door batje op 03-09-04 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 22:09

Dit heb ik inderdaad wel meer gezien. En inderdaad op de vreemdste plaatsen waar het echt geen drukplekken kunnen zijn. Waarschijnlijk dus gewoon verkleuring, zoals Sugarmiss zegt.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 22:22

LIjken wel erg op drukplekken. Zit het okk precies onder drukkende delen van het zadel? Zijn die plekken snel nat van zweet? Des heeft een dergelijke plek onder de achterzijde van het zadel, een erg vage plek, en ik vermoed dat die ook van langer geleden is. 's Zomers zie je die meer als 's winters....

Erika3

Berichten: 363
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: De Goorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-04 22:54

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ikzelf denk ook dat het eerder een pigment questie is aangezien de andere plekken die ze heeft. Ik moet ook nog even erbij vertellen dat ze onder haar buik echt witte vlekken heeft. Zal morgen eens een foto ervan maken want dát heeft zeker met pigment te maken.

Zou het trouwens ook niet verdikt of gevoeliger moeten zijn als het echt drukplekken zouden zijn??

draumpje"]

zitten die ook op plekken waar iets van tuig of zadel zit?
[/quote]
Die andere plekken daar ligt geen tuig of zadel. Die soort tulp zit echt op het achterbeen, die andere vlek zit op haar buik waar geen zadel ligt en die andere die net aan het doorkomen is is op haar schouder

[quote="TINKYgipsy"]
Dit zijn drukplekken, of word ze/hij gewoon oud Hyper!
[/quote]
Oud is ze niet, ze is net 5 geworden Knipoog

[quote="Sugarmiss"]
Dit zijn geen drukplekken, die zien er echt heel anders uit en zitten niet op die plek.
Ik vermoed dat je paard het Sabino-gen draagt waardoor er nu roan-patches gaan ontstaan.
Die kunnen steeds meer gaan opduiken als het paard ouder wordt.
.
[/quote]
Dit lijkt me inderdaad iets dat het kan zijn. Vooral omdat ze dit jaar grotere vlekken heeft dan vorig jaar en er steeds meer witte plekjes komen. Weet je toevallig waar ik meer informatie hierover kan krijgen?

[quote="elienlady"]
het kunnen ook oudere drukplekken zijn.. die weer zijn opgedoken..
[/quote]
Oudere drukplekken zullen het niet zijn. Ze is op driejarige leeftijd bij mij gekomen en daarvoor is er amper op gereden.

[quote="batje"]
Volgens mij kunnen het 2 dingen zijn: of je paard krijgt pigmentvlekken, of hij maakt bij de minste 'beschadiging' van het haar meteen witte haren aan. (denk aan dekens e.d. op de andere plekken)
[/quote]
Ze maakt niet echt bij de minste beschadiging witte haren aan. Ze heeft ook plekken waar wel eens een wondje oid heeft gezeten en daar kreeg ze gewoon haar gewone haar weer terug. Dekens heeft ze nooit op dus die andere vlekken kunnen daar niet van komen en op het achterbeen al helemaal niet Verward

[quote="batje"]
Onder het mom van 'Better safe than sorry' zou ik een zadelmaker laten kijken, maar me er nog niet te druk over maken Lachen
[/quote]
Dit gaat ook zeker gebeuren maar om wat ik eerder zei wacht ik hier nog even mee omdat ze nu te dik is, in ieder geval dikker dan normaal. Het zadel wat er nu op ligt is vorig jaar aangemeten. Ze kan natuurlijk erg in bespiering veranderd zijn etc. maar wel raar als ze er dan nu in 1 keer van zulke plekken zou krijgen.

[quote="Riëtte schreef:
LIjken wel erg op drukplekken. Zit het okk precies onder drukkende delen van het zadel?

Het zit niet allemaal precies onder de drukkende delen van het zadel volgens mij. Ik zal morgen nog eens goed kijken!

Gea_Fille

Berichten: 226
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 23:35

mijn 1 jarige shet krijgt ook witte vlekken op haar schoft en daar wordt toch echt niet op gereden Lachen..

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 03:29

Afgaande op je reactie zou ik me geen zorgen maken. Die witte plekken hebben vast iets met het zadel te maken, maar drukplekken hoeven het niet te zijn.
Grappig trouwens, mijn meisje is nu ook 5 en de pigment vlekken (als dat het is) beginnen echt door te breken.. Lachen

DubbelFun

Berichten: 88660
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 09:15


Erika3

Berichten: 363
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: De Goorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 09:20

Sugarmiss schreef:
@Erika3: http://www.equinecolor.com/color.html
Kijk onder sabino Haha!

Dank je wel! Had al wel een nederlandse site gevonden maar daar stond niet echt heel veel informatie op

balans
Berichten: 1589
Geregistreerd: 03-10-03
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:09

Mijn pony heeft dat ook (fjord) Alleen meer op haar rug. Ligt wel een zadel op maar die heb ik net nieuw en die ligt goed. En ze heeft ook geen pijn ofzow als ik er op druk. Maar ze is vrij licht en overal door haar vacht zitten witte haartjes. Misschien wordt ze wel een witte fjord Haha!

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 19:09

balans schreef:
Mijn pony heeft dat ook (fjord) Alleen meer op haar rug. Ligt wel een zadel op maar die heb ik net nieuw en die ligt goed. En ze heeft ook geen pijn ofzow als ik er op druk. Maar ze is vrij licht en overal door haar vacht zitten witte haartjes. Misschien wordt ze wel een witte fjord Haha!


Mijn paard heeft ook geen pijn op die plekken (ze reageert helemaal niet als ik erop druk), maar ik zoek toch de oorzaak en dat zal wel in het zadel zitten. Ik vind het toch wel fijn om te weten waar het dan vandaan moet komen.